Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zaklampreview: Olight M3XS-UT Javelot, langeafstands-lichtkanon


zaklampfan

Aanbevolen berichten

Vorig jaar lanceerde fabrikant Olight de eerste “Javelot”- lamp. Het bijzondere aan de Javelot-serie is dat, middels een aanpassing aan de LED, het bereik enorm toeneemt, terwijl de behuizing hetzelfde blijft. Inmiddels is deze techniek toegepast op diverse bestaande modellen. In deze review gaan we kijken naar het topmodel uit de serie, de M3XS-UT. We gaan, ook aan de hand van wat foto’s, de bijzonderheden aan de lamp bekijken, hem vergelijken met andere vergelijkbare lampen en nemen de M3XS-UT naar buiten!

 

het nieuwste langeafstands-kanon van Olight

2re0hhe.jpg

 

 

Laten we beginnen met het bekijken van de specificaties die Olight geeft:

 

Beschrijving fabrikant:

 

• Krachtige LED zaklamp met verschillende mogelijkheden

• Totaal vier lichtstanden van 3 tot maximaal 1200 lumens en een stroboscoop mode.

• Geschikt voor zoek- en reddingsacties, bewakingsdiensten, jacht, tijdens onderhoud, of voor outdoor liefhebbers

• Uitgerust met een CREE XP-L LED

• Ingebouwde eindschakelaar voor tactisch gebruik en een zijschakelaar die eenvoudig standen wisselen mogelijk maakt

• Gemaakt van vliegtuig aluminum met “Mil-Spec Type III hard-anodized finish”

• “Aircraft-grade” aluminum behuizing met krasvast “type III hard anodized finish”

• Wordt gevoed door 3 of 4 stuks CR123A lithium batterijen of 2 18650 lithium ion accu’s

• Meegeleverd: een holster, reserve O-ringen, een verlengstuk en een batterhouder ( voor CR123A batterijen)

 

Specificaties:

 

• Output/Runtime:

 

o Turbo: 1200 Lumens (5 min) **Na vijf minuten gaat de M3XS automatisch naar stand 2 (720 lumens) die het ongeveer 55 minuten volhoudt

o Middel: 600 Lumens (90 min)

o Laag: 80 Lumens (12 hours)

o Extra laag: 3 Lumens (360 Hours)

• Afmetingen:

o Lengte: 211 mm

o Diameter: 63 mm

o Gewicht: 255 gram (zonder batterijen)

 

Verpakking:

 

De M3XS-UT Javelot wordt geleverd in een stevige draagkoffer. Zo hoort dat bij dit soort speciale lampen! De koffer is aan beide zijden beplakt met fraaie stickers waarop de bijzonderheden en toepassingen van de lamp staan. In de koffer beschermend foam met daarin uitsparingen van de lamp en diverse reserveonderdelen. Het ziet er allemaal keurig verzorgd uit. Handige bijkomstigheid: De lamp laat zich dankzij deze koffer overzichtelijk en netjes opbergen wanneer hij langere tijd niet gebruikt wordt. Ik liep tegen één dingetje aan: Wanneer je de lamp mee wilt nemen in de koffer moet de extender eraf, anders past hij helaas niet. Verder niets dan lof voor deze manier van verpakken!

 

Keurig verpakt in stevige koffer

2na35om.jpg

 

 

Indrukken:

 

De M3XS-UT heeft letterlijk twee gezichten. Dit komt omdat de lamp zowel brandt op drie stuks CR123A als op vier stuks CR123A of op twee 18650 accu’s. Voor het gebruik van de vier stuks CR123A of de twee stuks 18650 accu’s moet je de meegeleverd extender opschroeven. Optisch vind ik de lamp mooier ogen zonder extender, omdat de verhoudingen dan beter uitpakken. Maar praktisch ga ik voor de verlengde versie omdat de twee 18650 accu’s oplaadbaar zijn en een langere runtime geven. De relatief compacte lampkop heeft een schone, diepe reflector en een perfect gecentreerde LED. Het lensglas voelt stroef, dit komt door de beschermende coating die erop zit. Dankzij het smalle batterijhuis ligt de lamp prettig in de hand, al is hij, door de lengte, niet volledig met één hand te bedienen. Het gebruikte materiaal is van hoge kwaliteit, ook de afwerking is top. De schroefdraden lopen soepel, al is ook deze fabrikant niet scheutig met wat vet: Ik vet ze zelf maar in, ook om de levensduur van de lamp te verlengen. Ook op de gravering en de anodisering valt niets aan te merken: Gewoon goed gedaan! De zijschakelaar heeft buiten een fraai design een ingebouwde rode led. Dit lampje waarschuwt wanneer de accuspanning te laag is. Ik hoopte (maar misschien komt dat nog) dat dit lampje ook gebruikt zou worden als standby-lampje. Zo zou je de lamp in het donker beter terugvinden. Helaas zit dat er niet op.. De tactische schakelaar aan de achterkant heeft een goed drukpunt en laat zich fijn bedienen. Ook de seinfunctie (d.m.v. kort/half indrukken) ontbreekt niet. Gelukkig kan de lamp ook op de achterkant staan. Ook over de binnenkant hoeven we ons geen zorgen te maken: Netjes afgewerkt, vergulde contactpunten en geen soldeer- of lijmresten.

 

 

slanke tube en fikse kop

2e1hil1.jpg

 

duidelijk zichtbaar: de de-domed led, dus zonder lensje

qs48cz.jpg

 

 

Bediening:

 

Dankzij de aan-/uitknop op de achterkant gecombineerd met de zijschakelaar kan het eigenlijk niet mis gaan. Druk de powerknop half in voor momentlicht (seinfunctie) of klik voor continue licht. Met de zijschakelaar schakel je vervolgens van LAAG > MIDDEL > HOOG. Wanneer je daarna uit- en weer inschakelt, krijg je de laatst gebruikte stand. De M3XS heeft nog een “verborgen” extra lage stand: Wanneer je de zijschakelaar ingedrukt houdt en tegelijk inschakelt, krijg je de extra lage stand. Deze stand kan gebruikt worden wanneer je niemand wilt storen, als leesstand, of als extra zuinige stand. Deze stand heeft geen memory: Bij opnieuw inschakelen gaat de lamp naar de laatst gebruikte “gewone” stand.

 

Naast deze “moonlight-stand” heeft de M3XS-UT nog twee direct inschakelbare standen. Dit kan met één hand, via de powerknop, wanneer de lamp uitgeschakeld is. Twee maal kort “half” drukken schakelt direct de turbomode in. Driemaal kort “half” drukken schakelt direct stroboscoop in. Deze standen staan dan vast totdat de lamp weer uitgeschakeld wordt, schakelen naar andere standen is in deze modi niet mogelijk. Dit zijn dus ideale standen voor tactisch gebruik.

 

Al met al is de M3XS-UT prettig te bedienen, alles werkt naar behoren en de drukpunten zijn duidelijk te voelen. Het is wel te hopen dat je in een stressvolle situatie tot drie kan tellen om de stroboscoop in te schakelen….deze functie zou sneller oproepbaar moet zijn.

 

 

Vergelijk met andere lampen:

 

Om de afmetingen van de M3XS-UT te laten zien, heb ik de lamp naast de Olight SR Mini en de Sunwayman T40CS Plus gezet. Duidelijk is wel hier dat de M3XS-UT (met verlengstuk) een wat langere lamp is, ook ten opzichte van een andere thrower, de Sunwayman T40CS Plus. Let ook hoe compact de SR Mini is.

 

op een rij: een CR123A, een 18650, de SR Mini, T40CS Plus en de M3XS-UT

333jupf.jpg

 

 

Lichtbundel:

 

Omdat deze lamp ontworpen is om een enorme afstand te halen moet de bundel heel geconcentreerd zijn. Dit laat zich prima zien wanneer bijvoorbeeld op de muur schijnt. Een intense, verblindende hotspot die vrijwel gelijk overgaat in de spill (restlicht). Hieronder wat foto’s van de lamp, die op een afstand van 1,25 meter op een witte wand schijnt.

 

 

qq8znb.jpg

 

 

 

Tint:

 

Zoals hierboven al zichtbaar is, heeft de lamp duidelijk een groengele tint. Dit is tot nog toe een van de kenmerken van de “domeless” LED: Ongetwijfeld wordt dit in de toekomst verbeterd. Hieronder een vergelijk met de Olight ST25 Baton (die een goede koelwitte tint heeft) en de Sunwayman T40CS Plus (met een neutraalwitte, warmere tint).

 

funxp4.jpg

 

Beamshots:

 

En nu naar buiten! Ook hier valt het enorme bereik weer op: Zeker omdat de reflector veel kleiner is dan de Fenix TK61 is dit echt indrukwekkend. Op de extra lage stand zie je niet veel, maar de foto’s tonen een realistisch beeld.

 

Camera instellingen: ISO100, witbalans daglicht, F/2.7, sluiter 4 seconden, 35mm

 

insdo1.jpg

 

 

 

Een vergelijk met de Fenix TK61 en de Sunwayman T40CS Plus. De TK61 kan de M3XS-UT nog goed bijhouden, ook dankzij zijn enorme reflector. De T40CS Plus heeft verhoudingsgewijs een te grote led ten opzichte van de reflector. Goed voor de middellange afstand, maar grote afstanden haalt hij niet.

 

De bomen staan op ongeveer 250 meter afstand

 

 

xn8550.jpg

 

2nu5f8m.jpg

 

 

 

 

Conclusie:

 

De M3XS-UT levert indrukwekkende prestaties, verpakt in een kwalitatief hoogwaardige verpakking. Een lamp die makkelijk een afstand van 400 meter haalt, zie je niet veel. In gunstige omstandigheden kan daar zelfs nog een schepje bovenop… De bouwkwaliteit en de afwerking is van hoog niveau. Wanneer gevoed door twee stuks 18650 accu’s is de lamp wel wat aan de lange kant en niet meer volledig met een hand te bedienen. Draaiend op drie stuks CR123A batterijen gaat hij nog vrij makkelijk in de jaszak. Met een hand heb je trouwens wel altijd de handige direct-turbo en direct-stroboscoop onder controle. Goed punt hier van Olight, al heb ik bij de stroboscoop wel het idee dat het nog wat directer zou moeten. Aanbevolen!

 

Olight M3XS-UT € 139,90

Fenix TK61 € 154,90

Sunwayman T40CS Plus € 119,95

 

Dank aan importeur Adola, die mij de mogelijkheid gaf deze lamp te beoordelen!

 

Meer info op olight.info

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Mooie review, ik ontbreek echter een prijs vergelijking.

 

Ik zal het erbij zetten, bedankt!

 

Olight M3XS-UT € 139,90

Fenix TK61 € 154,90

Sunwayman T40CS Plus € 119,95

 

@zaklampfan mooie uitgebreide review! Klopt het dat de laatste foto's dubbel zijn? Moet hier de TK61 niet te zien zijn als vergelijking van de Olight?

 

Zover ik kan zien zijn ze verschillend, 1 tegen de T40CS Plus en 1 tegen de TK61...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet vergelijkbaar met een Olight. Die aliexpress lamp is zeker geen "thrower".....en zeker niet met z'n china lumens..... :D

Inderdaad, ze stralen breed, maar geven wel veel licht, maar je moet deze nemen met langere steel, of de helderste stand doet ie maar 2min of zo.

Ik heb deze met 15 en 18 leds, respectievelijk 18 en 22k chineese lumen en de lamp is de kost niet, maar de juiste accu's plus lader tikt stevig aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Aan de hand van de gebruikte led's (die zijn gewoon van Cree), kun je makkelijk het aantal echte lumens bepalen/googlen. Het zullen er geen tig duizend zijn.

De rest van zo'n Chinese lamp is gewoon met wat goedkope onderdelen in elkaar gezet. Geen vergulde contacten, of geteste schakelaar die gegarandeerd 10.000 keer gebruikt kan worden, mindere kwaliteit afdichtingsrubbers, mindere electronica (dus vaker batterijen verwisselen), dat soort dingen.

 

Als je zo'n ding alleen hebt om in geval van onraad je achtertuin in 't licht te zetten voldoet het ook wel, krijgt hij een harder leven, dan zou ik voor 't echte werk gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet vergelijkbaar met een Olight. Die aliexpress lamp is zeker geen "thrower".....en zeker niet met z'n china lumens..... :D

 

Ik zou toch veel eerder met zo'n chinese lamp van 38 euro gooien dan zo'n dure Olight :p

 

Maar inderdaad, elke led in deze lampen heeft een mini reflectortje, dus dat kan nooit een "thrower" zijn.

 

Inderdaad, ze stralen breed, maar geven wel veel licht, maar je moet deze nemen met langere steel, of de helderste stand doet ie maar 2min of zo.

Ik heb deze met 15 en 18 leds, respectievelijk 18 en 22k chineese lumen en de lamp is de kost niet, maar de juiste accu's plus lader tikt stevig aan.

 

Die chinese lampen lijken volgens de specs interne accu's te hebben. Mag aannemen dat er een oplader/ adapter meegeleverd word.

 

Voor de Olight zou ik net als de @zaklampfan 18650's gebruiken. Op het CPF werd mij SoShine aangeraden als een niet al te duur merk dat wel goede accu's levert. 2x 18650 voor 17 euro is nog wel te overzien. Combineer dat met een XTAR WP2 II lader voor 22 euro en voor 40 euro plus verzendkosten ben je klaar. Dat valt nog wel mee ten opzichte van een lamp van 140 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit soort kwaliteitslampen zijn gewoon een dure hobby...

 

Denk voor de aanschaf goed na wat je wilt bijvoorbeeld veel licht dichtbij of juist voor ver weg of een combinatie van beide.

Feit is gewoon wanneer je power wilt, zul je meestal bij lampen met de duurdere 18650 accu's uitkomen.

Omdat ik meerdere lampen heb, zijn ze niet alle "geladen", simpelweg omdat dat teveel kost.

 

De "chinese" lampen (bijna alle merken, ook de duurdere komen uit China trouwens) houd ik niet van, omdat je vaak schrikt hoe ze er vanbinnen uitzien.

Zeker in combinatie met dit soort accu's heb ik liever geen tijdbommetjes in de kast staan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch veel eerder met zo'n chinese lamp van 38 euro gooien dan zo'n dure Olight :p

 

Maar inderdaad, elke led in deze lampen heeft een mini reflectortje, dus dat kan nooit een "thrower" zijn.

 

 

 

Die chinese lampen lijken volgens de specs interne accu's te hebben. Mag aannemen dat er een oplader/ adapter meegeleverd word.

 

Voor de Olight zou ik net als de @zaklampfan 18650's gebruiken. Op het CPF werd mij SoShine aangeraden als een niet al te duur merk dat wel goede accu's levert. 2x 18650 voor 17 euro is nog wel te overzien. Combineer dat met een XTAR WP2 II lader voor 22 euro en voor 40 euro plus verzendkosten ben je klaar. Dat valt nog wel mee ten opzichte van een lamp van 140 euro.

 

Met 18650 accu's gaat het lolleke niet lang duren. Ik spreek van 26650 en 32650 en daar minimum 4 stuks van.

Nu een pak goedkoper geworden dan wat ik enkele jaren terug betaalde, maar spotgoedkoop zijn ze nog niet.

 

En de de aanname is de moeder van de vergissing... altijd me opletten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...