Pagina 5 van de 7 EersteEerste ... 34567 LaatsteLaatste
Resultaten 41 tot 50 van de 61
    Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GodelEscherBach Bekijk Berichten
    In aanvulling op mijn vorige post bedacht ik me dat het wonen met 2 personen op 20m2 volgens mij in Nederland wettelijk gezien niet is toegestaan. Volgens de Woningwet staat daar volgens mij minimaal 12m2 voor per persoon (tenzij je in een woonwagen woont) en dat is exclusief je WC en douche, want de wetgever heeft het over 12m2 gebruiksoppervlakte (zie: http://www.bouwbesluitonline.nl/Inho...12/hfd7/afd7-3 artikel 7.18 over overbewoning. Wat mij betreft zeer terecht dat overbewoning niet is toegestaan, dat is om meerdere nogal evidente reden vrij logisch. Als de wetgever (of verhuurder) erachter komt dat je met 2 personen op 20m2 woont, dan kan deze de gebruiksvergunning voor je woning intrekken of je dwingen aanvullende maatregelen te treffen.
    Die wet is juist bedoeld om huurders te beschermen. Dus als jij een woning bewoond die te klein is, dan is de verhuurder in overtreding.

Moderator
    Ingeschreven
    Feb 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GodelEscherBach Bekijk Berichten
    In aanvulling op mijn vorige post bedacht ik me dat het wonen met 2 personen op 20m2 volgens mij in Nederland wettelijk gezien niet is toegestaan. Volgens de Woningwet staat daar volgens mij minimaal 12m2 voor per persoon (tenzij je in een woonwagen woont) en dat is exclusief je WC en douche, want de wetgever heeft het over 12m2 gebruiksoppervlakte (zie: http://www.bouwbesluitonline.nl/Inho...12/hfd7/afd7-3 artikel 7.18 over overbewoning. Wat mij betreft zeer terecht dat overbewoning niet is toegestaan, dat is om meerdere nogal evidente reden vrij logisch. Als de wetgever (of verhuurder) erachter komt dat je met 2 personen op 20m2 woont, dan kan deze de gebruiksvergunning voor je woning intrekken of je dwingen aanvullende maatregelen te treffen.
    Niet alles is zo zwart-wit in de regelgeving.
    Je geeft zelf ook al aan dat deze regels niet gelden wanneer je in een woonwagen woont.
    Het is net wat je definitie van woonwagen is want ook een tiny house valt onder deze catogorie
    Dit vind ik heel raar want alle regels zijn toch voor ieder persoon hetzelfde??

Edit: ik heb even de betekenis van een woonwagen opgezocht op http://woonwagenwijzer.nl/woonwagenh...en-definities/
    Onder woonwagen wordt verstaan een voor bewoning bestemd gebouw, dat is geplaatst op een standplaats, in zijn geheel of in delen kan worden verplaatst
    Laatst gewijzigd door Vempain; 22-09-15 om 13:18. Reden: extra aanvulling
    "Life isn't about waiting for the storm to pass... It's about learning to dance in the rain." Vivian Greene

Teamwork divides the task and multiplies the succes

Senior Prepper
    Ingeschreven
    May 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door phtvs Bekijk Berichten
    Die wet is juist bedoeld om huurders te beschermen. Dus als jij een woning bewoond die te klein is, dan is de verhuurder in overtreding.
    Bouwbesluit maakt geen onderscheidt tussen huurders, verhuurders of woningeigenaren. Die 12m2 is een harde ondergrens voor alle woonfuncties. Overigens hangt het maar net van het huurcontract af of de verhuurder in overtreding is. Als er een contract is met 1 persoon en er wonen er in de praktijk 2, dan heeft de huurder zowel een probleem met de gemeentelijke wetgever als de verhuurder.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vempain Bekijk Berichten
    Niet alles is zo zwart-wit in de regelgeving. Je geeft zelf ook al aan dat deze regels niet gelden wanneer je in een woonwagen woont.
    De wet lijkt me op het punt van overbewoning vrij duidelijk. 12m2 is een harde ondergrens waar je - als het erop aankomt - niet zo makkelijk onderuit komt. Voor een woonwagen gelden overigens andere regels die in hetzelfde artikel te vinden zijn. Maar als je denkt dat je van een woning een woonwagen kunt maken zit je verkeerd, dat gaat niet zo eenvoudig. Het is dus geen semantische kwestie; daar trapt de gemeente en de landelijke overheid natuurlijk niet in.

Het is net wat je definitie van woonwagen is want ook een tiny house valt onder deze catogorie. Dit vind ik heel raar want alle regels zijn toch voor ieder persoon hetzelfde??
    Nee, "tiny house" valt in principe niet onder de definitie woonwagen als deze niet voldoet aan de voorwaarden van wat een woonwagen is. Je zit bovendien ook nog met het bestemmingsplan en als deze niet nadrukkelijk zegt dat het een stalplaats voor een woonwagen is heb je al een probleem. Je kunt dus niet alles veranderen naar eigen inzicht want je hebt te maken met wettelijke belemmeringen op meerdere niveaus. De regels zijn vrij duidelijk: je hebt OF een woonwagen OF een woonfunctie. Het concept "tiny house" valt gewoon onder woonfunctie en betekent dat je moet voldoen aan de wetgeving aldaar.
    Laatst gewijzigd door GodelEscherBach; 22-09-15 om 14:32.
    You're really in a laundry room
    The clue just came to you, oh

Survivor
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Het Bouwbesluit is gericht op het bouwen en ontwerpen van woningen.
    Ook het aanpassen/verbouwen van woningen valt hieronder.
    Dit is een geldende wetgeving waaraan de ruimte zich moet doen.
    In het bouwbesluit staat bijvoorbeeld ook hoeveel er, per welke ruimte, geventileerd moet worden.
    Of aan welke eisen qua draagkracht een verdiepingsvloer moet voldoen.

De 12m2 is puur een minimum-eis, om de ruimte aan alle eisen te kunnen laten voldoen.
    Bijvoorbeeld ook om onder de geldende ventilatie-eisen voldoende toestroom van frisse lucht te kunnen garanderen,
    Net als temperatuurbeheersing (een stil zittend persoon geeft qua warmte ongeveer 100 W af. http://www.bouwvraagstuk.nl/technisc...stallaties.pdf )

In dit licht is het ook logisch dat woonwagens niet onder deze regelgeving valt, aangezien dit wettelijk geen gebouwen zijn.

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Sep 2014
    Hahaha, dan kunnen ze alle studentenkamers ook meteen maar gaan controleren.
    Ben benieuwd hoeveel er daarvan groter zijn dan 12m2.
    Unfortunately even with duct tape, this forum can't be fixed anymore.

Senior Prepper
    Ingeschreven
    May 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Richard434 Bekijk Berichten
    Het Bouwbesluit is gericht op het bouwen en ontwerpen van woningen.
    Ook het aanpassen/verbouwen van woningen valt hieronder.
    Dit is een geldende wetgeving waaraan de ruimte zich moet doen.
    In het bouwbesluit staat bijvoorbeeld ook hoeveel er, per welke ruimte, geventileerd moet worden.
    Of aan welke eisen qua draagkracht een verdiepingsvloer moet voldoen.

De 12m2 is puur een minimum-eis, om de ruimte aan alle eisen te kunnen laten voldoen.
    Bijvoorbeeld ook om onder de geldende ventilatie-eisen voldoende toestroom van frisse lucht te kunnen garanderen,
    Net als temperatuurbeheersing (een stil zittend persoon geeft qua warmte ongeveer 100 W af. http://www.bouwvraagstuk.nl/technisc...stallaties.pdf )

In dit licht is het ook logisch dat woonwagens niet onder deze regelgeving valt, aangezien dit wettelijk geen gebouwen zijn.
    Ja, maar woonwagens vallen WEL onder de regeling van het bouwbesluit. Het staat er zelfs nadrukkelijk in. Tot voor kort vormden woonboten een wettelijke uitzondering, maar dat zijn ze gelukkig aan het aanpassen zodat deze ook aan de regeling van het Bouwbesluit voldoen. Die 12m2 is overigens per persoon. Overigens het bouwbesluit op veel meer gericht dan enkel het ontwerpen en bouwen van woningen, het omvat veel meer dan dat, maar dat is een andere discussie.

Survivor
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door QuickFix Bekijk Berichten
    Hahaha, dan kunnen ze alle studentenkamers ook meteen maar gaan controleren.
    Ben benieuwd hoeveel er daarvan groter zijn dan 12m2.
    Nee, dat gaat niet zo makkelijk.
    Aangezien deze vaak een gedeelde woonkamer/keuken hebben en er veelal ook andere gemeenschappelijke ruimtes zijn,
    moet je volgens de officiŽle uitleg deze oppervlakte meerekenen.
    Aangezien de bewoners daar ook leven.
    Hierdoor moet je dan het complete gebouw delen door het aantal mensen.
    En als het goed is kom je dan boven de 12m2 per persoon uit.

*Edit: [MENTION=5126]GodelEscherBach[/MENTION]
    Er zijn een paar delen van het bouwbesluit die gericht wel voor woonwagens gelden.
    Bijvoorbeeld de hoofdstukken waarin verwezen wordt naar alle eisen op het gebied van elektra, gas en water.
    Echter zijn er ook een hoop delen die niet gelden.
    Laatst gewijzigd door Richard434; 22-09-15 om 14:36.

Moderator
    Ingeschreven
    Feb 2013
    Ik snap dat een woonwagen ook alleen op de daartoe aangewezen bestemmingsplan moeten staan, dat staat inmmers ook in de bron die ik aangehaald hebt.
    Alleen als ik dan zie wat de definitie van een woonwagen is (in een of meerdere delen weg te halen) en dan naar de meeste woonwagenparken in Nederland kijk komt dat inmiddels ook niet meer overheen en zijn het in mijn ogen nu complete huizen/bungalows geworden die niet zo gemakkelijk "eventjes" verplaatst kunnen worden.
    "Life isn't about waiting for the storm to pass... It's about learning to dance in the rain." Vivian Greene

Teamwork divides the task and multiplies the succes

Senior Prepper
    Ingeschreven
    May 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wodan Bekijk Berichten
    Er is een vershil tussen de plaats waar je woont / verblijft en je domicilie plaats... en wie houdt er bij hoe groot je eigen huis is als je daar met twee woont? Niemand. Geen problemen zoeken daar waar er geen zijn. We kennen de details niet en dat is prima.
    Misschien begrijp je mijn reactie verkeerd. Mijn reactie is puur informerend bedoeld. Als je - zoals ik - de wet op dit punt kent en weet dat het in verschillende gemeente(n) wel degelijk wordt gehandhaafd, waarom zou ik dan mijn mond dichthouden? Wat betreft de details, dit is in het artikel te lezen:

Anderhalf jaar geleden verhuisden Monique en haar man naar een kleinere woning uit milieuoverwegingen. ,,We wonen met z'n tweeŽn op 20 vierkante meter. [...]"
    Uit de context van het artikel is het vrij waarschijnlijk dat het hier geen woonwagen betreft en dus speelt de kwestie van de regelgeving wel degelijk. Ik neem aan dat als je Prepper bent en eerst vertelt over je terreinwagen, dat je de mogelijkheid van een woonwagen ook expliciet zou benoemen in een artikel (en zelfs als niet-Prepper is dat vrij logisch). En als Prepper ben je natuurlijk ook een beetje voorbereid op wat de wetgever voor ogen heeft of je zorgt dat je weet waar je die informatie kunt vinden ;-) !

Survivor
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Ik snap dat een woonwagen ook alleen op de daartoe aangewezen bestemmingsplan moeten staan, dat staat inmmers ook in de bron die ik aangehaald hebt.
    Alleen als ik dan zie wat de definitie van een woonwagen is (in een of meerdere delen weg te halen) en dan naar de meeste woonwagenparken in Nederland kijk komt dat inmiddels ook niet meer overheen en zijn het in mijn ogen nu complete huizen/bungalows geworden die niet zo gemakkelijk "eventjes" verplaatst kunnen worden.
    Gedoogbeleid..

Het kost meer om de woonwagenkampen weg te krijgen aan procedure kosten en dergelijke dan de misgelopen belastingen.

Sterker nog, vaak moedigen gemeenten het opbouwen van de "woningen" aan, in verband met het aangezicht van het kamp.
    Ook is het voor de gemeente daarna makkelijker om het bestemmingsplan aan te passen en bij doorgifte van een plek wel de belastingen te gaan heffen.
    Echter, stuit dit laatste op een hoop verzet binnen de kamp-bewoners die hun reputatie hebben

Vergelijkbare onderwerpen

1. Reacties: 8
    Laatste Bericht: 17-08-13, 17:08
  2. Einde van de wereld, les1 (Omroep Brabant)
    Door Au3V in forum Preppers in de Media
    Reacties: 5
    Laatste Bericht: 28-12-12, 15:35
  3. Australische premier kondigt einde wereld aan
    Door Cyberbeer in forum 2012
    Reacties: 3
    Laatste Bericht: 06-12-12, 22:17
  4. Einde van de Wereld zoals wij die kennen.
    Door Marc67NL in forum Perspectieven algemeen
    Reacties: 32
    Laatste Bericht: 06-12-12, 17:11
  5. Het einde van de wereld komt eraan [blog]
    Door Mr. Gold in forum Preppers in de Media
    Reacties: 3
    Laatste Bericht: 04-11-12, 14:21

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten