Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zout, en hoe verder?


Roel

Aanbevolen berichten

Je kan altijd aan iets zoets komen, bieten, honing...

Je kan altijd aan iets pittigs komen, mierikswortel...

Maar hoe ga je om met je zoutbehoefte?

Ik kan me veel voorstellen, maar zout is een ding waar je waarschijnlijk nooit genoeg van kunt hebben.

Ik zie na een SHTF-gedoe niet zomaar een oplossing voor het zout-probleem.

Er zijn zoveel verschillende zaken waar je het nodig hebt...

Huiden prepareren, je eten, voedsel inmaken, noem maar op.

Er is alleen geen enkele mogelijkheid om zout te winnen, te diep.

We hebben een onmogelijke voorraad zout in huis, maar het zal op de lange duur waarschijnlijk nog niet genoeg zijn, dus nog meer preppen...:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Zout is vrij makkelijk te preppen. Bij de Sligro kocht ik voor 5 euro een baal keukenzout van 25kg.

Het verbruik zal vele malen hoger liggen dan nu idd, je gebruikt het voor diverse inmaakprocessen en wat @Roel al noemde.

 

Als een SHTF dermate lang duurt (jaren) dat het allemaal op is, zal je net als vroeger wellicht weer een bloeiende zout(ruil)handel krijgen.

Karavanen door Europa, vanaf plekken waar het dichter onder de oppervlakte ligt, in de geschiedenis kwam het soms van erg ver.

Zelfs tegenwoordig trekken er nog karavanen door diverse delen van de wereld. Bv. in Ethiopie en Tibet: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zoutnomade

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MyronPrps Dat kan wel zo zijn, maar dan moet je er alsnog wel heen kunnen gaan tijdens een SHTF. Lijkt me niet dat een weldenkende prepper daar tegen die tijd daadwerkelijk die hele trip voor wil maken met alle risico's die daarmee gemoeid zijn. Ik in ieder geval niet. Ik prep liever hier en daar een paar pakken zout omdat je het voor behoorlijk wat dingen kan gebruiken. Het is niets voor niets dat zout in een SHTF (of in het oude Rome) z'n gewicht in goud waard is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MyronPrps Dat kan wel zo zijn, maar dan moet je er alsnog wel heen kunnen gaan tijdens een SHTF. Lijkt me niet dat een weldenkende prepper daar tegen die tijd daadwerkelijk die hele trip voor wil maken met alle risico's die daarmee gemoeid zijn. Ik in ieder geval niet. Ik prep liever hier en daar een paar pakken zout omdat je het voor behoorlijk wat dingen kan gebruiken. Het is niets voor niets dat zout in een SHTF (of in het oude Rome) z'n gewicht in goud waard is.

 

Je kunt moeilijk de hele shtf in je huis blijven zitten. Na een tijdje moet je er toch uit. Zout winnen en hier handel mee bedrijven lijkt mij geen verkeerd plan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MyronPrps Dat kan wel zo zijn, maar dan moet je er alsnog wel heen kunnen gaan tijdens een SHTF. Lijkt me niet dat een weldenkende prepper daar tegen die tijd daadwerkelijk die hele trip voor wil maken met alle risico's die daarmee gemoeid zijn. Ik in ieder geval niet. Ik prep liever hier en daar een paar pakken zout omdat je het voor behoorlijk wat dingen kan gebruiken. Het is niets voor niets dat zout in een SHTF (of in het oude Rome) z'n gewicht in goud waard is.

 

Volgens mij ging het juist om de lange termijn: dus hoe je aan zout komt NA de SHTF, als je "paar pakken zout" op zijn.

En dan lijkt mij dat zeezout gewoon een goede optie zou zijn?

Al denk ik niet dat het te doen is dat iedereen zijn eigen zout zou gaan winnen, daarom verwacht ik net als @Raycoupe dat er dan een zouthandel op gang zal komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MyronPrps, @Loreen, My bad, niet goed gelezen. Klopt dat je ter zijner tijd wel maar een oplossing moet gaan zoeken, en dan kan idd die grote zoute waterplas nog wel eens handig zijn.

 

Lijkt mij leuk om dit eens tijdens een SC te proberen. We praten er wel erg leuk over maar het echt doen lijkt mij vele malen lastiger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij leuk om dit eens tijdens een SC te proberen. We praten er wel erg leuk over maar het echt doen lijkt mij vele malen lastiger.

 

Hier drie manieren om zout te winnen...

rot_6bc90904-7c98-4970-9837-cdc82841de8a.jpg

Deze manier schijnt de Nederlandse manier te zijn...lijkt me nogal moeilijk eigenlijk.

http://www.zoutkristallen.nl/index.php/hoe-krijgen-we-dat-zout-in-handen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij leuk om dit eens tijdens een SC te proberen. We praten er wel erg leuk over maar het echt doen lijkt mij vele malen lastiger.

 

Is dat niet juist heel erg makkelijk?

Zout water nemen, water laten verdampen, zout overhouden?

Of zie ik nu iets over het hoofd?

 

-edit

Oke als ik zo stuudje d'r afbeelding zie, zie ik iets over het hoofd :')

Link naar reactie
Delen op andere sites

In vroeger tijden werd in NL zout niet direct uit zee gewonnen (bv zoutpannen zoals in Frankrijk), maar het zoute veen werd verbrand:

 

Moernering, selnering of darinkdelven is het afgraven van moer, ooit door de zee overspoeld veen, om daaruit door verbranding zout te kunnen winnen. Het is een typische economische activiteit voor de Middeleeuwen en het begin van de Moderne tijd.

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Moernering

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel zout preppen dus, ook ideaal als ruilmiddel en het kost nu niks. Een reusachtig rendement vergeleken met edel metalen. :p

En onderzoeken hoe je het ook zelf kan produceren/winnen, zelf ook nooit naar gekeken. Benieuwd wat hier voor ideeën uit komen en leuke workshop op een zomer SC. :)

 

Zeewater - Groot oppervlakte (donkere tarp op grond) - Dun laagje - Zon.

 

SC Zeeland . :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enkele maanden geleden is hier een draadje voorbij gekomen over Amerikaanse preppers die punten gaven over de prep spullen . Ik zelf kon geen woord lezen omdat het engels was . Maar ik weet nog uit jullie commentaar dat jullie lachten omdat je pas een punt kreeg als je 50 kg zout op voorraad had . Zelfs @Raycoupe heeft het weg gelachen 50kg zoveel ik gebruik maar 1kg per jaar . Wie heeft zoveel zout op voorraad. Enzo verder .

Wel ik . Keuken zout heb ik op zijn minst 30kg zee zout ongeveer 10kg slachtzout 100kg en strooizout heb ik nog 250kg van op voorraad. Ik heb ook nog van dat zout met een roze tintje. @Stuudje ik heb eens een zout mijn bezocht in Polen . Gigantische was het . Er was daar een complete katedraal uitgehouden . Daar hebben ze het wereldrecord balonvaren onder de grond bevestigt en ook het wereldrecord bensyspringen ( zal wel mis scheven zijn ) onder de grond bevestigt .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enkele maanden geleden is hier een draadje voorbij gekomen over Amerikaanse preppers die punten gaven over de prep spullen . Ik zelf kon geen woord lezen omdat het engels was . Maar ik weet nog uit jullie commentaar dat jullie lachten omdat je pas een punt kreeg als je 50 kg zout op voorraad had . Zelfs @Raycoupe heeft het weg gelachen 50kg zoveel ik gebruik maar 1kg per jaar . Wie heeft zoveel zout op voorraad. Enzo verder .

Wel ik . Keuken zout heb ik op zijn minst 30kg zee zout ongeveer 10kg slachtzout 100kg en strooizout heb ik nog 250kg van op voorraad. Ik heb ook nog van dat zout met een roze tintje. @Stuudje ik heb eens een zout mijn bezocht in Polen . Gigantische was het . Er was daar een complete katedraal uitgehouden . Daar hebben ze het wereldrecord balonvaren onder de grond bevestigt en ook het wereldrecord bensyspringen ( zal wel mis scheven zijn ) onder de grond bevestigt .

Hmmm, even opgezocht dat draadje @Geert. Ik zie niet dat men je weg lacht, Raycoupe geeft uitleg dat zoveel zout niet vreemd is, maar door de moderne mens(die alles kant en klaar koopt ipv zelf maakt) tegenwoordig ondergewaardeerd wordt.

De test zelf, die wordt wel weggelachen omdat deze niet zo goed in elkaar steekt, te Amerikaans, te weinig rekening houdend dat sommige dingen ook anders kunnen.(bv wecken ipv drogen)

http://preppers.nl/forum/threads/12991-Paraatheids-Quiz-Als-je-minder-dan-20-punten-scoort-is-het-niet-zo-mooi-voor-u?p=363622&viewfull=1#post363622

 

Oeh, zo'n zoutmijn moet wel heel groot zijn, zou ik best wel eens willen zien.

 

Trouwens , er is nog een toepassing van zout...zouttherapie bij astma en COPD. Zouttherapie zorgt voor het beter loskomen en een betere afvoer van slijm waardoor de kwaliteit van leven en het functioneren voor mensen met longproblemen.

Niet heel bekend. Ik heb het leren kennen via Valerie, die geen dure medicijnen voor haar longproblemen heeft maar zout gebruikt. Voor acute astma aanval werkt het niet, maar de kwaliteit van leven (en longen) gaat wel omhoog bij zouttherapie (ook wel te googelen op zoutkamer of Dry Salt methode).

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Enkele maanden geleden is hier een draadje voorbij gekomen over Amerikaanse preppers die punten gaven over de prep spullen . Ik zelf kon geen woord lezen omdat het engels was . Maar ik weet nog uit jullie commentaar dat jullie lachten omdat je pas een punt kreeg als je 50 kg zout op voorraad had . Zelfs @Raycoupe heeft het weg gelachen 50kg zoveel ik gebruik maar 1kg per jaar . Wie heeft zoveel zout op voorraad. Enzo verder .

Wel ik . Keuken zout heb ik op zijn minst 30kg zee zout ongeveer 10kg slachtzout 100kg en strooizout heb ik nog 250kg van op voorraad. Ik heb ook nog van dat zout met een roze tintje. @Stuudje ik heb eens een zout mijn bezocht in Polen . Gigantische was het . Er was daar een complete katedraal uitgehouden . Daar hebben ze het wereldrecord balonvaren onder de grond bevestigt en ook het wereldrecord bensyspringen ( zal wel mis scheven zijn ) onder de grond bevestigt .

 

Hier nog zo'n gek.

Genoeg zout om wat dode zeeën te creëeren :)

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koop ook nog meer bij blijkt dat er in de oudheid in zout werd betaald. zout als salaris:D

 

In het Romeinse Rijk werden de soldaten dan ook uitbetaald in ‘sal’, het Latijnse woord voor zout. Aan deze vorm van loon dankt het woord ‘salaris’ haar bestaan. In beschavingen in Afrika en Azië werden veren, schelpen, kralen en tanden van dieren als betaalmiddel gebruikt.

 

http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/van-zout-tot-bitcoins-betaalmiddelen-door-de-jaren-heen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 Kilo zout? daar doen wij minimaal 100 jaar mee met 5 personen.

De maximale hoeveelheid zout per dag voor een volwassene is 6 gram per dag, voor kinderen is het nog minder. Aangezien we noodrantsoenen in huis hebben waar ruim voldoende zout inzit, heb je geen extra zout nodig.

Een paar pakken is dus meer dan voldoende om voor jaren aan je ADH te komen.

 

Probeer vandaag de dag maar eens ingeblikt voedsel waar minder zout in zit dan de ADH te vinden. Dus heb je blikken of potten gekocht, dan hoef je daar helemaal geen extra zout bij te gebruiken. Dan heb ik het dus alleen over zout wat je nodig hebt om gezond in leven te blijven.

 

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/zout.aspx

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 Kilo zout? daar doen wij minimaal 100 jaar mee met 5 personen.

De maximale hoeveelheid zout per dag voor een volwassene is 6 gram per dag, voor kinderen is het nog minder. Aangezien we noodrantsoenen in huis hebben waar ruim voldoende zout inzit, heb je geen extra zout nodig.

Een paar pakken is dus meer dan voldoende om voor jaren aan je ADH te komen.

 

Probeer vandaag de dag maar eens ingeblikt voedsel waar minder zout in zit dan de ADH te vinden. Dus heb je blikken of potten gekocht, dan hoef je daar helemaal geen extra zout bij te gebruiken. Dan heb ik het dus alleen over zout wat je nodig hebt om gezond in leven te blijven.

 

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/zout.aspx

Tijdens een shtf zul je zeer waarschijnlijk meer zout gaan gebruiken. Om bijvoorbeeld wildvlees te pekelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...