Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bebouwen van grond die verkocht wordt als 'absoluut geen bouwgrond'


apex

Aanbevolen berichten

Als je naar een lapje grond hebt gezocht voor een BOL dan ken je het wel. Perfecte locatie, alles wat je zoekt, maarrrrr je mag er niet bouwen. Geen haar op hun hoofd. Geen denken aan.

 

Zijn er manieren om toch je idyllische vakantiehuisje/atoombunker te realiseren?

 

Gewoon beginnen met een overkapping voor je hout en uitbouwen naar een illegaal hutje? Staatsbosbeheer aan je kant krijgen? Shawshank Redemption style bestoken met aanvragen?

 

Wie moet je allemaal overtuigen dat een hutje bouwen op die grond best ok is en niemand er last van heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Er was eens een boer die zijn paarden beschutting wilde geven.

Een stal bouwen mocht niet van de gemeente, meubilair plaatsen mocht wel.

Zo gezegd, zo gedaan. Het werd een tafel maar dan zo groot dat de paarden eronder kunnen schuilen. Een oplossing die getuigt van creativiteit en laat zien hoe je regels omzeilt die innovatie helaas vaak blokkeren. Maar bovenal een geweldige vondst die zorgt voor innovatie met een glimlach.

 

Jens-Braun-tafel_paardenstal.jpg?3823a5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn wel een paar trucs:

 

1. de juiste mensen kennen in de gemeente

2. Als je bijv. bosgrond hebt eerst toestemming zien te krijgen om er te recreëren.

3. Projectontwikkelaarsmethode, wachten en met plannen komen waarbij de grond een aanzienlijke "verbetering" krijgt.

4. Werken met lokale architect\bouwer met connecties in de gemeente

5. Termen gebruiken als perma cultuur, ecologisch, milieubewust .... dus dat wat men graag wil horen

6. Stiekem en onopvallend bouwen, uitbreiden en iets neerzetten en jaren wachten als er geen bouwstop voor is gekomen.

7. Prefab of niet permanente materialen gebruiken.

8. Natuurlijke materialen gebruiken.

etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, puur hypothetisch, uit academisch oogpunt, en voor een vriend van me ;)

 

Even hypothetisch: wat zijn jullie ideën ?

 

Je noemt ook wel twee uitersten op een bunker en vakantiehuis. Beide onrealistisch als je niet mag bouwen.

Stel, hypothetisch, dat je iets wilt gaan kopen dan zorg je vooraf (preppen) dat je wel kan en mag bouwen.

 

Maar kinderen mogen (?) in het bos vaak wele en boshut bouwen. Dus misshcien dat pa en oom een handje kunnen helpen met een veilige (stevige) speelhut.

Of een boomhut.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht nog aan een toercaravan. Is geen vaste bebouwing. Een stacaravan trouwens ook niet, maar is toch wat kostbaarder. En dan wat struiken ofzo erom heen zetten en dan zoals @FincaInSpanje verder werken? Het ligt er denk ik ook aan waar dat stuk grond is. Is dat in een wat bosrijker gebied, dan lijkt het me een stuk makkelijker dan wanneer je grond hebt in de Flevopolder op de grote, kale prairie. Of je zou mazzel hebben en in de buurt van de Oostvaarders Plassen zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht nog aan een toercaravan. Is geen vaste bebouwing. Een stacaravan trouwens ook niet, maar is toch wat kostbaarder. En dan wat struiken ofzo erom heen zetten en dan zoals @FincaInSpanje verder werken? Het ligt er denk ik ook aan waar dat stuk grond is. Is dat in een wat bosrijker gebied, dan lijkt het me een stuk makkelijker dan wanneer je grond hebt in de Flevopolder op de grote, kale prairie. Of je zou mazzel hebben en in de buurt van de Oostvaarders Plassen zitten.

 

is helaas ook niet toegestaan. ze komen er misschien niet achter tenzij je nieuwsgierige buren hebt dan kunnen ze er wel eens achter komen ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je naar een lapje grond hebt gezocht voor een BOL dan ken je het wel. Perfecte locatie, alles wat je zoekt, maarrrrr je mag er niet bouwen. Geen haar op hun hoofd. Geen denken aan.

 

Zijn er manieren om toch je idyllische vakantiehuisje/atoombunker te realiseren?

 

Gewoon beginnen met een overkapping voor je hout en uitbouwen naar een illegaal hutje? Staatsbosbeheer aan je kant krijgen? Shawshank Redemption style bestoken met aanvragen?

 

Wie moet je allemaal overtuigen dat een hutje bouwen op die grond best ok is en niemand er last van heeft?

 

Ten eerste je vraagt hoe je illegale praktijken goed te praten.

Ten tweede : Iedereen is voor corruptie als het hem goed uitkomt, maar ertegen als het zich tegen hem keert.

Iets van twee maten en twee gewichten.

 

Verder het vooral goed rondbazuinen dat iedereen het zeker weet.

 

En vergeet niet dat we in een periode van google maps leven, je denkt misschien dat ze het niet zien, maar ze zien het wel.

 

Ik heb ook een stukje grond waar mijn bestelbus geparkeerd staat, je kan die op google earth zo zien staan. En als ik dat kan, kan iemand anders dat ook.

En dat is de gratis versie, de vrij op het internet te raadplegen is, met een betaalversie kunnen ze zo zien wat jij daar aan het uitspoken bent.

En een klein tuinhuisje of caravannetje wordt misschien nog getolereerd, als je begint met betonmixers voor een bunker ben ik vrij zeker dat je problemen gaat krijgen.

 

Weet maar dat als je gepakt wordt, dat je alles kan afbreken, en er nog een stevige boete bovenop zult krijgen. Ik heb hier in de buurt al zo enkele voorbeelden gezien.

Maar goed jou keuze natuurlijk.

 

Ik zou wachten tot je in een wrol situatie beland, kan je doen wat je wil, maar zal wel tegenvallen dan om je materialen bij elkaar te sprokkelen :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een stukje grond waar mijn bestelbus geparkeerd staat, je kan die op google earth zo zien staan. En als ik dat kan, kan iemand anders dat ook.

En dat is de gratis versie, de vrij op het internet te raadplegen is, met een betaalversie kunnen ze zo zien wat jij daar aan het uitspoken bent.

Die ken ik nog niet: met de betaal versie zie je meer ?

Ik heb dat ooit uitgezocht maar verder dan: je mag dan je plaatje in officiele rapportages gebruiken ben ik niet gekomen. Ja en je kan hogere resoluties screendumpen. Maar daar heb ik niets van gezien.

 

Dit is ook een leuke link: Map5 hoogte/reliefkaart het is zo goed dat (op een ander forum) dit gebruikt wordt voor het traceren van 70 jaar oude loopgraven.

En sterker ik vond zlefs de omtrekken van het Belgische vluchtelingenkamp uit de eerste wereldoorlog terug op de heide bij Ede.

 

B_heide.jpg.7afabf5a321d3097dd516c95535f3b00.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanuit illegaal standpunt zou ik hypothetisch allereerst beginnen met de zichtbaarheid te beperken door een omheining of dergelijke te plaatsen. Illegale bebouwing wordt bijna steeds ontdekt na het klikken van een jaloerse buur of dergelijke.

Er zit echt geen ambtenaar hele dagen satellietbeelden te bekijken in de hoop ergens een illegale bebouwing te vinden.

Maar toch blijf ik dit een dom idee vinden. Het risico (boete, verplicht alles afbreken,...) weegt volgens mij niet op tegen de voordelen.

 

Persoonlijk zou ik opteren voor een caravan of motorhome. Iets dat aanzien wordt als voertuig en niet als 'bebouwing'.

Het grote voordeel van die caravan is dat je je steeds naar een andere locatie kan verplaatsen met al je hebben en houden indien dat nodig blijkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de vraag van @apex zo gek nog niet. NL is natuurlijk helemaal zot van de maffe regeltjes en volledig doorgeslagen. Behalve wanneer een gemeente en\of bevriende zakenlieden geld ruiken. Dan kan zomaar ineens een bestemming veranderen. We moeten daarnaast ook niet Roomser als de Paus willen overkomen, die runt ook gewoon een pedofielen netwerk en doet aan illegaal bankieren en witwassen (sarcastisch bedoeld zal het er even bijzetten:eek:).

 

Als ik in NL een groot stuk bosgrond zou hebben voor bijvoorbeeld houtkap en wat ik mag omheinen, dan zou ik daar als eerste mee beginnen. Het liefst omheinen met natuurlijk struikgewas wat snel en hoog kan groeien. Uiteraard rekening houden met een onopvallende ingang.

 

Dan zou ik een paar bomen kappen waar ik graag een BOL zou willen hebben. Daar zou ik een waterdichte kelder plaatsen voor voorraden, water etc. Bovenop in eerste instantie een boshut neerzetten de eerste jaren. Op strategische plaatsen bewegingscamera's plaatsen en sms alarm,gewoon om te ondervinden of er mensen op je land komen en wie\wanneer ze dat doen. Als er geen mensen komen, dan rustig aan met natuurlijke materialen je huisje maken, bovenop je kelder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit echt geen ambtenaar hele dagen satellietbeelden te bekijken in de hoop ergens een illegale bebouwing te vinden.

 

Ik zou daar niet meteen van uit gaan. 1x per week door de afdeling illegale bebouwing in bosgebieden is genoeg.

Maar toen ik nog jong en vol energie was en "hele dagen" door het bos rondom onze woonplaats zwierf kende ik alle paden en bomen onderhand uit mijn hoofd. Een BOA, boswachter of bosarbeider idem dito.

En ze hoeven zich alleen maar te richten op de privé landjes. Even langsrijden en ze zien vanzelf of er wat veranderd is. Je wil zelf ook je terrein op en hoe goed je het ook probeert uiteindelijk creëer je een pad naar je BOL.

Ik zou het risico niet nemen. Wat je misschien wel kan doe is voor onderhoud tijdelijk een pipowagen neerzetten, conform de bosarbeiders doen. Zet die dan over een kelder neer en je bent al iets beter.

Loop bij de gemeente binnen en vraag of je dat mag doen: pipowagen neerzetten voor bosarbeid. Dat is net iets anders dan een caravan of woonmobiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als belangrijkste hierin:

Wat staat er in het bestemmingsplan van het perceel?

 

Want als je dat kunt laten aanpassen met een artikel 19 procedure,

kan je de grond wel bebouwbaar verkrijgen.

Tevens zijn er voor verschillende bestemmingen verschillende regels wat er wel en niet mag,

(op landbouwgrond bijvoorbeeld onder bepaalde omstandigheden soms een bescherming voor vee neergezet worden)

 

Zoek dit eerst uit, scheelt een hoop geld!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer dit, duurt even voor moeder natuur het af heeft maar een levend huis is misschien wat

 

Ziet e anders best wel dood uit ....

 

En mompelt verder iets met wilgetenen, bamboe en dan niet gemixt met vuurdoorn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die ken ik nog niet: met de betaal versie zie je meer ?

Ik heb dat ooit uitgezocht maar verder dan: je mag dan je plaatje in officiele rapportages gebruiken ben ik niet gekomen. Ja en je kan hogere resoluties screendumpen. Maar daar heb ik niets van gezien.

 

Dit is ook een leuke link: Map5 hoogte/reliefkaart het is zo goed dat (op een ander forum) dit gebruikt wordt voor het traceren van 70 jaar oude loopgraven.

En sterker ik vond zlefs de omtrekken van het Belgische vluchtelingenkamp uit de eerste wereldoorlog terug op de heide bij Ede.

 

attachment.php?attachmentid=20697&stc=1

 

Ik heb me misschien een beetje ongelukkig uitgedrukt, ik weet niet of het echt google earth is dat recentere en update info levert tegen betaling.

Maar ze halen wel veel van hun beelden bij oa deze firma : https://www.digitalglobe.com/

En als je wat verder op deze website gaat zien zie je dat ze oa diensten aanbieden aan 'civil government' waar je allerhande 'paketten' kan aankopen.

 

En zoals bij zoveel van deze zaken is het gebruik voor het algemeen belang (rampbestrijding, enz) en het gebruik voor controle en onderdrukking van burgers maar gescheiden door een hele dunne grens.

 

Je hoeft er ook niet constant een ambtenaar op te zetten, als je bv elk kwartaal een update opvraagt van je regio, en je vergelijkt die met de vorige situatie kan je snel en gericht werken. Veel zal afhangen van de kostprijs, en de kosten-baten analyse. Maar ik zou maar heel voorzichtig zijn met illegaal te bouwen in bossen en natuurgebieden. Het valt ook veel meer op, dan een tuinhuisje of caravan in je tuin.

 

Ik denk als je echt 'ondergronds' wilt gaan, er ook maar 1 oplossing is, en dat is letterlijk ondergronds gaan, en beginnen graven. En dan nog op zo een manier dat je niet ontdekt wordt, dat je bouwsel niet instort enz.

 

Maw heel makkelijk gezegd, maar helemaal niet makkelijk uitgevoerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt er een oude schatkeet op zetten of een soort werkwagen die ze vroeger bij een dorsmachine gebruikten, ben je aan het oogsten ofzo iets.

 

Heb er nog wel foto's van.

 

[ATTACH=CONFIG]20722[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]20723[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]20724[/ATTACH]

 

Het zijn eigen foto's dus door mij gemaakt, geen copyen ofzo:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...