Ga naar inhoud
GENEGEERD

DIY Magnetic loop + DIY antenneanalyser


anonimoes

Aanbevolen berichten

Helaas kan ik in Amsterdam geen 12 meter antenne op mijn dak zetten dus moest ik op zoek naar iets kleiners.

Zo kwam ik uit bij de magnetic loop. Deze is goedkoop zelf te maken met wat koperpijp / fiets velg oid.

 

Hier zijn wat zaken te berekenen tav. optrek ed.

http://www.66pacific.com/calculators/small_tx_loop_calc.aspx

 

Het dure is een zware >3Kv lucht condensator. (ding onder de grote ronde hoepel) (65Euro voor 20-195 pF 6Kv), de rest van het matriaal kost gelukkig bijna niets (rondslingerende rommel + 12Euro koper).

 

Met de condensator 'tune' je de antenne.

 

ant_analyzer.jpg.8f0f6dece6c111a001712e0f66dab910.jpg

 

Goed dan heb je een antenne die iets zou moeten doen, maar dat wil je niet testen met je dure radio, bij een slechte swr zou je je radio kunnen beschadigen en van de mag loop is bekend dat de SWR slecht is op 1 specifiek punt na, daar issie extreem goed.

 

Dus moest er een antenne analyzer komen, na de prijzen te hebben gezien (300Euro en meer) was ik even van slag. gelukkig kwam ik deze site tegen:

https://sites.google.com/site/k6bezprojects/antenna-analyser

 

Hier heb ik een variant op gebouwd die het redelijk lijkt te doen :) na wat solderen, prutsen en programmeren lijkt het te werken.

mg_loop.JPG.68f3706f4e59af3678e0386afe40abab.jpg

 

Hierbij de SWR van de loop. De antenne was bedoeld voor 27Mhz maar blijkbaar zijn mijn maten toch niet heel zuiver, wel heb ik m nu weten te tunen op 14.280 Mhz, de calling frequentie in de 20 meter band.

 

Screen-Shot-2015-09-21-at-08.41.11.png.6790ae142bdf8521937201193e2d2523.png

 

Nu ng ff mijn licentie scoren!

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 5 weken later...
Ik vind het allemaal prima hoor dit soort projecten maar heeft iemand wel eens nagedacht over de straling van DIY projecten en de kans op kanker of andere ziekten?:confused:

 

Het is begrijpelijk dat veel mensen zich vandaag de dag zorgen maken over elektromagnetische straling die gezondheidsproblemen kan veroorzaken.

We hebben al jaren de discussie of straling van b.v. GSM's nou schadelijk is. Dit geldt ook voor het UMTS netwerk waar mensen allerlei verschijnselen van krijgen zoals slecht slapen en duizeligheid.

 

Maar UMTS werkt op een frequentie (rond de 2000 Mhz) die veel hoger ligt dan de meeste zendamateurs in de praktijk gebruiken. Die zenden doorgaans niet hoger dan 432 Mhz, een veel lagere frequentie dus.

En daarbij gebruiken amateurs een lager zendvermogen dan die UMTS en GSM masten.

 

Een DIY antenne moet wel goed gebouwd worden/afgesteld worden om optimaal te stralen. Maar dat kun je goed vrij eenvoudig meten.

Uiteraard moet je je antenne niet vastpakken tijdens het zenden, maar dat spreekt voor zich.. :)

 

DECT telefoons (1900 Mhz) en magnetrons (2400Mhz) die vrijwel iedereen gebruikt, zijn doorgaans veel schadelijker dan een antenne(mast) voor HF doeleinden...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom loop je niet naar je buren en vraag daar wat er moet gebeuren..?

Of wat ze nodig hebben...

Want daar ligt je redding, niet ergens 20 km verderop....

 

Met dergelijke antenne op 20 meter haal ik geen info van 20 km maar hoop ik een beeld te krijgen van hoe het er voor staat in polen / spanje/ noorwegen.

Als ik de auto moet verlaten blijft dit wel achter. Hoort absoluut niet bij eerste behoefte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het allemaal prima hoor dit soort projecten maar heeft iemand wel eens nagedacht over de straling van DIY projecten en de kans op kanker of andere ziekten?:confused:

 

Ik wel :) daarom ga ik er ook niet naast staan als ik op de zendknop druk. Ook al is er nog geen bewijs dat deze frequentie gebieden met dit vermogen zo gevaarlijk is.

 

2.4ghz op 100 watt gericht == magnetron

hele lange golf nabij onderzeeers heeft antoonbaar voor shit gezorgd.

 

Dat echter iets niet bewezen is wil nog niet zeggen DAT het niet gevaarlijk is... dus ik ga er niet naast staan en zit geen uren te lullen/zenden :)

en nee je moet er niet aan pakken tijdens zenden, kan wel oplopen to 6000 Volt, dus niet zo fijn :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hey is me ondertussen gelukt om op 20 meter wat franse gesprekken te vangen (~14.20 Mhz) en ook wat morse (~14.00 Mhz - 14.10 Mhz). Heb ondertussen ook het vermogen van mijn zender (FT-857D) aangepast aan mijn licentie (N gehaald! 0 fouten in het examen!) en zal een dezer dagen eens kijken of met mijn relatief mobiele setup en magnetic loop vanaf mijn Amsterdamse dakterras een verbinding te maken is. Als dat lukt dan is de MagLoop wel ideaal qua stealth. ter grootte van een flink fietswiel (zit er zelfs over te denken er nog een keer een te maken van een 28" velg).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Zendamateurs hebben staat examen af moeten leggen om te bewijzen dat ze de radio techniek machtig zijn !! Ik ben novice maar wel bezig voor Full. Full mogen ook op boven IHF komen SHF en EHF tot ergens boven de 20 GHz maar ze nemen dan alle veiligheid voorschriften in acht boven 1 GHz is het al oppassen want je ogen zijn het kwetsbaarste, en kunnen uitgekookt worden als je de veiligheid niet in acht neemt, maar veel in dat frequentie spectrum is doorgaans zelf bouw omdat kant en klaar spul niet echt voor handen is. Het is ook zeer complex en technische omdat filters zeer complex zijn en apart afgeschermd moeten wegens kans op parasitaire capaciteiten soort ghost condensator tussen circuits onderling hoe hoger in GHz hoe sneller dat gene optreedt. Vereist enige kennis van zaken. Ik ben bezig met Full machtiging dus ik weet veel maar kom vaak achter hoeveel ik nog niet weet. 73

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quickfix wat zijn je roepletters !!

73 de. PD0MV

..Uhm, ik denk niet de overige amateurs hier hun roepletters in een post/reply zetten. Daarmee kun je eenvoudig, zoals je weet, iemands naam en adres opzoeken via Internet. OPSEC en privacy zijn heel belangrijk voor de meesten hier. Wil jij die roepletters perse weten, vraag ze dan via een PM, maar deel ze niet openbaar op dit forum zonder toestemming van de persoon in kwestie...

Link naar reactie
Delen op andere sites

boven 1 GHz is het al oppassen want je ogen zijn het kwetsbaarste, en kunnen uitgekookt worden als je de veiligheid niet in acht neemt.3

Nou, ik gebruik regelmatig 2,45Ghz (12cm UHF), en stook er zo'n 800Watt mee.. gaat prima, ook voor amateurs.. Kan je zo kopen in de betere elektro zaak.

wel heb ik me al ettelijke keren verbrand er aan :(

soep ijskoud, maar de tas gloeiend heet! ;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Echte amateurs geven hun call prijs. En privacy is allang een gepasseerd station!!

Via ip adres ben je te achterhalen, als je echt privacy wilt en heel veel daarvoor wild inleveren moet je jezelf uitlaten schrijven bij je gemeente. Want je BSN is overal bekend dus in hoeverre wil je dan privacy nog hebben. Een echte amateur verschuilt zich niet achter pseudoniem •!!• mijn persoonlijke mening en ik ken er zat die net zo denken als ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echte amateurs geven hun call prijs. En privacy is allang een gepasseerd station!!

Via ip adres ben je te achterhalen, als je echt privacy wilt en heel veel daarvoor wild inleveren moet je jezelf uitlaten schrijven bij je gemeente. Want je BSN is overal bekend dus in hoeverre wil je dan privacy nog hebben. Een echte amateur verschuilt zich niet achter pseudoniem •!!• mijn persoonlijke mening en ik ken er zat die net zo denken als ik.

 

Ik ben het niet met je eens. Maar goed, dat mag ook op een forum. Jij bent de enige die hier zijn roepletters als forumnaam gebruikt en de overige zendamateurs hier (en die zijn er genoeg) doen dat niet. Waarom niet, denk je? Een willekeurige bezoeker krijgt mijn ip-adres niet te zien en kan dus mijn adres ook niet achterhalen. Ik ben aan het leren voor mijn novice licentie, en wanneer ik mijn roepletters krijg zal ik die zeker delen op fora, maar niet op deze. Ik kies namelijk zelf met wie ik mijn naam en adres deel en wie mag weten dat ik ook prepper ben.

 

Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar ik zou het persoonlijk niet delen op dit forum. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach privacy is gepasseerd station overal en op internet.

En ach als je het op het ene fora wel doet en andere niet, ben je behoorlijk hypocriet en ook on the air ben je uit te peilen je BSN nummer is bekend bij elke rijksoverheid instantie. Dus als dat jouw privacy verbeelding is, wens ik je veel succes en vele met jouw.

Je BSN is tevens het enige wat ze nodig hebben en die vele met jouw. Dus het is een utopie om nog heilig te geloven in privacy.

 

Maar goed ik respecteer jouw mening en van die vele met jouw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach privacy is gepasseerd station overal en op internet.

En ach als je het op het ene fora wel doet en andere niet, ben je behoorlijk hypocriet en ook on the air ben je uit te peilen je BSN nummer is bekend bij elke rijksoverheid instantie. Dus als dat jouw privacy verbeelding is, wens ik je veel succes en vele met jouw.

Je BSN is tevens het enige wat ze nodig hebben en die vele met jouw. Dus het is een utopie om nog heilig te geloven in privacy.

 

Maar goed ik respecteer jouw mening en van die vele met jouw.

 

gaat niet zozeer over de overheid.. die weten het toch al, gelijk wat je doet.

het gaat eerder over jan met de piet met rare ideëen dat mee kan kijken op dit forum.

meer paranoia dan wat anders. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

gaat niet zozeer over de overheid.. die weten het toch al, gelijk wat je doet.

het gaat eerder over jan met de piet met rare ideëen dat mee kan kijken op dit forum.

meer paranoia dan wat anders. :)

 

Dat klopt helemaal @fragalot. Ik doel ook niet op de overheid, die weten toch alles van mij wat ze willen weten. Ik heb notabene zelf ruim 10 jaar bij de militaire inlichtingendienst gewerkt, dus weet waar ik het over heb,Het gaat inderdaad om lieden die andere bedoelingen hebben dan helpen in noodsituaties. Gasten die weten dat je een ruim voldoende eten en drinken in huis hebt en de nodige zendapparatuur. En wie weet wat nog meer... Dat soort gasten nodig ik liever niet uit via mijn roepletters. :)

 

Maar goed, ik merk dat het draadje zo off-topic gaat, ook niet mijn bedoeling. Het was slechts een goedbedoelde waarschuwing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha iedereen kan het voor appel en een ei aanschaffen zonder tonen zendregistratie cq machtiging dus deze plank sla je deels raak maar niet doormidden.

En ach als je op het ene wel zet en andere niet is het voor hen zo moeilijk niet om erachter te komen, de meeste prof apparatuur wel of niet militair is voor hen die z'n connecties heeft gemakkelijk verkrijgbaar. Ik verkrijg het liever via de juiste weg. Daarbij die gene die echt kwaad willen hou je toch niet tegen, op welk vlak dan ook.

 

Waarschuwing neem ik van harte ;-) maar de mens lijdt het meest aan het lijden wat die vreest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prof apparatuur uiteraard op amateur frequenties, dat menige amateur spul ook voor militaire doeleinden gebruikt kan worden,ja elke set is te modificeren. Maar joh in een echte nood situatie is het mij als burger een plicht om te helpen, dat ik autistisch ben is een pre ga net zo lang door tot iets lukt uiteraard binnen de wet wat toegestaan is.

 

( ik ben een open en eerlijk persoon) tevens hoef im niet ieder z'n rots in de branding te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...