Ga naar inhoud
GENEGEERD

Blikvoer, zakjes en pottenvoer opleuken


FincaInSpanje

Aanbevolen berichten

Tijd voor een nieuw draadje. Vaak hebben preppers potten, blikken en zakjes voer in de noodvoorraad zitten. De smaak van deze producten is meestal erg "neutraal" en aan zout meestal geen gebrek. In dit topic kunnen mensen aangeven hoe ze een maaltijd uit de voorraad toch kunnen opleuken, qua smaak, gezondheid misschien tot een acceptabele maaltijd. Ik zal een paar voorzetjes geven.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Wie kent het niet de Kung Fu Nasi en Bami (Struik). Menig student heeft er jaren op geleefd en menig prepper heeft ze in de voorraad. Deze blikken zijn bijzonder lang houdbaar en kosten rond de 1,75€ voor 800ml blik.

 

Op zich heeft deze bami\nasi niet eens een verkeerde smaak voor blikvoer, maar het is een beetje karig als je er een goede maaltijd van wilt maken. Wat ik doe is wat ketjap manis toevoegen en een beetje sambal naar smaak. Een eitje erop en een plakje ham (of ander vlees). En voor de Hollanders een lepeltje satésaus. Zo heb je snel een lekkere maaltijd.

 

Soms doe ik ook stukjes perzik bovenop de nasi\bami wat het wat frisser maakt. Je kunt met dit blikvoer eigenlijk alle kanten op.

 

Naamloos.jpg.237d089b798e1f6e9e3e388bad78e159.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Soep uit blik opleuken. Veel soepen uit blik zijn niet gevuld en meer veredelde bouillons dan soep te noemen. Wat ik regelmatig doen is extra vermicelli toevoegen, soepballetjes of stukjes kip. Verder wat peper toevoegen naar smaak en klaar is klara. Eigenlijk kun je met soep alle kanten op. Denk bijvoorbeeld als je nog wat gekookte rijst over hebt, groenten of wat ouder brood. Je kunt er gemakkelijk een goedgevulde maaltijd van maken.

 

Naamloos.jpg.422b8d1b33a2311f3424332f585f0d23.jpg

 

PS bouillon of bouillonpoeder is ook handig in je voorraad te hebben.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlamingen eten duidelijk anders dan Nederlanders.

Bij ons bestaat een maaltijd nog steeds uit 3 delen ,, vlees groenten en aardappelen ,, .

Nu die aardappelen zijn het moeilijks te preppen . Ja ik heb blikken en potten aardappelen maar lekker zijn die niet .

Deze bak ik steeds goed aan in boter ( ook moeilijk te preppen ) of olie . Veelal olijfolie. En dan flink kruiden meestal met kippekruiden .

Vlees kruid ik naar soort . En groenten kan je al flink opvrolijken met er een uitje bij te stoven . Een draai met de pepermolen doet wonderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlamingen eten duidelijk anders dan Nederlanders.

Bij ons bestaat een maaltijd nog steeds uit 3 delen ,, vlees groenten en aardappelen ,, .

Nu die aardappelen zijn het moeilijks te preppen . Ja ik heb blikken en potten aardappelen maar lekker zijn die niet .

Deze bak ik steeds goed aan in boter ( ook moeilijk te preppen ) of olie . Veelal olijfolie. En dan flink kruiden meestal met kippekruiden .

Vlees kruid ik naar soort . En groenten kan je al flink opvrolijken met er een uitje bij te stoven . Een draai met de pepermolen doet wonderen.

 

Dan zal ik wel vlaming zijn want dit klinkt mij beter in de oren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik prep geen blikjes, zakjes en potjes.

 

Het is vele malen lekkerder om je groenten zelf in te maken en te wecken met lekkere verse kruiden, dan hoef je ook niks op te leuken.

Toen ik nog geen moestuin had maar een balkon kocht ik gewoon in september alle lekkere groente op de markt en weckte dat met kruiden en dan had ik genoeg voor een heel jaar. Tegenwoordig komt alles uit eigen tuin, maar die heeft natuurlijk niet iedereen.

 

Echt waar het is vele malen lekkerder en vele malen gezonder ;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlamingen eten duidelijk anders dan Nederlanders.

Bij ons bestaat een maaltijd nog steeds uit 3 delen ,, vlees groenten en aardappelen ,, .

Nu die aardappelen zijn het moeilijks te preppen . Ja ik heb blikken en potten aardappelen maar lekker zijn die niet .

Deze bak ik steeds goed aan in boter ( ook moeilijk te preppen ) of olie . Veelal olijfolie. En dan flink kruiden meestal met kippekruiden .

Vlees kruid ik naar soort . En groenten kan je al flink opvrolijken met er een uitje bij te stoven . Een draai met de pepermolen doet wonderen.

 

Ik ben een Bourgondische Aziaat, qua eten. Maar het gaat in dit draadje om iets uit blik of pot op te leuken. Wanneer de SHTF plaatsvind en je een tijdje op de voorraad moet leven, heb je vaak geen verse producten meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Speciaal voor de Vlamingen dan.

 

Blik Stoofvlees van Coertjens (prima te doen). Bak wat paddenstoelen\champignons aan in een andere pan. Scheutje rode wijn bij de stoofvlees (niet te karig) en langzaam opwarmen. Champignons\paddenstoelen erbij en zwarte peper naar smaak toevoegen.

 

Naamloos.jpg.593a719fbf573d69e8355db3ada93e46.jpg

 

Deze blikken ken ik niet....Waar zijn deze te koop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze blikken ken ik niet....Waar zijn deze te koop

 

Eigenlijk is Coertjens vrijwel overal verkrijgbaar in grotere supermarkten, maar ik koop de grootverpakking wel eens bij de Makro. Van alle blikken stoofvlees is coertjens kwalitatief de beste en deze krijg je 9 op 10 gewoon bij de NL-se snackbars.

 

Ik koop ook wel eens van het huis merk van de Makro genaamd Horeca Select. Deze is prima van smaak ook en heeft grote brokken stoofvlees. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen dat het paardenvlees is, voor mij geen probleem, voor anderen soms wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk is Coertjens vrijwel overal verkrijgbaar in grotere supermarkten, maar ik koop de grootverpakking wel eens bij de Makro. Van alle blikken stoofvlees is coertjens kwalitatief de beste en deze krijg je 9 op 10 gewoon bij de NL-se snackbars.

 

Ik koop ook wel eens van het huis merk van de Makro genaamd Horeca Select. Deze is prima van smaak ook en heeft grote brokken stoofvlees. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen dat het paardenvlees is, voor mij geen probleem, voor anderen soms wel.

 

Paardenvlees maakt mij ook niet uit. Ik ga eens kijken bij de macro.

 

Thanx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier geen blik alles vers uit eigen tuin of wij maken het in, geen rommel in je eten maar echt voedsel!

 

Allemaal leuk en aardig maar volgens mij kom je er niet mee . Ik heb nu dit seizoen 149 potten geweckt maar om de voorraad op pijl te houden met je blik en glas bij kopen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

@calimero, klopt wat Geert zegt. Wij hebben nu ook veel dingen uit eigen tuin (en die van de buren), maar tijdens een SHTF moet je uit de voorraad eten. @Geert heeft misschien wel duizend potten geweckt staan met "vers" eten, maar met 8-10 man gaat dat heel hard naar beneden in periodes dat je weinig of niets kunt bijmaken. In de winter groeit er ook weinig in de tuinen.

 

Dit draadje gaat niet zo zeer over blikvoer, zakjes en potten van eigen geweckte spullen, maar meer over je noodvoorraad om dat een beetje te laten smaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Typisch Hollands, satésaus. Neem bijvoorbeeld die gehaktballetjes in satésaus. De balletjes gaan op zich wel maar de saus is reten dun en de smaak zoals alle blikvoer erg neutraal.

 

Naamloos.jpg.ae5d3b575a7fbff7ef7d3ecc15c6bbb7.jpg

 

Langzaam verwarmen en tijdens het verwarmen een grote lepel pindakaas doorroeren. Beetje sambal, knoflook (vers of poeder) en druppeltje ketjap manis naar smaak toevoegen. Ook kun je wat ongezouten pinda's malen en deze toevoegen voor meer smaak.

 

Uiteraard kun je dit doen voor alle blikken met satésaus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moet je die van Horeca Select kopen, blik van ruim 2600 gram soms in de aanbieding voor ongeveer 12€. Prima vlees en grote stukken (paard, weinig gewaardeerd dus goedkoop).

 

Ik weet niet voor hoeveel mensen je prept, Finca, maar zijn blikken vlees van 2,6 kilo niet wat groot? Ik bedoel: zelfs met meerdere personen krijg je dat niet in één keer op, en of je het na een shtf nog gekoeld kunt bewaren dat moet je maar afwachten. Daarom bestaat mijn voorraad uit handzamere porties,

 

Nu weer On Topic: Een flesje Tabasco doet wonderen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik prep voor 11.:eek:

 

Ik weet niet voor hoeveel mensen je prept, Finca, maar zijn blikken vlees van 2,6 kilo niet wat groot? Ik bedoel: zelfs met meerdere personen krijg je dat niet in één keer op, en of je het na een shtf nog gekoeld kunt bewaren dat moet je maar afwachten. Daarom bestaat mijn voorraad uit handzamere porties,

 

Nu weer On Topic: Een flesje Tabasco doet wonderen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal leuk en aardig maar volgens mij kom je er niet mee . Ik heb nu dit seizoen 149 potten geweckt maar om de voorraad op pijl te houden met je blik en glas bij kopen .

 

Klopt helemaal maar je weet niet waarvoor je prept!

Is het tijdelijk of voor enkele jaren?

En hoever ga je?

Ondertussen moet je toch je voorraad vernieuwen en op onze leeftijd die van mij en mijn man komt het aan op goed voedsel.

En geen vulsel, ik wil nu in TOP vorm zijn zodat als er wat gebeurd dat ik niet in TOB vorm ben!

Even voor de duidelijkheid groot getypt het is dus geen taal fout :-)

En met diverse kruiden kun je je eten lekker maken hoeft niet met blikvoer.

Als je met 10 man ervan gaat eten zal de rest ook een bijdrage moeten geven, anders....helaas.

Het zal niet zo zijn dat wij veel moeite doen voor onszelf en zorgen voor eten en de ander er van profiteert.

Dat kan er bij mij niet in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soep uit blik opleuken. Veel soepen uit blik zijn niet gevuld en meer veredelde bouillons dan soep te noemen. Wat ik regelmatig doen is extra vermicelli toevoegen, soepballetjes of stukjes kip. Verder wat peper toevoegen naar smaak en klaar is klara. Eigenlijk kun je met soep alle kanten op. Denk bijvoorbeeld als je nog wat gekookte rijst over hebt, groenten of wat ouder brood. Je kunt er gemakkelijk een goedgevulde maaltijd van maken.

 

Naamloos.jpg.422b8d1b33a2311f3424332f585f0d23.jpg

 

PS bouillon of bouillonpoeder is ook handig in je voorraad te hebben.

 

Blikken (kippen-, groente-, en dergelijke-)soep prep ik eigenlijk niet, want eigenlijk ben je dan bouillon aan het preppen. Bouillonblokjes nemen veel minder ruimte in. Een uitzondering maak ik voor een paar blikken stevige (bruine bonen- of erwten)soep. Soep is echt zo makkelijk zelf te maken, zelfs met restjes, en het belangrijkste bestanddeel is water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blikken (kippen-, groente-, en dergelijke-)soep prep ik eigenlijk niet, want eigenlijk ben je dan bouillon aan het preppen. Bouillonblokjes nemen veel minder ruimte in. Een uitzondering maak ik voor een paar blikken stevige (bruine bonen- of erwten)soep. Soep is echt zo makkelijk zelf te maken, zelfs met restjes, en het belangrijkste bestanddeel is water.

 

Beetje off-topic maar sluit prima aan op het bouillon gedeelte:

Zelf bouillonpoeder maken:

Kijk ook de rest van haar filmpjes. Zitten veel leuke en interessante tussen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap persoonlijk dit topic niet zo goed? Als je moet leven van je voorraad, hoe groot is dan de kans dat je de benodigdheden hebt die hier genoemd worden om de blikken op te leuken?

En als je die dingen om de voorraad op te leuken wel hebt, waarom zou je dan überhaupt die blikken open maken en niet gewoon een leuke (lekkere, gezonde) maaltijd maken?

Bedoeld als serieuze vraag, niet als sneer oid :)

 

Ter illustratie, ik zal niet alle posts doornemen want dat wordt een beetje suf, maar neem bijvoorbeeld deze:

Soep uit blik opleuken. Veel soepen uit blik zijn niet gevuld en meer veredelde bouillons dan soep te noemen. Wat ik regelmatig doen is extra vermicelli toevoegen, soepballetjes of stukjes kip. Verder wat peper toevoegen naar smaak en klaar is klara. Eigenlijk kun je met soep alle kanten op. Denk bijvoorbeeld als je nog wat gekookte rijst over hebt, groenten of wat ouder brood. Je kunt er gemakkelijk een goedgevulde maaltijd van maken.

 

PS bouillon of bouillonpoeder is ook handig in je voorraad te hebben.

 

Als je dan toch extra vermicelli, soepballetjes of stukjes kip, peper, wat gekookte rijst, groenten, wat ouder brood en/of bouillon of bouillonpoeder over hebt, waarom zou je dan niet gewoon daar een soep van maken? Kun je die blikken soep bewaren tot je echt geen eten meer hebt :)

 

Overigens is dit de reden dat ik een paar kilo-verpakkingen gedroogde kruiden en specerijen en daarnaast pakken gewoon gezeefde tomaat bij m'n preps heb. Daar kan je de meest afgezaagde saaie dingen toch mee op smaak brengen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Loreen, dit topic gaat er over om eenvoudig wat blikvoer op te leuken met eenvoudige middelen.

 

Nu denken de meeste mensen hier op het forum dat je al je voer in een BOB moet zien te krijgen, maar gelukkig zijn er ook mensen die een BIL of BOL voorbereiden. Dan kun je dus bergen voedsel verzamelen voor enige jaren. Wie destijds gekeken heeft naar Keuringsdienst van waarde en Vara Kassa (ik heb de links al een paar keer geplaatst), weten dat blikken en potten, mits niet ingedeukt 20-30-40 jaar houdbaar blijven. Nu kun je zoveel mogelijk wecken zoals @Geert, maar de meeste mensen hebben geen 1500 geweckte potten voer op voorraad staan. Blikken en potten kopen is dus handig voor deze mensen, ook gezien de houdbaarheid. Kruiden en specerijen kun je mits droog bewaard ook jarenlang mee vooruit, dus hiermee kun je makkelijk en snel een maaltijd opleuken. Dat is waar dit topic over gaat, meer smaak geven aan makkelijke maaltijden.

 

Mensen die denken met hun BOB en een paar pakken crackers langdurig in NL te kunnen kamperen, wens ik alle succes. Ik denk dat 90% binnen een maand dood of ziek is. Binnen 2 weken zal alles wat vers is, groeit en bloeit weg zijn. De Bob met zakjes en pakjes en verse spullen (naar ieders gelang) is voor 72u, daarna zal je een tijdje van je voorraad moeten leven en deze aan blijven vullen.

 

Als je nog verder nadenkt en je kunt voor 1,75€ een blik Kungfu Nasi\Bami kopen waarmee je je gezin een dag langer in leven kunt houden, dan zijn blikken een prima alternatief. Potten groenten en fruit kosten soms nog geen 50 cent, dus waar praat je dan over. Is zeker niet gezonder dan vers voer, maar wel beter dan geen voer. De blikken die ik koop zijn over het algemeen al goed te nassen, maar voor meer smaak kun je deze dus opleuken. Daar gaat dit topic dus over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...