Ga naar inhoud
GENEGEERD

Esee Izula Nekmes.


De Plaag

Aanbevolen berichten

Sinds vorige week donderdag heb ik mezelf de Esee Izula aangeschaft.

Was opzoek naar een klein sterk degelijk nekmes, en deze is het geworden.

Verrassend licht van gewicht doch oeresterk, en was heel scherp geleverd.

Heb hem als test 2 dagen rond men hals gehangen, en stoort totaal niet mede door het lichte gewicht.

Ben er zo aan verkocht dat ik ook Esee als primairie mes ga nemen en wel te verstaan de Esee 4.

De paracord rond het handvat is maar tijdelijke vervanging tot als ik de Micarta handvaten heb besteld,

Het verstelbaar nektouw blijft zoals het is.

Heb het mes in mijn werkrugzak steken maar gaat ook mee op een dagje uit in het bos.

Meer info:

Lemmetlengte: 6.7 cm

Lengte: 15.7 cm

Lemmethoogte: 2.6 cm

Lemmetdikte: 4.2 mm

Staalsoort: 1095-koolstofstaal

Hardheid: 57 HRC

Type snede: plain edge

Afwerking lemmet: poedercoating

Kleur: zwart

Gewicht: 55 gram

 

27x1q9e.jpg

 

2iqbcx.jpg

 

zvefcw.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik wist dat ik het niet moest posten, wou het gewoon even laten zien. sorry daarvoor

 

Ik zou het zeker aanraden, maar dan als back up.

 

Die eerste zin snap ik niet, hoezo zou je het niet moeten posten?

Omdat @MyronPrps gewoon netjes zich afvraagt wat het doel van je bericht is?

 

Het is leuk dat je een nieuw mes hebt, het is leuk dat je het deelt, zou ik ook doen als ik jou was :)

Als je er nu nog bij zet waarom je het aanraadt, en waarom als backup, is het naast leuk nog nuttig en duidelijk ook :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die zin van moest, heb ik verkeerd geschreven, had waarschijnlijk in een ander draadje dit bericht moeten zetten

Ik raad het aan, omdat het niet begeeft als je er redelijk wat kracht opzet, ondanks zijn lichte gewicht toch heel robuust voelt.

Hij is te klein om bv, te batonne of om het grotere hak en slag werk.

Is makkelijk te dragen onder shirt zonder dat het opvalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die zin van moest, heb ik verkeerd geschreven, had waarschijnlijk in een ander draadje dit bericht moeten zetten

Ik raad het aan, omdat het niet begeeft als je er redelijk wat kracht opzet, ondanks zijn lichte gewicht toch heel robuust voelt.

Hij is te klein om bv, te batonne of om het grotere hak en slag werk.

Is makkelijk te dragen onder shirt zonder dat het opvalt.

 

De Izula is een prima neck knife. Ik heb hem sinds een paar jaar, ook als back up. Ligt lekker in de hand maar echt gebruikt heb ik deze eigenlijk nog niet. Maakt niet uit, Esee-knifes zijn gewoon goed. Eerder dit jaar heb ik de zwarte scales gekocht en vorige maand een betere sheath, van kydex, zie de foto's. Dat vind ik het enige minpunt van Esee-messen: de sheaths, die zien er goedkoop en gammel uit en voelen ook zo.

 

Izula1.jpg.e0e366d32826eeb557251f97ab71d51b.jpg

 

Izula2.jpg.037d825eea30e4f2f05705b133078282.jpg

 

Mijn basismes is de Esee-4. Ook weer met custom kydex sheath die ik zelf heb opgeleukt met leer. Geweldig survival mes, doe ik nooit weg en meer heb ik niet nodig. Nou ja, voor dagelijks gebruik heb ik een simpele roestvrij stalen Mora en een aardappelschilmesje van Ikea. Je kunt niet zonder, écht waar!

 

Esee4.jpg.f05a3154a68c15c03502e15e7591ed6e.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@De Plaag toevallig had ik mijn Izula net twee dagen geleden binnen gekregen, Dark Earth kleur. Zelf kocht ik de Izula, omdat normaal gesproken ik een Esee 5 gebruik, pracht van een mes, maar beetje te groot voor de fijne dingen. Zat eerst richting de Esee 3 of Esee 4 te kijken, maar dacht nee ga toch maar voor de Izula. Het is klein genoeg voor de fijne dingen, maar ook stevig genoeg. @Pathfinder ja die kydex sheath stelt niet veel voor, bij mij brak al 1 van de moertjes bij het plaatsen van de belt clip, van mijn Esee 5 had ik ook gelijk een andere sheath gekocht. In de toekomst maar eens kijken voor wat anders voor de Izula.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Pathfinder, ik was vanplan om de esee4 te nemen als primairie.

Esee heft toch meerdere sheats in het assortiment?

 

Dat weet ik eigenlijk niet. Deze heb ik gevonden op Ebay. Zag er goed uit, niet van dat dunne kydex maar een wat dikkere plaat.Voelt lekker stevig en deze sheath is platter dan de originele en dat is prettig onder een t-shirt of zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@De Plaag is zeker ook niet verkeerd, weet je gelijk de formaat een beetje van wat je zoek. De 5 en 6 zijn echt groot, de 4 is een bushcraft model, 3 weer iets kleiner. Ik weet ook dat op ebay je de leren sheath kan vinden, maar sommige zijn wel aan de prijzige kant. voor de E5 en 6 heb je ook nog de MOLLE back, maar weet niet of er ook zoiets is voor de kleinere soorten. Beste is misschien idd eens te kijken bij een leerbewerker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@De Plaag is zeker ook niet verkeerd, weet je gelijk de formaat een beetje van wat je zoek. De 5 en 6 zijn echt groot, de 4 is een bushcraft model, 3 weer iets kleiner. Ik weet ook dat op ebay je de leren sheath kan vinden, maar sommige zijn wel aan de prijzige kant. voor de E5 en 6 heb je ook nog de MOLLE back, maar weet niet of er ook zoiets is voor de kleinere soorten. Beste is misschien idd eens te kijken bij een leerbewerker.

 

 

Ik ga het hier op Preppers vragen dan, weet ik zeker dat het een authentiek, kwaliteits sheat is.

Ben wat wantrouwig t.o.v ebay.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...