Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Valhal Dutch Oven 8 liter


Tanfana

Aanbevolen berichten

[Review] Valhal Dutch Oven 8 liter

 

Afgelopen juni plaatste @Simurgh een inkoopactie voor Dutch Ovens (DO) op het forum die we niet konden weerstaan. We hebben best een uitgebreide pannenset om buiten te koken. Verschillende heksenketels en een DO van 3,8 liter. De DO van 3,8 liter is merkloos. @styx heeft die een keer voor me gekocht op een scoutingbijeenkomst waar de DO een demonstratiemodel was. Toch was de aanbieding van de Prepshop zo goed dat we een DO van 8 liter besteld hebben.

 

De reden dat we voor deze maat gekozen hebben is dat ik denk dat die nu beter bij ons gezin past. Het laatste jaar merkte ik dat de “kleine” DO van 3,8 liter (DO-3,8) erg vol moest voor een lekkere stoofpot. En met de groei van de magen van onze jongens in gedachte moest er toch maar een grotere DO komen. Daarbij gebeurt het ook nog al eens dat we eters hebben. Als we een vuurtje stoken om te koken ruikt dat kennelijk zo lekker dat er binnen de kortste keren visite aan he t hek staat. Daarom hebben we nu gekozen voor een 8 liter DO (DO-8)

Het mooie is nu dat we 2 DO’s hebben we gestapeld kunnen koken.

 

Na het bestellen duurde het voor mijn gevoel veel te lang dat de bestelde DO-8 binnen was. Maar ja als je ergens naar uit kijkt duurt het altijd lang .

 

Als eerste heb ik de pan opgemeten. Met een litermaat de pan gevuld met water, om te kijken of er echt 8 liter in kan. Dat kan precies. Er past geen druppel meer in dan 8 liter. Daarna de diameter van de pan opgemeten (34 cm). Het viel me op dat de DO-8 dezelfde diameter heeft dan de Val-Do van 5 liter (DO-5) die in de Prepshop te koop is . De hoogte van de DO-8 (13 cm) is groter en de pootjes zijn korter dan van de DO-5. De totale hoogte van de DO-8 en DO-5 is dus gelijk.

De DO-8 is veel groter dan de DO-3,8 (26 cm doorsnede) die ik al had.

 

Zoals hoort bij een DO heb ik deze eerst gewassen, met een schuurspons schoongeboend om de wax weg te halen. Daarna de DO boven een vuurtje laten drogen. De volgende handeling is het patineren. Daarvoor de DO en de deksel ingesmeerd met zonnebloemolie en weer op het vuur gezet. De olie dampt en brand in.

20150710_190258.jpg.4b1b5f19b1099734fd7f415d683b885d.jpg

DO op de BBQ

 

Test 1

Als eerste wilde ik na een BBQ een brood gaan bakken in de DO. Tijdens SC Veluwezoom had ik dat voor het eerst gedaan met de DO-3,8. Dit ging super door de tips die ik had gekregen. Ook de worteltaart uit de DO smaakte prima.

 

20150710_204647.jpg.320f8999e8e5ead62e86405d638ba6f6.jpg

Brooddeeg

 

Deegje gemaakt, zo’n plaatje wat je op het gasfornuis kunt leggen om de vlam te verdelen onder in de DO gedaan en het deeg er op. Door dit plaatje heeft het deeg geen contact met de bodem en verbrand het brood minder snel.

 

20150710_204616.jpg.4a1270bf433d6f4d00d9289f2e15a4a1.jpg

DO met vlamverdeler er in.

 

20150710_204629.jpg.2c06ae15ec1527ee02ad8c1a7ab63d4c.jpg

Bakpapier op de vlamverdeler

 

Er gebeurde daarna wat te veel dingen en ondertussen waren de kolen al weer op. Daarom nieuwe kolen aangestoken en tegen het donker eindelijk de DO op de kolen gezet. Ondertussen was het zo laat dat er met de hond gelopen moest worden. @Faelin wandelde gezellig mee en we hebben ook de chiwawa van de buren op gehaald. Toen we eindelijk terug waren rook ik het brood al toen we de straat inliepen. We waren veel te lang weg geweest ! Het brood was zwart aan de onderkant en rook helemaal verbrand.  Dat lag dus niet aan de DO maar aan mijn tijdsbesef. @Geert zal nu wel knikken en denken “ bakken is meten”. De kippen vonden het brood heerlijk 

 

Test 2

De volgende test van de DO-8 is een stoofpot. Aan Styx gevraagd of het mooi weer zou worden. Hij zei dat het zonnetje lekker zou blijven schijnen. Styx stak de kolen in de kolenstarter aan. En daar was de eerste bui ai. “Styx je zei dat het zonnetje zou blijven schijnen!” zijn antwoord was dat er wel buien waren voorspeld maar dat hij dat niet geloofde. Het bleek al snel dat buienradar wel gelijk had…..

 

20150824_164533.jpg.2ae5bc49210bd47ada99dd1400be3988.jpg

Ingrediënten voor stoof

 

Voor de stoofpot eerst runderlappen, speklapje, aardappels en wortels gesneden. De DO-8 op de kolen gezet en olie in de DO gedaan. Op het moment dat de olie ging walmen de runderlappen en de spekjes in de DO gedaan. Af en toe even omroeren tot alles verkleurd is. Daarna de aardappels , wortel, pot mais, pot doperwten, blik gesneden tomaat, pot witte bonen in tomatensaus, paprikapoeder, hand vol zwarte linzen, bouillon en een flesje Gulpener winter bier er bij gedaan. Alles even doorgeroerd en de deksel op de DO gedaan. Op de deksel 10 eierbriketjes gelegd. Onder de DO lagen er een stuk of 20. Daarna de deksel op de BBQ gedaan. De temperatuur onder de BBQ deksel liep op tot 100 graden. Er zit een thermometer in de deksel.

 

20150824_170946.jpg.b051d251709719f058fdda9ebe87a032.jpg

Vlees bakken

 

20150824_172939.jpg.a0f21faa9f55faea136f2dc441d9a89c.jpg

Overige ingrediënten er bij

 

Het was maar goed dat we een MinnionBBQ hebben met deksel. De lucht werd donker, de wind stak op en het begon te hozen en te hagelen.

 

20150824_185059.jpg.6c4c611e2faf1860d16d8cc87961fb5c.jpg

MinnionBBQ in hagelbui

 

Toen de bui voorbij was heb ik met behulp van de lidlifter de deksel van de DO gehaald en heb de stoof doorgeroerd. Daarna nog twee uur laten staan, en we hadden een overheerlijke stoof.

 

Conclusie

Voor ons gezin is de DO-8 prima van formaat. Ik denk dat ik hier makkelijk een maaltijd van 6 liter in kan bereiden. Ik heb niet de kennis en kunde om de kwaliteit van het materiaal te vergelijken met onze andere DO. Op het oog is het oppervlak gelijk.

Het gewicht van de DO-8 is 8 kg. De DO gevuld met de stoofpot is best zwaar om te tillen. Dat tillen kan niet met de lidlifter maar moet met de hand. Wij hebben leren pizzaovenhandschoenen waar dat prima mee kan. Omdat onze DO in een afgesloten BBQ staat is het handvat ook heet en niet met blote handen aan te pakken. Ik weet niet hoe dat in de open lucht is als je het handvat in de lucht laat staan.

De lidlifter met lange steel is handiger dan een met korte steel. Mijn handen werden met de lange steel minder warm. In de Prepshop is alleen de lange steel te koop. Ik moest wel wennen aan het handvat van spiraaldraad. Een houten handvat voelt steviger in mijn beleving. Uiteindelijk is het spiraalhandvat prima.

 

Wij zijn blij met onze aanschaf en willen @Simurgh bedanken voor de mooie aanbieding en service!

 

Ik hoop dat het me lukt om ook nog foto’s in dit bericht te plakken. Anders zet ik ze er onder.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Wat een leuke review! Ik ga vandaag ook maar weer eens bakken.... Ik hoop dat je er nog veel plezier van hebt. Ps: de levertijd was ook langer dan normaal omdat het een inkoop actie was doe eerst werd geïnventariseerd en niet iets wat al een product in de prepshop was. Gelukkig het wachten waard geweest!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw...idd een mooi verslag. Toch maar eens nagaan waarom ik het aldoor zo zonnig inzie. De stoof is ondanks het weer heel goed gelukt. ? Eigenlijk was het wel "stoer"om ondanks het nare weer te presteren. Ik last me toch niet verdrijven door een buitje ! Even kijken of er nog wat over is.

 

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...