Ga naar inhoud
GENEGEERD

Windenergie versus Zon


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

leuk om te lezen, maar laten we eerlijk zijn. Als de overheid echt over op groen wou gaan stappen, dan hadden ze vast en zeker effectievere methodes ontwikkeld. Zoals bv reuze zonnepanelen die actief worden in de zomermaanden, ipv alleen windturbines. Of anders windturbines in combinatie met water turbines. Dan zou de opbrengst al een stuk meer zijn geweest en de prijzen van stroom lager. Maar tja dat levert toch niks op in de kas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

leuk om te lezen, maar laten we eerlijk zijn. Als de overheid echt over op groen wou gaan stappen, dan hadden ze vast en zeker effectievere methodes ontwikkeld. Zoals bv reuze zonnepanelen die actief worden in de zomermaanden, ipv alleen windturbines. Of anders windturbines in combinatie met water turbines. Dan zou de opbrengst al een stuk meer zijn geweest en de prijzen van stroom lager. Maar tja dat levert toch niks op in de kas.

 

Wat heeft de overheid hier mee te maken ?

 

Een systeem is rendabel of niet.

Een bedrijf ontwikkeld iets. Een overheid niet. Die kan alleen bepaalde systemen stimuleren of belonen met een premie.

 

Alternatieve systemen hebben een eigen (systeem) rendement en zeg maar betrouwbaarheid van de bron.

De zon komt (voorlopig) altijd op op dezelfde plek, draait een rondje en gaat weer onder. Op de boogstraal zit wat variatie maar de kracht en hoeveelheid licht is goed in te schatten en dus te gebruiken.

Wind is wat moeilijker te voorspellen en met name te gebruiken. Dus zeg maar om te zetten naar energie.

 

Reuze zonnepanelen ?

Als jij een bedrijf start en grond koopt en een vergunning regelt dan kan jij zo een zonneboerderij realiseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou me aan mijn oude credo "De natuur wijst de weg"

 

In de natuur zie je dat de zon voor energievoorziening DE bron is (fotosynthese)

Wind dient alleen voor transport (stuifmeel/zaden)

 

m.a.w. Als windenergie een betrouwbare energiebron is dan hadden de planten wel windmolentjes ipv bladeren gehad :-)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn plannen voor een kleine windmolen ook geparkeerd. Zeker met de te verwachten prijsdaling van solar panels en accusystemen wordt de efficiency-kloof met PV steeds groter waardoor de molens de concurrentie hebben verloren. Zie ook:

http://preppers.nl/forum/threads/9876-Archimedes-windmolen?p=325723&viewfull=1#post325723

 

En toch: als het donker is en het waait denk ik toch vaak: als ik nu een windmolen zou hebben dan heb ik gratis stroom.

Een molen die je bv als extra string op je solar converter kan aansluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En toch: als het donker is en het waait denk ik toch vaak: als ik nu een windmolen zou hebben dan heb ik gratis stroom.

Een molen die je bv als extra string op je solar converter kan aansluiten.

 

Dat is het nu juist, de spijker op zijn kop. Als er een paar dagen minder zon is en je redt het niet met je accubank, dan zou een windmolen erg goed uitkomen. Zeker boven op de berg waar feitelijk altijd wel wind te vinden is. Ik heb er ook aan gedacht, zeker omdat ze ook al een 48V met ingebouwde mppt hebben is het een kwestie van plug and pray. Echter had ik eens een test gezien van een stuk of 15 betaalbare molens en binnen 2 jaar gingen de meesten allemaal kapot of had de tester veel ellende aan reparaties. Dan wordt het wat minder aantrekkelijk.

 

Vooralsnog als de accu leeg dreigt te raken, zal ik een generator moeten bij schakelen. Ik heb dat al getest en het werkt. Ik heb een snoer gemaakt die in aansluit op welke generator dan ook en de omvormer\lader regelt dan zelf hoeveel hij kan laden, max 16A bij 48V wat sneller zou kunnen, maar dat boeit me niet.:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoelde ook bedrijven, was laat aan het worden en haalde dingen door elkaar. Maar idd zo een zonneboederij moet mogelijk zijn en had ik het geld gehad, dan had ik het allang gedaan. Goed het koste plaatje zal ongetwijfeld hoger liggen dan die van een windmolen, maar als er genoeg vraag naar is, dan zal de totaal prijzen pakket ook dalen. Daarbij bestaan ze al in Amerika, Duitsland, etc, dus het is een mogelijk concept. De vraag is alleen levert Nederland genoeg zonuren op, om er iets van te kunnen maken. Denk persoonlijk van wel, mits gecombineerd met bv opslag van stroom. Combineer dit ook nog eens met zonnepanelen op meer huizen/bedrijven, een beetje zelfvoorzienend en minder afhankelijkheid. Dan denk ik dat we al beter af zijn, dan het landschap vol windmolens zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoelde ook bedrijven, was laat aan het worden en haalde dingen door elkaar. Maar idd zo een zonneboederij moet mogelijk zijn en had ik het geld gehad, dan had ik het allang gedaan. Goed het koste plaatje zal ongetwijfeld hoger liggen dan die van een windmolen, maar als er genoeg vraag naar is, dan zal de totaal prijzen pakket ook dalen. Daarbij bestaan ze al in Amerika, Duitsland, etc, dus het is een mogelijk concept. De vraag is alleen levert Nederland genoeg zonuren op, om er iets van te kunnen maken. Denk persoonlijk van wel, mits gecombineerd met bv opslag van stroom. Combineer dit ook nog eens met zonnepanelen op meer huizen/bedrijven, een beetje zelfvoorzienend en minder afhankelijkheid. Dan denk ik dat we al beter af zijn, dan het landschap vol windmolens zetten.

 

Beter in Spanje of Frankrijk of een ander mediterraan land beginnen. De opbrengsten zijn daar veel hoger.:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is het nu juist, de spijker op zijn kop. Als er een paar dagen minder zon is en je redt het niet met je accubank, dan zou een windmolen erg goed uitkomen. Zeker boven op de berg waar feitelijk altijd wel wind te vinden is. Ik heb er ook aan gedacht, zeker omdat ze ook al een 48V met ingebouwde mppt hebben is het een kwestie van plug and pray. Echter had ik eens een test gezien van een stuk of 15 betaalbare molens en binnen 2 jaar gingen de meesten allemaal kapot of had de tester veel ellende aan reparaties. Dan wordt het wat minder aantrekkelijk.

 

Wel jammer dat er juist dan weer in de consumenten markt geen goede betrouwbare systemen te krijgen zijn. Die natuurlijk ook nog betaalbaar zijn.

Aan de andere kant zijn er wel veel (?) mensen die zelf een molen maken.

Vaak zijn die dan wel weer een stuk groter.

 

Zo'n amerikaans model windmolen, dus met meerdere bladen die je vaak in westerns ziet en voor water oppompen zijn, moet toch ook wel via een generator stroom kunnen leveren.

Ok, dat wordt visueel niets voor mijn rijtjeswoning maar in spanje op een berg toch wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beter in Spanje of Frankrijk of een ander mediterraan land beginnen. De opbrengsten zijn daar veel hoger.:o

 

Die zijn daar al 38 farms in Duitsland, 13 in Italië, 7 in Frankrijk, Spanje en Portugal hebben er een aantal, zelfs Engeland. Nederland 0. Dus vanuit dat zicht lopen we achter, in mijn opinie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die zijn daar al 38 farms in Duitsland, 13 in Italië, 7 in Frankrijk, Spanje en Portugal hebben er een aantal, zelfs Engeland. Nederland 0. Dus vanuit dat zicht lopen we achter, in mijn opinie.

 

Er zal een reden zijn waarom ze in er in NL nog niet zijn. De eerste die ik kan bedenken is de lage opbrengst, maar daar hebben de Duitsers ook last van zou je zeggen. De tweede reden die ik kan bedenken is subsidie. Met name in Frankrijk en Spanje kreeg je in het begin wel 55 cent per kwh, dat is nu een stuk lager.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom denkt iedereen dat wij hier in Nederland zo´n lage opbrengst hebben?

De Huidige PV panelen leveren ook bij bewolking relatief hoge rendementen.

Echter een punt waar iedereen hier aan voorbij loopt, is dat PV panelen ook hun warmte kwijt moeten kunnen.

Qua temperatuur is onze regio perfect.

Vanuit mijn werk heb ik regelmatig contact met diverse fabrikanten van PV-panelen en toebehoren.

Sterker nog, om de gehele wereld van energie te voorzien (puur hypothetisch, verliezen van opslag, transport etc. verwaarlozend) is in ons klimaat een oppervlakte van België genoeg. Echter heb je in de Sahara, (meer zonne uren vind je vrijwel nergens), bijna het dubbele nodig!

Dit komt doordat de panelen hun warmte niet kwijt kunnen, waardoor hun opbrengst afneemt. (ruwweg met 0,5% per graad celcius boven de 25° celcius)

Dit valt te ondervangen met speciale panelen, die echter door hun andere opbouw minder efficiënt zijn.

Door hun opbouw met een lagere temperatuurscoëfficiënt kunnen ze de hogere temperaturen echter wel beter en vooral langer hebben.

Let hier dus ook op als je panelen naar bijvoorbeeld een Spanje mee neemt!

 

 

Bronnen onder andere:

http://thuiszonnepanelen.nl/invloed-temperatuur-op-zonnepanelen/

https://www.zonnepanelen-info.nl/zonnepanelen/rendement-zonnepanelen/

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zal een reden zijn waarom ze in er in NL nog niet zijn. De eerste die ik kan bedenken is de lage opbrengst, maar daar hebben de Duitsers ook last van zou je zeggen. De tweede reden die ik kan bedenken is subsidie. Met name in Frankrijk en Spanje kreeg je in het begin wel 55 cent per kwh, dat is nu een stuk lager.

3e reden, gebrek aan grond. Die dingen kan je veel beter op een dak plaatsen dan op kostbare (landbouw)grond en zeker in een druk bevolkt land als Nederland.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De echte reden (volgens mij) waarom we in Nederland geen solarfarms hebben:

 

De "kostprijs" van 1 kilowatt is vele malen lager dan hetgeen wij er voor betalen.

Een particulier betaald (ongeveer) 20 cent

Zodra je echter als bedrijf 1 kilowatt zou verkopen dan krijg je uiteraard niet meer dan de kostprijs.

En die zit zo rond de 6 cent.

 

Met dit gegeven kom je (op dit moment) nooit uit de kosten.

 

Zodra je als consument de echte prijs zou betalen voor 1 kilowatt, dan zou je ook nooit zonnepanelen aanschaffen (om geld te besparen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom denkt iedereen dat wij hier in Nederland zo´n lage opbrengst hebben?

De Huidige PV panelen leveren ook bij bewolking relatief hoge rendementen.

Echter een punt waar iedereen hier aan voorbij loopt, is dat PV panelen ook hun warmte kwijt moeten kunnen.

Qua temperatuur is onze regio perfect.

Vanuit mijn werk heb ik regelmatig contact met diverse fabrikanten van PV-panelen en toebehoren.

Sterker nog, om de gehele wereld van energie te voorzien (puur hypothetisch, verliezen van opslag, transport etc. verwaarlozend) is in ons klimaat een oppervlakte van België genoeg. Echter heb je in de Sahara, (meer zonne uren vind je vrijwel nergens), bijna het dubbele nodig!

Dit komt doordat de panelen hun warmte niet kwijt kunnen, waardoor hun opbrengst afneemt. (ruwweg met 0,5% per graad celcius boven de 25° celcius)

Dit valt te ondervangen met speciale panelen, die echter door hun andere opbouw minder efficiënt zijn.

Door hun opbouw met een lagere temperatuurscoëfficiënt kunnen ze de hogere temperaturen echter wel beter en vooral langer hebben.

Let hier dus ook op als je panelen naar bijvoorbeeld een Spanje mee neemt!

 

 

Bronnen onder andere:

http://thuiszonnepanelen.nl/invloed-temperatuur-op-zonnepanelen/

https://www.zonnepanelen-info.nl/zonnepanelen/rendement-zonnepanelen/

 

Erg nuttige info, mij was ook opgevallen dat m'n (recent gearriveerde) Goal Zero 10 paneeltjes ook behoorlijk warm worden in de volle zon.

Slecht voor het rendement dus en als het kan ergens hangen waar er een briesje is.

 

Mooi is ook dat er geen volle zon meer nodig is met die moderne PV panelen, zelfs aan de rugzak in 't bos (bladerdak, veel schaduw) met af en toe wat zon door de wolken heen, laadt m'n telefoon nog steeds prima bij. Omdat ik permanent de navigatie app in het oog had, verbruikte hij best veel op dat moment, maar na twee uur wandelen was ik maar 6% lading van m'n telefoon kwijt, normaal is dat 50%

Ik mag altijd graag de goedkoopste deals vinden, maar hierbij was het geen optie om deze uit China te bestellen, die doen het alleen in de volle zon, naast een paar andere nadelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erg nuttige info, mij was ook opgevallen dat m'n (recent gearriveerde) Goal Zero 10 paneeltjes ook behoorlijk warm worden in de volle zon.

Slecht voor het rendement dus en als het kan ergens hangen waar er een briesje is.

 

 

Ik mag altijd graag de goedkoopste deals vinden, maar hierbij was het geen optie om deze uit China te bestellen, die doen het alleen in de volle zon, naast een paar andere nadelen.

 

Dank je wel,

Ik ben blij dat ik mijn bijdrage kan doen.

In volle zon bij een temperatuur in de zon van 25° Celsius (standaard temperatuur voor het meten van de Piekwatt´s) kunnen PV-panelen wel 70° Celcius worden!

Vandaar dat het kwijt kunnen van de warmte zo cruciaal is.

 

Wat betreft Chinese Panelen, dit gaat meer om de prijs. In China maken ze ook zeer goede panelen. (Ook enorme Bagger!)

Sterker nog, een van de grootste producenten van PV-Panelen is Chinees!

(Nee ik heb geen aandelen of iets dergelijks!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien moet dat ook niet de hoofdreden zijn, maar onafhankelijk willen leven en willen leven zonder de aarde uit te putten, zodat er nog aarde voor het nageslacht overblijft.

 

Klopt, ben ik het helemaal mee eens.

Maar blijkbaar denk onze regering daar anders over, en vinden ze het geen enkel probleem om steenkool en gas te verstoken in de diverse energiecentrales, en hebben ze geen trek om een solarfarm aan te leggen.

 

Het is net zo hypocriet dan het kopen van plofkip versus biologische kip. Zodra de consument het prijsverschil ziet dan zijn de principes ineens verdwenen.

Dus op dat punt is de regering een prima afspiegeling van Nederlandse bevolking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel,

Ik ben blij dat ik mijn bijdrage kan doen.

In volle zon bij een temperatuur in de zon van 25° Celsius (standaard temperatuur voor het meten van de Piekwatt´s) kunnen PV-panelen wel 70° Celcius worden!

Vandaar dat het kwijt kunnen van de warmte zo cruciaal is.

 

Wat betreft Chinese Panelen, dit gaat meer om de prijs. In China maken ze ook zeer goede panelen. (Ook enorme Bagger!)

Sterker nog, een van de grootste producenten van PV-Panelen is Chinees!

(Nee ik heb geen aandelen of iets dergelijks!)

 

Dat ze in China ook goede panelen maken geloof ik meteen.

 

Ik zat meer in mijn eigen zoektocht naar een goedkope manier om mijn navigatie/documentatie en zaklampen offgrid aan de praat te kunnen houden en zocht al twee jaar naar iets fatsoenlijks. Uiteraard graas je dan ook heel aliexpress af, maar al die goedkope setjes doen het alleen in de volle zon en bevatten ouderwetse zonnepaneeltjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ze in China ook goede panelen maken geloof ik meteen.

 

Ik zat meer in mijn eigen zoektocht naar een goedkope manier om mijn navigatie/documentatie en zaklampen offgrid aan de praat te kunnen houden en zocht al twee jaar naar iets fatsoenlijks. Uiteraard graas je dan ook heel aliexpress af, maar al die goedkope setjes doen het alleen in de volle zon en bevatten ouderwetse zonnepaneeltjes.

 

Met panelen is het eigenlijk zoals met alles,

Goed spul kost iets meer, maar levert de hogere prijs vaak wel weer op in gebruik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weliswaar niet van toepassing op standalone/off-grid installatie's, maar wel iets om rekening mee te houden.

 

Den Haag - Er komt een einde de mogelijkheid om kleine pv-omvormers direct

in een willekeurige wandcontactdoos te steken. De nieuwe NEN 1010 schrapt de

vrijstelling van een aparte eindgroep voor kleine omvormers met een AC-stroom

van maximaal 2,25 ampère (517 watt).

 

 

Voortaan moeten alle omvormers voor zonnestroominstallaties, hoe klein het

teruggeleverd vermogen ook is, achter een apart gezekerde eindgroep aangesloten

worden. De nieuwe bepaling staat in de NEN1010:2015 die 1 oktober uitkomt.

 

http://www.cobouw.nl/nieuws/e-installatie/2015/09%5B2%5D/03/ook-kleine-pv-omvormer-op-aparte-eindgroep

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weliswaar niet van toepassing op standalone/off-grid installatie's, maar wel iets om rekening mee te houden.

Den Haag - Er komt een einde de mogelijkheid om kleine pv-omvormers direct

in een willekeurige wandcontactdoos te steken.

 

Als je verstandig en goed installeerd dan zit je installatie op een eigen groep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...