Ga naar inhoud
GENEGEERD

Antennekeuze voor luisteren op de korte golf?


SaintNicholas

Aanbevolen berichten

Ik ben sinds kort weer actief aan het luisteren naar diverse signalen vanaf de 24 Mhz met een RTL SDR stick maar wil toch het liefst een zo goed mogelijke ontvangst op de gehele HF band krijgen. Het gaat mij dus in eerste instantie om het luisteren op 3 - 30 Mhz, ermee zenden hoeft (nog) niet. :p

 

Ik woon op een hoekhuis dus dat geeft wel wat meer mogelijkheden qua antenne(s). De antenne moet niet teveel transportruimte in beslag nemen en moet redelijk eenvoudig mee te nemen zijn naar een BOL of een SC. Om het budget laag te houden heb ik wat uitzoekwerk gedaan en kom op een aantal keuzes:

 

1) Een zelfgemaakte dipool antenne. Coax, installatie draad in twee richtingen op dezelfde lengte afknippen, kroonsteentje en een connector aan de coax, toch? Kosten ca. 7 euro.

Nog wel berekenen wat de juiste lengte moet zijn voor ontvangst op 3-30 Mhz. Dit is de goedkoopste oplossing, maar voor een langere periode thuis wellicht niet de beste?

Indien nodig moeten er voor zenden met een dergelijke dipool nog wel een paar aanpassingen gedaan worden.

 

2) Een zo lang mogelijke draad die aangesloten is op een antenne tuner (ATU) Wat voor impedantie de antenne heeft maakt daarbij niet uit en de lengte dus ook niet. Je kunt er wel mee

zenden, indien nodig, wellicht met een paar kleine aanpassingen. Kosten 2e hands ATU ongeveer 40 euro, draad een paar euro.

 

3) Een Mini-Whip antenne: Een kleine actieve antenne, die zeer goede HF ontvangst schijnt te hebben van 10 KHz -30 MHz. Kan vrij onopvallend geplaatst worden en neemt weinig ruimte in

beslag. Nadeel is dat je er niet mee kunt zenden. Kosten: als bouwpakket ongeveer 25 euro (moet je wel de skills hebben) of 99 euro als compleet gemonteerde set.

 

Wat zouden jullie in mijn situatie kiezen? Alvast bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mijn ervaring? ... een stuk koperen stroomdraad van ±30 meter over het dak van mijn huis heen gegooid. aan de andere kant in mijn achtertuin, ergens vast gemaakt aan een schutting.. En de wereld stroomde letterlijk binnen :)

ons vorig gesprekje op de teamspeak server tijdens de laatste Papa Romeo Ronde ging ook hier over :D

 

Ik heb je toen ook verteld dat je voor bepaalde signalen ook speciale antennes nodig hebt (zoals de NOAA weersatellieten) en deze prima voor een paar euro kunt bouwen. Maar voor de meeste signalen is een stuk draad meer dan voldoende :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik luister ook veel op de HF en ik gebruik zelf een actieve antenne, voor me 2 de ontvanger heb ik een Outback 1899 mobiel antenne voor ontvangst zeer geschikt.

 

Dat Outback antennetje kost zo 60 euro en hoor ik met regelmaat de staats radio uit Noord Korea een ( afstand 8.332 kilometer )

 

Voor 99 euro kan je ook deze hier onder kiezen

 

http://www.vandijkenelektronica.nl/main.php?action=product&categories_id=223&products_id=3521

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring? ... een stuk koperen stroomdraad van ±30 meter over het dak van mijn huis heen gegooid. aan de andere kant in mijn achtertuin, ergens vast gemaakt aan een schutting.. En de wereld stroomde letterlijk binnen :)

ons vorig gesprekje op de teamspeak server tijdens de laatste Papa Romeo Ronde ging ook hier over :D

 

Ik heb je toen ook verteld dat je voor bepaalde signalen ook speciale antennes nodig hebt (zoals de NOAA weersatellieten) en deze prima voor een paar euro kunt bouwen. Maar voor de meeste signalen is een stuk draad meer dan voldoende :D

 

Wat heb je gedaan om de bliksem niet in huis te halen???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring? ... een stuk koperen stroomdraad van ±30 meter over het dak van mijn huis heen gegooid. aan de andere kant in mijn achtertuin, ergens vast gemaakt aan een schutting.. En de wereld stroomde letterlijk binnen :)

ons vorig gesprekje op de teamspeak server tijdens de laatste Papa Romeo Ronde ging ook hier over :D

 

Ik heb je toen ook verteld dat je voor bepaalde signalen ook speciale antennes nodig hebt (zoals de NOAA weersatellieten) en deze prima voor een paar euro kunt bouwen. Maar voor de meeste signalen is een stuk draad meer dan voldoende :D

 

Dat is ook de meest eenvoudige en goedkoopste oplossing voor het luisteren. Dat zal vast wel goed werken, maar wat @JJ&A aangeeft betreffende bliksemgevaar is ook wel een punt.

Hoe isoleer je zo'n draadantenne zodat het geen bliksemgeleider wordt? Is het isoleren van de uiteinden voldoende? Of moet er ergens een aarde draadje aan?

 

@JD81 Inderdaad effectief en klein, zo'n actieve antenne. Die mini-whip bij Vandijken had ik al gevonden, maar is wel iets boven budget. Die antenne gebruiken ze ook voor de Web SDR van de Universiteit Twente ( http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/) met een prima ontvangst.

 

@wodan, zenden is inderdaad een apart verhaal. Aangezien ik nog geen zender heb is dat niet van toepassing, maar heb wel plannen om dit te gaan doen. Dan is een antennetuner, waarmee je ook kunt zenden op een draadantenne die niet "resoneert" een optie. Relatief goedkoop en praktisch.:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook de meest eenvoudige en goedkoopste oplossing voor het luisteren. Dat zal vast wel goed werken, maar wat @JJ&A aangeeft betreffende bliksemgevaar is ook wel een punt.

Hoe isoleer je zo'n draadantenne zodat het geen bliksemgeleider wordt? Is het isoleren van de uiteinden voldoende? Of moet er ergens een aarde draadje aan?

 

@JD81 Inderdaad effectief en klein, zo'n actieve antenne. Die mini-whip bij Vandijken had ik al gevonden, maar is wel iets boven budget. Die antenne gebruiken ze ook voor de Web SDR van de Universiteit Twente ( http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/) met een prima ontvangst.

 

@wodan, zenden is inderdaad een apart verhaal. Aangezien ik nog geen zender heb is dat niet van toepassing, maar heb wel plannen om dit te gaan doen. Dan is een antennetuner, waarmee je ook kunt zenden op een draadantenne die niet "resoneert" een optie. Relatief goedkoop en praktisch.:cool:

 

Misschien zit hier iets bij, of kan je op weg helpen, heb je er iets aan zet het weer op het forum.

Groet,

J.J

Ps, het is een beetje rommelig geworden, maar wil ook niet te veel weghalen.

 

Hamforum.nl • Toon forum - Radio zendamateur, luisteramateur en ...

http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=25

Radio zendamateur, luisteramateur en elektronica zelfbouw.

D-STAR forum 13 juli 2015

Moonbounce, EME, HAB, ruimtevaart ... 26 feb 2015

Digitale modes en morse (CW) 28 maart 2014

Tetra Werkgroep Nederland 21 mei 2012

Meer resultaten van http://www.hamforum.nl

http://www.am-forum.nl -

Even een groet uit dokkum .Ik ben siebe geb 1961 sinds kort luisteramateur op de mg en kg vroeger op de fm gedraaid maar gestopt nu luister ...

http://www.am-forum.nl -

 

luisteramateur»HOBBYRADIO.NL

hobbyradio.nl/?tag=luisteramateur

... goed te kunnen beoefenen is het een aanrader om hiervoor enige tijd als luisteramateur actief te zijn. Het leuke ... BEZOEK ZENDAMATEURS FORUM. Close.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n draadje aan een antenne is niet in staat grote vermogens je huis in te leiden. Wel kan uiteraard je ontvanger defect raken, dus kabel eruit bij onweer.

 

Bedankt voor je reactie Raycoupe;385008,

 

Toen ik klein was is de bliksem bij de buren door het huis gegaan, zonder draad is er dan niet nog meer kans met draad dat die het ook nog eens zou geleiden???

Het is even iets wat in mij op kwam, dat doet niet af aan jou tip.

Jaren is ook beweerd dat je absoluut veilig (kooi van Faraday.) zou zijn in je auto met heftige onweer, schijnt achterhaald te zijn.

 

Ik heb me nooit verder verdiept in de bliksem.

 

Nogmaals dat doet niet af aan jou tip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heb je gedaan om de bliksem niet in huis te halen???

Niets, het draad komt niet boven mijn huis uit, en staat niet, net als mijn normale 27mc antenne, verticaal te dansen in de wind. Deze 27mc antenne is geaard, en bij heftige onweersvoorspellingen haal ik de kabel er meestal uit.

 

Met een goede wereldontvanger met eigen antenne (SHTF scenario) heb ik de volgende zenders ontvangen in NL

Dus de uitschuifbare antenne op de radio, meer niet.

 

https://onedrive.live.com/redir?resid=AC59A6638FB44EEC!26256&authkey=!AEd9DmDMacMyQAc&ithint=file%2cdocx

Leuk, dit lijstje met frequenties heb ik bij mij in HamRadioDeluxe staan voor mijn X1M HF transceiver, maar dan nog uitgebreid met hamradio frequenties (CW, Jt65, RTTY, etc...)

@SaintNicholas

voor jouw SDR setup zou ik eerst eens lekker goedkoop beginnen met een gewoon draadje. Echt, je zal verwonderd zijn van de resultaten. Als je dan later meer wilt, kan je geleidelijk aan je apparatuur upgraden. En wie weet wat je tegenkomt op internet aan complete setjes. ook op facebook zijn er een aantal interessante groepen om te volgen waar dagelijks zendapparatuur aangeboden word.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niets, het draad komt niet boven mijn huis uit, en staat niet, net als mijn normale 27mc antenne, verticaal te dansen in de wind. Deze 27mc antenne is geaard, en bij heftige onweersvoorspellingen haal ik de kabel er meestal uit.

 

 

Leuk, dit lijstje met frequenties heb ik bij mij in HamRadioDeluxe staan voor mijn X1M HF transceiver, maar dan nog uitgebreid met hamradio frequenties (CW, Jt65, RTTY, etc...)

@SaintNicholas

voor jouw SDR setup zou ik eerst eens lekker goedkoop beginnen met een gewoon draadje. Echt, je zal verwonderd zijn van de resultaten. Als je dan later meer wilt, kan je geleidelijk aan je apparatuur upgraden. En wie weet wat je tegenkomt op internet aan complete setjes. ook op facebook zijn er een aantal interessante groepen om te volgen waar dagelijks zendapparatuur aangeboden word.

 

Ik moet hier maar niet teveel over lezen mijn bloed begint alweer te kriebelen, het vroeger ook een dump ontvanger gekocht het wat een groot bakbeest, je moest het met twee personen verplaatsen.

Daarna heb ik in een elektronica zaak gewerkt, op de werkplaats toen ging er een wereld voor mij open, bouw en reparatie's voor klanten zendertjes bouwen, meet apparatuur op bestelling maken, prachtig heb nog jaren reparaties af en toe thuis gedaan, na dat ik getrouwd ben en verhuist naar een andere provincie.

Zou er zo weer aan willen beginnen, maar in deze tijd moeten velen op de beurs gaan zitten zodat er nog wat in blijft.

 

Al de spullen en apparatuur zijn trouwens verloren gegaan, het nog alleen twee soldeerbouten en tin.

 

Bedankt voor je reactie.

 

Groet,

J.J

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bloed kruipt waar het niet gaan kan beste J.J.

 

Buiten het feit dat het elektrotechnisch gezien een interessante hobby is, zie ik ook het nut van 'netwerk' apparatuur in SHTF situaties. Voor mij ook de Nr.1 reden om deze hobby in stand te houden.

Ik bulk hier ook niet van het geld, au contraire my friend.

 

Ik zit ook graag voor een dubbeltje op de eerste rij en heb mijn ham spulletjes in de loop der jaren bij elkaar gespaard. En gekregen.

Tijdens de SC begin dit jaar heb ik ook twee gezinnen blij gemaakt met zendapparatuur. ik had een complete set in de Karma gedaan, en een goede vriend van mij ook voorzien van een complete set (ex antenne, maar daarvoor moeten we nog saampjes op pad).

 

dus nogmaals. Ik heb dit apparatuur voor meer redenen dan enkel een nutteloze tokkel :)

 

Daarnaast voeg ik ook nog twee hobbies samen; ICT en hamradio. Want ook dataverkeer kan via deze kanalen, en daarmee ben ik al maanden lekker aan het experimenteren :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niets, het draad komt niet boven mijn huis uit, en staat niet, net als mijn normale 27mc antenne, verticaal te dansen in de wind. Deze 27mc antenne is geaard, en bij heftige onweersvoorspellingen haal ik de kabel er meestal uit.

 

 

Leuk, dit lijstje met frequenties heb ik bij mij in HamRadioDeluxe staan voor mijn X1M HF transceiver, maar dan nog uitgebreid met hamradio frequenties (CW, Jt65, RTTY, etc...)

@SaintNicholas

voor jouw SDR setup zou ik eerst eens lekker goedkoop beginnen met een gewoon draadje. Echt, je zal verwonderd zijn van de resultaten. Als je dan later meer wilt, kan je geleidelijk aan je apparatuur upgraden. En wie weet wat je tegenkomt op internet aan complete setjes. ook op facebook zijn er een aantal interessante groepen om te volgen waar dagelijks zendapparatuur aangeboden word.

 

Eerste experimentje geslaagd: De RTL stick geeft normaal pas bij 24Mhz signaal. Nu heb ik nog geen HF-up converter gekocht en wil ook niet direct op de chip (direct sampling mod) gaan solderen om de lagere banden te ontvangen. Zo kwam ik een experimentele driver tegen via rtl-sdr.com en zodoende geïnstalleerd. Binnenshuis natuurlijk nada noppes ontvangst op een telescoop antenne van 1,5m. Alleen maar storing...

 

Dus deze avond even een oude UTP kabel van een meter of 8 gepakt en die op het dak van het dakkapel geplaatst met een dakpan op het uiteinde, zodat hij niet wegwaait. :) Andere eind naar beneden en via het raam naar mijn computer/admin/radioshack kamertje. Standaard antennedraadje van de RTL stick eraf geknipt en verbonden met 1 van de aderen van de UTP kabel. Draadjes twisten, ducktape eromheen, klaar!

 

Vol verwachting laptop aangezet en afgestemd op Schiphol Approach Departure 119.050, Luid en duidelijk! Deze kreeg ik eerder binnen, maar niet zo sterk.Nog ff lager kijken... 9460 AM (Voice Of Turkey) kraakhelder! Daarna op de 40M amateur ook de nodige signalen gehoord, maar wel vrij zwak. Maar goed, dat hangt ook weer af van de condities uiteraard. Op 5960 Am nog de Voice of China goed te horen, maar lager niet veel ontvangst meer. Toch leuk voor een standaard RTL stick met een draadje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bloed kruipt waar het niet gaan kan beste J.J.

 

Buiten het feit dat het elektrotechnisch gezien een interessante hobby is, zie ik ook het nut van 'netwerk' apparatuur in SHTF situaties. Voor mij ook de Nr.1 reden om deze hobby in stand te houden.

Ik bulk hier ook niet van het geld, au contraire my friend.

 

Ik zit ook graag voor een dubbeltje op de eerste rij en heb mijn ham spulletjes in de loop der jaren bij elkaar gespaard. En gekregen.

Tijdens de SC begin dit jaar heb ik ook twee gezinnen blij gemaakt met zendapparatuur. ik had een complete set in de Karma gedaan, en een goede vriend van mij ook voorzien van een complete set (ex antenne, maar daarvoor moeten we nog saampjes op pad).

 

dus nogmaals. Ik heb dit apparatuur voor meer redenen dan enkel een nutteloze tokkel :)

 

Daarnaast voeg ik ook nog twee hobbies samen; ICT en hamradio. Want ook dataverkeer kan via deze kanalen, en daarmee ben ik al maanden lekker aan het experimenteren :D

 

Wel heb ik een korte tijd terug een blikjes antennen gemaakt om dat er op het platteland daar geen Digitenne KPN DVB-T ondersteuning was, ook de betere buiten antennes van KPN gaven geen uitkomst, met de blikjes antenne heb je een geweldig ontvangst je houd het niet voor mogelijk.

 

We hadden het ook nog op zolder geplaatst bij het raam.

 

De bouw is een pressies werkje de afstand moet nauwkeurig moet goed worden afgestemd door de dikte van het

stukje hout.

 

De soldering van de afscherming van de kabel is goed op de foto te, de kern word als laatste op het lipje gesoldeerd, zie het kleine gaatje.

 

Ik heb geprobeerd de bouw foto's mee te sturen, ik kijk zo wel of het is gelukt, Ja dat ging verdraait makkelijk.

 

Klanten van ABN AMRO herkennen de vloerbedekking wel, we hadden daar geen Tv aansluiting

 

 

P1050052.jpg.27b1189cd9341eb9037b05afcee36abb.jpgP1050050.jpg.a15669988e9ca1a7a7b67be03152fa76.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...