Ga naar inhoud
GENEGEERD

Advies gezocht over 'energie opwekkende kruiden'


Range

Aanbevolen berichten

Af en toe voel ik mij niet zo fit en kom ik 'energie tekort'. Voornamelijk door een overdosis aan informatie. Nu ben ik de man die voor alles een oplossing zoekt en bij deze vraag ik hulp aan de community want ik kom er zelf niet meer uit.

 

De kruiden die ik tegen kwam staan zijn o.a hier te vinden:

https://www.dutch-smart.nl/smartshop/kruiden/energie/

http://azarius.nl/smartshop/herbs/energy_herbs/

 

Mijn vragen:

- Wie kent deze kruiden en heeft ervaring met wat ze doen? Het gaat er in mijn geval om dat ik het zou innemen om informatie sneller te kunnen verwerken. Ter voorbereiding het liefst maar om te drinken als tonicum of even ruiken aan mag ook...

- Zijn er nog bijwerkingen waar ik als jonge man van 23 aan moet denken die niet beschreven staan op de website?

- Als het mogelijk is om die kruiden ook te roken (zoals wierrook) dan heeft dat mijn voorkeur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

@Range: Dat je veel informatie tot je neemt koppel je aan het feit dat je je niet fit voelt, alsof er een causaal verband is (je vermoeidheid wordt veroorzaakt door de overload aan informatie). Dit hoeft niet zo te zijn, of in ieder geval niet volledig. Als je zo jong bent als jij zou je je vitaal moeten voelen. Is het een idee om eens een check up te doen om lichamelijke klachten uit te sluiten? Zeker als je gebrek aan energie de laatste tijd groter is geworden? Niet dat je meteen aan iets ergs hoeft te denken, maar een vitamine tekort of een ander tijdelijk euvel zou ook een oorzaak kunnen zijn, en wellicht heel makkelijk te verhelpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Range in ruim 90% van de gevallen is een kleine aanpassing in de voeding al voldoende om dit soort klachten te verminderen of zelfs helemaal te laten verdwijnen.

M'n vraag is dan ook hoe gezond en gevarieerd eet je?

Het kan bijvoorbeeld dat je wat magnesium te kort komt (komen veel in groene groentes, granen, zaden en noten voor)

Een optie om zulke eventuele tekorten aan te vullen mocht je niet altijd even gezond eten zal een goede multivitamine al uitkomst bieden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zijn de belangrijkste tips al gegeven, enige dat ik kan doen is die tips uit eigen ervaring bevestigen.

Ook ik raak vrij snel overprikkelt, en wat ik geleerd heb is dat die overprikkeling negeren en willen omzeilen alleen maar averechts werkt. Vergelijk het met je huis, heel simpel gezegd als het netwerk overbelast wordt vliegen de stoppen er uit. Oplossing is niet om te kijken hoe je ondanks die doorgeslagen stoppen toch door kan gaan, maar om te kijken hoe je de belasting kan reguleren. Om te voorkomen dat je het punt van overbelasting bereikt.

 

Ik denk dat er heel veel dingen zijn die je hier bij kunnen helpen. Bewustwording is denk ik de eerste stap. Wat gebeurt er in je hoofd, welke prikkels komen binnen, wat hooudt je bezig, wat vraagt veel energie van je?

Je spreekt over een overdosis informatie, misschien kan je een manier vinden om die informatie beter te kunnen verwerken. Bijvoorbeeld als je vragen hebt die op te schrijven zodat ze niet blijven rondspoken, jezelf afvragen welke informatie jij echt belangrijk vindt en je daar op richten, meer momenten van rust inlassen, etc. Misschien werkt het om, als je merkt dat je hoofd erg vol raakt, ontspanningsoefeningen te doen of te gaan mediteren. Zo kan je even ontsnappen aan al die prikkels, en ruimte creëren om te focussen op datgene dat je daadwerkelijk belangrijk vindt.

 

Het belang van goede voeding kan ik natuurlijk alleen maar onderstrepen. Zelf merk ik dat als ik veel suikers gegeten heb (beter gezegd, had), mijn hoofd zo onvoorstelbaar actief wordt dat ik het zelf niet meer kan volgen en het alleen nog maar een grote hyperactieve schreeuwende kermis is.

 

Nou ja, zomaar wat korte kleine tips als aanvulling op de bovenstaande berichten, ik hoop dat je er wat aan hebt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Extra vitamine D doet het bij mij vaak goed. En qua thee vind ik groene thee, muntthee, zoethout/sterrenmix fijn. Die laatste gaat bij mij prima, voor mij ook geen punt want ik heb een lage bloeddruk.

Maar een kop bulletproof koffie is toch wel heel erg lekker bij een energiedip. Sterke koffie helpt ook goed bij astma. Voor mij is dat vaak een reden van vermoeidheid.

En zoals @Stuudje al schreef, is het ook belangrijk om overprikkeling te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank alle mensen voor de informatie. Super tof om 2 pagina's vol adviezen in minder dan 6 uur tijd te lezen, jullie zijn heel begaan met mijn gezondheid :)!

 

Laat ik zelf dan ook een duit in het zakje doen vanwaar de vraag. Ook kom ik erachter dat ik het niet juist heb geformuleerd (waar ik van nature al zwak in ben, afijn ik heb een goed hart).

 

De overprikkeling is niet zo gemakkelijk te voorkomen dan het lijkt. Tuurlijk is voorkomen beter dan genezen. Maar de vraag is specifiek gericht op wat te doen als het al op een punt komt van 'genezen'. Ik ben voor de duidelijkheid dan ook niet in staat om 'overprikkeling' te voorkomen.

 

Van overprikkeling krijg ik stress. Nu heeft stress allerlei soorten negatieve effecten en die zijn allemaal (op lange termijn zeker) desatreus. Echter zijn ze niet geheel onwerkbaar of 'direct alles op zijn kop zetten'. In mijn geval komen er verlammingsverschijnselen. Ik heb ongeveer 20 minuten voordat ik niet meer op eigen benen kan staan. Tekenen van verlamming beginnen al na 10 minuten. En waar is dan het startschot? Hoofdpijn.

 

Nu doe ik wel pogingen om die hoofdpijn te onderdrukken. Een koude theedoek tegen mijn hoofd, en in frequente gevallen ook al een diepvries ijsblok (die dingen die je dan in een mobiele koelblok doek tijdens dagje strand) in de theedoek. Dat is allemaal wel heel mooi en ik krijg mijn hoofdpijn er (nog) wel mee weg. Maar het heeft wel energie gekosten/gevreten van mijn lichaam. Energie die ik niet eenvoudig terug krijg uit mijn huidige voedsel.

 

Vandaar de kruiden. Een tonicum of een kruid wat ik tot kan vermalen en als een soort van 'energie drankje' bij mij kan hebben. Heb ik zo'n moment gehad, gooi ik een slok van dit tonicum achterover en binnen 5 minuten voel ik mij alweer op krachten komen.

 

Meer bewegen kan altijd. Ik heb misschien niet de meest gezonde levensstijl, maar de allerberoerdste is die nou ook weer niet. Ik loop graag, fiets graag en doe nagenoeg alles in een straal van 10 kilometer op de fiets. Als ik moet reizen dan is dit ook direct afstanden die veel te moeilijk te overbruggen zijn met de fiets, tijdstechnisch dan.

 

Ik heb wel genoeg energie en ik ben wel vitaal genoeg. Mijn batterijtje raakt te snel leeg door situaties. Het maakt even niet uit of de situatie echt ernstig is of niet. Het heeft op mijn lichaam een impact en hindert mij in het doen en laten. Kun je er niet op anticiperen? Mogelijk, maar onrealistische hoeveelheden trucs die je moet uitvoeren.

 

Kortom, die kruiden ondersteunen en versnellen mijn energie herstel vermogen. Dat is mijn doel en daar zouden kruiden voor kunnen zorgen. In welk vorm daar komen we later op terug. Eerst wil ik weten of die er zijn die specifiek aan mijn wensen voldoet waarbij (en dit kan ik niet Googlen) ik jullie mening wil weten als je dit zelf hebt ervaren. Ik heb vertrouwen in de mening van de community.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Range ik ben absoluut geen (medisch) expert, en wil ook helemaal niet betweterig doen maar dat klinkt niet als overprikkeling maar als kortsluiting.

In mijn ogen doe je jezelf en jouw lichaam meer plezier door je lichaam de gelegenheid te geven daarvan te herstellen, dan je lichaam te dwingen energie te genereren en verbruiken die het beter in herstel kan stoppen.

 

De kortsluiting (het verlammen) is een heel duidelijk signaal dat je lichaam geeft, ik denk dat het wijzer is om daar naar te luisteren dan te proberen het te saboteren.

Dat is natuurlijk puur mijn persoonlijke mening, en ik zeg het met de beste intenties :)

 

-edit sorry dat het geen antwoord op je vraag is, die kan ik namelijk helaas niet voor je beantwoorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kruiden die ik onder je linkjes vind zijn niet per definitie de beste energiegevers (sterker nog een deel van de kruiden kan hallucinaties tot gevolg hebben, met overprikkeling niet de beste combinatie lijkt mij zo).

Bovendien is energie of vermoeidheid, zoals hier boven al wordt beschreven, een breed begrip. Uit je verhaal maak ik een beetje op dat je misschien niet zo zeer opzoek bent naar energie (koffie, cacao, guarana), als naar herstel (wat heel specifiek is aan wat er mis is) of rust/ontspanning (valeriaan, sint janskruid, passiebloem, om maar wat te noemen). Heel andere dingen, die elkaar heel erg kunnen bijten.

 

Een keer overleggen met een huisarts lijkt me geen onverstandige optie in dit geval. Hij of zij kan met je kijken of er een oorzaak is te vinden voor je klachten. In mijn ogen verstandiger dan zomaar wat te gaan slikken (supplementen, vitamines etc.). Een theetje van het een of het ander kan (meestal!) geen kwaad, als ondersteuning. Wanneer je weet wat precies je klachten veroorzaakt kan je verder kijken, en het zelfs met je huisarts/arts/oid hebben over het gebruik van natuurlijke middelen als dat je meer aanspreekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Psychiater bezoeken lijkt mij.

Ik neig eigenlijk naar neuroloog omdat mijn eerste ingeving epilepsie is of een andere vorm van kortsluiting in de hersenen. In elk geval naar je HA voor overleg en doorverwijzen, want dit moet je niet willen oplossen met kruiden, etc. zonder dat je de oorzaak kent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het klinkt een beetje alsof je je lichaam te slim af wilt zijn door iets te verzinnen met je hoofd.

helaas werkt het zo niet.

trust me i have tried

 

ik ben herstellende van een burn-out en ook nog snel prikkelgevoelig. ik heb al veel geleerd over grenzen aangeven/voelen maar soms ga ik er toch nog per ongeluk overheen.

mijn lichaam komt dan ook met heftige signalen. beste remedie bij mij is dan plat op bed liggen, ramen en gordijnen dicht. ff geen prikkels, geen telefoon, gewoon rusten.na 2 uur is het dan over.

verder helpt het bij mij om geen koffie, cola of alcohol te drinken, dan ga ik sneller over mijn grenzen heen en moet ik later tol betalen

ik drink nu veel water en kamille thee.

 

ik ben allang ziek ( sinds 2013) en de moeilijkste en pijnlijkste les die heb moeten leren is accepteren dat je geen energie kunt uitgeven die je niet hebt. luisteren naar je lichaam ( geen pieken en dalen maar een saai/constant slome duikelaarsgangetje)

ik wou vaak zo graag, zoveel en was zo gefrustreerd dat ik als 35 jarige het leven van een oud omaatje leidde

ik heb ruim 2 jaar gevochten om meer te kunnen en het resultaat was minder kunnen.

pas toen de knop om ging, dit is het en meer niet ....kwam het herstel.....

heel stom maar wel waar.

 

laatste tip en die klinkt misschien raar.....regelmatig een beetje rauwe witlof eten !!!! ( 2 a 3 x per week een bakje/kommetje)

dit is goed voor je lever en kan verder niet zo veel kwaad

vanuit een holistische visie wordt de lever namelijk ook belast bij het verwerken van stress/emoties/trauma 's/ moeilijke beslissingen etc.

denk maar aan het spreekwoord iets op je lever hebben...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Range: ik ben geen arts, maar ik heb ook een tijd last gehad van bewusteloos raken, vaak 's nachts. Bij controle bij huisarts is wel iets gevonden, kan ik pilletjes tegen nemen. Sindsdien zijn de klachten afgenomen. Dus mijn advies is: eerst naar de huisarts, als die niets vind, of je hebt liever alternatieven dan kun je die gericht zoeken. Gewoon alle kansen benutten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...