Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 21
    SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AWOL Bekijk Berichten
    Niet dat ik je niet geloof maar heb je misschien een bron hier voor? Die gif moleculen zijn dus kleiner dan 0.1 micron? En hoe lang blijft dit gif na het afsterven van de alg schadelijk?
    Ik deed de toevoeging om over te brengen dat "water dat er vies uit ziet" nog steeds een prima bron voor water kan zijn met een filter, zolang er maar geen chemische of virale besmettingen in het water zitten (moet je dan maar weten natuurlijk).
    Het gif dat van blauwalg afkomt heet botulisme...klinkt al een stuk bekender. Daar kan je flink ziek van worden.
    So Long, and Thanks for All the Fish

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vladimir Bekijk Berichten
    Okay, dat het op die hikingsite staat zegt mij niet zo veel maar ik vind her en der meer verwijzingen over gif door blauwalg en haal de verwijzing dus weg. Dank voor de heads up.
    Iedere persoon op deze aarde heeft evenveel recht op alles wat de aarde te bieden heeft als iedere andere persoon.
    Ongeacht etniciteit, ongeacht locatie, ongeacht grenzen, ongeacht cultuur, ongeacht politiek, ongeacht maatschappelijke positie.
    Forumregels

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stuudje Bekijk Berichten
    Het gif dat van blauwalg afkomt heet botulisme...klinkt al een stuk bekender. Daar kan je flink ziek van worden.
    Waarvan akte
    Iedere persoon op deze aarde heeft evenveel recht op alles wat de aarde te bieden heeft als iedere andere persoon.
    Ongeacht etniciteit, ongeacht locatie, ongeacht grenzen, ongeacht cultuur, ongeacht politiek, ongeacht maatschappelijke positie.
    Forumregels

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kciroj Bekijk Berichten
    Handige post, mag dit uitgeprint worden of ik heb ik nadrukkelijke toestemming van de auteur nodig
    Natuurlijk mag dat, daarom deel ik het. Wacht alleen nog even tot er wat meer nuances zijn, eerst de toevoeging zout/zoet water en nu de blauwalg. Mogelijk komen er nog wat meer tips / correcties.
    Forumregels

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Nog wat kleine zaken aangepast en een toevoeging bij onderhoud en HET FILTER SCHOONMAKEN / UITSPOELEN) gezet:

• Wat te doen als de filter verstopt is door uitdrogen zonder de filter goed genoeg te hebben schoongespoeld?
      Leg de filter in een bak met warm water van 55 tot 60 graden Celsius (warm kraanwater is 55 tot 60 graden) gedurende 30 minuten, daarna doorspoelen met de reinigingsspuit zoals hierboven beschreven. Herhaal dit totdat het filter weer werkt.
    Laatst gewijzigd door AWOL; 03-09-15 om 19:16.
    Forumregels

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2012
    [MENTION=1303]AWOL[/MENTION]: Prima stukje vertaal werk en idd erg nuttig voor degenen die het Engels niet zo machtig zijn.

Je kunt het filter ook doorspoelen met verdunde dunne bleek, hiermee dood je alle bacteriŽn.
    Als ik weet dat ik mijn filter een week oid niet ga gebruiken, doe ik dat standaard, want drogen gaat traag en in die tijd kan er heel wat groeien. Sowieso gooi ik altijd het eerste beetje gefilterde water weg.

Nu zit ik even te zoeken op de Sawyer site, maar kan die info even niet meer vinden, terwijl ik het toch echt daar vandaan heb.

Voor de volledigheid: In geval van nood kun je het filter ook 'terugspoelen' dmv de spuit met 'vuil' water, maar dan minimaal de eerste liter gefilterd water weggooien.

Caution: Do no backwash !lter with contaminated water. If you must
    backwash with dirty water run a liter (quart) through the !lter before
    drinking. Do not drink the !rst liter. Dispose of it properly.
    bron: https://sawyer.com/wp-content/upload...structions.pdf
    Nieuw forum: preppers-shelter.nl (Bij aanmelden kijk voor de activatie mail in je spamfolder)

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raycoupe Bekijk Berichten
    [MENTION=1303]AWOL[/MENTION]: Prima stukje vertaal werk en idd erg nuttig voor degenen die het Engels niet zo machtig zijn.

Je kunt het filter ook doorspoelen met verdunde dunne bleek, hiermee dood je alle bacteriŽn.
    Als ik weet dat ik mijn filter een week oid niet ga gebruiken, doe ik dat standaard, want drogen gaat traag en in die tijd kan er heel wat groeien. Sowieso gooi ik altijd het eerste beetje gefilterde water weg.

Nu zit ik even te zoeken op de Sawyer site, maar kan die info even niet meer vinden, terwijl ik het toch echt daar vandaan heb.

Voor de volledigheid: In geval van nood kun je het filter ook 'terugspoelen' dmv de spuit met 'vuil' water, maar dan minimaal de eerste liter gefilterd water weggooien.

bron: https://sawyer.com/wp-content/upload...structions.pdf
    Op jou kun je altijd vertrouwen qua aanvullende inzichten
    Welke verhouding dunne bleek / water gebruik je?
    Forumregels

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AWOL Bekijk Berichten
    Op jou kun je altijd vertrouwen qua aanvullende inzichten
    Welke verhouding dunne bleek / water gebruik je?
    Gewoon een scheut dunne bleek in het water gooien.

De concentratie moet hoger zijn dan die 3 druppels per liter, want je laat het waarschijnlijk geen half uurtje inwerken. Omdat je hem ook weer uitspoelt, doet de concentratie er niet zo toe, als het maar genoeg is zodat het snel alle bacteriŽn doodt. Moet je zuinig zijn met de bleek, gebruik dan een druppel of vijf, zes en laat het een half uurtje inwerken voordat je hem weer uitspoelt.
    Nieuw forum: preppers-shelter.nl (Bij aanmelden kijk voor de activatie mail in je spamfolder)

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raycoupe Bekijk Berichten
    Gewoon een scheut dunne bleek in het water gooien.

De concentratie moet hoger zijn dan die 3 druppels per liter, want je laat het waarschijnlijk geen half uurtje inwerken. Omdat je hem ook weer uitspoelt, doet de concentratie er niet zo toe, als het maar genoeg is zodat het snel alle bacteriŽn doodt. Moet je zuinig zijn met de bleek, gebruik dan een druppel of vijf, zes en laat het een half uurtje inwerken voordat je hem weer uitspoelt.
    Tekst aangepast, dank Ray!
    Forumregels

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Mar 2012
    [MENTION=1303]AWOL[/MENTION] geweldige informatieve post! Dit soort posts mogen er meer komen! Dank!

Vergelijkbare onderwerpen

1. Reacties: 139
    Laatste Bericht: 12-04-15, 17:53
  2. [WIKI] een Snelle start Handleiding voor beginnende Preppers...
    Door Communicator in forum Mededelingen Preppers.nl
    Reacties: 11
    Laatste Bericht: 20-03-15, 10:38
  3. Eigen prepper boek/handleiding
    Door phaelin in forum Koffiecorner
    Reacties: 22
    Laatste Bericht: 08-10-14, 05:14
  4. Hoe is de sawyer mini?
    Door longsurviver in forum Water
    Reacties: 3
    Laatste Bericht: 10-03-14, 19:43
  5. Reacties: 97