Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Dagrugzak Mammut 25 liter na 9 jaar (versus een merkloze rugzak)


GodelEscherBach

Aanbevolen berichten

2015-08-23-11.46.19.jpg.979c074c3b33d7e9961410804ac4b6ef.jpg

Excuses voor de niet-sexy pose van de tas

 

Specificaties:

 

Gekocht: Voorjaar 2006 (nu 9,5 jaar oud)

Merk: Mammut (type: Hike 25)

Type: Dagrugzak voor trekkers en klimmers (dus niet voor in de stad).

Ruimte: 25 liter

Gewicht: circa 1250 gram

Vakken: 1 hoofdvak (opdeelbaar in 2 compartimenten, 2 zijvakken en een vak boven)

Verdere bijzonderheden: Stalen frame aan achterzijde voor ventilatie

Garantie: onbekend, dus waarschijnlijk de garantie van de winkel.

 

Vergelijkbare types die nu te koop zijn: Mammut Creon 25 l of de Mammut Lithium 25l ( http://global.rakuten.com/en/store/newbag/item/mammut-25100247025/?s-id=borderless_recommend_item_en )

 

Mijn beoordeling

 

Bij het kopen van de tas zocht ik een multifunctionele tas die ik naast reizen ook in het dagelijks leven kon gebruiken. Een 25 liter-tas leek me wel een mooi formaat. Destijds vond ik ook het concept van de stalen beugels interessant voor ventilatie achterop je rug. Ik heb de tas tot voor kort gebruikt bij vakantiereizen (handbagage bij grote reizen, hoofdtas bij korte reizen of als gewoon een tas erbij) en daarnaast in het dagelijks leven (met o.a. laptop, boeken enzovoort).

 

Voordelen:

- Handig formaat voor het dagelijks gebruik

- Veel handige mogelijkheden om de inhoud aan te vullen door er spullen aan te hangen

- Handige vakken, vooral het vak bovenop is erg handig om spullen te pakken die je snel nodig hebt.

- Goede kwaliteit. Na 9,5 jaar dienst is de tas nog in een prima staat om mee op reis te kunnen nemen. Alle kunststof kliksluitingen werken na 9,5 jaar nog prima, ondanks dat ik ook wel aardig wat zonlocaties heb bezocht. Hetzelfde geldt voor de ritssluitingen.

- Handige tussenmaat

 

Nadelen:

- Beugels achterop zorgt voor een rare vorm rugtas (nieuwere versies hebben dit ook niet). Het is bovendien ook niet een representatieve tas in alledaags gebruik omdat iedereen denkt dat je steeds bergen aan het beklimmen bent.

- Geen bescherming voor laptop

- Loshangende koorden

- Niet waterdicht

- Handige tussenmaat betekent wel dat hij voor backpack-reizen niet echt geschikt is (kan wel als je de tas volhangt en een extra dagrugzak hebt, maar ideaal is het niet).

 

Eindconclusie:

Los van het praktische gebruik van de tas, is de tas van een zeer goede kwaliteit geweest. Tot voor kort kochten we bij onze reizen ook goedkope dagrugzakjes die we vervolgens als boodschappentas gebruikten. Het verschil in kwaliteit is vooral te zien in de stof, de ritssluitingen en de kunststof kliksluitingen. Het werkt beter en het gaat langer mee. Dat gaat bij een goedkope rugzak vrij snel kapot (zeker bij wat zwaarder gebruik), terwijl het bij een Mammut-rugzak niet kapot gaat. Wel vind ik de tas niet echt geschikt voor multifunctioneel gebruik en niet altijd even representatief. Momenteel heb ik een aparte backpackrugzak (65 liter) en een echte dagrugzak (20 liter) wat ik een betere combi vindt, maar dat doet niet af aan de goede kwaliteit van de rugzak zelf.

 

Foto's van de Mammut-rugzak

2015-08-23-11.47.04.jpg.2a44c7c97fc9788ccdf1df92e5b189ab.jpg

2015-08-23-11.46.33.jpg.cb08d52e5e8ba689cd516b6eeb34eea6.jpg

Voor het dagelijkse gebruik had ik de band om het midden naar achter gebogen, zodat je niet teveel loszittende delen had.

 

2015-08-23-11.48.10.jpg.b2307e2c793d589a24765c13635e5a31.jpg

Wel wat slijtagesporen aan het koort, verder is de voering nog prima.

 

2015-08-23-11.49.37.jpg.508bb56580260e1369b81ef4d6bfd856.jpg

Binnenzijde van de tas is nog in goede staat.

 

De zwarte vlekken (en inktvlekken) zijn veroorzaakt doordat ik de tas sinds kort eigenlijk niet zoveel meer gebruik en deze op een wat te vochtige plek heeft gestaan.

 

De goedkope dagrugzak

 

En ter vergelijking: foto's van een goedkope dagrugzak na slechts 2 jaar en 1 vakantie. We hadden 2 rugtassen en 1 van deze rugtassen was al na 3 maanden stuk. Probleem zijn de ritssluitingen, de kunststof onderdelen en het feit dat de binnenvoering gaat kruimelen.

 

2015-08-23-11.48.39.jpg.8e31145f0f1f3bca9e4d1927531cb3b9.jpg

2015-08-23-11.49.04.jpg.b2ce316a6d91f330c96a1a3dbc455dca.jpg

2015-08-23-11.49.13.jpg.2410c87cc43db224252d2d2e8a40bf0c.jpg

 

Subconclusie: Goedkope Action/Van Haren/Aktiesport zijn dus niet echt een aanrader voor het zwaardere werk.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Iedereen bedankt voor het aardige of prikkelende commentaar. Het ging me er inderdaad om, om te laten zien wat het verschil in kwaliteit is. De Mammut-tas is trouwens nog steeds niet "opgebruikt", maar ik vind het in het dagelijkse gebruik gewoon niet zo'n handige tas. Wel gebruiken we hem nog voor vakanties als tas erbij en waarschijnlijk nog voor een reisje naar Berlijn in het najaar.

 

Ik heb deze rugzak en het is zeker een fijne rugzak.

 

Dat is zeker een mooie rugzak. Ik heb zelf een broek van Lowe Alpine. Die heb ik in de tijd gekocht dat ik die Mammut-tas heb gekocht en ook die afritsbroek gebruik ik nog steeds. Helaas maakt Lowe Alpine geen broeken meer, want anders had ik er zeker nog eentje aangeschaft. Ik twijfel er niet aan dat deze tassen ook aardig wat kunnen hebben. Ben sowieso benieuwd naar andere ervaringen van duurzame spullen.

 

Niet onopvallend maar wel uniek. Geen idee hoe de kwaliteit is. :)

 

Grappige tas. Ik probeer met mijn tassen altijd niet teveel op te vallen. Dit is natuurlijk wel een tas die de aandacht op zich vestigt. En of hij representatief is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft er iemand eigenlijk ervaring met de Berghaus Centurio?

Dit lijkt me ook wel een erg mooie rugzak.

http://int.berghaus.com/centurio-45/420501.html

 

Ik niet. Ik hoop dat iemand anders je kan helpen. Ik denk dat het wat betreft kwaliteit wel goed zit; je zult dus vooral moeten kijken wat voor jou qua functionaliteit het beste werkt. Waarvoor wil je de tas gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als BOB .INCH en bushcraft/survival/kampeer rugzak ,dus eigenlijk voor een brede inzet.

 

Ik ben eerlijk gezegd huiverig geworden voor de term breed inzetbaar. 45 liter is voor het echte backpacken wel erg weinig. Op mijn vakanties had ik altijd 65 liter backpack (dus niet de Mammut-tas) mee. In combinatie met een dagrugtas (15 a 20 liter) kwam ik daar altijd zo'n 3 weken mee vooruit. Met 45 liter heb je wel gelijk wat minder opslagcapaciteit, dus daar kun je hooguit 2 weken mee vooruit denk ik. Het is in die zin een echte tussenmaat backpack-tas.

 

De tas ziet er verder wel prima uit. Je kunt nog van alles aan de tas hangen, dus dat lijkt me prima. Het enige wat me irritant lijkt is die rits aan de bovenzijde, maar dat moet je even - als het kan - in de winkel bekijken. Als je daar spullen instopt kan het zijn dat het eruit sodemietert. Ik ken iemand die zo'n tas had die dat probleem had waarbij iedere keer het kleine spul in het bovenvak eruit viel. Verder zou ik de tas even uitproberen hoe het voelt als je zwaar belast bent. Bij verschillende winkels kunnen ze van die gewichten in de tas doen zodat je kan kijken hoe deze voelt in vergelijking met andere tassen. Ik heb daarom tegenwoordig een Deuter, omdat die in dat opzicht het beste was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...