Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ben ik iets vergeten?


Trooper

Aanbevolen berichten

Vandaag eens 1 van mijn scenario's nagelopen en mijn BOB daarvoor aangepast. In dit scenario ga ik ervan uit dat ik geruime tijd uit de buurt van de steden/dorpen wil blijven en zo lang mogelijk uit de natuur wil leven. Zo lang als mogelijk/nodig is in feite. Heb een aantal locaties in mijn hoofd en het plan is om op een aantal locaties langer te verblijven. Om van de ene locatie op de andere te komen heb ik een aantal plekken ertussen uitgezocht zodat ik alleen in de nacht hoef te verplaatsen en bij licht dan weer in een natuurlijke omgeving zit. Bij vrijwel elke locatie is een waterbron aanwezig. Ik wil zo licht mogelijk bepakt zijn.

Ik zal op mijn eerste locatie hoogstwaarschijnlijk 1 tot 5 mensen ontmoeten (familie). Zij zijn zelf geen echte preppers maar gaan mee in het plan. Dat is het even in kort geschetst. Mijn vraag nu is denken jullie dat dit een goede bepakking is of mis ik wat of hebben jullie een goede tip wat me nog enorm zou helpen?

 

- Poncho welke als tarp gebruikt kan worden (camouflage)

- Bijl

- Machete

- Opvouwbare zaag

- Fireknife (Light my fire met firesteel)

- (Knip)tangetje

- Drinkfles (roestvrijstaal 0,8L)

- 2 Campingpannetjes (groot en klein)

- Aantal meter paracord

- 6 Vuilniszakken (3 groot en 3 klein)

- Esbit brander met 4 fueltablets

- Aluminiumfolie

- Basic viskit met draad. haken en loodjes

- Yoyo reel

- 2 Conibear traps

- 2 aanstekers

- Stormlucifers

- Zak tondel (pluis uit droger, watten, en houtschaafsel)

- Vaseline

- 2 Kleine mesjes met slijpsteentje

- Beetje ductape

- Kleine EHBO kit: tekentang, steriele gaasjes, verband, sluitspeldjes, naald, zwaluwstaart, paracetamol en spierverslappers)

- Shemagh

- Muts

- Handschoenen

 

Dit alles incl de tas weegt net 7kg. Wat ik er in ieder geval nog bij wil doen maar nu niet voor handen had:

- Visnet

- Wollen deken

- Speelkaarten met daarop survival tips

 

Heb ook nog de optie om mee te nemen (zal waarschijnlijk voor 1 van de 2 gaan):

- Bugs met munitie incl draagtas (ca 3kg)

- 2 Kruisboogpistolen met munitie incl draagtas (ca 2 kg)

 

Zal dan rond 11-12kg uitkomen vermoed ik alles bij elkaar.

De afspraak met de mensen die ik ontmoet is dat ze het volgende meenemen: Tarp (camouflage), zaklamp, deken/slaapzak en verder alleen voedsel/drinken. Wonen allen redelijk bij elkaar in de buurt (max 5 km) en hebben mogelijkheid om via walkie talkie met elkaar in contact te komen/elkaar te vinden.

 

Nou mensen brand maar los op dit plan...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Iets meer kleding, zoals sokken, ondergoed? Een waterfilter?

 

Je wilt het natuurlijk licht houden, maar ik heb veel meer bij me. (naaisetje, waterfilter, waterzuiveringstabletten, tiewraps, secondelijm, lamp, meerdere messen, zipbags, toiletpapier, zeep, tampons, vochtige doekjes, watten, wegwerp washandjes, veel meer eten, nooddeken, poncho, jas trui sokken etc, slaapzak, solaroplader, drybag en nog meer...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iets meer kleding, zoals sokken, ondergoed? Een waterfilter?

 

Je wilt het natuurlijk licht houden, maar ik heb veel meer bij me. (naaisetje, waterfilter, waterzuiveringstabletten, tiewraps, secondelijm, lamp, meerdere messen, zipbags, toiletpapier, zeep, tampons, vochtige doekjes, watten, wegwerp washandjes, veel meer eten, nooddeken, poncho, jas trui sokken etc, slaapzak, solaroplader, drybag en nog meer...)

Je vergeet de aanhanger om dit alles in te vervoeren LOL

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Trooper je wilt "uit de natuur leven"? Voor het gemak ga ik er vanuit dat je dit in NL wilt doen. Al eens goed om je heen gekeken? Heb je enige jagers ervaring of ben je thuis in het vinden van eetbare planten in je omgeving? Zoniet, pas je BOB aan en ram er zoveel als mogelijk VOEDSEL en een waterfilter in. "uit de natuur leven" in NL is een leuk idee maar in mijn ogen niet realistisch. Te weinig voedsel en teveel mensen.....

 

Ik mis nog wat hygiëne zaken en extra kleding. Oja, wat topo kaarten en navigatie middelen van de Benelux?. Ondanks dat je in je eigen regio zit lijkt me dit toch zinvol, het kan zomaar zijn dat je alsnog moet verkassen....

Tevens zou ik iets minder gereedschap meenemen. Als je vooraf bepaalde lokaties kiest kan je daar nu al wat gereedschap op een strategische plek leggen. Je familie gaat mee met het plan? Dat houdt in? Ze vinden het wel "ok" of ga je ze vooraf nog eens meenemen met een trip om je BOB te testen? Lijkt me noodzakelijk. Je wilt niet na 2km er achter komen dat je tante bang is in een donker bos en je neefje niet goed kan wandelen omdat hij mega overgewicht heeft.....

 

Oja, wat is een "bugs met munitie"? Kevers die mestballen gooien naar je? :cool: Oja, en laat die 2 kruisboogpistolen lekker thuis, levensgevaarlijke dingen voor omstanders.....

 

Trooper, misschien af en toe wat flauwe opmerkingen maar wel met een serieuze gedachte. TEST je spullen vooraf en LEER van je fouten en verbeter, kom dan hier terug en vertel ons wat je heb geleerd......veel beter voor jezelf! :D

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor de tips alvast, @prepass ik was vergeten te vermelden dat ik omgevingskaarten er ook in heb. Niet alle locaties zijn in NL maar woon op een grens dus dan heb je dat al snel. Ik ben redelijk thuis in het eten uit de natuur (maar ben me er nog steeds verder in aan het verdiepen). Wat betreft de mensen die mee gaan is er 1 bij die ook daadwerkelijk met me mee gaat om te testen etc. De anderen zijn hierin niet getraind maar weet dat ze aardig wat kennis van de natuur hebben en bepaalde skills waarvan ik denk dat ik er wat aan heb.

Wat betreft het alvast daar neerleggen van tools vind ik wel een goede en ga ik zeker even nadenken hoe dat ik dat ga aanpakken. Qua hygiëne vind ik het lastig om zaken te kiezen omdat het meeste toch niet heel lang mee gaat en ik dus de afweging moet maken of het dan wel nut heeft of dat ik zaken op een andere manier kan tackelen. Vind ik lastig.

Denk dat de buks of kruisboogpistolen toch wel van nut kunnen zijn om wat gevogelte te vangen of wellicht ook ter bescherming van jezelf. Qua omgaan met die dingen valt het wel mee qua gevaarlijk denk ik want de mensen die meegaan hebben er allemaal ervaring mee en zo'n veiligheidspal zit er ook niet voor niets op. haha

 

Waterfilter erin doen is een mogelijkheid al denk ik dat het vanwege de waterbronnen niet heel noodzakelijk zal zijn maar wellicht is een kleine sawyer of een lifestraw wel iets om mee te pakken voor het makkelijke want die wegen toch haast niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is erg leerzaam de verhalen te lezen van mensen die NU vluchten...gemist worden vooral sokken, ondergoed en deo en tandenborstel.

Noodzakelijk zijn zeker mobiel met routekaarten (kan je er offline opzetten, net als wat er wel/niet eetbaar is in de natuur en alles wat jij op je spel kaarten wilt zetten) en offgrid oplaadmogelijkheid mobiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor de tips alvast, @prepass ik was vergeten te vermelden dat ik omgevingskaarten er ook in heb. Niet alle locaties zijn in NL maar woon op een grens dus dan heb je dat al snel. Ik ben redelijk thuis in het eten uit de natuur (maar ben me er nog steeds verder in aan het verdiepen). Wat betreft de mensen die mee gaan is er 1 bij die ook daadwerkelijk met me mee gaat om te testen etc. De anderen zijn hierin niet getraind maar weet dat ze aardig wat kennis van de natuur hebben en bepaalde skills waarvan ik denk dat ik er wat aan heb.

Wat betreft het alvast daar neerleggen van tools vind ik wel een goede en ga ik zeker even nadenken hoe dat ik dat ga aanpakken. Qua hygiëne vind ik het lastig om zaken te kiezen omdat het meeste toch niet heel lang mee gaat en ik dus de afweging moet maken of het dan wel nut heeft of dat ik zaken op een andere manier kan tackelen. Vind ik lastig.

Denk dat de buks of kruisboogpistolen toch wel van nut kunnen zijn om wat gevogelte te vangen of wellicht ook ter bescherming van jezelf. Qua omgaan met die dingen valt het wel mee qua gevaarlijk denk ik want de mensen die meegaan hebben er allemaal ervaring mee en zo'n veiligheidspal zit er ook niet voor niets op. haha

 

Waterfilter erin doen is een mogelijkheid al denk ik dat het vanwege de waterbronnen niet heel noodzakelijk zal zijn maar wellicht is een kleine sawyer of een lifestraw wel iets om mee te pakken voor het makkelijke want die wegen toch haast niets.

 

Geen water filter? Alle water moet je dan koken, of accepteren dat je dood gaat aan diarree. En met kruisboog pistolen jagen? Al eens geprobeerd om een duif te raken op 10 meter? Als je mis schiet ben je die pijl ook kwijt hè.

 

Probeer eens drie dagen alleen water uit de natuur te drinken en uit de natuur te eten. Succes.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen water filter? Alle water moet je dan koken, of accepteren dat je dood gaat aan diarree. En met kruisboog pistolen jagen? Al eens geprobeerd om een duif te raken op 10 meter? Als je mis schiet ben je die pijl ook kwijt hè.

 

Probeer eens drie dagen alleen water uit de natuur te drinken en uit de natuur te eten. Succes.......

 

Als je uit de natuur eet zal je alles toch moeten koken, en met twee pannetjes en een RVS drinkfles is water zuiveren logistiek ook geen probleem.

 

Er wordt hier wel eens gedaan alsof een waterfilter het belangrijkste prep-item ooit is maar als ik moet kiezen heb ik liever een pannetje + aansteker ipv een filter.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je uit de natuur eet zal je alles toch moeten koken, en met twee pannetjes en een RVS drinkfles is water zuiveren logistiek ook geen probleem.

 

Er wordt hier wel eens gedaan alsof een waterfilter het belangrijkste prep-item ooit is maar als ik moet kiezen heb ik liever een pannetje + aansteker ipv een filter.

 

Ik kook mijn hazelnoten, bramen, miereneitjes, beukennootjes, en ook bepaald groenvoer (bv vogelmuur en diverse soorten voor de 'sla') niet, maar zeker bij dierlijke voedselbronnen is dit idd wel aan te raden.

Alleen voor drinkwater een vuurtje bouwen is wat zonde van de brandstof, ook nog kans op geur, rook en sporen en je bent op dat moment niet zo mobiel.

 

Zoveel mensen, zoveel manieren :), ik gebruik zo'n filter zelfs op dagtripjes omdat ik geen zin heb twee liter water mee te sjouwen.

Naast super zuinige ledlampjes vind ik zo'n filter een van de belangrijkste innovaties van de afgelopen 30 jaar voor buitensporters.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Trooper . Leven uit de natuur ? In de lagelanden ? Ik moet er om lachen. Deze morgen nog stond ik voor dag en dauw in jagers uitfit met een cal. 12 jacht geweer in vlaams velden . Niet elk wild soort is momenteel bejaagbaar . Maar als je elke dag 3a4 uur moet uitsteken om jou portie vlees op de plank te krijgen ben je tendode opgescheven op het moment dat je jou BIL verlaat.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kook mijn hazelnoten, bramen, miereneitjes, beukennootjes, en ook bepaald groenvoer (bv vogelmuur en diverse soorten voor de 'sla') niet, maar zeker bij dierlijke voedselbronnen is dit idd wel aan te raden.

Alleen voor drinkwater een vuurtje bouwen is wat zonde van de brandstof, ook nog kans op geur, rook en sporen en je bent op dat moment niet zo mobiel.

 

Zoveel mensen, zoveel manieren :), ik gebruik zo'n filter zelfs op dagtripjes omdat ik geen zin heb twee liter water mee te sjouwen.

Naast super zuinige ledlampjes vind ik zo'n filter een van de belangrijkste innovaties van de afgelopen 30 jaar voor buitensporters.

'

Probleem wat ik heb met rauw eten uit de natuur is dat ik geen idee heb wat er allemaal overheen gezeken of eitjes in gelegd heeft, cq voor de zekerheid kook ik het en dan zeker alles wat op een meter of minder van de grond hangt/groeit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

'

Probleem wat ik heb met rauw eten uit de natuur is dat ik geen idee heb wat er allemaal overheen gezeken of eitjes in gelegd heeft, cq voor de zekerheid kook ik het en dan zeker alles wat op een meter of minder van de grond hangt/groeit.

 

Goede aanvulling, vooral vossenpis moet je mee uitkijken, daar kunnen erg vervelende ziektes in meekomen. Meter is een hele ruime veiligheidsmarge.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze ik ben me bewust van de kans op diarree maar denk dat het risico een stuk kleiner wordt als je de boel eerst filtert met een eigen gemaakt filter uit de natuur (want die mogelijkheid is er ook nog) en uiteraard zal alles eerst gekookt worden. @Geert ik ga er ook niet vanuit dat ik ff wat wild zomaar ga vangen maar richt me met name op vissen en hoop daarnaast af en toe een vogel hoop te schieten/vangen en hopen dat er af en toe wat in mijn opgezette vallen loopt. @Keyser Suze het schieten met zowel de buks als kruisboogpistolen wordt veel geoefend thuis op een doelpak (ik test zelf niet op dieren maar weet wel dat 1 van de mensen die meegaat in het plan het meermaals is gelukt om vanaf ca 30 meter een vogel af te schieten). Tuurlijk raakt munitie op den duur op (bedankt voor het wijzen daarop) maar mogelijkheid is er om zelf nieuwe pijlen te maken. Dit moet en zal ik mezelf gaan aanleren om me hier in te bekwamen. Weet dat er voorbeelden zijn bij pijl en boog en zal eens kijken of het voor een kruisboogpistool eender werkt of het veel aanpassingen vereist (tips zijn welkom als er iemand ervaring mee heeft). @Shush heb gekozen voor een wollen deken ipv slaapzak. Daarnaast zijn er verschillende mogelijkheden om te zorgen dat je droog ligt waarbij de hangmat ook al helpt. Ook kun je met de vuilniszakken vol bladeren bijvoorbeeld al veel doen om maar wat te noemen.

 

Op veel dingen is een oplossing uit de natuur te vinden, de grootste vraag die ik mezelf stel is hoe groot is je denkvermogen nog in zo'n situatie als je minder voedsel etc binnen krijgt. Ik hoor vaak bij mensen die een tijd in de natuur leven dat je na een tijdje vaak geen goede beslissingen meer gaat nemen omdat je niet goed meer kunt denken. Dat lijkt mij het allergrootste gevaar. Ik denk wel dat het makkelijker is om met deze opgedane skills etc om te schakelen is naar een ander plan en toch de bewoonde wereld op te gaan zoeken dan de omgekeerde versie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij valt vooral de contradictie op die je noemt. Je wilt zover mogelijk uit de buurt blijven van bewoont gebied maar wilt wel alle luxe in meervoud meenemen.

 

Zo neem je mee een bijl, machete en een opvouwbare zaag. Tevens een firesteel, aanstekers en lucifers. Je neemt tondel mee én esbit. Ga zo maar door.

 

Vanuit mijn perspectief wil je zo ver mogelijk uit de buurt van bevolking blijven dus moet je ook geen bevolkingsluxe mee gaan nemen. Door bv de machete en de zaag thuis te laten ben je meer aangewezen op je bijl waardoor je hier veel creatiever mee word. Neem alleen je firesteel mee en je zal langer vuur kunnen maken dan de aanstekers en lucifers gezamenlijk kunnen realiseren. Tondel is in de natuur genoeg te vinden. Etc. etc.

 

Ga 1 weekendje het bos in met zo weinig mogelijk bij je en leer van je ervaring. Later ga je weer een weekendje en dan neem je ander materiaal mee. Op deze manier word je veel onafhankelijker van het materiaal wat je meedraagt en zal je meer gebruik maken van wat de natuur je bied en goederen die je onderweg vind (bv lege flesjes, touwtje, veiligheidspeld etc).

 

Tip vanuit mijn man: Veiligheidsspelden standaard bij je dragen in de kraag van je overhemd, jas etc. Onzichtbaar, niet te verliezen en je hebt het altijd bij de hand. Na het wassen/drogen/strijken word hier elk shirtje, jas, overhemd etc. standaard voorzien van 2 veiligheidsspelden voordat ze weer de kast ingaan. Eerst vond ik het ook gek, maar zodra je het voor de eerste keer nodig bent (bv knoop van een broek af) sta je versteld van het feit dat je ze toch bij je hebt en wil je nooit meer wat anders.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij valt vooral de contradictie op die je noemt. Je wilt zover mogelijk uit de buurt blijven van bewoont gebied maar wilt wel alle luxe in meervoud meenemen.

 

Zo neem je mee een bijl, machete en een opvouwbare zaag. Tevens een firesteel, aanstekers en lucifers. Je neemt tondel mee én esbit. Ga zo maar door.

 

Vanuit mijn perspectief wil je zo ver mogelijk uit de buurt van bevolking blijven dus moet je ook geen bevolkingsluxe mee gaan nemen. Door bv de machete en de zaag thuis te laten ben je meer aangewezen op je bijl waardoor je hier veel creatiever mee word. Neem alleen je firesteel mee en je zal langer vuur kunnen maken dan de aanstekers en lucifers gezamenlijk kunnen realiseren. Tondel is in de natuur genoeg te vinden. Etc. etc.

 

Ga 1 weekendje het bos in met zo weinig mogelijk bij je en leer van je ervaring. Later ga je weer een weekendje en dan neem je ander materiaal mee. Op deze manier word je veel onafhankelijker van het materiaal wat je meedraagt en zal je meer gebruik maken van wat de natuur je bied en goederen die je onderweg vind (bv lege flesjes, touwtje, veiligheidspeld etc).

 

Tip vanuit mijn man: Veiligheidsspelden standaard bij je dragen in de kraag van je overhemd, jas etc. Onzichtbaar, niet te verliezen en je hebt het altijd bij de hand. Na het wassen/drogen/strijken word hier elk shirtje, jas, overhemd etc. standaard voorzien van 2 veiligheidsspelden voordat ze weer de kast ingaan. Eerst vond ik het ook gek, maar zodra je het voor de eerste keer nodig bent (bv knoop van een broek af) sta je versteld van het feit dat je ze toch bij je hebt en wil je nooit meer wat anders.

 

Met name de laatste tip vind ik een goede. Heb er wel in mijn EHBO kit zitten maar om deze dagelijks bij te hebben vind ik deze heel bruikbaar.

De tondel, Esbit en de aanstekers/lucifers zijn met name meegenomen met de gedachte dat wanneer ik me moet verplaatsen ik me vuur sneller/minder opvallend kan stoken en zal dus ook alleen in die situaties gebruikt worden zodat ik op die momenten meer tijd heb voor andere zaken. Als ik op locatie ben waar ik langer zal verblijven zal ik vermoedelijk altijd firesteel gebruiken (al sluit ik vuurboog ofzo ook niet uit).

 

Wat betreft mijn tools weet ik dat het dubbel op is maar denk dat het ons erg kan helpen. Als ik de andere mensen ontmoet die zelf geen tools van dien aard bij hebben denk ik dat ze wellicht toch nog van pas gaan komen. Misschien ben ik ook wel te veel op mijn tools gesteld nog. Denk dat ik inderdaad vaker tools thuis moet laten als ik op pad ga (al neem ik ze als ik een korte tijd weg ga ook echt niet allemaal mee hoor).

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou toch ook kijken naar wat je nu dagelijks eet.

stel dat je nu veel brood ed eet. dan is je lichaam gewend aan veel koolhydraten( en waarschijnlijk suiker) en een bepaalde hoeveelheid vezels.

als je in 1 x overstapt op voeding met nauwelijks koolhydraten en en andere vezels zal je lichaam daar een paar dagen aan moeten wennen

met bijbehorende ongemakken.

 

bovendien is de mens best wel een gewoontedier. ik zou er niet aan moet denken om een salade of een gebakken visje te moeten eten als ontbijt. daar staat mijn maag echt niet naar. smiddags wel.

ik zou dan ook echt iets van hartkeks meenemen, weegt niet veel, wel fijn bij het ontbijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft mijn tools weet ik dat het dubbel op is maar denk dat het ons erg kan helpen. Als ik de andere mensen ontmoet die zelf geen tools van dien aard bij hebben denk ik dat ze wellicht toch nog van pas gaan komen. Misschien ben ik ook wel te veel op mijn tools gesteld nog. Denk dat ik inderdaad vaker tools thuis moet laten als ik op pad ga (al neem ik ze als ik een korte tijd weg ga ook echt niet allemaal mee hoor).

 

Als je gewent bent om met maximale gear te werken en je hebt het niet ter beschikking in geval van nood sta je alsnog hulpeloos. Met hoe minder tools je gewent bent om te werken, des te grote het comfort zal zijn als je bij een SHTF, van welke aard dan ook, meer tools tot je beschikking hebt. "Oefen" daarom altijd zo minimalistisch als mogelijk. en leer jezelf aan om altijd, te pas en te onpas, kleine makkelijke voorwerpen bij je te dragen zoals een goede multitool en de veiligheidsspelden uit mijn eerdere tip.

 

Parakoord kan je bijvoorbeeld vergeten om zo mee te nemen. Op de volgende wijze heb je het bij je en valt het niet op:

https://www.youtube.com/watch?v=TZTxyWcTf-o

Mijn man heeft van goed koord hetzelfde en heeft er zijn sleutels aanhangen. Oftewel, je kan veel zaken standaard bij je hebben zonder dat het opvalt!

En nee, dit heeft hij niet uit het filmpje maar uit zijn defensie-tijdperk.

@Geert : Ja, soms zegt ze wel eens iets nuttigs ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...