Ga naar inhoud
GENEGEERD

Communicatie over afstand < 10KM


Richard434

Aanbevolen berichten

Er zijn hier vast wel mensen die mij van een advies kunnen en willen voorzien.

 

Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om met een paar mede-preppers te kunnen blijven communiceren,

ook als er geen telefoonverbindingen meer mogelijk zijn.

Het gaat me dan vooral om kortstondige gesprekken om bijvoorbeeld gezamenlijk tot een Bug-out te beslissen, of om elkaar om hulp/advies te kunnen vragen.

 

Het lastige hierin is dat ik nergens terug kan vinden wat nou een realistische inschatting van het bereik van diverse systemen is.

Bijvoorbeeld een legaal MC-27 setje of portofoons.

 

Vandaar mijn vraag:

 

Hoe kunnen wij, op een afstand van minder dan 10 kilometer, binnen stedelijk gebied, onder alle (weers-)omstandigheden (elektriciteit is geen probleem), legaal blijven communiceren?

 

Bij voorbaat dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dat zal al snel 27MC worden, porto's hebben meestal een max bereik van 5 km in het open veld(die wettelijk zijn toegestaan qua wattage) als ik het goed heb en in de bebouwde kom een stuk minder.

Iemand met verstand van deze materie zal je wel op weg kunnen helpen, ik ben relatieve noob op dit gebied.

 

Jouw vraag is voor mij om dezelfde reden ook actueel geworden, alleen gaat het bij mij om hemelsbreed een kilometer, dat gaat nog wel met goedkope porto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant dit draadje, ook voor de BOL in Spanje om met de buren te kunnen lullen.

 

We hebben een keertje met porto's rondgereden en dan verlies je al snel het signaal. Bij de buren konden we wel weer wat horen, maar echt goed werkte het niet. Weet iemand of 27Mc gaat werken als mijn antenne en die van mijn buren elkaar niet kunnen "zien (noem ik het maar even)" in open lucht, maar waar wel de afstand gemiddeld 1 km is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant dit draadje, ook voor de BOL in Spanje om met de buren te kunnen lullen.

 

We hebben een keertje met porto's rondgereden en dan verlies je al snel het signaal. Bij de buren konden we wel weer wat horen, maar echt goed werkte het niet. Weet iemand of 27Mc gaat werken als mijn antenne en die van mijn buren elkaar niet kunnen "zien (noem ik het maar even)" in open lucht, maar waar wel de afstand gemiddeld 1 km is?

 

Misschien zijn ouderwetse veldtelefoon wel de meest simpele oplossing voor jou, zie: http://preppers.nl/forum/threads/6063-Veldtelefoon?p=138058&viewfull=1#post138058

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant dit draadje, ook voor de BOL in Spanje om met de buren te kunnen lullen.

 

We hebben een keertje met porto's rondgereden en dan verlies je al snel het signaal. Bij de buren konden we wel weer wat horen, maar echt goed werkte het niet. Weet iemand of 27Mc gaat werken als mijn antenne en die van mijn buren elkaar niet kunnen "zien (noem ik het maar even)" in open lucht, maar waar wel de afstand gemiddeld 1 km is?

 

Ligt heel erg aan de antenne; met een goede antenne op de auto is 1 km geen enkel probleem voor CB (standaard 4W). Ik heb jarenlang met vrienden geouwehoert over zo'n 6 km, met niet meer dan een waslijn (2x 2.75m draad, kroonsteen, coax naar bak). Dit terwijl mijn "antenne" horizontaal hing en die van een aantal vrienden verticaal stond. In de juiste richting was 't signaal op 5 km afstand nog steeds 30dB over S9 (30 over 9, "volle bak"). In de slechtste richting op 6km een knappe S9. Dat alles binnen de bebouwde kom.

 

CB hoeft geen Line of Sight te hebben voor een goede verbinding; het helpt uiteraard wel. Binnen een, zeg 25km, is met relatief weinig vermogen en een redelijke antenne, heel goed te doen. Daarbuiten wordt aanzienlijk lastiger (maar niet onmogelijk, met de juiste antenne en een paar kW vermogen kan je, mits de condities juist zijn, met letterlijk heel de wereld praten. Zo zal je zeer regelmatig de Italianen horen!)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou er een soort vaste lijn moeten komen of zijn die er ook draadloos?

 

Vaste lijn, is ook niet af te luisteren. Ik zou hem wel dubbel uitvoeren voor het geval de lokale tuinhulp wat te fanatiek met z'n strimmer aan de slag gaat.

Ik begrijp dat dit lastiger is dan een draadloze verbinding, maar ja, dan kan iedereen meeluisteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarbij je voor 't gemak even vergeet te vermelden dat dit zonder zendamateur licentie niet is toegestaan en 't nooit lang kan duren voordat 't agentschap telecom bij je op de stoep staat om je knutselwerk in te ruilen voor een dikke boete. Boetes die overigens in de tienduizenden euro's kunnen lopen in bepaalde gevallen (als je commerciele zenders stoort, of in de luchtvaartband bezig gaat bijvoorbeeld).

 

Hou 't gerust legaal!

 

HAM porto's zijn handig om te hebben voor *NA* een grootschalige SHTF, maar ongein als repeaters e.d. moet je zonder licentie gewoon niet aan beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

PMR is vergunningsvrij; maar met beperkingen.

 

Onder andere het Wattage is zeer gelimiteerd, maar ook het gebruik van repeaters is in de LPD en PMR band totaal NIET toegestaan. Een losse antenne overigens ook niet, de setjes worden niet voor niets verkocht met vaste antenne.

 

Voor NA een stevige SHTF is de legaliteit van 't allemaal iets minder boeiend natuurlijk! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn hier vast wel mensen die mij van een advies kunnen en willen voorzien.

 

Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om met een paar mede-preppers te kunnen blijven communiceren,

ook als er geen telefoonverbindingen meer mogelijk zijn.

Het gaat me dan vooral om kortstondige gesprekken om bijvoorbeeld gezamenlijk tot een Bug-out te beslissen, of om elkaar om hulp/advies te kunnen vragen.

 

Het lastige hierin is dat ik nergens terug kan vinden wat nou een realistische inschatting van het bereik van diverse systemen is.

Bijvoorbeeld een legaal MC-27 setje of portofoons.

 

Vandaar mijn vraag:

 

Hoe kunnen wij, op een afstand van minder dan 10 kilometer, binnen stedelijk gebied, onder alle (weers-)omstandigheden (elektriciteit is geen probleem), legaal blijven communiceren?

 

Bij voorbaat dank!

 

Als je een beetje IT kennis heb dan zou je gebruik kunnen maken van 2 stuks nanostations(2) van Ubiquiti

Je moet wel zichtcontact hebben tussen zender/ontvanger, maar 10 KM is geen enkel probleem.

 

Je kan dan een lan-lan verbinding maken en vervolgens kan je over ip comuniceren.

(dus zowel spraak als video)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ubiquiti spul werkt echt fantastisch, we hebben hier meerdere 300 Mbit links draaien, sommige over meerdere kilometers en zelfs door een flink stuk bos en over een meer heen, zelfs met hevige sneeuwval en -25 werkt 't nog perfect.

 

Helaas geen mogelijkheid om van m'n huis naar kantoor zo'n link op te zetten (25 km met meerdere bergen er tussen), anders was dat ook al geregeld.

 

Combineer 't met een aantal VoIP telefoons en een Asterisk installatie en je hebt je eigen telefoon netwerk; erg veilig (de draadloze link is encrypted en eventueel kan je SRTP inschakelen op de telefoons zodat je gesprek ook nog eens encrypted is).

Link naar reactie
Delen op andere sites

I Weet iemand of 27Mc gaat werken als mijn antenne en die van mijn buren elkaar niet kunnen "zien (noem ik het maar even)" in open lucht, maar waar wel de afstand gemiddeld 1 km is?

 

Jouw situatie is juist erg gunstig, omdat je veel open ruimte hebt rond je BOL. Dus dat zal op 1 km zeker wel moeten lukken met een antenne op je dak. Als jouw buur ook een hoog punt heeft en veel vrije ruimte, en daar een antenne kan plaatsen, zou het mij verbazen als dat niet lukt op FM. Op AM maak je zelfs nog veel meer kans :) kan je zelfs richting de 20 a 30 km uitkomen, en is vooral in heuvelig gebied beter. Ook handig in je auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar in stedelijk gebied?

Waarbij dus de mogelijkheid ontbreekt om een echt hoge antenne te plaatsen in verband met OPSEC.

 

Dat anderen "mee" kunnen luisteren vind ik geen probleem, kwestie van protocol opstellen voor SHTF, met een aantal code bewoordingen voor bug-out,

heb direct assistentie nodig, en dergelijke.

 

Het gaat mij ook vooral om de nood communicatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Echt hoog" is relatief. Beter op de 2e verdieping dan op de begane grond.

 

CB is je beste kans. Hier hoef je ook echt geen enorm dure spullen voor aan te schaffen. Een simpele CB radio van zo'n 100 euro is goed genoeg. Zorg wel dat 't er 1 is die op 12V kan werken, zodat je 'm aan een accu kunt hangen (in de auto bijvoorbeeld).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar in stedelijk gebied?

Waarbij dus de mogelijkheid ontbreekt om een echt hoge antenne te plaatsen in verband met OPSEC.

dat is een stuk lastiger.. hoog betekend in deze situatie: hoger dan de omgeving, het doel is om de antenne de ruimte te geven te kunnen stralen - en dus ook te kunnen ontvangen :)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...