Ga naar inhoud
GENEGEERD

Off-grid solar setje, wat heb ik nodig?


Aanbevolen berichten

Zoals veel mensen weten leeft mijn buurman en goede vriend in Spanje (Rogan) zonder elektriciteit. Als hij stroom nodig heeft moet hij eerst de generator starten. Aangezien wij elkaar erg goed helpen met van alles, ben ik van plan een aantal projecten (buiten hun medeweten om) te starten om hun leven wat aangenamer te maken in de toekomst. Zij worden toch een dagje ouder en ook kan een juiste investering hun veel geld besparen aan gas en brandstof.

 

Het minimale wat ik hun wil geven is dat ze in hun huis 's avonds de verlichting kunnen laten branden en dat Rogan met de laptop kan werken. In de toekomst zou er nog een ijskast om moeten komen, wat ze veel gasflessen scheelt.

 

Behoefte is dus laten we zeggen max. 50 watt gedurende maximaal 8 uur (= 0,4 kw) en in de toekomst een zuinige koel-vriescombinatie (volgens Nuon ongeveer 0,5 kw gemiddeld per dag). Dat laatste zal in de zomer meer zijn, maar dan is er ook meer zon. Dus laten we het dagelijks gebruik op 1 kilowatt houden voor het systeem.

 

Ik denk aan een 24v systeem met een accubank van minimaal 200A. Op MP had ik al een 40A MPPT laadcontroller gezien die bij 24V maximaal 1000 watt aan panelen aan kan (89€). De 1000wp hoeft niet direct te worden gehaald, maar dan kunnen er in de toekomst altijd meer panelen bij worden gezet. Minimaal denk ik aan 2 zonnepanelen die samen 500 watt kunnen leveren bij 24v. Daarnaast hebben ze nog een omvormer nodig van 24v naar 230v, hoeft niet zo zwaar gezien de belasting.

 

Graag hoor ik van jullie of het systeem een beetje in balans is en of ik wel de juiste berekeningen\overwegingen maak?:cool:

 

Alles op een rijtje:

 

1 kilowatt verbruik per dag gemiddeld.

 

Accubank van 200A bij 24V

40A MPPT Laadcontroller die 1000 watt aan panelen aan kan bij 24V

Minimaal 500 watt aan panelen

Omvormer 24-230V

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 164
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik ken de situatie niet van jouw buurman alleen als hij zelf zoveel toegang tot stroom zou willen hebben had hij het dan niet al geregeld?

Je gaat er nu van uit dat hij het graag wil maar misschien is het gewoon een iemand die graag helpt en er af en toe een biertje en een avondje gezelligheid voor terug wil?

 

Ik had zelf trouwens niet voor iets gekozen wat gelijk geld gaat kosten. Geld uitgeven kan iedereen maar iets zelf echt maken gebeurt haast nooit meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken de situatie niet van jouw buurman alleen als hij zelf zoveel toegang tot stroom zou willen hebben had hij het dan niet al geregeld?

Je gaat er nu van uit dat hij het graag wil maar misschien is het gewoon een iemand die graag helpt en er af en toe een biertje en een avondje gezelligheid voor terug wil?

 

Ik had zelf trouwens niet voor iets gekozen wat gelijk geld gaat kosten. Geld uitgeven kan iedereen maar iets zelf echt maken gebeurt haast nooit meer.

 

Nee, hij wil heel graag elektra maar om op zijn berg het vaste net door te laten komen kost duizenden euro's. En dan krijgt hij ook nog eens een paar masten op zijn land die het uitzicht verpesten, dus dat is sowieso geen optie. Hij heeft mijn systeem gezien en ziet ook hoe het werkt zonder veel problemen tot nu toe en hij heeft het er daarom steeds over ..... one day ... je weet wel. Maar gezien hun financiële situatie zal hij zelf een systeem niet kunnen aanschaffen. Er komt structureel niet veel binnen en ze zijn veel geld kwijt aan zorg en de dieren. Mensen die er zijn geweest weten wel hoe of wat, zonder in detail te treden.

 

Leuke is dat iemand die een paar keer is mee geweest en hem dus goed kent al 50€ heeft aangeboden mee te betalen aan het systeem. Dat is al helemaal geweldig natuurlijk. En we vinden ook wel iemand die eventueel mee wil helpen voor de installatie of de voorbereiding ervan.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik mij afvraag hoeveel kost de installatie. Ben je goedkoper af als je het in Nederland België of spanje aanschaft.

 

Jazeker, klinkt gek want bijna alles in Spanje is goedkoper daar in aanschaf maar zonnepanelen zijn goedkoper hier (en vooral Duitsland ook). Misschien heeft het ermee te maken dat in onze grote havens de panelen aankomen die veelal in Azië geproduceerd worden of met onze handelsgeest. Ik koop regelmatig een restant van een partij of iets wat als demo heeft gedraaid ergens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet heel goedkoop maar Steca maakt koel/vrieskasten voor dit soort doeleinden. Die kunnen direct op 12 of 24 volt en zijn erg energiezuinig. Met een koelkast moet je altijd rekening houden met de aanloopstroom van de motor. Als een koelkast 100 watt verbruikt kan deze bij opstarten 8 keer zo veel stroom nodig hebben en heb je dus een omvormer nodig die makkelijk 800 watt kan leveren. Door direct op 24 volt aan te sluiten voorkom je dat je een grotere omvormer nodig hebt en je hebt geen omvormerverliezen. Zelfs een hele goede omvormer is maar voor 93% efficient. 7% van je stroom ben je dus gewoon kwijt.

 

http://www.steca.com/index.php?Steca-PF-166---Steca-PF-240-en#productproperty

 

Dat heb ik al een keertje ondervonden. De Studer omvormer kan ongeveer 4000 watt aan, maar toen ik een paar keer een zware waterkoker gebruikte van 3000 watt en twee koelkasten die aanstonden sloegen op dat moment ook aan. Toen klapte de omvormer er dus uit. Overigens denk ik dat het beter is een voor iets meer een zwaardere omvormer aan te schaffen, zodat ook evt. iets anders erop gebruikt kan worden later. Voor een boot zou dit wel mooi zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik jouw configuratie vergelijk met dit kant & klaar setje heb je ruim voldoende aan 200 watt panelen:

 

(10 uur p/d 1kWh)

http://www.imholz-zonnepanelen.nl/product/1462026/stand_alone_set_1_5.aspx

 

Ziet er leuk uit deze set, maar ik kan geen specificaties vinden over de omvormer\lader module. Verder denk ik dat het 12v systeem betreft, dus als nadeel dat het minder snel laadt. Bovendien met die kant-en-klare kastjes kun je nauwelijks uitbreiden en als er iets kapotgaat, dan kun je beter nieuw kopen. Daarom liever alles los aanschaffen wat mij betreft en enigszins uitbreid baar voor de toekomst.

 

Ik heb bijv. panelen van ET Solar die goed in de Duitse tests naar voren komen. Een nieuw paneel van 240wp uit een restant partij, koop ik momenteel al voor 145€ nieuw. Een MPPT 40A laadcontroller voor 89€ en een AGM accu semi-tractie van 200A zo rond de 250€. Omvormer 24v van rond de 1500 watt kost 250-300€, maar ik zag net een gebruikte 1600 watt omvormer van Victron (is prima kwaliteit) voor 350€. Dan kom ik los ongeveer met nieuw spul op.

 

2 x 145 ET Solar panelen 240wp = 290

laadcontroller 40A = 90

Accubank nieuw = 500

Omvormer = 250

 

Dan kom ik ongeveer op hetzelfde uit als jouw setje maar dan met redelijk spul, uitbreid baar, 24v en wat meer vermogen op de panelen en omvormer.

 

Zoveel geld heb ik echter niet dus sommige dingen moet ik goed voor shoppen en anders was het wel heel makkelijk. Dus ook dingen tweedehands zien te vinden.;) Of doorsparen tot het geld er wel is. Het blijft dus even puzzelen. Maar een vriend in Spanje die in afval en schroothandel zit heeft bijvoorbeeld vorige week 1400kg aan accu's opgekocht en de meesten werken nog prima. Dus met 2 dezelfde vrachtwagenaccu's komen we al een heel end. Die zal ik eens een mailtje sturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor ons die nu een 2 jaren zonder electra leven, de beste ijskast is een kerosine ijskast, dat zijn meer kist dan kast ,zeer energie zuinig en betrouwbardig dan solar. Voor verlichting zijn loze zon energie lampen makkelijk ,overal neer te zetten. Een hele solar energie system is duurder en ga sneller stuk.wij hebben er een,maar gebruiken het weinig.als ik terug kijk ,had ik alleen een wasmachine op een paar zonnenpanellen. Dit is geen antwoord op je vraag,maar hoopelijk heb jij er wat aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles op een rijtje:

 

1 kilowatt verbruik per dag gemiddeld.

 

Accubank van 200A bij 24V

40A MPPT Laadcontroller die 1000 watt aan panelen aan kan bij 24V

Minimaal 500 watt aan panelen

Omvormer 24-230V

 

Mooi initiatief Finca. Ik heb niet veel verstand van de technische aspecten van een solarinstallatie, maar wat het ook wordt, ik doe mee.

 

Charlie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi initiatief Finca. Ik heb niet veel verstand van de technische aspecten van een solarinstallatie, maar wat het ook wordt, ik doe mee.

 

Charlie

 

Het draadje begint nu echt leuk te worden. Onbedoeld maar door preppers die Rogan een warm hart toedragen, zit er al 150€ in de pot. Echt geweldig dit. Zeker als we straks met z'n allen voor zijn deur staan om een solar setje bij hem te installeren.:rolleyes:

 

Echt heel tof dit allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FincaInSpanje

Denk je er aan dat in de zomer de fan ook regelmatig aanstaat. Er is ook een wasmachine. Ik heb geen idee of ze een stofzuiger hebben maar dat vindt ik geen overbodige luxe met al dat stof en de huisdieren.

Een stofzuiger, ik denk het niet hoor. Huishouden en stoffen staat niet hoog op het programma van de buurvrouw ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FincaInSpanje

Denk je er aan dat in de zomer de fan ook regelmatig aanstaat. Er is ook een wasmachine. Ik heb geen idee of ze een stofzuiger hebben maar dat vindt ik geen overbodige luxe met al dat stof en de huisdieren.

 

Ik heb ze vorig jaar toen hun oude machine kapot ging een 3,5kg machine gegeven van NL fabricaat. Tot op de dag van vandaag zijn ze er erg blij mee.

 

http://www.megamove.nl/c-532739/wasmachine-droger/

 

Stofzuigen als ze die al hebben\gebruiken, want meestal veegt men in Spanje, kunnen ze dan door de generator te blijven gebruiken. Al ben ik al bezig met een omvormer waarmee het moet lukken. Zeker als ze dat tijdens zonnige dagen\uren doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

interessant! hoe werkt dat dan? het is mij onbekend... lijkt het op de absorptie/ amoniak koelers?

 

Yep, ook wel gebruikt op boten.

Werkt eigenlijk gelijk een caravan koelkast dus met zo'n gasvlam. Alleen zorgt de petroleumbrander voor de vlam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, ook wel gebruikt op boten.

Werkt eigenlijk gelijk een caravan koelkast dus met zo'n gasvlam. Alleen zorgt de petroleumbrander voor de vlam.

 

aha! dat vermoede ik al, want dit was ik zelf al wat aan het knutselen :) het gas er af en een olievlam er onder.. geen gedoe meer met gasdruk en zo. Maar wat ik niet wist is dat die dingen ook in productie zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb (zoals je weet) een zeer eenvoudig solar systeem van 12 Volt, iets van 550 Watt, en ik heb de afgelopen 3 weken geen enkel probleem ondervonden met dit systeem.

 

Mijn koelkast staat gewoon 24 uur/dag aan, en broodbakmachine aanzetten rond 14:00.

Stofzuigen op 600 Watt (mijn accu's zijn zwaarder dan mijn panelen) gaat ook nog goed, en met 2 redelijk force LED tv's, een DVD, complete LED verlichting in 5 ruimtes is het allemaal prima verlopen

(ok, het is vorige week 1 keer 2 dagen bewolkt geweest in de regio, en toen was om 04:00 de stroom weggevallen, maar dat was geen groot probleem)

 

Maar wat is eigenlijk de afstand in meters tussen jouw finca en Rogan?

Aangezien jij een van de grootste energie-verspillers van Spanje ben, zou je kunnen overwegen om een kabeltje te leggen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik jouw configuratie vergelijk met dit kant & klaar setje heb je ruim voldoende aan 200 watt panelen:

 

(10 uur p/d 1kWh)

http://www.imholz-zonnepanelen.nl/product/1462026/stand_alone_set_1_5.aspx

Meteen kopen dit systeem.

Afgaand op de specificaties komt er twee keer meer energie uit het systeem dan er in opgeslagen is. Buitenkansje !

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien de geïsoleerde ligging en gebruiker die er niks van weet lijkt mij hoe minder onderdelen hoe beter. Is die omvormer dus noodzakelijk, of kan alles ook direct op 12/24v draaien. Als zo meteen het campingseizoen ten einde is, komt er meestal weer aardig wat bruikbaars in de verkoop wat op 12/24v draait.

 

Verlichting kan je ook kijken naar een merk als freeplay, (oudere en uitgebreidere variant van het waka waka spul) voornamelijk voor Afrika ontworpen, maar Spanje heeft genoeg zon om hun lantaarns met bijbehorende zonnepaneeltje bruikbaar te laten zijn. De nieuwere dingen kunnen ook kleine elektronica opladen, al zal de laptop te zwaar zijn. Ebook en mobiel lukt zeker wel.

 

Iets als een wasmachine zal niet altijd draaien, maar als de generator daar toch beter voor gebruikt kan worden, is het dan geen optie om die gelijk een paar accu's te laten laden zodat je en stroom hebt zonder de herrie en het complete vermogen van de generator gebruikt wordt?

 

Vraag is of X zonnepanelen + accu en toebehoren de enige of beste optie is ipv of aanvullend op de bestaande generator. Freeplay is bv behoorlijk idiotproof ook voor oudere mensen.

 

Ik zelf zou voor kritieke toepassingen liever een dedicated systeem hebben naast de rest. (stroomafrastering om vee binnen en roofdieren buiten te houden bv). Zo trek je niet je accubank leeg omdat je iets vergeet uit te zetten om vervolgens zonder je essentiële toepassingen te zitten tot accu opgeladen of vervangen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb (zoals je weet) een zeer eenvoudig solar systeem van 12 Volt, iets van 550 Watt, en ik heb de afgelopen 3 weken geen enkel probleem ondervonden met dit systeem.

 

Mijn koelkast staat gewoon 24 uur/dag aan, en broodbakmachine aanzetten rond 14:00.

Stofzuigen op 600 Watt (mijn accu's zijn zwaarder dan mijn panelen) gaat ook nog goed, en met 2 redelijk force LED tv's, een DVD, complete LED verlichting in 5 ruimtes is het allemaal prima verlopen

(ok, het is vorige week 1 keer 2 dagen bewolkt geweest in de regio, en toen was om 04:00 de stroom weggevallen, maar dat was geen groot probleem)

 

Maar wat is eigenlijk de afstand in meters tussen jouw finca en Rogan?

Aangezien jij een van de grootste energie-verspillers van Spanje ben, zou je kunnen overwegen om een kabeltje te leggen :)

 

Ongeveer 700 a 800 meter schat ik, dus veul te ver. Ook moet ik de bewolkte dagen kunnen doorkomen, want er liggen veel spullen in de vriezer. Daarnaast heb ik een horeca (snelkoeler) ijskast onder de bar voor als er gasten zijn en de gasten gebruiken ook elektra. Ik ben van de zomer 1x in de problemen gekomen doordat de accu's behoorlijk waren gebruikt. Naast mijn eigen verbruik, de horeca ijskast en de ijskasten van gasten en ventilatoren waren er 2 dagen behoorlijk veel wasjes gedraaid met de wasmachine. De spanning in de accu was toen teruggelopen naar 48-49 volt en daarop volgend hadden we 2 bewolkte dagen. Die dagen hebben we dus elektra op rantsoen gedaan en geen wassen meer gedraaid tot de accu's weer vol waren. Hieruit heb ik geleerd dat mensen niet nadenken over hun stroomgebruik EN dat ik het systeem dus dagelijks moet bekijken. Dat deed ik regelmatig maar niet dagelijks. Op een topdag haal ik misschien wel 20-25kw binnen, maar met zware bewolking maar 3kw. Die dagen moeten we dus alsnog zuinig aan doen met elektra. We hebben dus wat regels aangepast m.b.t. de wasmachine zware elektra gebruik. Daarnaast moet ik ook in de winter kunnen overleven als je veel minder zonne-uren hebt. In ieder geval heb ik kunnen testen dat de aggregaat goed werkt om bij te laden als het echt nodig is.

 

Rogan zal niet veel meer nodig hebben als jouw systeem. Alleen wil ik dat hij met zijn accubank een dag of twee kan overbruggen indien het echt slecht weer wordt. Daarnaast probeer ik een zo zwaar mogelijke omvormer te krijgen voor het geld, zodat uitbreiding of extra stroomgebruik bij goed weer een optie voor hem is. Die kleine wasmachine gebruikt maar 200 watt en met redelijk weer en volle accu's, kan hij dan makkelijk een paar wasjes draaien. Verder probeer ik ook voor 24V te gaan, dan laden je panelen 2x zo snel de accu op t.o.v. 12V.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...