Ga naar inhoud
GENEGEERD

& Ik heb een Gritzner Cruzeiro (= geen Singer)


wiskers

Aanbevolen berichten

Wat een leuk topic over de handnaaimachines, voornamelijk Singer.

 

Nu heb ik vandaag een oude Gritzner kunnen scoren, vooral gekocht vanwege haar uiterlijk, de met fineer ingelegde kast met versieringen en niet te vergeten het modelletje. Het is een kleine handnaaimachine en ik zoek nog naar de leeftijd van het ouwetje... Het is wel een opknappertje, hoewel ik moet zeggen dat het er in het algemeen niet onaardig uitziet onder de motorkap....

 

Alvast een paar foto's... Als jullie het leuk vinden zal ik een verslag maken van de restauratie van het machientje...

Als er iemand iets meer weet over de geschiedenis van deze machine hoor ik dat graag....

 

#1 de machine

IMG_0791.jpg.e9257fb7dd085ff10d4fb60e2a8e45d6.jpg

 

#2

IMG_0790.jpg.27f8e85a26cfc81fe084561c89c85be3.jpg

 

#3 kast

IMG_0792.jpg.f6de69fd51528cc09eaee69bc0ef8965.jpg

 

#4 voorkant

IMG_0801.jpg.145f37b4d4d22c45e05a31c88a40a365.jpg

 

#5 detail..

IMG_0795.jpg.e2e7e8752a0c8230782adf33f94d5287.jpg

 

#6

IMG_0803.jpg.81366fe6528ed5d90e564a6cae498d15.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hee leuk jullie reacties, dankzij Tom weet ik de leeftijd en is de vraag van Geert ook beantwoord.... zie hier het filmpje op youtube.. hier wordt ze voetaangedreven..

De machine van je moeder was ook wel een echt mooi groot en woest ding hoor.. .Lijkt qua design wel Oostduits

De machine is dus van rond 1895 gossie

 

 

En als ik klaar ben hoop ik dat ze er ongeveer zo uitziet...

 

e167ee6907496f1789d60d2c98b36167.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Hee leuk jullie reacties, dankzij Tom weet ik de leeftijd en is de vraag van Geert ook beantwoord.... zie hier het filmpje op youtube.. hier wordt ze voetaangedreven..

De machine van je moeder was ook wel een echt mooi groot en woest ding hoor.. .Lijkt qua design wel Oostduits

De machine is dus van rond 1895 gossie

 

 

Mooie!

En oud zeg. :)

 

Vreemd, dat wieltje van het spoel-opwind-mechanisme aan de binnenkant.

Altijd alleen aan de buitenkant gezien.

Mijn vader gebruikte bandjes van Meccano-wieltjes, als de rubberen aandruk-aandrijving van dat mechanisme versleten was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot dat vond ik ook, ik dacht eerst dat het niet goed gemonteerd was maar de oude modellen (met twee assen en lage aandrijving) hebben dat.

En de leeftijd zeg... ik was ook verbaasd, maar de typering klopt dussss... En dat voor maar 10 eur... :rolleyes:

 

Koopje!

En een mooi project.

 

Ben benieuwd hoe hij later staat te glimmen op een strakke foto met bizarre achtergrond, zoals jij dat zo mooi kan. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pakkende titel ;)

Dat is zeker een fraaie machine! Ziet er mooi robuust uit!

Ik zou het leuk vinden om een verslagje te zien van de restauratie.

Door mijn verslagjes online te zetten (ik ben dus die dame met de Singer) heb ik feedback gekregen waar ook ik weer wat van geleerd heb.

Wie weet kun jij ons ook nog wat leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha dank je @YVONNE35 het is inderdaad een mooi exemplaar, helemaal compleet en in een redelijke conditie; overigens heb ik van je verslagen ook weer wat opgestoken; zo leren we elkaar telkens weer nieuwe vaardigheden.

Met dit o zo oude machientje ga ik rustig te werk. Ik ga dus niet het hele ding volledig uit elkaar halen; iets dat ik normaliter wel zou doen... Ik heb wat rondgeneusd en ga werken volgens je handleiding, en dat is slechts gedeeltelijk demonteren.

Ik ben een tijd lid geweest van de Stichting tot behoud van het torenuurwerk en daar leer je wel heel zorgvuldig werken. De stichting zet zich in om de oude mechanische (slinger) uurwerken die vaak vergeten in (kerk) torens opgesteld staan maar niet meer als uurwerk werken (dan is de boel geëlektrificeerd en is het uurwerk ene elektrische klok...) Wij bouwen de zaak terug tot een werkend uurwerk en onderhouden dat vervolgens ook. Er is (bijna) niets mooier dan een oud uurwerk te renoveren, en me te verbazen over de kennis en vooral vaardigheden van de makers daarvan. Het zijn vaak uurwerken van meer dan honderd jaar oud, en niet altijd goed verzorgd. De technieken zijn soms verbazend. Het uurwerk in de speeltoren van Monnickendam bijvoorbeeld is volledig gesmeed, dus er zijn geen boutverbindingen, ook niet in het hoofdframe van het (slinger) uurwerk.... Prachtig en met dit soort handwerk een uurwerk maken dat nog geen minuut per dag afwijkt vind ik prachtig en bewonderenswaardig en beschouw de makers ook als meesters... Enfin ik draaf een beetje door in enthousiasme,, haha.

 

maar goed, ik zal zeker verslag doen van dit leuke klusje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Haha dank je @YVONNE35 het is inderdaad een mooi exemplaar, helemaal compleet en in een redelijke conditie; overigens heb ik van je verslagen ook weer wat opgestoken; zo leren we elkaar telkens weer nieuwe vaardigheden.

Met dit o zo oude machientje ga ik rustig te werk. Ik ga dus niet het hele ding volledig uit elkaar halen; iets dat ik normaliter wel zou doen... Ik heb wat rondgeneusd en ga werken volgens je handleiding, en dat is slechts gedeeltelijk demonteren.

Ik ben een tijd lid geweest van de Stichting tot behoud van het torenuurwerk en daar leer je wel heel zorgvuldig werken. De stichting zet zich in om de oude mechanische (slinger) uurwerken die vaak vergeten in (kerk) torens opgesteld staan maar niet meer als uurwerk werken (dan is de boel geëlektrificeerd en is het uurwerk ene elektrische klok...) Wij bouwen de zaak terug tot een werkend uurwerk en onderhouden dat vervolgens ook. Er is (bijna) niets mooier dan een oud uurwerk te renoveren, en me te verbazen over de kennis en vooral vaardigheden van de makers daarvan. Het zijn vaak uurwerken van meer dan honderd jaar oud, en niet altijd goed verzorgd. De technieken zijn soms verbazend. Het uurwerk in de speeltoren van Monnickendam bijvoorbeeld is volledig gesmeed, dus er zijn geen boutverbindingen, ook niet in het hoofdframe van het (slinger) uurwerk.... Prachtig en met dit soort handwerk een uurwerk maken dat nog geen minuut per dag afwijkt vind ik prachtig en bewonderenswaardig en beschouw de makers ook als meesters... Enfin ik draaf een beetje door in enthousiasme,, haha.

 

maar goed, ik zal zeker verslag doen van dit leuke klusje...

 

Wow, mooie bezigheid met die klokken ook. :)

 

(Als kind was ik al wekkers uit elkaar aan het halen en dan weer terug monteren. Inderdaad fascinerend spul. )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...