Ga naar inhoud
GENEGEERD

Belangrijke punten bij SHTF om rekening mee te houden


Bushtucker

Aanbevolen berichten

Enige tijd terug heb ik met enkele mensen een brainstormsessie gedaan over de eerste dagen van een SHTF in onze huidige maatschappij die ik jullie niet wil onthouden, en waarvan ik enkele zaken nog niet gelezen heb op dit forum:

 

In het algemeen zullen mensen gefrustreerd raken als hun zekerheden wegvallen, daarbovenop komt de ellende van alles dat wegvalt:

 

Medicatie, drugs en genotsmiddelen

 

Substantieverslaafden (drugs, alcohol) en psychiatrisch patienten draaien door, in mindere mate geldt dit voor hen die afhankelijk zijn van tabak of slaap- en kalmeringsmiddelen. Ernstig lichamelijk lijden als gevolg van afwezigheid medicatie en pijnstillers. Breng deze potentiele risico's in kaart, zeker als je in een achterstandswijk woont of naasten / familie met bovengenoemde kenmerken hebt.

 

Hygiene

Afval wordt niet meer opgehaald. Bij stroomuitval werkt koeling, water toevoer (drinkwater) en afvoer (polders, bemaling) en rioolwaterzuivering (dus afvoer) niet meer. Wanhopige mensen doden elkaar en zichzelf. Schimmelvorming door vochtproblemen als gevolg van uitvallen verwarming. Kortom: Een explosie van ziektekiemen en virussen.

 

Industrie

Als gevolg van wegvallen energie en toezicht kunnen industriele processen uit de hand lopen, die, zonder dat ze gecontroleerd tot stoppen worden gebracht, tot calamiteiten kunnen leiden. Kerncentrales, (petro)chemische industrie, onderzoeksinstituten voor veterinaire en menselijke geneeskunde (uitbraak dodelijke virussen en bacterien), enz. Gevolg: Vervuiling van onze resterende schaarse resources. Raadpleeg http://www.risicokaart.nl

 

Geestelijke en lichamelijke gesteldheid

Zie ook hygiene. Angst, stress en wegvallen comfort levert algemeen ongemak of zelfs gevaar voor lichaam en geest op. Hiervan herstellen is bij SHTF moeilijk tot zelfs onmogelijk. Paranoïa, "cabin fever", niet helder verstand kunnen denken/beslissen, ondervoeding, onderkoeling. Naast preppen werken aan je geestelijke en lichamelijke afweer.

 

Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral

Spreekt voor zich denk ik, maar met name gaat het er hier om dat je rekening moet houden met naasten die je zullen verraden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Medicatie is niet zo'n heel groot probleem de eerste dagen. Meeste "patienten" hebben voor enige dagen/weken medicatie thuis. Plus apotheken hebben ook een voorraad. Na 2-4weken gaat het wel een rol spelen.

Petrochemische industrie heeft in veel gevallen een backup generator en de kritische systemen zijn ingericht op stroom uitval, om een gecontroleerde shutdown te kunnen uitvoeren.

 

De meeste zaken die je aangeeft zijn toch meer voor de langere termijn volgens mij. Bij 2-3 dagen zie ik nog niet echt hele grote risico volle problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben momenteel een calamiteitenplan aan het maken, als ouders nog niet echt aan het preppen zijn moet ik dat maar doen he? Pa heeft altijd enkele weken medicatie op voorraad voor diabetes maar het eerste wat ik hem laat doen op 'zijn' boodschappenlijst is medicatie gevolgd door veiligheidsmiddelen zoals prikkeldraad en (kruis)bogen+pijlen etc.

 

Ma gaat op pad voor extra eten en supplies / Ikzelf ga eerst op weg naar huis (Bug In) en aangekomen / onderweg shop ik nog voor extra jerrycans/benzine/kaarsen etc...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies Bushtucker, ik had het over medicatie. Drugs/alcohol zijn een ander verhaal, maar zeker niet ongevaarlijk.

 

Om nog verder op je verhaal in te gaan: gevangenissen die niet meer te handhaven zijn........ Tbs klinieken waar geen toezicht meer is.......

 

Lees dit eens, als denkt dat je buurman met z'n kids zo vriendelijk is (nu)....http://www.shtf.nl/index.php/preparedness/22-nine-meals-from-anarchy

 

Jou plan loopt van kortstondige shtf tot langdurige shtf. Niks mis mee maar het vergt wel verschillende planning/aanpak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, nooit aan gedacht, maar ook junks en psychisch gestoorden kunnen je lastig vallen na een SHTF. Daarom, stealth! Ik heb al eens eerder gezegd hier op dit forum dat ik niet geloof in ruilhandel. Als je zelf je zaakjes voor mekaar hebt hoef je er niet op uit en loop je volgens mij minder kans op problemen. Ik woon midden in de stad Groningen maar hoef mijn huis niet uit voor voedsel, water en alle andere zaken, mits een SHTF niet langer dan een maand duurt. Als prepper ben je nooit klaar, daarom werk ik nu aan vergroting van met name mijn voedsel- en watervoorraad zodat dat twee maanden wordt en verder. Persoonlijke verzorging (wc papier, tandpasta, zakdoekjes, schoonmaakmiddelen, zeep ec.) heb ik nu voor zeker een jaar in huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

GroningerPrepper: op een gegeven moment zul je er toch uit moeten. Misschien niet omdat je een grote etensvoorraad hebt, maar de maatschappij zal toch een nieuwe vorm moeten krijgen. Nu kun je natuurlijk hopen en wachten totdat veel andere mensen elkaar "uitgeschakeld" hebben (hongerdood of dood door watertekort, zelfmoord, geweldadige dood) maar er zullen zeker andere mensen overblijven die slim zijn en de juiste voorraden weten aan te spreken. En ook die personen kunnen door gaan draaien, wat je vaak ziet bij mensen die langere tijd in een abnormale situatie zitten of in een situatie zonder andere mensen. De belangrijkste vraag is denk ik: hoe ga je daar mee om?

Link naar reactie
Delen op andere sites

SHTF....waarmee rekening houden? Explosie van ongedierte, vliegen muggen, muizen, ratten.....twee muizen die zich onder ideale omstandigheden voortplanten, zijn er na één jaar EEN MILJOEN!!!! Twee ratten 'slechts' 15.000....muizenvallen en gif preppen? Ziekte van Weil (vaak dodelijk), Hantavirus (erg dodelijk), de pest (potentieel dodelijk)....allemaal knaagdierziekten cq de luizen en vlooien en bacterieen die erop wonen

Link naar reactie
Delen op andere sites

SHTF....waarmee rekening houden? Explosie van ongedierte, vliegen muggen, muizen, ratten.....twee muizen die zich onder ideale omstandigheden voortplanten, zijn er na één jaar EEN MILJOEN!!!! Twee ratten 'slechts' 15.000....muizenvallen en gif preppen? Ziekte van Weil (vaak dodelijk), Hantavirus (erg dodelijk), de pest (potentieel dodelijk)....allemaal knaagdierziekten cq de luizen en vlooien en bacterieen die erop wonen

 

Zou je dat kunnen eten?

Die muizen bedoel ik dan.

 

Ik weet dat men in België in sommige restaurants "waterkonijn" op het menu hebben staan.

Oftewel bizonrat.

Ik heb het nog nooit besteld, en was het ook niet van plan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou me er niet aan wagen; dikke kans dat die beesten een zooi ziekten in zich hebben waar je bang van wordt;

ik ben al huiverig met eekhoorntjes in het wild; villen buiten het kamp met handschoenen aan, ingewanden GOED controleren op vlekjes etc, en helemaal kapot bakken is de enige manier waarop ik echt wild eet en dat zóu aardig veilig moeten zijn, maar goed. 100% zeker weet je het nooit natuurlijk wat je er allemaal bij eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou je dat kunnen eten?

Die muizen bedoel ik dan.

 

Ik weet dat men in België in sommige restaurants "waterkonijn" op het menu hebben staan.

Oftewel bizonrat.

Ik heb het nog nooit besteld, en was het ook niet van plan.

Waterkonijn is geen inheems dier en heeft niks te maken met een doordeweekse rat.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waterkonijn oftewel muskusrat komt inderdaad hier niet vandaan maar doet het hier goed, doordat hij goed gangen kan graven in onze bodem. Het is inderdaad een potentiele ziektedrager maar goed schoonmaken en goed bakken dan is het erg goed te eten. Is toch zo'n 1.2 kilo vlees en je kan de huiden mooi villen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...