Ga naar inhoud
GENEGEERD

Een prepplan - De volgende stap (Voorbeeld)


Gast

Aanbevolen berichten

[ATTACH=CONFIG]20872[/ATTACH]De eerste stap is gezet met het verzamelen van de Primaire levensbehoeften.

Zodra dit in orde is, kun je denken aan hoe voor jou persoonlijk de ideale prepvoorraad er uit ziet.

Voor sommige mensen betekent dat ze gewoon voorbereid willen zijn om een paar dagen zonder hulp van buitenaf te kunnen overleven, tot andere mensen die maanden dan wel jaren zonder hulp willen kunnen.

Wat voor jou het beste is, dat weet alleen jij zelf.

Alles heeft te maken met de reden waarom JIJ prept en hoe jij daarin wilt staan.

 

De basis begint meestal met een Bug In en hiervoor heb je dus een BIL oftewel een Bug In Locatie voor nodig.

Voor de meeste mensen is dit gewoon het huis waarin ze wonen.

Zorg ervoor dat je voorraden op een makkelijke, gezamenlijke en veilige plek in huis staan en rouleer met je eten middels het FIFO systeem (First In, First Out).

Dit houd in dat je je etensvoorraad op datum gesorteerd gebruikt en tegelijkertijd weer aanvult, zodat je niet snel met producten zit die over de houdbaarheid datum zitten.

Mocht je zelf bv water opslaan in flessen en/of jerrycans, vul deze na ongeveer elk half jaar opnieuw zodat de voorraad vers blijft.

Je voorraad met een sticker voorzien zodat je hierin geen fouten maakt, is geen overbodige luxe.[ATTACH=CONFIG]20873[/ATTACH]

 

Wat als je noodgedwongen toch huis en haard moet verlaten?

In dat geval spreekt men van een Bug Out.

Sommige preppers houden hier al rekening mee en zelfs als dit niet in eerste instantie jouw plan is, is het wijsheid om met iets dergelijks toch altijd rekening te houden.

Zorg ervoor dat je ten alle tijden een tas oftewel BOB (Bug Out Bag) klaar hebt staan voor noodgevallen.

Hierin verzamel je wederom de Primaire levensbehoeften voor minimaal 72 uur (drie dagen) om te kunnen overleven buitenshuis.

Het is aangeraden om deze tas zo licht mogelijk te houden en niet meer dan enkel die primaire levensbehoeften in de tas te doen.

Met een te zwaar gewicht en niet wetende hoe en op welke manier je uiteindelijk (ondanks allemaal plannen) misschien wel hele grote afstanden moet afleggen, is het raadzaam om het zekere voor het onzekere te nemen en in ieder geval een lichtgewicht tas klaar te hebben staan.

Sommige preppers kiezen voor een INCH tas (I Never Come Home). Dit houd in dat zij er rekening mee houden om nooit meer terug te keren naar huis en daarom zoveel mogelijk spullen mee te nemen.

Ik raad persoonlijk aan om mocht je voor deze optie gaan, eveneens nog steeds de lichte BOB klaar hebben staan voor het geval je uiteindelijk toch anders moet kiezen.

Veel beginnende preppers willen zoveel mogelijk spullen meenemen. Het gebrek aan ervaring en/of training speelt hier vaak een rol in.

Het is dan ook raadzaam om een kleine tas met de basis (primaire) behoeften te koppelen aan een grotere tas (INCH) en zodoende op het moment, of als de ervaring beter leert de keus te kunnen maken voor wat je uiteindelijk meeneemt of achterlaat.

Train ook eens een weekend met de BOB. Wat gebruik je nu daadwerkelijk en wat gebruik je helemaal niet.

De ervaring zal je leren om zodoende een BOB samen te stellen die helemaal op jouw voorkeur is gemaakt.

 

De Bug Out

Waar ga je heen?

 

Het is wijs om in ieder geval altijd 3 verschillende locaties in te plannen. Misschien is immer de locatie die je in gedachten had, niet bereikbaar, onveilig (geworden), of op een andere manier niet meer de juiste plek om naartoe te gaan.

Met meerdere opties in gedachten, maak je het risico dat je geen plek meer hebt om heen te vluchten al een stuk kleiner en is de kans op overleven uiteindelijk alweer een stuk groter.

 

Hoe komen we daar?

 

Ter land, ter zee, in de lucht, met auto, scooter, fiets of lopend, bedenk het maar...

Ook in deze adviseer ik om over meerdere mogelijkheden na te denken.

De auto is snel, maar in een overbevolkt land waar files schering en inslag zijn, heb je bij een echt noodgeval uiteraard nog minder kans om snel weg te geraken.

Een fiets daarentegen zal dergelijke problemen niet zo snel opleveren, doch is ook weer beduidend langzamer.

Als je iets dergelijks gaat plannen, plan ook in deze verschillende manieren om je vertrek op alle mogelijke manieren te coveren.

 

De Nederlandse Wildernis

 

Vergeet het maar. Die kleine stukjes bos in Nederland waar om de 100 meter een pad loopt en heel Nederland straks gaat zitten als er zich een ramp voordoet, is echt geen beste eerste keuze.

Er zijn wel dergelijke mogelijkheden om nog niet dichtbevolkte plekken te vinden, maar deze laat ik graag aan je eigen planning over.

Ga er nu al in je vrije tijd op uit en zoek ook in de stad, dorp, elders, diverse mogelijkheden waar jij zal denken dat dat een goede locatie zal zijn.

 

Wat je uiteindelijk ook van plan bent, hou mijn tip van meerdere opties altijd open. Baat het niet, dan schaad het ook niet.

 

in de volgende stap zal ik verder gaan over groeperingen en groepsvorming...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Wederom een goed verhaal @Gamble! Je weet het goed te verwoorden, mijn complimenten.

 

Kleine aanvulling op de INCH bag: als je je INCH zo inricht dat je je BOB er in kunt stoppen kun je altijd kiezen: neem je de grote zware INCH of pak je alleen je lichtere BOB? Maar dan hoef je niet twee tassen te hebben staan waarvan de inhoud voor een groot deel overeenkomt. En je kunt ook onderweg nog kiezen toch je INCH te dumpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wederom een goed verhaal @Gamble! Je weet het goed te verwoorden, mijn complimenten.

 

Kleine aanvulling op de INCH bag: als je je INCH zo inricht dat je je BOB er in kunt stoppen kun je altijd kiezen: neem je de grote zware INCH of pak je alleen je lichtere BOB? Maar dan hoef je niet twee tassen te hebben staan waarvan de inhoud voor een groot deel overeenkomt. En je kunt ook onderweg nog kiezen toch je INCH te dumpen.

 

En wederom een goede aanvulling ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie post, mooi plaatje ook. Ik mis eigenlijk nog: op welke rampen bereid je je voor. Of misschien moeten we dit het voorbereidingsniveau van rampen noemen (Als iemand hier een betere term voor heeft...). Bereid je je enkel voor op schaarste of ook op nucleaire aanvallen? Dat is denk ik wel belangrijk, want het grijpt in op veel van de bovengenoemde beslissingen. Zelf ben ik van mening dat voorbereiding op de allergrootste rampen vrij zinloos is, wat niet betekent dat je helemaal onvoorbereid hoeft te zijn voor rampscenario's in het algemeen.

 

In dat licht: waarom zou je BOL bij voorkeur in de wildernis moeten staan? Waarom zou dat niet in het 'achterland' van Nederland kunnen? Hoe verder je moet reizen naar je BOL des te groter de risico's zijn en is de wildernis überhaupt wel een goede plek voor een BOL? Ik denk dat als zich een onaangekondigd(!) rampscenario zich voordoet men weinig keuze heeft om zich uberhaupt te verplaatsen. Als je het wel kan zien aankomen is het achterland afdoende. En als dat niet afdoende is, is het twijfelachtig of je uberhaupt je BOL bereikt.

 

Ik ben benieuwd naar de groepering en groepsvorming, want veel van die Doomsday Preppers zijn in de veronderstelling dat ze het wel alleen met hun hachje redden, terwijl de werkelijkheid wel wat weerbarstiger is dan dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie post, mooi plaatje ook. Ik mis eigenlijk nog: op welke rampen bereid je je voor. Of misschien moeten we dit het voorbereidingsniveau van rampen noemen (Als iemand hier een betere term voor heeft...). Bereid je je enkel voor op schaarste of ook op nucleaire aanvallen? Dat is denk ik wel belangrijk, want het grijpt in op veel van de bovengenoemde beslissingen. Zelf ben ik van mening dat voorbereiding op de allergrootste rampen vrij zinloos is, wat niet betekent dat je helemaal onvoorbereid hoeft te zijn voor rampscenario's in het algemeen.

 

In dat licht: waarom zou je BOL bij voorkeur in de wildernis moeten staan? Waarom zou dat niet in het 'achterland' van Nederland kunnen? Hoe verder je moet reizen naar je BOL des te groter de risico's zijn en is de wildernis überhaupt wel een goede plek voor een BOL? Ik denk dat als zich een onaangekondigd(!) rampscenario zich voordoet men weinig keuze heeft om zich uberhaupt te verplaatsen. Als je het wel kan zien aankomen is het achterland afdoende. En als dat niet afdoende is, is het twijfelachtig of je uberhaupt je BOL bereikt.

 

Ik ben benieuwd naar de groepering en groepsvorming, want veel van die Doomsday Preppers zijn in de veronderstelling dat ze het wel alleen met hun hachje redden, terwijl de werkelijkheid wel wat weerbarstiger is dan dat.

Ik heb met mijn stukje juist getracht om niet over bepaalde scenario's te schrijven, aangezien dit voor een ieder anders zal zijn en juist zoveel mogrlijk algemene informatie te geven waar iedereen wat mee kan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie post weer! Ga je deze informatie ook in de wiki zetten of ga je er zelf iets van maken (pfd oid)?

 

Als afgestudeerde zielenknijper ben ik benieuwd naar je volgende stuk over groepsvorming!

 

Even geduld. Ga nu straks naar mijn werk ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met mijn stukje juist getracht om niet over bepaalde scenario's te schrijven, aangezien dit voor een ieder anders zal zijn en juist zoveel mogrlijk algemene informatie te geven waar iedereen wat mee kan...

 

Kan ook wel zonder. Het is alleen weinig beschreven en het leidt tot vrijwel de meeste discussie :-) !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt super topics, zouden eigenlijk in de buurt van dit topic moeten staan!

 

@Mr. Gold @Dr.Prepper is het misschien een idee om het onderdeel "Beginnen met preppen" of "Preppen: waar beginnen" te maken en daarin deze drie topics als sticky te zetten?

Dan kunnen alle newbies met hun newbie-vragen daar terecht, zonder bang te zijn meteen opgevreten te worden (want dat onderdeel is dan immers bedoeld voor dat soort vragen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie post @Gamble

 

Ik wil voor de INCH versus BOB discussie iets toevoegen. Neem een hele grote tas en een wat normaler formaat, liefst een rugzak.

 

Begin met je harde kern spullen. Maak een handzaam formaat van je survival mes, je vuur maak spul en water filter. Ik heb die aan een schouder sling bevestigd. In nood gooi je die alvast om je lijf.

 

De BOB is de kleine rugzak, nou ja, we weten allemaal wel wat dat is. Doe die tas in je grote tas en vul de ruimte met wat je nog meer denkt nodig te hebben.

 

Dus NIET gaan zitten proppen, om je BOB zo compleet mogelijk te hebben, maar een opgebouwd modulair systeem vanaf basis, naar plus pakket, naar uitgebreid pakket.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt super topics, zouden eigenlijk in de buurt van dit topic moeten staan!

 

@Mr. Gold @Dr.Prepper is het misschien een idee om het onderdeel "Beginnen met preppen" of "Preppen: waar beginnen" te maken en daarin deze drie topics als sticky te zetten?

Dan kunnen alle newbies met hun newbie-vragen daar terecht, zonder bang te zijn meteen opgevreten te worden (want dat onderdeel is dan immers bedoeld voor dat soort vragen).

 

Mag deze dan ook in het lijstje: http://preppers.nl/forum/threads/8076-JOUW-LIJST-The-Basic-Tools

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie post @Gamble

 

Ik wil voor de INCH versus BOB discussie iets toevoegen. Neem een hele grote tas en een wat normaler formaat, liefst een rugzak.

 

Begin met je harde kern spullen. Maak een handzaam formaat van je survival mes, je vuur maak spul en water filter. Ik heb die aan een schouder sling bevestigd. In nood gooi je die alvast om je lijf.

 

De BOB is de kleine rugzak, nou ja, we weten allemaal wel wat dat is. Doe die tas in je grote tas en vul de ruimte met wat je nog meer denkt nodig te hebben.

 

Dus NIET gaan zitten proppen, om je BOB zo compleet mogelijk te hebben, maar een opgebouwd modulair systeem vanaf basis, naar plus pakket, naar uitgebreid pakket.

 

Dit vind ik een goede tip. Toen ik begon met preppen had ik ook een BOB van iets van 30kg ofzo. Gezien mijn situatie (ben momenteel nog niet zo heel erg goed ter been) en ook de skills/kennis die ik in tussentijd heb opgedaan is dit aardig terug gebracht (heb het niet meer gewogen maar schat op ca 5-7 kg. Naast deze basistas heb ik wel inderdaad extra grote tassen staan met zaken die de boel makkelijker zouden maken en artikelen die ik in ene situatie wellicht niet mee zou nemen maar in andere situatie weer wel. Wellicht ook te maken dat ik mijn prioriteiten anders heb gesteld na het opdoen van meer kennis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie post @Gamble

 

Ik wil voor de INCH versus BOB discussie iets toevoegen. Neem een hele grote tas en een wat normaler formaat, liefst een rugzak.

 

Begin met je harde kern spullen. Maak een handzaam formaat van je survival mes, je vuur maak spul en water filter. Ik heb die aan een schouder sling bevestigd. In nood gooi je die alvast om je lijf.

 

De BOB is de kleine rugzak, nou ja, we weten allemaal wel wat dat is. Doe die tas in je grote tas en vul de ruimte met wat je nog meer denkt nodig te hebben.

 

Dus NIET gaan zitten proppen, om je BOB zo compleet mogelijk te hebben, maar een opgebouwd modulair systeem vanaf basis, naar plus pakket, naar uitgebreid pakket.

Top toevoeging. Zeker voor beginnende preppers!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt super topics, zouden eigenlijk in de buurt van dit topic moeten staan!

 

@Mr. Gold @Dr.Prepper is het misschien een idee om het onderdeel "Beginnen met preppen" of "Preppen: waar beginnen" te maken en daarin deze drie topics als sticky te zetten?

Dan kunnen alle newbies met hun newbie-vragen daar terecht, zonder bang te zijn meteen opgevreten te worden (want dat onderdeel is dan immers bedoeld voor dat soort vragen).

Met alle perikelen de laatste weken op het forum, vond ik het weer tijd worden om het preppen weer even bovenaan te zetten.

Omdat veel newbies vaak verweten worden om niet goed te zoeken op het forum, kwam ik met deze posts en was ik even vergeten dat @Pr3pper al een keigoed topic had aangemaakt waar ik ook al toevoegingen aan had gegeven.

De mijne is iets simpeler uitgelegd tot de basis en zodoende kunnen ze prima elkaar aanvullen voor de leden van dit forum.

Daar doen we het uiteindelijk voor ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt super topics, zouden eigenlijk in de buurt van dit topic moeten staan!

 

@Mr. Gold @Dr.Prepper is het misschien een idee om het onderdeel "Beginnen met preppen" of "Preppen: waar beginnen" te maken en daarin deze drie topics als sticky te zetten?

Dan kunnen alle newbies met hun newbie-vragen daar terecht, zonder bang te zijn meteen opgevreten te worden (want dat onderdeel is dan immers bedoeld voor dat soort vragen).

 

Op zich een goed idee, maar wel jammer van mijn ontbijt... Hmmm, newbies! Njam njam njam :p

 

Mooie post @Gamble

 

Ik wil voor de INCH versus BOB discussie iets toevoegen. Neem een hele grote tas en een wat normaler formaat, liefst een rugzak.

 

Begin met je harde kern spullen. Maak een handzaam formaat van je survival mes, je vuur maak spul en water filter. Ik heb die aan een schouder sling bevestigd. In nood gooi je die alvast om je lijf.

 

De BOB is de kleine rugzak, nou ja, we weten allemaal wel wat dat is. Doe die tas in je grote tas en vul de ruimte met wat je nog meer denkt nodig te hebben.

 

Dus NIET gaan zitten proppen, om je BOB zo compleet mogelijk te hebben, maar een opgebouwd modulair systeem vanaf basis, naar plus pakket, naar uitgebreid pakket.

 

Inderdaad een goed idee. Ik doe dat nu deels, maar moet dit toch eens wat beter uit gaan werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Toen ik begon met preppen had ik ook een BOB van iets van 30kg ofzo. Gezien mijn situatie (ben momenteel nog niet zo heel erg goed ter been) en ook de skills/kennis die ik in tussentijd heb opgedaan is dit aardig terug gebracht (heb het niet meer gewogen maar schat op ca 5-7 kg.

 

Heb je de 30kg met 5-7kg gereduceerd (naar 23-25kg) ,

of weegt je BOB nu 5-7kg ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...