Ga naar inhoud
GENEGEERD

Brandwerende kleding in de prep-uitrusting: Ja of Nee?


Gast

Aanbevolen berichten

Nee dit is geen toeval dat ik er over begin . Serieus over begin !! Komt een beetje door mijn recente aanschaf .

Ook ik heb er misschien wel eens een woord over laten vallen maar nooit echt op doorgegaan . Waarschijnlijk heel jammer .

Jammer omdat OA ook Defensie over een tijdje stopt met verkopen aan de Domeinen of elders .

De Hele zooi word vernietigt :( Dat defensie spul is heel vaak nog nieuw terwijl dat burger spul van oa KLM vaak versleten is als het ergens in de handel komt . En dan is het nog duur vergeleken met KLU spul .

Brandwerende Legerkleding is van top kwaliteit en nu nog goedkoop te bemachtigen . Het kan gewoon door als normale kleding alleen is het gemaakt van OA Nomex , Nomex III , Nomex III A , Aramide / kevlar en een laagje Goretex bij sommige kleding .

Dan heb ik het natuurlijk vooral over de Luchtmacht kledij .Daar zit waarschijnlijk meer van in de omloop.

 

Zo'n Overall , Jumpsuit enz enz Allemaal brandwerend en de kosten ??? tussen 10 en 50 voor een Jumpsuit met vele opberg mogelijkheden . En de Mutsen / Balaclava's kosten ook bijna niets . Behoud je tenminste je haren ook nog en hete oortjes blijven alleen heet .

 

Ook de brandwerende onderkleding ( Tweedelig ) , nu nog goedkoop . Nu denk ik natuurlijk weer vanuit mijn eigen perspectief maar toch zet ik misschien nu ook anderen aan het denken .

De meeste van die spullen zijn Grijs of Oliv drap dus een mooi neutraal kleurtje dat niet opvalt :)

Alles heeft natuurlijk voor en nadelen zo ook deze kleding dragen .

Maar je zou maar eens in zo'n tamelijk lastige hete omgeving terecht komen . In een SHTF kan van alles en wij mensen spelen graag met vuur en gebruiken dit ook als wapen :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Het gevaarlijkste van een binnenbrand is de rook die je tranen in je ogen bezorgt en je de adem ontneemt.

 

En het allergevaarlijkste van binnenbranden zijn flashovers, wat in onderstaande video wordt gedemonstreerd.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gevaarlijkste van een binnenbrand is de rook die je tranen in je ogen bezorgt en je de adem ontneemt.

 

En het allergevaarlijkste van binnenbranden zijn flashovers, wat in onderstaande video wordt gedemonstreerd.

 

 

IK snap het . Maar het is beter iets dan niets . Voor de rook heb je helaas een Beademingsset nodig en dat is helaas teveel van het goede om mee te sjouwen :(

Bij rook is het de bedoeling ( Als het nog kan ) Laag aan de grond te blijven en eventueel in te ademen door een natte doek .

Die brandwerende kleding is er puur voor als je door de vlammen moet vluchten. Ja dat moet snel ! Iedere seconde is er eigenlijk 1 teveel :(

Het is eigenlijk ook nog eens behoorlijk afhankelijk van het type brand en of je überhaupt een bepaald type brand kunt herkennen en wat te doen bij dit bepaalde type brand .

Soms kun je gewoon niets meer en is alles voor niets wat je ook geprobeerd hebt . En hoe goed ken je het gebouw of de omgeving waar je moet vluchten .

Van zoveel dingen afhankelijk !

Laat ons eerst maar eens beginnen met Kleding :D:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

IK snap het . Maar het is beter iets dan niets . Voor de rook heb je helaas een Beademingsset nodig en dat is helaas teveel van het goede om mee te sjouwen :(

Bij rook is het de bedoeling ( Als het nog kan ) Laag aan de grond te blijven en eventueel in te ademen door een natte doek .

Die brandwerende kleding is er puur voor als je door de vlammen moet vluchten. Ja dat moet snel ! Iedere seconde is er eigenlijk 1 teveel :(

 

En tijd heb je dan niet, zeker niet om je te verkleden.

 

Ik gaf die tip als eens in een preptember item.

 

Blijf laag bij de grond en volg de muren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En tijd heb je dan niet, zeker niet om je te verkleden.

 

Ik gaf die tip als eens in een preptember item.

 

Blijf laag bij de grond en volg de muren.

 

Daarom heb ik ook zoiets van draag het gewoon als je kleding ! En dan hoef je alleen nog vlug zo'n Brandwerende Balaclava over je hoofd te trekken en een paar Handschoenen . En als je pech hebt kom je tijdens dat volgen van de muren een dikke kast tegen waar je met je hoofd een hersenschudding haalt :o Grapje natuurlijk . Het is een wel bekende Tip van dat volgen van de muren :)

Wederom " Beter iets dan niets " en " Bezint eer gij begint " enz :D voor wat betreft de aanschaf en het dragen van dit type kleding .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brandwerende kledij draag je eigenlijk om beschermd anderen te kunnen redden wanneer je geen perslucht nodig hebt... Anders zie ik weinig nut. Bij brand is het kwestie van snel te reageren,

proberen doven of vluchten...

 

Veel beter is het op strategische plaatsen brandblussers te plaatsen dan om een brandwerend pak te proberen kruipen...

 

Het enige moment dat ik het gebruik, is tijdens het lassen, dan draag ik een brandweerman prototype vest. Zo oud dat de reflectors compleet weg zijn, maar de brandwerende laag werkt nog prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brandwerende kledij draag je eigenlijk om beschermd anderen te kunnen redden wanneer je geen perslucht nodig hebt... Anders zie ik weinig nut. Bij brand is het kwestie van snel te reageren,

proberen doven of vluchten...

 

Veel beter is het op strategische plaatsen brandblussers te plaatsen dan om een brandwerend pak te proberen kruipen...

 

Het enige moment dat ik het gebruik, is tijdens het lassen, dan draag ik een brandweerman prototype vest. Zo oud dat de reflectors compleet weg zijn, maar de brandwerende laag werkt nog prima.

 

Je kunt er anderen mee redden " Brandweer " je kunt het gebruiken tijdens je werk " Ja als oa lasser " . Als dat al allemaal kan dan kan jeje zelf er dus ook mee redden .

Ik bedoel dus .. Pas gaan dragen als er een echte SHTF is en er al bijna geen regels meer zijn en dat het ieder voor zich is . Nee niet nu in de huidige situatie gaan dragen met je EDC ;)

Zo zie ik het ook niet . Daarom ook de vermelding " Brandwerende kleding in je Prep uitrusting " Ik had het iets beter moeten omschrijven :)

Ligt ook een beetje aan het / de brand ( je ) of je het nog Kunt doven .

 

Anders word het verwarrend :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar kan ik dat kopen?

 

Die marktplaats advertentie uit mei dit jaar is al verwijderd.

 

Je bedoelt dat hele hoopje OPRUIMING wat ik destijds geplaatst heb ?

Daar zat niets van dit spul bij .

Dit heb ik pas recent . Misschien nog niet eens te koop .:confused:

Van die Witte NOMEX 3 Jumpsuits daar heb ik er wel een paar van over .

IK kan wel aan spul komen oa Jumpsuits van Nomex of Aramide , maar met beetjes en geduld .

Is ook maat afhankelijk natuurlijk .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bedoelt dat hele hoopje OPRUIMING wat ik destijds geplaatst heb ?

Daar zat niets van dit spul bij .

Dit heb ik pas recent . Misschien nog niet eens te koop .:confused:

IK kan er wel aankomen met beetjes en geduld .

 

Ohw nee, dat bedoelde ik niet, in mei was er een marktplaats aanbieder met Nomex van de luchtmacht. Zijn advertentie (mijn opgeslagen link) is dood, alleen met google zie ik nog een schaduw: (vierde link van boven): https://www.google.nl/search?hl=nl&q=nomex+brandwerende+kleding&gws_rd=ssl#hl=nl&q=brandwerende+kleding+luchtmacht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohw nee, dat bedoelde ik niet, in mei was er een marktplaats aanbieder met Nomex van de luchtmacht. Zijn advertentie (mijn opgeslagen link) is dood, alleen met google zie ik nog een schaduw: (vierde link van boven): https://www.google.nl/search?hl=nl&q=nomex+brandwerende+kleding&gws_rd=ssl#hl=nl&q=brandwerende+kleding+luchtmacht

 

Oke sorry ;)

In die advertentie ging het volgens mij alleen om Ondergoed ( Tweedelig en Dun ) . Dat is er best veel te koop en nieuw in de verpakking .

. Veel van dat particulier aangeboden Nomex spul is beschadigt of tig keren verkeerd uitgewassen .

Ik koop zoiets alleen op zicht en dan weet ik of het nog goed is . Ik durf het echt niet zomaar van iemand te kopen. En als het kan ga ik voor Nieuw :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke sorry . Veel van dat particulier aangeboden Nomex spul is beschadigt of tig keren verkeerd uitgewassen .

Ik koop zoiets alleen op zicht en dan weet ik of het nog goed is . Ik durf het echt niet zomaar van iemand te kopen. En als het kan ga ik voor Nieuw :o

 

Hiervoor heb ik de expertise niet in huis en zal moeten vertrouwen op die van anderen, bv jou.

Ik moet nog aan de steek/snijwerende kleding geraken, op mijn lijst hoger in prioriteit nog momenteel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hiervoor heb ik de expertise niet in huis en zal moeten vertrouwen op die van anderen, bv jou.

Ik moet nog aan de steek/snijwerende kleding geraken, op mijn lijst hoger in prioriteit nog momenteel.

Geef eens een omschrijving van model en type dat je zoekt en maat ( Leger maat eventueel ) . PB ??

Het moet ook niet te duur zijn :o

Ik koop zowiezo niets waarvan een etiket al te zeer beschadigt / vervaagt is door wassen en Dragen . Ziet zo'n Etiket er nog perfect uit dan heb je vaak Nieuw of 1 a 2 keer gedragen .

Ook ritsen en Velcro kijk ik goed naar . als Velcro vol zit met ander garen of stof en bijna niet meer plakt dan weet je ook dat het niet meer nieuw is .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...