Ga naar inhoud
GENEGEERD

Honden trainen voor personal protection


Lieneke

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
ik ben nieuw hier en zag nog geen onderwerp over het gebruik van honden voor persoonlijke veiligheid. Ik ben zelf nu 2 jaar met mijn Belgische herder aan het trainen

en vroeg me af of er meer mensen hun honden trainen.

 

En dit is alles wat je er over te vertellen hebt?

Wat voor soort training? Hoe ver ben je met de training of hoe goed is je hond ondertussen, staat deze goed onder appel en laat hij/ zij een beet los als jij het zegt? Voor welke omstandigheden train je het dier? Heb je ook voor je hond geprept?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben nieuw hier en zag nog geen onderwerp over het gebruik van honden voor persoonlijke veiligheid. Ik ben zelf nu 2 jaar met mijn Belgische herder aan het trainen

en vroeg me af of er meer mensen hun honden trainen.

 

Onze hond wordt ook getraind, wij doen er IPO training mee. Op dit moment op niveau 2.

Belgische herders zijn uitermate geschikt maar welke belgische herder heb je ? Groenendaeler, Tervurense herder, lakense herder of Mechelse herder ?

Ben je hem al voor veiligheid aan het trainen of nog de gewone gehoorzaamheid ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn duitse herder is nu tien maand waarvan een maand of 8 bij ons.

 

Kan inmiddels blaffen op commando, zowel dichtbij maar ook als ik op afstand sta. Zodra ik in huis roep: Wat is dat!? slaat die als een gek aan en sprint naar de deur.

 

Dus ben er redelijk mee bezig ja. Ik wil hem dan ook als extra bescherming mee naar mn bos hebben. Met honden is het ook zoals bij kinderen het zit allemaal in de opvoeding, veel met je hond bezig zijn. vooral weten waar je hond goed op reageert en waar totaal niet op. Zodra ikzelf erg gefrustreerd raak slaat mn hond helemaal dicht en werkt hij pas weer zodra de sfeer weer beter is. Gelukkig zijn honden top dieren en kunnen binnen een seconde weer omschakelen.

 

als je vragen hebt stel ze gerust maar ik ben maar een amateur vergeleken met @Toef die heeft zelfs pakwerkers gehad, iets mooiers bestaat niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn herder veel liefde, wandelingen en lekker eten, andere mensen gaan bijten wil ik niet stimuleren. Ik verdedig mezelf wel.

 

Het is niet echt trainen om te bijten maar eerder leren bijten op commando.

Iedere hond die mee IPO doet is al top getraind ( een diploma gehoorzaamheid 3 is verplicht ) en ik durf er voor te wedden dat getrainde honden minder bijten dan ongetrainde.

Bovendien word er ook geoefend op speuren en bewaken van objecten.

Moest er voor de IPO training een inbreker binnenkomen was zijn leven niet veel waard. Nu met de IPO zou hij het overleven.....als ik op tijd kom.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in mijn werk altijd het meeste nut en plezier gehad van Hollandse Herders ( Uiteraard met PH 1 Lof ) ;)

Dit zijn perfecte honden voor bescherming voor jou en je gezin, of het in een SHTF ook werkt durf ik niet met 100% te zeggen.

Toch zie ik meer voordelen dan nadelen , een hond hoort, ziet en ruikt veel meer dan een mens ( vroegtijdige alarmering ) .... je moet je hond alleen wel zo trainen dat die niet aanslaat of je positie verraad !!

Daarnaast vind ik persoonlijk dat de Hollandse Herder de perfecte schutkleur heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Mechelaar, die nu bijna dertien jaar bij mij is, heb ik geleerd om op te letten voor verkeer, ze steekt bijvoorbeeld nooit een weg over als ze gele lichten ziet op een auto, enkel als ze rode ziet.

Ook weet ze deuren te ontgrendelen, dit heb ik haar specifiek geleerd zodat ze haarzelf kan uitlaten in het geval van hoge nood en wij liggen te slapen of zijn er niet.

 

Voor de rest heeft ze vooral haar eigen dingen aangeleerd. Zoals gebruik maken van het OV om ergens snel te komen. De dierenambulance in Krakau had mijn nummer voor dat geval, omdat ze meerdere malen haarzelf uit huis had gelaten en de bus had genomen naar Nowa Huta waar vrienden van ons woonden. Ook is er een wapenwedloop tussen mij en Danteke geweest voor een paar weken omdat ik haar helaas uit de slaapkamer moet weren vanwege mijn allergie voor hondjes. Daar had ik weinig last van toen ze nog jong was, maar nu ze oud aan het worden is produceert ze steeds meer allergenen, en wordt ik 's morgens kloteberoerd wakker als de hond bij mij in bed is gekropen.

 

Aanvankelijk weerden we haar dus door de deur te sluiten, maar je hebt snel genoeg door dat ze binnen is geweest omdat de deur open staat als je terug van het werk komt. Op een gegeven moment bedacht ze dus, dat als ze de deur toe deed achter haar eigen, wij niets door hadden. Dus leerde ze zichzelf de deur te sluiten.

 

Ikke beroerd de volgende ochtend en vind hondeharen in het bed. Dit ging een paar dagen en een paar bedverschoningen later maar een webcam op de deur zette en zag hoe mevrouw om 14:45, een kwartier voordat Monika thuis van het werk komt, uit de slaapkamer komt, tegen de muur opspringt, en met haar waffel de deur dichttrekt.

 

Verbijsterd maar een haak op de deur gedaan, maar mevrouw tikt die er met haar neus af. Haak omgedraaid, maar mijne lieve Mechel trekt aan de klink en na wat gewebiel valt die haak er zo uit.

 

Uiteindelijk maar zo'n ketting erop gedaan. Dit heeft in totaal bijna drie weken geduurt, en ik ben er bijna van overtuigd dat Danteke het als een soort spelletje ging zien.

 

Overigens heb ik nooit en te nimmer mijn hond voor iets op haar flikker gegeven waarvoor ze A) haar hersens moest gebruiken, en B) geen echte schade heeft berokkend. Ik ben van mening dat als de hond mij te slim af is en daardoor een twee kilo worsten toeeigent, dat het aan mij is om te zorgen dat dat de volgende keer niet meer gebeurt. En als de hond het als een spelletje gaat zien (waar ik van overtuigd ben dat dat het geval was met die slaapkamerdeur), dan hou je uiteindelijk een hond over die geprikkeld is haar intellect te gebruiken.

 

Aanvalstraining heb ik heel specifiek niet aan gedaan: Mechelaars zijn intelligent genoeg om op eigen initiatief een persoon te grijpen die ze als gevaar zien voor diegene die ze liefhebben. En om een persoon te beschadigen heb ik mijn hond niet nodig, dat kan ik prima zelf. Het is leuk om te weten dat als iemand mij wilt beschadigen dat mijn hond daar voor mij is, en dat is overigens volledig vice-versa.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Tervuerense herder en aangezien ik van plan ben om zonder veel buren of dichte bevolking te gaan wonen leek het mij toch wel handig om honden te hebben waarvan je zeker weet dat ze je zullen beschermen. Ik heb misschien niet

de doomsday scenario in mijn hoofd, eerder dat wanneer je zelfvoorzienend en afgelegen woont je dus ook je eigen veiligheid moet regelen. Ik vind daarnaast honden trainen ook heel erg leuk. Ik ben nog niet bezig met daadwerkelijk het aanleren van

pakwerk/bijten enzo. Eerder dat hij zich volledig op mij focust en ten alle tijden luistert. Dit gaat erg goed. Het zit volgens mij ook in het ras om eenkennig te zijn. Daar komt bij dat over het pakwerk er op internet zoveel verschillende meningen bestaan en filosofieën over wat de beste aanpak is, dat ik me daarin nog veel meer wil verdiepen dan zomaar ergens bij een club te gaan. Ik heb meerdere puppycursussen gedaan toen mijn hond jonger was en ik was zeker niet te spreken over de kwaliteit daarvan. Over pakwerk heb ik gelezen dat de een de hond wil aanleren dat het een spelletje is, terwijl de andere juist wil dat een hond dat niet zo ziet (http://www.selfhelpdogtraining.com/selfhelp/cms/foundationdogtraining.html). Ben benieuwd wat de lui die hier serieus mee bezig zijn over te melden hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Tervuerense herder en aangezien ik van plan ben om zonder veel buren of dichte bevolking te gaan wonen leek het mij toch wel handig om honden te hebben waarvan je zeker weet dat ze je zullen beschermen. Ik heb misschien niet

de doomsday scenario in mijn hoofd, eerder dat wanneer je zelfvoorzienend en afgelegen woont je dus ook je eigen veiligheid moet regelen. Ik vind daarnaast honden trainen ook heel erg leuk. Ik ben nog niet bezig met daadwerkelijk het aanleren van

pakwerk/bijten enzo. Eerder dat hij zich volledig op mij focust en ten alle tijden luistert. Dit gaat erg goed. Het zit volgens mij ook in het ras om eenkennig te zijn. Daar komt bij dat over het pakwerk er op internet zoveel verschillende meningen bestaan en filosofieën over wat de beste aanpak is, dat ik me daarin nog veel meer wil verdiepen dan zomaar ergens bij een club te gaan. Ik heb meerdere puppycursussen gedaan toen mijn hond jonger was en ik was zeker niet te spreken over de kwaliteit daarvan. Over pakwerk heb ik gelezen dat de een de hond wil aanleren dat het een spelletje is, terwijl de andere juist wil dat een hond dat niet zo ziet (http://www.selfhelpdogtraining.com/selfhelp/cms/foundationdogtraining.html). Ben benieuwd wat de lui die hier serieus mee bezig zijn over te melden hebben.

 

je moet echt zien of het iets is voor je hond, Tervurense zijn eenkennig en goede waak honden maar de mechelse zijn nog een pak feller.

Pakwerk zou ik niet aanraden maar IPO mischien wel, dat is meer op diverse zaken gericht en vraagt meer discipline.

Het is wel zo dat de hond op ieder moment getest kan worden op vals gedrag en ook van het veld gestuurd kan worden indien nodig

Link naar reactie
Delen op andere sites

In overlevingssituaties zijn huisdieren vooral heel erg lastig. Als er al voordelen zijn wegen deze niet op tegen de enorme hoeveelheid nadelen.

 

De zintuigen van de diverse 'huisdieren' die ik heb gehad, brachten mij diverse pareltjes in de natuur. Fretten, honden en zelfs mijn huidige kat, het heeft mij voordelen gebracht die ik niet kan ontkennen. Dankzij mijn fretten heb ik vele 'actie' plekken in de natuur om mij heen ontdekt, veel geleerd over de gewoontes van hazen, reeën, konijnen, bunzingen en vossen.

Zelf mijn huidige poes heeft mij erop attent gemaakt dat er een 'indringer' in mijn tuin liep (heel verhaal), maar je moet de signalen kunnen lezen. Vergeleken met de meeste dieren zijn mijn zintuigen zo bot en stomp, ik kijk dus graag naar dieren en hun gedrag. Gaat het dreigen of echt onweren met storm en hagel? Je merkt het aan het gedrag van vogels, insecten, koeien en schapen in het veld. :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

je moet echt zien of het iets is voor je hond, Tervurense zijn eenkennig en goede waak honden maar de mechelse zijn nog een pak feller.

Pakwerk zou ik niet aanraden maar IPO mischien wel, dat is meer op diverse zaken gericht en vraagt meer discipline.

Het is wel zo dat de hond op ieder moment getest kan worden op vals gedrag en ook van het veld gestuurd kan worden indien nodig

 

Mechelaars zijn fel, maar zenuwlijers en smalle honden

Hollanders zijn feller, standvastiger ( rustiger ) en gespierder gebouwd .... zijn geweldige IPO / PH honden !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

vals gedrag en ook van het veld gestuurd kan worden indien nodig

 

Honden zijn niet vals, dieren in het algemeen niet...mensen zijn vals die doen willens en wetens iemand kwaad !

 

IPO is ook pakwerk, of denk je dat die man in het veld aleen een mouw aan heeft ?

Daarbij KNPV vraagt net zoveel discipline als IPO en zoveel diverse verschillende zaken zijn er niet hoor.

 

 

@Lieneke Als ik jou was zou ik gewoon gaan trainen met je hond er is niks leuker of het nou flyball,behendigheid of jacht training is(doe dat laatste maar niet met een Tervuerense :p)

Vorm een eenheid met je hond, het is alleen maar goed voor beide. En in spannende tijden zal elke hond omdat je zo'n eenheid bent je altijd helpen naar zijn beste kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mechelaars zijn fel, maar zenuwlijers en smalle honden

Hollanders zijn feller, standvastiger ( rustiger ) en gespierder gebouwd .... zijn geweldige IPO / PH honden !!

 

zoveel verschil zit er niet in breedte van de mechelaar of Hollandse herder.

de Hollandse herders zijn gemiddeld iets kleiner en ken ik niet zo goed. Heb ze maar 1x aan het werk gezien.

Weet wel dat voor IPO, reddingswerk, politiehond en ook voor het leger meestal met de Mechelse gewerkt wordt en dan het leger van de VS enorm veel geld betaald voor pups uit een goede lijn.

Spieren hangt gewoon af van hoeveel beweging een hond krijgt, onze Franse bulldog is ook heel gespierd :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Honden zijn niet vals, dieren in het algemeen niet...mensen zijn vals die doen willens en wetens iemand kwaad !

 

IPO is ook pakwerk, of denk je dat die man in het veld aleen een mouw aan heeft ?

Daarbij KNPV vraagt net zoveel discipline als IPO en zoveel diverse verschillende zaken zijn er niet hoor.

bij IPO zit pakwerk in maar dat is maar een onderdeel.

KNPV ken ik niet, is een Nederlands begrip dat hier in Belgie er niet is.

KNPV= IPO ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij IPO zit pakwerk in maar dat is maar een onderdeel.

KNPV ken ik niet, is een Nederlands begrip dat hier in Belgie er niet is.

KNPV= IPO ?

 

Politie honden training KNPV heeft ook speuren en er komt ook een stuk appél bij, zonder knap appél geen goed pakwerk en zelfs knap speuren (hond luistert niet)

IPO is in nederland ook gewoon IPO (International PrüfungsOrdnung) van oorsprong duits

Link naar reactie
Delen op andere sites

Politie honden training KNPV heeft ook speuren en er komt ook een stuk appél bij, zonder knap appél geen goed pakwerk en zelfs knap speuren (hond luistert niet)

IPO is in nederland ook gewoon IPO (International PrüfungsOrdnung) van oorsprong duits

IPO zou niet manscherp zijn en KNPV wel, daar zit het grote verschil blijkbaar maar......onze doet IPO en is wel manscherp.....:confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...