Ga naar inhoud
GENEGEERD

FEMA gasifier.


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

''I would stop short in calling this particular design as "proven"... unless you wish to emphasize that it is proven to generate a lot of tar and destroy engines. In short, this design (i.e. the "FEMA" gasifier) is well known among gasifier enthusiasts for generating a lot of tar. The problem with this is that an engine powered by such a unit will require a lot of regular maintenance. It's not a bad idea for use as an emergency unit when nothing else is available - more important, this is precisely what the system is designed to accomplish (emergency, and nothing more).''

 

Een FEMA gasifier is zoals hier gezegd niet echt optimaal, hij maakt veel teer en dat verstopt je motor.

Als je het eenvoudig wilt houden, zou ik een houtskoolvergasser maken. Het is een stuk simpeler en schoner, maar je moet wel houtskool gebruiken. Dit kan je zelf maken (gewoon een vat met hout verhitten op vuur, of op efficiëntere manieren zoals het gas wat ontstaat gebruiken om het vat te verhitten). Het is wel wat minder efficiënt omdat je al wat gas verliest.

Of je maakt het ingewikkelder maar efficiënter, doordat je hout kunt verbranden. Ik heb hier 2 pdf's, eentje over houtskoolvergassers, de ander over houtvergassers. Ook een pdf over ethanol als brandstof, misschien ook interessant.

 

EDIT: hmm ik kan de pdf's hier niet plaatsen omdat ze te groot zijn, kan iemand helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn voor quads ,buitenboordmotor en generator.

Maar uiteraard gebruik ik carburateurs en ik heb ervaring met zelfbouw.

Maar dit is alleen voor als mijn benzinevoorraad op is.

Het moet uiteraard als 4-takt benzine dienen.

En mogelijk kan het teer eruit worden gefilterd.

 

Lijkt me een slecht haalbare methode door de vele onzekerheden en onderhoud.

Als je ernstige behoefte heb om zelf in brandstof te voorzien dan is elektra en diesel een optie die veel toegankelijker is.

Ben benieuwd naar je vorderingen! succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

uhm. nog eens?

 

Hmm, ja nu ık het nalees is het nıet echt logısch nee.

Wat ık bedoelde ıs dat je de productie van houtskool efficienter kan maken door de vıeze gassen vol met teer kan gebruıken om het vat waarın je de houtskool maakt te verwarmen, maar het zal altıjd mınder effıcıent zıjn dan als je een gewone houtskoolvergasser gebruıkt, maar ze zıjn wel een stuk eenvoudıger.

Dus het maken van de houtskool kan wel effıcıenter dan gewoon een vat op een vuur zetten, maar een houtskoolgenerator ıs ın totaal wel mınder effıcıent.

Het zıt zo.

Een houtskoolvergasser werkt ın maar 2 fases. Een fase verbrand de houtskool, waardoor er hete lucht vrıjkomt dıe rıjk ıs aan CO2.

In de 2e fase wordt de CO2 van de verbrandıng en H2O ın de lucht als waterdamp omgezet tot koolstofdıoxıde en waterstof, C + H2O = CO + H2

en C + CO2= 2 CO. Deze reactıe heeft erg veel hıtte nodıg, dıe haalt het uıt de warmte van de verbrandıng van de houtskool.

Een gewone houtvergasser ıs effıcıenter, je verspılt geen energıe aan het verkolen van het hout. Maar, omdat je het nıet verkoolt, ıs het een veel ıngewıkkeldere brandstof. Er ontstaan nu ook teren, dıe kunnen gekraakt worden door ze door een gloeıend reductıebed te leıden, maar hıer ıs een goed ontwerp voor nodıg. In een houtvergasser heb je namelıjk meerdere fases. De eerste fase ıs het drogen, de tweede pyrolıse, de derde de verbranding en de vıerde de reductıe.

Een houtvergasser ıs dus effıcıenter maar veel moeılıjker om te maken en bovendıen ook kıeskeurıg voor het brandstof (je kan nıet zomaar al het houtafval erın gooıen)

 

Groet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...