Ga naar inhoud
GENEGEERD

Stropharia telen!


Greener

Aanbevolen berichten

Als je wel eens snoeiafval hebt en je wilt tevens een flinke hoeveelheid gratis voeding hebben dan zou ik even doorlezen!

 

Naast mijn groene vingers heb ik blijkbaar ook witte vingers.

Hoezo? Schimmels gaan mij goed af zonder enige vorm van onderhoud.

Ik ga het hebben over de:

 

Stropharia Rugosoannulata

 

Alias King Stropharia gezien zijn flinke afmetingen.

 

image.jpg.9107189494ec09a36a72bad6d01da059.jpg

 

Persoonlijk heb ik al vele soorten geteeld doch de variant die het meest gemakkelijke is met een flinke opbrengst is toch wel bovengenoemde.

Geen ervaring? Gaat altijd alles dood? Dit is de schimmel die je moet hebben.

 

Standplaats

 

Simpel. Stropharia is een houtverslinder die het in de vochtige schaduw perfect doet.

Een plek onder een struik waar niet te veel zon komt is alles!

Schaduw? Ja. Vochtig? Ja. Is dat alles? Ja!

 

image.jpg.d20da71e9f5633b79e515c25953e2b4e.jpg

 

Substraat

 

Stropharia groeit op hout.

Een zak houtsnippers (beuk) van de dierenafdeling is meer dan genoeg!

Stro, snoeiafval (hard) en zelfs cocosvezel kan de schimmel ook aan.

 

image.jpg.872ef4c3897c395277b4a006bcd8e0a6.jpg

 

Bed maken

 

Stropharia groeit op/in bedden.

Er staan honderden technieken online maar plain en simpel is vaak het beste.

 

Nodig:

- 100 gram broed (stukjes hout waar de schimmeldraden zichtbaar zijn)

- Zak berkensnippers dierenwinkel/tuincentrum

- Stukje grond

- Schep

- Eventueel een stuk plastic (vuilniszak voldoet)

 

Maak met je een schep een gat van ongeveer 50x50x25.

Je hoeft dus maar 25 cm de diepte in.

Week de beukensnippers een paar dagen in water.

(Gat bovenin de zak maken en elke dag de tuinslang even gebruiken voldoet)

 

Gooi de helft van de zak in het gat.

Verkruimel vervolgens je broed bovenop de laag houtsnippers.

Gooi als laatste de resterende beukensnippers er op.

Even aangieten met een gieter cq tuinslang.

Bij heel warm en zonnig weer het plastic gebruiken om de boel af te dekken ivm verlies vocht.

Klaar!

 

Enige wat je hoeft te doen is eens in de zoveel tijd kijken of de boel niet uitdroogt.

 

En dan?

 

Afwachten.

Wat helpt is een paar handen compost of goede tuinaarde op de hoop te gooien.

De bacteriën uit deze grond zorgen voor een reactie met de schimmel.

Dit is niet noodzakelijk maar kan ten goede komen aan je opbrengst.

 

image.jpg.fe74eb5a78e73bcd4b961e0fb22cdb89.jpg

 

Oogst en gebruik

 

Een paddestoel altijd draaien en plukken, nooit afsnijden.

Het formaat en de opbrengst is flink van deze joekel!

Hou tijdens de oogst alles goed bij, het hoedje mag niet krullen want de smaak zal dan minder worden.

Amerikanen vergelijken een grote gebakken hoed wel eens met een goede biefstuk!

 

Je patch bijhouden en vermeerderen

 

Je kan elke herfst er een hoop takken of snippers bijgooien.

Zo blijf je continue opbrengst houden.

Wil je vermeerderen?

Leg een nieuwe patch aan en pak een paar handen vol beschimmelde houtsnippers uit je eerste patch.

Hussel de beschimmelde stukjes tussen de verse en je hebt in een handomdraai op een nieuwe plek weer een patch.

 

Persoonlijk zou ik nu geen patch meer aanleggen maar wachten tot komend voorjaar.

Mochten er mensen zijn die wat broed wensen kun je altijd een pm sturen.

Helaas sturen internetaanbieders niet altijd de goede of culturen die niet sterk zijn danwel helemaal niets doen.

Vragen? Shoot.

 

Greener

  • Leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Wow, dat lijkt mij wel wat...erg veel ervaring met mislukken enz.

 

Maar, wel vraagje. Ik google net even en zie iets over de hallucinogene werking bij de oranjerode Stropharia. Er zijn dus meerdere soorten van deze paddenstoel, en er is dus ook een eetbare witte variant. Neem aan dat je die hebt.

Verwerk je in voeding deze paddenstoel zoals de champignon?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow, dat lijkt mij wel wat...erg veel ervaring met mislukken enz.

 

Maar, wel vraagje. Ik google net even en zie iets over de hallucinogene werking bij de oranjerode Stropharia. Er zijn dus meerdere soorten van deze paddenstoel, en er is dus ook een eetbare witte variant. Neem aan dat je die hebt.

Verwerk je in voeding deze paddenstoel zoals de champignon?

 

Ik heb de Stropharia Rugosoannulata.

Daarom moet je ook nooit zomaar gaan plukken maar broed verkrijgen via een betrouwbare bron.

Ik heb al kilo's gegeten van deze paddestoel dus ik kan hem en durf hem gerust te verspreiden.

 

Verwerking als een doorsnee champignon, alleen deze heeft een meer uitgesproken smaak.

Voor vegie's een leuke biefstukvervanger.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Greener,

 

Geweldige post ! Wat bedoel je precies met omkrullen ? Naar buiten of naar binnen ? Ik zie op de foto van je dat de hoed nl. naar binnen krult. Wanneer is dat dan te veel ?

Maakt de soort houtsnippers nog uit ? Ik versnipper vaak snoeihout uit de tuin. Beuk, coniferen, wilg.

 

Maar ik doe graag mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Greener,

 

Geweldige post ! Wat bedoel je precies met omkrullen ? Naar buiten of naar binnen ? Ik zie op de foto van je dat de hoed nl. naar binnen krult. Wanneer is dat dan te veel ?

Maakt de soort houtsnippers nog uit ? Ik versnipper vaak snoeihout uit de tuin. Beuk, coniferen, wilg.

 

Maar ik doe graag mee.

 

De hoed is in de beginfase een dicht bolletje.

 

image.jpg.d50b0bca1a10c2e518c60023f2f2cf63.jpg

 

Vanaf dan zijn ze heerlijk.

De hoed klapt zeer snel uit, weg van de steel.

 

image.jpg.ebddc9596fe5003aff7122cb296f618f.jpg

 

Bovenstaande kan soms binnen een dag dus je moet het in de gaten houden.

 

image.jpg.9b3fb8783301e116a0555a40f17b38d2.jpg

 

Hierboven is hij net wat te oud.

Perfect eetbaar maar minder smakelijk.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat geweldig @Greener, dank voor deze geweldige suggestie. Paddestoelen zijn helemaal nieuw voor mij. Is wel een goede aanvulling in de prepverzameling. Ik heb nog wel wat ruimte in de volkstuin, dus ik zou het graag willen proberen. Uiteraard tegen kosten. En als je niet genoeg hebt, dan hoor ik graag waar je ze gekocht hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Greener,

 

2de vraag ?

Maakt de houtsoort voor de snippers nog uit ?

 

Excuus,

 

Had helemaal over die tweede vraag heen gelezen.

Ze krijgen hier alle houtsoorten behalve coniferen en spar/den.

Deze families bevatten schimmelwerende stoffen vandaar.

Beuk, wilg enz dus vnl de zachtere witte houtsoorten hebben ze zo op.

Ik probeer wel eens wat harde houtsoorten te mengen zodat ze wat meer te doen hebben.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Richa,

 

De goede adressen wil ik best geven maar om daar nu broed te gaan kopen en met succes de winter doorloodsen dan sta je voor een flinke uitdaging.

Beter even wachten tot het voorjaar dan is er vast wel een manier om wat zakjes broed richting een SC oid te krijgen en anders misschien via @Simurgh voor een vriendenprijs in de prepshop? (Zolang de Prepshop er geen kosten mee krijgt)

 

Greener

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds ik grote delen van mijn tuin met houtsnip heb bedekt groeien die krengen overal. Ik weet dus nooit (op een paar soorten na) welke paddenstoelen je kunt eten dus laat ze mooi staan. Als er broed beschikbaar is, wil ik het wel eens proberen. Ik heb nog een paar bakken houtsnippers staan als ondergrond.

@Greener een mooi topic dit. Hoe herkennen we de soort tussen andere soorten of hebben ze een bepaalde geur\kleur?

 

PS zal vandaag eens een paar pixies proberen te maken die bij mij groeien.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds ik grote delen van mijn tuin met houtsnip heb bedekt groeien die krengen overal. Ik weet dus nooit (op een paar soorten na) welke paddenstoelen je kunt eten dus laat ze mooi staan. Als er broed beschikbaar is, wil ik het wel eens proberen. Ik heb nog een paar bakken houtsnippers staan als ondergrond.

@Greener een mooi topic dit. Hoe herkennen we de soort tussen andere soorten of hebben ze een bepaalde geur\kleur?

 

PS zal vandaag eens een paar pixies proberen te maken die bij mij groeien.

 

Als je eenmaal een Stropharia hebt gezien dan herken je ze direct.

Een wijnrode cap bovenop een uit de kluiten gewassen dikke witte steel.

Die kom je niet elke dag tegen.

Al is het goed mogelijk dat je deze tegen het lijf loopt in Nederland en België.

Ze komen nog wel eens voor in bosrijk gebied waar de gemeente paden van houtsnippers heeft gemaakt.

 

Bij de BOL in Frankrijk heb ik al wel eens iets dodelijks (in ieder geval zeer ongezond) in mijn mandje geplaatst.

Gelukkig ben ik zo wijs om de paddestoelen te laten checken, ook de champignons van de paardenvelden.

(Ik zit in een gebied waar dorpelingen op gezette tijden massaal de bossen induiken)

 

Als je eenmaal je eigen Stropharia op een bed hebt groeien hoef je eigenlijk niet meer bang te zijn voor ongewenste gasten.

Schimmels tolereren elkaar niet al te best en de Stropharia valt aan middels een Blitzkrieg dus dat zit wel goed.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar meteen een flinke batch broed gemaakt.

 

Ik had nog een 80 liter ton staan waar ik gaten in heb geboord voor de afwatering.

Eerst een flinke laag stro op de bodem geplaatst, dit werkt ook isolerend voor de komende maanden.

 

image.jpg.458878a69e8860258d77065d949736e4.jpg

 

Vervolgens had ik al een paar maanden geleden een flinke zak beukensnippers gekocht.

De zak heb ik geopend en in het midden had ik 400 gram broed gestopt.

Dit was het resultaat:

 

image.jpg.4a1079d849edfdf729fdc276093485a6.jpg

 

Zoals je kan zien is 400 gram nu een kilo of 20 geworden.

 

image.jpg.2d7e6eb02e9f7cb2b7101c467b20bde6.jpg

 

Zoals je kunt zien goed wit.

 

Ook had ik naast deze zak broed wat cocos liggen, de Stropharia had flinke trek.

 

image.jpg.53b110f724bf72d010aa114ff867ab2a.jpg

 

De Stropharia had hier zelfs twee weken geleden al vruchtvorming op zoals je kunt zien maar elke dag paddestoel eten trek ik niet.

Alles in de ton met flink wat stro voor de beluchting.

Dit helpt om de schimmel sneller en krachtiger te laten groeien.

 

Als laatste heb ik het nog afgetopt met wat compost.

Dit helpt op de een of andere manier aangezien veel schimmels samenwerken met bacteriën.

 

image.jpg.18496e68e58683f379dbe14ceac13d92.jpg

 

In de winter gaat er extra stro bovenop en zal zo nu en dan checken of het niet te vochtig gaat worden.

Genoeg broed voor drie fora als ik zo doorga :)

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
@Greener, dit is een leuke post. Ben erg geïnteresseerd. Wanneer je nog een beetje broed over hebt doe ik graag mee. Wanneer ik dit zou meenemen naar Hongarije hoe kan ik dat het beste transporteren? Overleven die schimmels wel een dag of twee?

 

Schimmels overleven zelfs natuurrampen dus een dag of twee is geen enkel probleem.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...