Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 40
    Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Er is een reden waarom gouden geld een munt was en geen baar in het verleden... die reden geldt nog steeds dunkt me.
    Zeker in Nederland is opteren voor een gouden tientje in mijn ogen een verstandige keuze. Verder sluit ik me bij de post van lewieke aan.

Survivor
    Ingeschreven
    Aug 2012
    [MENTION=472]Lekker[/MENTION],

zelf bezit ik zowel munten als baren. Voor mij is de premie het belangrijkst. Ik koop dus steeds goud dat op dat moment het dichtst tegen de spotprijs aanzit, soms zijn dit munten (vaak via Marktplaats), soms baren. Ook vind ik het belangrijk om kleine en grote goudstukken te hebben, als ik ooit een beetje goud wil verkopen hoef ik niet meteen een grote baar in te wisselen.

Behalve gouden tientjes, gouden ponden en Maple Leafs, heb ik ook gouden dukaten. Deze munten zijn mijn favoriet, ze zijn klein, hebben een hoog goudgehalte (.983), en zijn soms tegen spotprijs verkrijgbaar.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Via marktplaats zou ik zelf niet snel kopen.
    Peace allemaal en fuck al de haters.
    _

Administrator
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Tijdens WWII zijn mijn beide grootouder-paren Nederland ontvlucht. Met goede reden, anders hadden ze het niet overleefd. Als je in zo'n situatie in het buitenland terecht komt (zoals mijn grootouders), zou ik toch liever kleine Maple leafs of Philharmonikers hebben, dan gouden tientjes. Voor zover een willekeurige boer of burger verstand heeft van gouden munten (niet, waarschijnlijk) zou ik voorkeur hebben voor een muntje waar het woord "gold" op staat, het gehalte en het gewicht. Dat geldt alledrie niet voor het gouden tientje. Daarbij is het best aannemelijk te maken dat het echt gouden muntjes zijn. Met name kleine muntjes zijn moeilijker cq het is minder rendabel om neppers van te maken.

Advies: 1/10 oz of 1/4oz Maple leafs of Philharmonikers. Die zijn beide 99.99% goud (in tegenstelling tot de Amerikaanse Eagles.

Een 1/10oz Maple leaf kost momenteel rond de 125 euro.
    Een 1/4oz Maple leaf kost momenteel rond de 290 euro.
    Prepping is a statement of independence

In Omnia Paratus ~ Preppers.nl admin

http://preppers.nl/forum/threads/12-Forum-regels

Moderator
    Ingeschreven
    Apr 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lewieke Bekijk Berichten
    Via marktplaats zou ik zelf niet snel kopen.
    Want?

Als je niet thuis bent in de materie snap ik het.
    Met wat ervaring en wat testjes is er niets aan de hand.

Ik heb ook wel eens een bij een geenomeerde munthandel een munt aangetroffen die niet in orde was.
    Na wat uitleg zat de handelaar ook met een rood gezicht en hebben toen samen een sterke bak koffie gedronken
    [MENTION=472]Lekker[/MENTION],

Als je fractioneel goud kan kopen voor ongeveer dezelfde kosten als eenmaal een 1 oz zou ik het zeker niet laten.

Greener
    Et In Arcadia Ego

Get comfortable being uncomfortable!

Moderator
    Ingeschreven
    Apr 2012
    En om het even te laten zien dat erkende! Handelaren het nog steeds niet begrijpen:

Naam:     image.jpg
Bekeken:  258
Groote:   30,6 KB

Naam:     image.jpg
Bekeken:  263
Groote:   153,5 KB

Beiden zijn nu te koop via MA-shop, overkoepelend orgaan voor verkoop van numimastiek.

1 munt is origineel, de andere is een juweliersuitgave die in de jaren 70 Vd vorige eeuw in vnl IsraŽl in juwelen werden verwerkt.
    Zo zie je dus dat het soms zeer moeilijk is om iets goeds te kopen als je niet weet waar je het over hebt.

Greener

Ps: de verschillen in de 1 verraden de "foute".
    Wel goud, soms wat minder karaat maar geen originele Amerikaanse munt.
    Et In Arcadia Ego

Get comfortable being uncomfortable!

Senior Prepper
    Ingeschreven
    May 2015
    [MENTION=472]Lekker[/MENTION]

Lastige vraag. Zelf zou ik waardemiddelen zoals goud (of zilver) zoveel mogelijk spreiden. Naast gouden munten investeren in gouden tientjes (of soortgelijk) lijkt me geen slecht idee. Die vertegenwoordigen naast de waarde van goud ook een zekere numismatische waarde en zijn bovendien herkenbaar voor verzamelaars. Daarnaast ben ik het met verschillende Preppers eens dat kijken naar baren ook geen onverstandige keus is. Ik zou sowieso niet teveel inzetten op veel van 1 soort, ook al is het goud. Als de goudprijs daalt en je zelf in de problemen zit lever je dik in (zie bijvoorbeeld Venezuela die nu zijn goud goedkoop moet verkopen: http://www.bloomberg.com/news/articl...citigroup-says).

Let je trouwens ook goed op de koersen van goud (en zilver). Waarschijnlijk moet Venezuela een deel van z'n goud verkopen om goederen te kunnen importeren (daarvoor hebben ze vreemde valuta nodig en niemand accepteert nog Bolivars). Dat drukt waarschijnlijk weer de goudprijs verder naar beneden. Verder gaat het niet zo goed met de beuren in AziŽ en Zuid-Amerika en als gevolg daarvan kunnen de grondstofprijzen (ook edelmetalen) nog wel eens verder gaan dalen.
    You're really in a laundry room
    You're really in a laundry room
    The clue just came to you, oh

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Zijn de future contracten niet veel meer bepalend voor de PM prijzen dan dat een land wat PM op de markt gooit? Het is maar een gedacht...
    Want dan had het massaal opkopen door andere landen (China?) ook het omgekeerde effect moeten hebben en dat is er niet.

Zou het kunnen dat de normaal aanvaardbare wetten van fysieke vraag en aanbod niet gelden in de (papieren) PM markt?

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wodan Bekijk Berichten
    Zijn de future contracten niet veel meer bepalend voor de PM prijzen dan dat een land wat PM op de markt gooit? Het is maar een gedacht...
    Want dan had het massaal opkopen door andere landen (China?) ook het omgekeerde effect moeten hebben en dat is er niet.

Zou het kunnen dat de normaal aanvaardbare wetten van fysieke vraag en aanbod niet gelden in de (papieren) PM markt?
    Die redenering klopt alleen in een markt waarin 'vertrouwen' heerst. 323ton aan short orders werden vorige week geannuleerd. Het lijkt er ook op dat grote spelers momenteel niet over voldoende fysiek goud beschikken om hun 'papieren' posities af te dekken. Wie heeft er belang bij dat de 'papieren' goudposities behouden blijven? Wie deze vraag kan beantwoorden weet ook hoe de vork werkelijk in de steel zit.

Daarnaast is het doel van traders, fondsen, hefboomfondsen anders dan dat van 'rijken' die een verzekering zoeken. De eersten zoeken snel geldgewin en het maakt niet uit of dat in een stijgende of dalende markt is. Zodra de markt 'omkeert' worden posities verlaten. Degenen die fysieke posities aanhouden zoeken niet in de eerste plaats rendement maar waardebehoud. Papieren posities worden door hen aangehouden om zich te beschermen tegen al te sterke schommelingen in de goudprijs. Bij een verwachte dalende markt worden shorts gekocht, bij een stijgende markt worden 'longs' gekocht. Zo worden fysieke posities beschermd. Het echte goud komt zelden uit de kluizen.

Het heeft er de schijn van dat de fysieke markt kost wat kost onder controle moet worden gehouden. De eigenschap dat goud wat 'op en neer wipt' maakt het voor beleggers minder interessant maar net wel voor speculanten. Voor wie goud bekijkt als compacte waardeopslag verandert er in principe niets.
    Peace allemaal en fuck al de haters.
    _

Survivor
    Ingeschreven
    Aug 2012
    [MENTION=2429]lewieke[/MENTION], natuurlijk moet je uitkijken als je via Marktplaats koopt. Ik heb dat een paar keer gedaan door te wachten tot er iets in de buurt wordt aangeboden, dan spreek ik bij de verkoper thuis af en fiets ik erheen. In mijn regio (groot Amsterdam) is er altijd wel wat te koop. Door bij de verkoper af te spreken betaal ik geen verzendkosten, ik laat geen papieren sporen van de transactie na, en het geeft me een beetje vertrouwen niet opgelicht te worden, want dan weet ik waar de oplichter woont om verhaal te halen. Ik koop alleen goudstukken waar ik bekend mee ben, zo ben ik er vrij zeker van dat ik echte munten koop. De mogelijkheid dat ik in de loop der tijd een of enkele vervalsingen heb gekocht sluit ik niet uit. Ik denk dat dat risico sowieso nooit helemaal uit te sluiten is.

Vergelijkbare onderwerpen

1. Leaf logs
    Door GuywithAplan in forum Do it yourself (DIY)
    Reacties: 12
    Laatste Bericht: 14-12-13, 15:49
  2. ReŽle prijs Gouden Tientje
    Door Jacob in forum Geld, goud en zilver
    Reacties: 28
    Laatste Bericht: 21-10-13, 20:42
  3. Hallo wil je een 1 troy ounce gouden Maple Leaf kopen voor 20 dollar?
    Door TyrionLannister in forum Geld, goud en zilver
    Reacties: 9
    Laatste Bericht: 29-09-12, 15:01
  4. Reacties: 1
    Laatste Bericht: 29-05-12, 16:08

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten