Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welke tent voor BOB / trektocht (heb jij?)


Floshtf

Aanbevolen berichten

Na verschillende trektochten en overnachtingen wil ik 'kleine' nieuwe tent gaan aanschaffen. Ik hou van opties en afwisselen tussen tarp etc.

Je kunt natuurlijk kiezen voor een hammock, tarp, bivakzak etc. In een ander draadje is al gesproken over wat mensen het fijnste vinden en wat evt voor- nadelen zijn. Ik wilde dit draadje puur richten op de tent. Doelend op een kleine tent die lopend (lees in/op de backpack) te ver voeren is.

 

Zelf zit ik te kijken naar de Snugpak Scorpion 3 tent. Qua gewicht ok, 4 seizoenen, donker groen, wind vast.

Ik kies voor 3 persoons aangezien ik er met twee mensen in wil overnachten + ruimte wil hebben voor gear / rugtas.

http://www.snugpak.com/outdoor/scorpion-3

 

Ondertussen wat onderzoek gedaan en het enige wat mij nog niet duidelijk wordt is of er een dubbele deur is. 1 tentstof / 1 muggengaas. Snugpack zegt van wel, maar andere bronnen laten iets anders zien.

Als iemand deze tent heeft...

 

Welke tent heb jij voor wandelen / hiken? Hoe bevalt de tent?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Floshtf ik heb deze http://preppers.nl/forum/threads/10962-Review-Mil-Tec-Recom-One-Man-Tent?p=289652&viewfull=1#post289652. Inmiddels al diverse malen in gekampeerd en meegenomen met de rugzak. Bevalt goed en persoonlijk vind ik deze Wild Country tent ook goed te gebruiken in de winter. Met 1,5Kg en 1+ persoons een fijne tent. Zet snel op en je hebt genoeg bergruimte in je tent en tussen je binnen/buitentent.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als lichtgewicht heb ik de Vaude Power Lizard 1-2p van 1050 gram. Dit type tent is er zowel in grotere maten (2-3p) als nog eentje kleiner.

Altijd een gok als je een nieuwe tent koopt, want hoe gaat hij echt in de praktijk bevallen?

 

Gelukkig ben ik erg tevreden over deze tent. Het opzetten gaat zeer snel en kan bij zware wind. Voordeel, je zet binnen en buitentent in één keer op, erg handig als het regent. Doordat het doek dubbel gecoat is, mag je tijdens de regen tegen het doek aandrukken, zonder dat het gaat doorlekken. Hierdoor kan ik mijn rugzak (grote Saracen) in de vestibule kwijt, met nog genoeg ruimte voor de schoenen. Hierdoor kun je ook de tent nog zo beroerd en scheef opzetten, droog blijf je wel. :)

 

Toen ik het tentje via de post ontving, schrok ik van het flinterdunne doek, maar inmiddels na wat ongein blijkt het toch sterk zat. Bij de eerste trip was ik met een flinke hond aan het spelen met een stok en die ging op volle vaart door m'n scheerlijntje heen, waarbij de haring gelanceerd werd en terug gevonden dwars door het buitentent doek. Dankzij de ribstop gewoven stof is het niet uitgescheurd en was het gaatje eenvoudig te repareren. Zie mijn post hierover: http://preppers.nl/forum/threads/10421-Lichtgewicht-tent-of-tarp-doek-repareren?p=269426&viewfull=1#post269426

 

Al met al ben ik dus zeer blij dat ik doorgespaard heb voor dit dure krengetje, gelukkig tweedehands nieuw in verpakking kunnen scoren na veel geduld.

 

Voor jou zou het dan een 2-3p versie moeten worden. 1370 gram. Daarvoor heb je een binnenmaat van 1,50/1,40 bij 2,30 met vestibule voor de rommel en onder de achterkant kun je nog wat meer zooi proppen wat droog moet blijven. Nieuw zit je dan al op 425 euro, maar wellicht kun je net als ik tegen iets op marktplaats oid aanlopen.

 

Je zegt dat de Snugpak 3 een vier seizoenen tent is. Dat gaat op voor gebruik in NL, maar een halve meter sneeuw gaat hij denk ik ook niet trekken, net als de Powerlizard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe,

 

Je zegt dat de Snugpak 3 een vier seizoenen tent is. Dat gaat op voor gebruik in NL, maar een halve meter sneeuw gaat hij denk ik ook niet trekken, net als de Powerlizard

 

Mbt de Zephyros denk ik dat deze tent het door de bouw misschien net trekt, een halve meter sneeuw. Ik verwacht dat de meeste sneeuw eraf zal glijden. Real life 0,5mtr sneeuw heb ik er helaas nog niet op gehad....:cool: Mbt temperatuur heb ik zeker geen probleem met de Zephyros (-10C geen probleem).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe,

 

 

 

Mbt de Zephyros denk ik dat deze tent het door de bouw misschien net trekt, een halve meter sneeuw. Ik verwacht dat de meeste sneeuw eraf zal glijden. Real life 0,5mtr sneeuw heb ik er helaas nog niet op gehad....:cool: Mbt temperatuur heb ik zeker geen probleem met de Zephyros (-10C geen probleem).

 

Dat geldt voor veel tenten, ook bij de Powerlizard zal het meeste er wel afglijden door de vorm en omdat eventueel doordrukken van buiten-, op het binnendoek geen kwaad kan zal hij best nog wel wat sneeuw kunnen hebben.

 

Een echte vier seizoenen tent die echt een flink pak sneeuw kan hebben, herken je aan de overdadige hoeveelheid stokken om de tent overeind te houden.

attachment.php?attachmentid=20640&stc=1

 

Dergelijke tenten zijn buiten de alpine gebieden niet echt nodig.

 

Lage temperaturen zijn niet echt een probleem voor de meeste kwaliteitstenten en hoe kleiner de tent, des te warmer je het hebt. Het scheelt al snel vijf graden in mijn kleine tentje t.o.v. van mijn grote (oude polycotton 3 persoons tent).

 

Ik wens @Floshtf succes met de zoektocht, er is zoveel keuze. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze: http://www.decathlon.nl/tent-quickhiker-ultralight-iii-id_8245651.html

 

zoom_b43c25d593d34ca8b51a4c4a69c14f74.jpg

 

3-persoons, 2.6 kg, voor 199 euro.

Ik wou een zo licht mogelijke tent, voor minder dan 250 euro, waar 3 personen en 3 BOB's in passen. Dat werd dus deze. Natuurlijk heb je met zijn 3-en geen zeeën van ruimte, maar het is goed te doen.

 

Er staat dat ie in 1,5 minuut op te zetten is, en dat zal vast wel mogelijk zijn, maar in mijn eentje krijg ik dat toch niet voor elkaar. Wel krijg ik hem dus in m'n eentje makkelijk opgezet, binnen 10 minuten. 1 keer heb ik hem opgezet toen het erg hard waaide (die dag stormde het) en dat ging ook goed.

 

Ook het afbreken en inpakken gaat erg makkelijk, tot mijn grote verbazing paste hij iedere keer al bij de eerste keer opvouwen in dat kleine hoesje :o

 

Zelf ben ik er erg tevreden over :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij bug out te voet neem ik geen tent mee. Voor dat gewicht kan ik wel een paar andere zaken bedenken die ik in de tas zou willen stoppen. Ik neem een poncho, vuilniszakken, touw en twee nooddekens mee en improviseer ter plekke een shelter. Thermo/fleece kleding en kranten, bladeren en wat ik maar kan vinden voor extra isolatie mocht ik geen vuur kunnen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij dagen van natte sneeuw, wind en regen dan is een tentje, hoe klein ook een erg waardevolle aanvulling. Een poncho is best te doen, je zit alleen elke keer weer met opbouwen en inrichten van je onderkomen. Zeker als je km's moet maken om thuis te komen of op je BOL te geraken.....

Een goede slaapmat en slaapzak hoeven niet groot en zwaar te zijn. En nachtrust is best waardevol....:D

Ik zou je keuze nog eens heroverwegen?

 

Bij bug out te voet neem ik geen tent mee. Voor dat gewicht kan ik wel een paar andere zaken bedenken die ik in de tas zou willen stoppen. Ik neem een poncho, vuilniszakken, touw en twee nooddekens mee en improviseer ter plekke een shelter. Thermo/fleece kleding en kranten, bladeren en wat ik maar kan vinden voor extra isolatie mocht ik geen vuur kunnen maken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal mee ens. Alleen dit opzetten in een weiland is wat lastig :cool:

Maar je kan hem ook op de grond uitspannen als een tent dmv 2 stokken en 4 geïmproviseerde haringen...alleen heb je dan een ander model nodig een DD hangmat bijvoorbeeld daarbij kan je aan de zijkant instappen.

Bij deze moet je ervan onderen in door een klitteband opening.

 

Verstuurd vanaf mijn GT-N7000 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een klein pupup tentje. Staat in een zucht en een scheet, en is net zo snel weer op geruime. Hier staat hij met -14 midden in de sneeuw. Ik had er nog wel een zeiltje onder waar ik een pak stro op had liggen. Als je hem vult met je matje, slaapzak en BOB, dan heb je de haringen niet echt nodig.

 

2w7jwjo.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een klein pupup tentje. Staat in een zucht en een scheet, en is net zo snel weer op geruime. Hier staat hij met -14 midden in de sneeuw. Ik had er nog wel een zeiltje onder waar ik een pak stro op had liggen. Als je hem vult met je matje, slaapzak en BOB, dan heb je de haringen niet echt nodig.

 

2w7jwjo.jpg

 

Of anders zet je 'r die Landrover op. Dan waait ie niet weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij dagen van natte sneeuw, wind en regen dan is een tentje, hoe klein ook een erg waardevolle aanvulling. Een poncho is best te doen, je zit alleen elke keer weer met opbouwen en inrichten van je onderkomen. Zeker als je km's moet maken om thuis te komen of op je BOL te geraken.....

Een goede slaapmat en slaapzak hoeven niet groot en zwaar te zijn. En nachtrust is best waardevol....:D

Ik zou je keuze nog eens heroverwegen?

 

Ik ben het roerend met je eens dat het waardevolle survivalitems zijn :D

Het is natuurlijk een trade-off van actieradius versus comfort.

 

Maar ik ga er nog eens goed over nadenken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Toef

Ik ben er nog niet helemaal uit. Meestal denk ik er best een tijdje over na wat en hoe het beste zou zijn voor mijn specifieke doel en situatie. Verder een afweging tussen geld, gewicht etc. Hoe goedkoper hoe beter maar als ik echt iets zie...die zou het moeten zijn dan pak ik m'n spaarvarken :o . Volg het draadje met aandacht. Als ik een keuze maak, laat ik het weten.

De tent van Vladimir spreekt mij aan maar volgens mij is deze best zwaar en knap aan de prijs. Erg blij met de ervaringen / reacties !

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Toef

Ik ben er nog niet helemaal uit. Meestal denk ik er best een tijdje over na wat en hoe het beste zou zijn voor mijn specifieke doel en situatie. Verder een afweging tussen geld, gewicht etc. Hoe goedkoper hoe beter maar als ik echt iets zie...die zou het moeten zijn dan pak ik m'n spaarvarken :o . Volg het draadje met aandacht. Als ik een keuze maak, laat ik het weten.

De tent van Vladimir spreekt mij aan maar volgens mij is deze best zwaar en knap aan de prijs. Erg blij met de ervaringen / reacties !

 

Goedkoop is anders idd .. hier wordt hij 2e hands aangeboden voor 450 (let wel, uit 2013)

http://www.hiking-site.nl/prikbord/showthread.php?t=10950

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Ik slaap het liefst in mijn Bell 500 tent en in de winter met hout kachel aan .

Een tent niet geschikt voor in de rug zak zelfs zonder kachel zal die te zwaar zijn .

 

Wat een mooie tent, deze kende ik niet maar volgens mij is het een klassieker.

Wat ik me afvraag, is katoen beter dan nylon/polyester?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...