Ga naar inhoud
GENEGEERD

Handleiding SAWYER MINI SP128 (Nederlands)


AWOL

Aanbevolen berichten

Enige tijd geleden heb ik mijn moeder een Sawyer Mini SP128 gegeven omdat ik dat een prettig idee vond. Uiteraard heb ik het ding toen uitgelegd en gedemonstreerd maar gisteravond bleek, toen ik er naar vroeg, dat ze het eigenlijk niet meer zo goed wist.

De SP128 wordt alleen geleverd met een Engelse handleiding en het Engels van mijn moeder is zwak. Ik heb dus een document gemaakt waarin ik alle facetten (die ik kon bedenken) van het gebruiken van het filter uitleg.

Misschien hebben anderen er ook iets aan en ik hoor het heel graag als ik dingen vergeten ben of als er onjuistheden in staan. Het is een wat lang document maar het is dan ook gericht op iemand die er niets van weet en die in een noodgeval het ding voor het eerst moet gaan gebruiken. (let op: er zijn een paar opmerkingen die van toepassing zijn op de specifieke omgeving van mijn moeder)

 

SAWYER MINI WATERFILTER (SP128)

 

mini_bag_l.jpg.e63560b8695bed9a3640f45afa0e7f97.jpg

SPECIFICATIES en ALGEMENE INFORMATIE.:

 

  • 0.1 Micron filter. (Verwijderd (99.99999%) van alle bacteriën en protozoa zoals salmonella, cholera, e.coli, giardia en cryptosporidium )

  • Filtert tot 375.000 liter (!) mits juist onderhouden (later meer). Je kunt er dus ook anderen mee helpen, de kans dat je zoveel water moet filteren voor alleen jezelf is nihil.

  • Denk er aan dat chemische verontreinigingen NIET gefilterd worden. Over het algemeen zal dit geen probleem zijn (zoals bij de vaart achter je huis). Echter: sloten langs een weiland, of water in de buurt van een fabriek of industriële activiteit moet je zien te mijden.

  • Virussen worden door het filter NIET verwijderd.

  • Dit filter kan van zout en brak water GEEN zoet water maken.

  • Het is heel belangrijk dat het 'vuil water' gedeelte nooit in aanraking komt met het 'schoon water' gedeelte. Voorkom dus dat 'vuile' druppels op het schoon water gedeelte komen. Hetzelfde geldt voor de 'containers' waarin je het vuile water doet om te filteren en de eventuele containers waarmee je het schone water opvangt. Zorg ervoor dat je nooit een vuil water container later gebruikt om schoon water in te verzamelen, schrijf het er desnoods op met een stift.

  • De meeste PET flessen kunnen op het vuil water gedeelte geschroefd worden.

  • Bijgeleverd is een waterzak van 0.5 liter. Deze zak is stevig en geschikt voor vele malen gebruik maar het is raadzaam deze achter de hand te houden voor als er geen alternatieven meer zijn. Zorg dus voor een aantal lege PET flessen in huis.

 

 

GEBRUIK: ©

 

sawyer-mini.jpg.edd1a94a1240bd4a74bf8a5b9d0a9204.jpg

 

Op het plaatje hierboven zie je dat er een pijl op het filter staat. Deze pijl geeft aan hoe het water door het filter stroomt. In dit geval dus van rechts naar links. HET VUILE WATER VLOEIT IN DE RICHTING VAN DE PIJL om er gezuiverd uit te komen.

 

RECHTS is de zijde waar de waterzak of PET fles aan wordt geschroefd en is het VUIL WATER gedeelte.

 

LINKS is de zijde waar het GEZUIVERDE WATER water uitkomt.

 

  • Je vult de bijgeleverde waterzak (D) of PET fles met vuil water.

  • De zak of fles met vuil water schroef je stevig op de VUIL WATER KANT van het filter, in dit geval dus aan de rechterzijde.

  • Door te knijpen in de zak of fles pers je het vuile water door het filter heen. Aanvankelijk zal dit iets moeilijker gaan omdat het filter leeg is, eenmaal vol water zal het makkelijker gaan.

  • Het gezuiverde water dat er in dit geval aan de linkerzijde uitkomt vang je op in een container die NIET in contact is geweest met vervuild water. Eventueel kun je het water ook direct in je mond laten lopen.

  • Op het eerste overzichts plaatje zie je dat er ook een slangetje is meegeleverd (A) Met behulp van dit slangetje kun je ook direct uit een bron drinken. Het slangetje wordt ALLEEN op het vuilwater gedeelte aangesloten (rechts), vervolgens hang je het slangetje in de vuil water bron, zet de mond aan het schoon water gedeelte en zuigt het water door het filter heen, zoals bij een rietje. Ook hier geldt dat het aanvankelijk wat moeilijker zal gaan als het filter nog niet vol water zit.

  • Als het kan gebruik dan een doek of iets dergelijks over de mond van de te vullen vuil water container. (voorfilter) Hiermee houdt je de ergste vervuiling al tegen en komt dit niet in het filter terecht.

  • Als je in de gelegenheid bent om gezuiverd water ook nog eens te koken voordat je het drinkt dan is dat aan te bevelen. (minimaal een aantal minuten het water laten doorkoken) Eventuele virussen kun je daarmee ook onschadelijk krijgen. Maar als je weinig brandstof hebt verspil het dan niet hieraan, in jouw situatie zal dit nauwelijks nodig zijn.

 

ONDERHOUD:

 

  • Na gebruik het filter “leegzwaaien” om zoveel mogelijk water er uit te krijgen, zoals je op de camping sla droog zwaaide in een vergiet. Het is normaal dat je niet al het water eruit krijgt. Als je weet dat je over een een paar uur het filter weer gaat gebruiken is dit niet perse nodig.

  • Na gebruik de uiteinden niet afsluiten, geef het filter de kans om 'te ademen' en te drogen. Het drogen gaat erg langzaam. Het is verstandig om altijd het eerste water dat je filtert weg te gooien om eventuele bacteriën aan de 'schoon water' kant uit te sluiten. (zie ook: HET FILTER SCHOONMAKEN / UITSPOELEN)

  • Bewaar het filter op een donkere, koele plaats.

  • Laat het filter NOOIT BUITEN liggen als het VRIEST. Zodra het water in het filter gedeelte is bevroren is de filter STUK en niet meer te vertrouwen en moet je het niet meer gebruiken.
  • Mocht het onverhoopt zo zijn dat je in de winter buiten moet lopen en het filter bij je hebt bewaar het dan tegen je lichaam en niet in een tas.

  • Alhoewel het filter wel tegen een stootje kan is het raadzaam te vermijden dat deze hard valt en dergelijke.

 

HET FILTER SCHOONMAKEN / UITSPOELEN:

 

  • Op het eerste plaatje zie je een 'injectie naald' ofwel reinigingsspuit (B) Deze is bedoeld om het filter te reinigen.

  • Doordat je vervuild water door het filter membraan perst zullen onzuiverheden zich langzaam ophopen in het filter wat er voor zorgt dat water steeds moeilijker door het filter te persen valt of zelfs uiteindelijk er voor kan zorgen dat het filter compleet verstopt raakt.

  • Deze spuit vul je ALLEEN MET GEZUIVERD WATER EN WORDT UITSLUITEND OP HET SCHOONWATER GEDEELTE AANGESLOTEN (links).

  • Je zuivert dus eerst wat water, vangt dit op en vult daarmee de spuit.De spuit druk je op het linker schoon water gedeelte en drukt het schone water dus door het filter heen in de richting van het vuil water gedeelte. Dit herhaal je drie keer. Hierdoor pers je als het ware de vervuiling weer uit het filter membraan. Het water wat er uit komt is dus besmet en gooi je weg, niet opvangen in een 'schoon water container'.

  • Hoe vaak je dit moet doen hangt af van de vervuilingsgraad van het water. Het 'voor filteren' zoals eerder genoemd helpt al enorm. Ik zou zeggen, doe het na iedere 15 liter of wanneer je merkt dat het filter moeilijker 'vloeit'. Doe dit sowieso nadat je het filter voor de laatste keer gebruikt hebt en voor langere tijd weer gaat opbergen.

  • In geval van nood kun je het filter ook 'terugspoelen' dmv de spuit met 'vuil' water, maar dan minimaal de eerste liter gefilterd water weggooien.

  • Een goede methode om het filter te 'ontsmetten' is door een oplossing te maken van dunne (dus niet dikke) bleek en water (verhouding: een scheutje dunne bleek op een liter water). Hiermee vul je de reinigingsspuit en spoel je het filter door. Eventueel het filter een half uurtje laten liggen met de dunne bleek er in. Daarna weer doorspoelen met schoon water. Hierna ook weer de eerste liter gezuiverd water weggooien.

 

  • Wat te doen als de filter verstopt is door uitdrogen zonder de filter goed genoeg te hebben schoongespoeld?
  • Leg de filter in een bak met warm water van 55 tot 60 graden Celsius (warm kraanwater is 55 tot 60 graden) gedurende 30 minuten, daarna doorspoelen met de reinigingsspuit zoals hierboven beschreven. Herhaal dit totdat het filter weer werkt.

  • Leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
@AWOL dat is allemaal erg duidelijk en maakt het zeker mogelijk voor een leek om dit filter op een correcte manier te gebruiken.

Misschien kun je er voor alle duidelijkheid nog bij vermelden dat het filter ook geen zoet water maakt van zout water... maar dat merken ze toch snel genoeg. ;)

 

Goeie, toegevoegd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

0.1 Micron filter. (Verwijderd (99.99999%) van alle bacteriën en protozoa zoals salmonella, cholera, e.coli, giardia en cryptosporidium ) Verontreinigingen zoals blauwalg zijn geen probleem.

 

De blauwalg zelf niet maar het gif dat ontstaat als ze afsterven wordt er niet uitgefilterd.

 

Misschien handig om deze nuance toe te voegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De blauwalg zelf niet maar het gif dat ontstaat als ze afsterven wordt er niet uitgefilterd.

 

Misschien handig om deze nuance toe te voegen.

 

Niet dat ik je niet geloof maar heb je misschien een bron hier voor? Die gif moleculen zijn dus kleiner dan 0.1 micron? En hoe lang blijft dit gif na het afsterven van de alg schadelijk?

Ik deed de toevoeging om over te brengen dat "water dat er vies uit ziet" nog steeds een prima bron voor water kan zijn met een filter, zolang er maar geen chemische of virale besmettingen in het water zitten (moet je dan maar weten natuurlijk).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet dat ik je niet geloof maar heb je misschien een bron hier voor? Die gif moleculen zijn dus kleiner dan 0.1 micron? En hoe lang blijft dit gif na het afsterven van de alg schadelijk?

Ik deed de toevoeging om over te brengen dat "water dat er vies uit ziet" nog steeds een prima bron voor water kan zijn met een filter, zolang er maar geen chemische of virale besmettingen in het water zitten (moet je dan maar weten natuurlijk).

Het gif dat van blauwalg afkomt heet botulisme...klinkt al een stuk bekender. Daar kan je flink ziek van worden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Handige post, mag dit uitgeprint worden of ik heb ik nadrukkelijke toestemming van de auteur nodig :)

 

Natuurlijk mag dat, daarom deel ik het. Wacht alleen nog even tot er wat meer nuances zijn, eerst de toevoeging zout/zoet water en nu de blauwalg. Mogelijk komen er nog wat meer tips / correcties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog wat kleine zaken aangepast en een toevoeging bij onderhoud en HET FILTER SCHOONMAKEN / UITSPOELEN) gezet:

 

  • Wat te doen als de filter verstopt is door uitdrogen zonder de filter goed genoeg te hebben schoongespoeld?
    Leg de filter in een bak met warm water van 55 tot 60 graden Celsius (warm kraanwater is 55 tot 60 graden) gedurende 30 minuten, daarna doorspoelen met de reinigingsspuit zoals hierboven beschreven. Herhaal dit totdat het filter weer werkt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL: Prima stukje vertaal werk en idd erg nuttig voor degenen die het Engels niet zo machtig zijn. :)

 

Je kunt het filter ook doorspoelen met verdunde dunne bleek, hiermee dood je alle bacteriën.

Als ik weet dat ik mijn filter een week oid niet ga gebruiken, doe ik dat standaard, want drogen gaat traag en in die tijd kan er heel wat groeien. Sowieso gooi ik altijd het eerste beetje gefilterde water weg.

 

Nu zit ik even te zoeken op de Sawyer site, maar kan die info even niet meer vinden, terwijl ik het toch echt daar vandaan heb.

 

Voor de volledigheid: In geval van nood kun je het filter ook 'terugspoelen' dmv de spuit met 'vuil' water, maar dan minimaal de eerste liter gefilterd water weggooien.

 

Caution: Do no backwash !lter with contaminated water. If you must

backwash with dirty water run a liter (quart) through the !lter before

drinking. Do not drink the !rst liter. Dispose of it properly.

bron: https://sawyer.com/wp-content/uploads/2013/12/pointONE-instructions.pdf
Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL: Prima stukje vertaal werk en idd erg nuttig voor degenen die het Engels niet zo machtig zijn. :)

 

Je kunt het filter ook doorspoelen met verdunde dunne bleek, hiermee dood je alle bacteriën.

Als ik weet dat ik mijn filter een week oid niet ga gebruiken, doe ik dat standaard, want drogen gaat traag en in die tijd kan er heel wat groeien. Sowieso gooi ik altijd het eerste beetje gefilterde water weg.

 

Nu zit ik even te zoeken op de Sawyer site, maar kan die info even niet meer vinden, terwijl ik het toch echt daar vandaan heb.

 

Voor de volledigheid: In geval van nood kun je het filter ook 'terugspoelen' dmv de spuit met 'vuil' water, maar dan minimaal de eerste liter gefilterd water weggooien.

 

bron: https://sawyer.com/wp-content/uploads/2013/12/pointONE-instructions.pdf

 

Op jou kun je altijd vertrouwen qua aanvullende inzichten :)

Welke verhouding dunne bleek / water gebruik je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op jou kun je altijd vertrouwen qua aanvullende inzichten :)

Welke verhouding dunne bleek / water gebruik je?

 

Gewoon een scheut dunne bleek in het water gooien. ;)

 

De concentratie moet hoger zijn dan die 3 druppels per liter, want je laat het waarschijnlijk geen half uurtje inwerken. Omdat je hem ook weer uitspoelt, doet de concentratie er niet zo toe, als het maar genoeg is zodat het snel alle bacteriën doodt. Moet je zuinig zijn met de bleek, gebruik dan een druppel of vijf, zes en laat het een half uurtje inwerken voordat je hem weer uitspoelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon een scheut dunne bleek in het water gooien. ;)

 

De concentratie moet hoger zijn dan die 3 druppels per liter, want je laat het waarschijnlijk geen half uurtje inwerken. Omdat je hem ook weer uitspoelt, doet de concentratie er niet zo toe, als het maar genoeg is zodat het snel alle bacteriën doodt. Moet je zuinig zijn met de bleek, gebruik dan een druppel of vijf, zes en laat het een half uurtje inwerken voordat je hem weer uitspoelt.

 

Tekst aangepast, dank Ray!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 jaren later...

Even een vraag van een begin prepper. Wat adviseren jullie bij extreme warmte? Er zit dan mogelijk blauwalg in het water, waar zouden jullie dan water vandaan halen? (behalve regenwater) ik heb de sawyer mini filter maar begrijp dat deze dan dus niet afdoende is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...