Ga naar inhoud
GENEGEERD

Azijn voor brandwonden


Aanbevolen berichten

Ja, je hebt de titel juist gelezen. Nieuw onderzoek toont verassend aan dat sterk verdunde azijn heel goed werkt in het voorkomen van infecties in patiënten met brandwonden.

 

Het gebruik van verbanden gedrenkt in azijn met een concentratie tussen 0.16-0.3% (huishoud azijn heeft een concentratie van ongeveer 7%) voorkwam de groei van bacteriën in de wonden en de vorming van biofilms, en zelfs verwijderde biobilms in 3h na het aanbrengen van de verbanden.

 

http://www.sciencedaily.com/releases/2015/09/150915105208.htm

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik dwing mensen het te drinken als ze erg aangebrand doen, daar werkt het ook bij.

 

;)

 

Krijg je daar geen azijnpissers van?

 

Maar even serieus, dat is heel handig om te weten.

Sowieso is azijn voor meerdere dingen nuttig, zoals Stuudje al zegt wordt het ook voor schimmelvoeten gebruikt, maar ook bijv om schoon te maken natuurlijk.

Ook handig om te weten is dat azijn super makkelijk zelf te maken is.

Je kan bijv wijnazijn maken, maar aangezien ik me eigenlijk niet voor kan stellen dat er tijdens een SHTF restjes wijn over zullen blijven is het misschien ook handig om te weten hoe je appelazijn maakt :o

 

Daarnaast schijnt het ook erg gezond te zijn, het zou stress verminderen, en er voor zorgen dat je lijf beter vitamines op kan nemen :) Er wordt ook een hele rits goede eigenschappen toegedicht aan appelazijn.

 

Als klap op de vuurpijl kan je de azijn natuurlijk ook gebruiken in de keuken. Als je je verbrandt tijdens het koken kan je meteen je brandwonden verzorgen ;)

 

Handig joh! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij deden als kind al azijn op blaasjes van brandnetel . Dat zal dan wel de zelfde reden hebben .

 

Tegen de brandnetelprikken gebruik ik sinds de kinderjaren de blaadjes van de brandnetel.

Je plukt ze , wrijft ze tussen de vingers en dan op de plaats van de prik. SUPER effectief en mijn kinderen weten dit ook al. Fight fire with fire.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij deden als kind al azijn op blaasjes van brandnetel . Dat zal dan wel de zelfde reden hebben .

 

Bij brandnetels pisten we erg gewoon over.

 

Voor brandwonden wist ik het nog niet, maar azijn is inderdaad tegen meerdere kwaaltjes en goed voor de schoonmaak. Zelfs de Musca negras (zwarte steekvlieg) zou bij je wegblijven wanneer je je insmeert met azijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik koop dat echt niet...dit flesje is vergelijkbaar met een liter azijn. Kost 1,85

Een liter azijn kost rond de vijftig cent per liter, iets sterkere azijn, niet voor inwendig gebruik, de schoonmaakazijn, kost 33 cent per liter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegen de brandnetelprikken gebruik ik sinds de kinderjaren de blaadjes van de brandnetel.

Je plukt ze , wrijft ze tussen de vingers en dan op de plaats van de prik. SUPER effectief en mijn kinderen weten dit ook al. Fight fire with fire.

 

Beetje spuug over de plek waar je de brandnetel geraakt hebt. Er komen geen blaren en het prikkende gevoel trekt snel weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruikte azijn al jaren tegen mijn eczeem (gelukkig verleden tijd). Het ontsmet erg goed en voorkomt daarmee allerlei infecties (schimmels en bacterieel) en je huid reageert er bovendien goed op en het beschermt tegen Uv-straling voor mensen met zonneallergie. Ook tegen alle basische insecten steken (muggen, bijen, wespen, etc) werkt het bijzonder goed.

 

Zelf gebruik ik azijn essence uit Duitsland, 25% sterk en dat kun je nog gewoon op de huid gebruiken zonder verdunning. (neus dicht)

Dat kost 1,20 per 400ml, bij een winkel wat dieper in Duitsland zelfs 1 euro. Al tientallen flesjes uitgedeeld en op bestelling gekocht voor SC's bezoekers.

 

Op het internet is grote verwarring omtrent de zuurpercentage die nodig zijn om alle bacterieen de nek om te draaien en wat 'inmaakazijn' nu eigenlijk is. Gelukkig vond ik de juiste info in mijn boekenkast, 0,8% en alle bacterieen en schimmels zijn dood. Zie mijn inmaken in azijn topic: http://preppers.nl/forum/threads/6794-Inmaken-in-zuur-inmaakazijn-en-zuurpercentages/page2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind het niet zo verbazingwekkend dat het infecties voorkomt. Bacteriële infecties komen door, je raadt het al, bacteriën. En die beestje zijn nou eenmaal niet compleet bulletproof

 

Hoe maak je onder andere bacteriën kapot?

hoge / lage temperatuur

hoge concentraties alcohol / zout / suiker / zware metalen

zeer zuur / alkalisch

tekort aan zuurstof / water

hoge druk

hoge dosis ioniserende straling

 

Om nou azijn in een open wond te gooien lijkt me vrij schadelijk voor niet alleen de bacteriële maar ook je eigen cellen. Zou toch liever de betadine pakken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Israël werd edik, een azijnessence van tachtig procent, aangelengd met water en honing. De zo ontstane goedkope zure drank was een uitstekende dorstlesser. De Romeinen noemden het "posca".

De meeste ediks zijn vier jaar houdbaar.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Edik

 

Azijn zorgt ervoor dat calcium in het lichaam efficiënt wordt benut en stimuleert de aanmaak van sterke botten, haar en nagels. Het zorgt ervoor dat het lichaam voedsel efficïent gebruikt (balans metabolisme).

Het is schimmelwerend en wordt daarom wel gebruikt bij de behandeling van spruw (drinken of mond spoelen) en bij schimmelvoeten (wijnazijn op de huid aanbrengen).

Het werkt ontstmettend, samentrekkend en helpt tegen ontstekingen aan de urinewegen.

Appelazijn werkt versterkend en kan verlichting geven bij keelpijn.

Azijn helpt tegen brandneteljeuk en bij zwelling en pijn van wespensteken door wat aan te brengen op de aangedane huid. (Onderweg helpt bij brandneteljeuk het beste weegbree of hondsdraf dat altijd in de buurt groeit, omdat ze van dezelfde grond houden).

Bij slechte spijsvertering of geringe eetlust helpt het drinken van kleine slokjes azijn direct na het opstaan of vlak voor de maaltijd.

Bij bronchitis of hoest met taai slijm helpt het stomen met handdoek over het hoofd boven een kom met heet dampende wijnazijn.

Hoestbuien, verkoudheden, ontstekingen kunnen afnemen door het drinken van een kop warm water met twee eetlepels azijn en wat honing.

Azijn in het badwater helpt bij jeukende huidaandoeningen en om gifstoffen te verdrijven.

Bij eksterogen: 's ochtens een sneetje witbrood in azijn leggen, en de brij en 's avonds opsmeren en zwachtelen. Meerdere dagen herhalen en de eksterogen zijn week genoeg om te "pellen"

Bij verstopping: 2 eetlepels appelazijn en 2 eetlepels water in half glas melk. Op nuchtere maag 's ochtends drinken.

 

http://www.kruidenkorf.nl/index.php?option=com_jaggyblog&view=jaggyblog&Itemid=10&limitstart=90

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind het niet zo verbazingwekkend dat het infecties voorkomt. Bacteriële infecties komen door, je raadt het al, bacteriën. En die beestje zijn nou eenmaal niet compleet bulletproof

 

Hoe maak je onder andere bacteriën kapot?

hoge / lage temperatuur

hoge concentraties alcohol / zout / suiker / zware metalen

zeer zuur / alkalisch

tekort aan zuurstof / water

hoge druk

hoge dosis ioniserende straling

 

Om nou azijn in een open wond te gooien lijkt me vrij schadelijk voor niet alleen de bacteriële maar ook je eigen cellen. Zou toch liever de betadine pakken :)

 

Mijn ervaring met wonden en azijn zijn zeer positief. Je zak het alleen niet op iets anders dan kleine wondjes en bv schaafwonden gebruiken want dat doen pijn. Pijn is erg lekker als je verrekt van de jeuk door eczeem, daarom krab je ook en daarom gebruikte ik het graag als ik last had van (extreme) eczeem. Ik heb zelfs het idee dat het de genezing bevorderd van wondjes en bv. schaafplekken. Behalve over specifiek appelazijn is hier echter bizar weinig over geschreven/te vinden op het internet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast edik is er ook nog verjus.

 

Het is sap van onrijpe druiven, onrijpe appels, zuring, kruisbessen, wat dan ook, als het maar zuur is. Je komt het tegen in middeleeuwse recepten, en zelfs nog tot in de zeventiende eeuw en later, daarna is het in vergetelheid geraakt. Nu is het weer aan een voorzichtige comeback bezig

http://www.coquinaria.nl/recepten/verjus.htm

 

Bij het druiventelen doe je soms een rigoureuze snoei, ook van hele trossen druiven, om zo de overgebleven trossen meer zon, ruimte en licht te geven. Deze gesnoeide trossen druiven die dus nog niet rijp zijn, zijn perfect om verjus te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank Floshtf[/i] voor de aanpassing, zo ook veel duidelijker, mooi gedaan weer wat geleerd, nu nog aan denken de volgende keer, het is maar goed dat mijn achterwerk vast zit anders zou ik die ook nog vergeten.

Mhg,

J.J

 

Molkosan wonder middel van Dokter A Vogel,

 

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/82688-wondermiddel-afvallen-door-molkosan-van-avogel.html

 

Werkt ook heel goed bij brandwonden, en veel soorten van ernstige huid problemen is onze ervaring.

 

Groet,

J.J

 

[MOD: de geplaatste info heeft copyright. Het is dus niet altijd toegestaan om hele lappen tekst over te nemen van een andere website. Let hierop bij het plaatsen van info direct van andere website's. De copyright forumregels zijn hier van toepassing.] @JJ&A

Groet Floshtf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Molkosan wonder middel van Dokter A Vogel,

 

[MOD: Quote aangepast i.v.m. copyright]

 

Werkt ook heel goed bij brandwonden, en veel soorten van ernstige huid problemen is onze ervaring.

 

Groet,

J.J

 

goed geknipt en geplakt, bron vermelding http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/82688-wondermiddel-afvallen-door-molkosan-van-avogel.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij deden als kind al azijn op blaasjes van brandnetel . Dat zal dan wel de zelfde reden hebben .

 

Voor brandnetels heb je natriumbicarbonaat nodig in plaats van azijn. Brandnetels bevatten zuur en natriumbicarbonaat neutraliseert dit zuur en verlicht dus de pijn. Azijn wordt gebruikt voor kwallenbeten.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

'Vinegar: Medicinal Uses and Antiglycemic Effect'

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1785201/

 

Uit het originele artikel (in de introductie):

 

AA [azijn] has been used for a decade in our burns centre [Queen Elizabeth Hospital, Birmingham, United Kingdom] at a concentration of 2.5% to treat patients with burn wounds infected or heavily colonised with P. aeruginosa. Here it is applied topically within dressings, is well-tolerated by patients, and is observed to have good clinical outcomes. Additionally, AA is currently used in a number of lesser economically developed countries (LEDCs) and other resource-limited settings for burn wound management.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even voor de duidelijkheid.. je kan zo artikel weer onhandig interpreteren en dan alleen veel grotere schade berokkenen.

 

Azijn is niet voor de eerste hulpfase van de brandwond.. Eerst moet de hitte uit de wond.. En daar is azijn niet handig voor.. stromend lauw water of een burnjel (zoals Waterjel zijn daarvoor de oplossingen. Alle anderen leveren grote problemen op.. En daar helpt ook azijn in de latere fase van het behandelen van een brandwond ook niet aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor brandnetels heb je natriumbicarbonaat nodig in plaats van azijn. Brandnetels bevatten zuur en natriumbicarbonaat neutraliseert dit zuur en verlicht dus de pijn. Azijn wordt gebruikt voor kwallenbeten.

 

bij brandnetels staatmeestal brede wegebree. Als je door de brandnetel geraakt bent is dit ongemak makkelijk te verhelpen door het blad van de brede wegebree te kneuzen en over de pijnlijke plek te wrijven. Het werkt echt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...