[ Advertentie ]
Investeren in solar power? Koop de populaire en kwalitatief hoogwaardige Goal Zero zonnepanelen, power packs en accessoires in de Prepshop.nl.
Als je via deze link koopt, ondersteun je tevens ons forum. Dank voor je support!

Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 30
    SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom666 Bekijk Berichten
    Wees voorzichtig met dergelijke accu's.
    Open maken kan. Ik heb er toch al een aantal hersteld die in de modelbouw werden gebruikt. Lipo accu's zijn hoogst exposief.
    Als je deze kan open krijgen (meestal zijn ze dicht gesmolten ) kan je nagaan waar de fout zit . Maar zoals [MENTION=425]wodan[/MENTION] zegt....let op bij het uitmeten..draag een veiligheidsbril ,fijne handschoenen en als het kan een stofmasker. Als het fout gaat en er ontploft iets wil je die damp zeker niet naar binnen halen . Haal nooit de inwendige cel zelf open !!!! die explodeert heel erg snel.
    Maar het kan dus , een mooi projectje om eens op een namiddag te doen. En doe het alleen !! nooit kinderen in de buurt.
    Aangezien geen enkel bedrijf een poging wil wagen, ga ik deze week de accu's zelf openschroeven en doormeten op breuk van een contact of iets dergelijks. Daarna zal ik met het oog bekijken of ik iets verkeerds kan ontdekken. Is het een contactbreuk dan is het mogelijk te herstellen. Zit het6 in de cellen zelf, dan ben ik F@#$%$#^. Ik heb er twee en in een gunstig geval, kan ik hiervan 1 nieuwe samenstellen. Ik zal een bril opdoen in ieder geval en van die action handschoenen. Wat ik zal aantreffen weet ik nog niet omdat ik er geen ervaring mee heb.

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Als je de plastic behuizing open hebt en de Li-Ion cellen kunt zien dan kun je lezen welk merk/type er geplaatst is.
    Mocht één van de cellen afwijken qua uiterlijk of klemspanning, dan zou je die kunnen vervangen.
    Kijk eens op ebay ofzo.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jobs Bekijk Berichten
    Als je de plastic behuizing open hebt en de Li-Ion cellen kunt zien dan kun je lezen welk merk/type er geplaatst is.
    Mocht één van de cellen afwijken qua uiterlijk of klemspanning, dan zou je die kunnen vervangen.
    Kijk eens op ebay ofzo.
    Klopt, het is een plastic behuizing met schroefjes. Helaas is het Torx Security (met een gaatje) en die heb ik hier niet liggen. Ik kan ze dus nog niet open schroeven. Ik heb wel even de spanning gemeten en in de ene accu zat nog 3,3V en de andere 6,7V terwijl ze erg lang niet zijn gebruikt. Als het goed is zitten er 10 LI-ION cellen in die bij elkaar 18V moeten leveren.

Adventurer
    Ingeschreven
    May 2015
    Nee, dit zal ik ten zeerste afraden. Een accu (battery pack) bevat meerdere cellen en hoewel het vrij eenvoudig lijkt om een defecte cel te vervangen is dit bij lithium varianten vrij gevaarlijk omdat jij waarschijnlijk geen mogelijkheid hebt om de impedantie van de cel die je gaat kopen af te stemmen op die je al hebt. Impedantie is een belangrijk aspect bij de assemblage van li-ion en andere lithium accu's.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sebas Bekijk Berichten
    Nee, dit zal ik ten zeerste afraden. Een accu (battery pack) bevat meerdere cellen en hoewel het vrij eenvoudig lijkt om een defecte cel te vervangen is dit bij lithium varianten vrij gevaarlijk omdat jij waarschijnlijk geen mogelijkheid hebt om de impedantie van de cel die je gaat kopen af te stemmen op die je al hebt. Impedantie is een belangrijk aspect bij de assemblage van li-ion en andere lithium accu's.
    Hoi Sebas, ik ga geen batterijen kopen maar eerst kijken of het geen los contact betreft. En a;s dat allemaal okay lijkt, kan ik kijken of ik van 2 defecte 1 werkend exemplaar kan maken. Dus van de bestaande cellen. Die zouden qua impedantie toch op elkaar afgestemd moeten zijn?

Adventurer
    Ingeschreven
    May 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FincaInSpanje Bekijk Berichten
    Hoi Sebas, ik ga geen batterijen kopen maar eerst kijken of het geen los contact betreft. En a;s dat allemaal okay lijkt, kan ik kijken of ik van 2 defecte 1 werkend exemplaar kan maken. Dus van de bestaande cellen. Die zouden qua impedantie toch op elkaar afgestemd moeten zijn?
    Nee impedantie verschilt per batch

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sebas Bekijk Berichten
    Nee impedantie verschilt per batch
    Hmmm, dan kan ik alleen nog checken op een kapot contact vrees ik.

Adventurer
    Ingeschreven
    May 2015
    Mogelijk, maar het kan ook de thermische zekering of beveiliging (printplaat) zijn. Het opnieuw verbinden van de cellen is op zich ook niet zonder gevaar omdat deze cellen doormiddel van punt lassen aan elkaar zijn verbonden. Het mixen van oude en nieuwe cellen in een accu is altijd af te raden.

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Ik soldeer al jaren mijn eigen accu packs voor oa de modelvliegerij. Ik gebruik daarvoor een stukje de-soldeer litze of coax buiten mantel.
    Gewoon een stel goede accu's kopen en aan elkaar solderen.

Op youtube staan veel video's met uitleg hoe je zoiets moet doen. Bijvoorbeeld:

https://www.youtube.com/watch?v=-kxb6_vM7cs
    https://www.youtube.com/watch?v=tP6frVj-Kpc

Adventurer
    Ingeschreven
    May 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door phtvs Bekijk Berichten
    Ik soldeer al jaren mijn eigen accu packs voor oa de modelvliegerij. Ik gebruik daarvoor een stukje de-soldeer litze of coax buiten mantel.
    Gewoon een stel goede accu's kopen en aan elkaar solderen.

Op youtube staan veel video's met uitleg hoe je zoiets moet doen. Bijvoorbeeld:

https://www.youtube.com/watch?v=-kxb6_vM7cs
    https://www.youtube.com/watch?v=tP6frVj-Kpc
    Ik neem aan dat dit dan NiMH cellen zijn en geen lithium varianten.

Vergelijkbare onderwerpen

1. Zelf repareren - Senseo Latte select
    Door Petroman in forum Koffiecorner
    Reacties: 21
    Laatste Bericht: 25-09-15, 10:06
  2. Batterijen
    Door OBL-Rien in forum Survival uitrusting algemeen
    Reacties: 35
    Laatste Bericht: 26-07-15, 22:49
  3. [Tip] Fietsband repareren
    Door will in forum Do it yourself (DIY)
    Reacties: 25
    Laatste Bericht: 03-10-14, 18:28
  4. Lichtgewicht tent of tarp doek repareren.
    Door Raycoupe in forum Survival uitrusting algemeen
    Reacties: 10
    Laatste Bericht: 01-08-14, 08:01
  5. Je eigen auto repareren als hij stuk gaat?
    Door Zanshin in forum Voertuigen
    Reacties: 45
    Laatste Bericht: 21-10-12, 14:58

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten