Ga naar inhoud
GENEGEERD

Door het oog van de naad, haast een klapband voor


JJ&A

Aanbevolen berichten

Wij hebben heel veel mazzel gehad, ons busje trok al een tijdje naar rechts, moet steeds wat tegen sturen, een trilling op het stuur werd erger, we dachten op vakantie te gaan dacht toch maar eerst even naar de garage, de linker voorband had een canvas breuk over de gehele linkte, zeer gevaarlijk en dan ook nog linksvoor, de gevolgen zijn niet te overzien als we een klapband hadden gekregen op de grote weg met druk verkeer, hoe had het T5-campertje zich gedragen, wat een ongeluk had het kunnen zijn als we op het tegemoetkomende drukke verkeer hadden in gereden. :p dan had er misschien wel iemand op ons gewacht. :mad:

 

De bandendruk voor is 4,2 bar, achter 4,4.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@JJ&A Ik weet dat je het financieel heel zwaar hebt, maar zorg zeker dat je banden in goede staat zijn.

Koop eventueel de meest goedkope versies uit China of goede gebruikte met nog genoeg profiel.

 

Banden gaan doorgaans maar 10 jaar mee, maar na 6 jaar normaal gebruik kunnen ze al gevaarlijk worden.

Het verbaasd me enigszins dat je er nog niet mee bent staande gehouden en bekeurt, want het rijden met

in slechte staat verkerende banden is een overtreding die tot een boete van €470 kan leiden.

 

En voor die €470 boete had je vier aardige bandjes kunnen kopen.

 

De leeftijd van een band kun je aflezen aan de zijkant (de "Wang") van de band aan het einde van de DOT-

code: deze laatste vier cijfers geven de productie -week en -jaar.

 

Een band die vandaag geproduceerd zou zijn heeft dan dus als datumcode: 3815

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga hier niemand beschuldigen, maar je bent niet bekend met het fenomeen: "Even bandjes van mijn buurman lenen, auto laten keuren, bandjes weer teruggeven"?

Ja zeker ken ik het fenomeen en lees ook af en toe over de slachtoffers die zo'n stupide actie veroorzaken kan.......

Dan zijn die bekeuringen wat mij betreft nog erg aan de lage kant ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip van mij zou zijn om naast de banden zelf ook regelmatig je ventielen te controleren op scheuren / uitdroging.

Vorige zomer reed ik in de auto van mijn moeder. Van tevoren de banden op de juiste spanning gebracht en de banden zelf hadden maar iets van 7000 km gereden in 2 jaar of zo.

Na anderhalf uur rijden opeens een klapband rechts voor, auto bleef gelukkig rustig en ik kon veilig naar de vluchtstrook. De band was volkomen gedesintegreerd. Wat over was was zeer heet.

Achteraf bleek dat het ventiel had gelekt, de band te zacht was geworden en daardoor te heet tot het moment van compleet falen. Het is mij een raadsel hoe ik het niet gemerkt heb, waarschijnlijk omdat we vrijwel continu op hogere snelheid rechtdoor gingen en weinig bochten hadden.

 

Ik heb bij mij eigen auto ook al twee keer gehad dat na oppompen het ventiel beschadigd bleek. Bij het wisselen van banden zetten ze er standaard een nieuw ventiel in maar als jij jaren doet met je banden dan kan het ventiel ook achteruit gaan.

Mijn moeder laat nu, bij iedere keer wisselen van zomer- naar winterbanden en vice versa de ventielen vernieuwen, dat kost niet veel extra.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom dus meteen kijken als je verschil merkt in rijgedrag (naar rechts trekken), tenzij je houdt van extra risico of meer schade aan je voertuig en medeweggebruikers.

 

Beste Raycoupe

 

Er was door de garage een nieuwe aandrijf set onder de T5 gezet ik dacht eerst dat het daar mee te maken had, en toen toch maar even terug gegaan, voor de zekerheid we hadden plannen om met vakantie te gaan.

K'ben altijd heel pressies op onze voertuigen, de vorige T3-camper heb ik ook totaal gerestoreerd, hebben er mee in een betere tijd 8 Ton mee gereden in achttien jaar, dat zegt toch wat over de nauwkeurigheid, toen we het weg deden was hij nog steeds in de beste staat, uitgerust met een rvs uitlaat, en rondom nieuw plaatwerk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga hier niemand beschuldigen, maar je bent niet bekend met het fenomeen: "Even bandjes van mijn buurman lenen, auto laten keuren, bandjes weer teruggeven"?

 

Van beide kanten zijn we niet zo gek, zou zoiets zelfs niet op een forum zetten andere kunnen misschien het idee gebruiken.

En reken maar niet dat mijn maatje dat zou goed keuren, die is ook heel pressies

 

Als jullie zouden vragen aan het bedrijf Carfit in Groningen de baas heet Taco hoe nauwkeurig de persoon met het vw busje is ga je wat horen.

Ze kennen geen persoon die zo pressies is.

Eerst dus het T3-campertje nu het T5-campertje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip van mij zou zijn om naast de banden zelf ook regelmatig je ventielen te controleren op scheuren / uitdroging.

Vorige zomer reed ik in de auto van mijn moeder. Van tevoren de banden op de juiste spanning gebracht en de banden zelf hadden maar iets van 7000 km gereden in 2 jaar of zo.

Na anderhalf uur rijden opeens een klapband rechts voor, auto bleef gelukkig rustig en ik kon veilig naar de vluchtstrook. De band was volkomen gedesintegreerd. Wat over was was zeer heet.

Achteraf bleek dat het ventiel had gelekt, de band te zacht was geworden en daardoor te heet tot het moment van compleet falen. Het is mij een raadsel hoe ik het niet gemerkt heb, waarschijnlijk omdat we vrijwel continu op hogere snelheid rechtdoor gingen en weinig bochten hadden.

 

Ik heb bij mij eigen auto ook al twee keer gehad dat na oppompen het ventiel beschadigd bleek. Bij het wisselen van banden zetten ze er standaard een nieuw ventiel in maar als jij jaren doet met je banden dan kan het ventiel ook achteruit gaan.

Mijn moeder laat nu, bij iedere keer wisselen van zomer- naar winterbanden en vice versa de ventielen vernieuwen, dat kost niet veel extra.

 

Dit vind ik een een zeer goede tip,

Ver spuit ik de banden vaak in met siliconen spray de banden drogen dan niet uit.

Alle rubber spuit ik er regelmatig mee in, de oude T3-campertje had nog tot op het laats rubbers die als nieuw aan deden, zo soepen en veerkrachtig.

Van de T5 zijn alle rubbers ook als nieuw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik ook eens gehad, mijn bestel autotje reed al 2 weken een beetje raar rond de 150 , bleek er geen lucht meer op 1 achterwiel te zitten haha.

 

Trouwens we rijden nooit hard af en toe eens 120 dat is wel goed voor de motor.

ook rijden we rustig door de bochten, ook beter voor de aandrijf assen en banden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook dat is preppen . Zorgen dat jou voertuig in orde staat . Hij moet niet blinken als een spiegel daar door rijd je niet veiliger .

 

Nog even Geert als ik zou schrijven wat ik allemaal aan de T3 heb gedaan komen er hele lappen schrift op het forum en ben ik wel een paar dagen bezig.

De T5 is nog als nieuw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...