Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] LifeStraw waterfilter


Simurgh

Aanbevolen berichten

De Life Straw is nu te koop in de prepshop; http://prepshop.nl/featured-products/lifestraw-waterfilter

 

 

 

De lifestraw van Vestergaard Frandsen is misschien wel de goedkoopste en kleinste waterfilter die er is. Dat heeft voordelen, maar ook nadelen. Daar gaan we eens naar kijken.

 

lifestraw-vertical-shot.jpg.9055d0e6cc18e7f9800ba47a4841a9b1.jpg

 

De specificaties:

- Filtert minimaal 1000 liter water.

- Verwijdert 99.9999% bacteriën uit het water (>LOG 6 reductie).

- Verwijdert 99.9% protozoaire parasieten uit het water (>LOG 3 reductie).

- Reduceert troebel water en filtert tot 0.2 micron.

- Heel licht, weegt slechts 57 gram.

- Bevat geen chemicaliën, geen batterijen en heeft geen bewegende delen.

- Makkelijk schoon te maken.

- Zeer duurzaam.

 

Let op: de LifeStraw filtert geen zware metalen of virussen en ontzilt water niet.

 

 

De eerste indruk:

 

Als je hem in je handen hebt, is de term 'straw' wel wat misleidend geweest. Het is eerder een lifetube dan een rietje. Maar desalniettemin heel klein, compact en licht. Dit komt onder andere doordat hij gemaakt is van een plastic wat vergelijkbaar lijkt met pvc pijp, wel sterk, maar weegt niet veel. De LifeStraw komt met een koortje om hem om je nek te hangen. In mijn beleven nutteloos, maar hij is ontworpen om in arme gebieden in derde wereld landen om de nek te worden gedragen.

De doppen die het mond gedeelte en het gedeelte dat in het water gestoken word sluiten goed af en lijken degelijk. Ik heb hem niet al maanden in gebruik dus over de werkelijke duurzaamheid kan ik niet veel zeggen. Als je het mij vraagt kun je er met de hond mee spelen als een stok zonder dat het kwaad kan, maar eerste indrukken kunnen bedriegen.

 

Een lekker slokje drinken?

 

Op vakantie in (nog) geen derde wereld land(NL) moest ik toch meer eens wat drinken. In het locale meertje wat uitsluitend bedoeld was voor de viervoeters onder ons en waar absoluut niet in gezwommen mocht worden(reden onbekend) heb ik in de vroege morgen een bakje water gehaald.

20120812_070603.jpg.af2d59541ab2b81f73dbebf049cb941a.jpg

 

Dit water heb ik na het constateren van leven hierin eerst door de fitall filter van steripen gehaald.

20120812_071230.jpg.150368c7753de3f1b62df9bad611779c.jpg

 

20120812_071242.jpg.d9e9ec89e34a0bb0276cbdd836a8eacc.jpg

 

20120812_071319.jpg.1609c1ca12e3cd8e70f3aa0bc4b54eee.jpg

Dit is het water na de fitsall filter, die misschien ook wel vervangen kan woorden voor een koffiefilter of een doek als het nodig is. Het water is vrij van bijvangst, maar ziet er nog niet appetijtelijke uit.

 

Tot deel 2

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 145
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Deel 2

 

 

Daar gaat hij dan het glas vol 'heerlijk' water, mijn steripen en zuigen maar.

20120812_071358.jpg.f590e2a7c2ae0ce07042fceebabfd2d8.jpg

 

En zuigen dat moet je wel kunnen, want er is heel wat zuigkracht voor nodig, het is nodig om 5 keer flink te zuigen voordat je je eerst slok binnen krijgt. Mijn zoon van drie kan als er eenmaal water uitkomt er wel uit drinken, maar niet het 'voor'zuigen , dat is voor hem te zwaar. Om een idee te geven...

 

Maar wat krijg je dan binnen?

Je zuigt vies water naar binnen en proef heerlijk helder water als het in je mond komt, maar hoe het er uit ziet, dat weet je niet, dat kun je namelijk niet zien. Dit is zeker voor een eerste keer een psychologisch nadeel.

Zeker als tegen het einde van het glas de LifeStraw blokkeert! Dan vraag je je af wat je net hebt gedronken.

 

Geen paniek, tenminste jullie dan ik had wel even mijn twijfels en dat duurde zeker een minuut of 15 voordat ik doorhad wat er gebeurt was.

 

De LifeStraw is een luchtkolom waar je een waterkolom in zuigt, daarom is dat zwaar, maar om daarna een extra luchtkolom erin te zuigen omdat het glas op is en het water wat nog in de LifeStraw zat er uit te krijgen, dat kan geen mens. Dit is dus in mijn ogen een tekortkoming, je kunt niet één glas water zuiveren, dat levert niet meer dan drie grote slokken op.

De LifeStraw is bedoelt om met je toet in de sloot te hangen en te drinken is dus mijn conclusie, snel een slok tussendoor.

 

Dit heb ik nog eens getest maar dit keer met een hele bak.

20120812_074224.jpg.cce122c5841f4f3d80400d31d2be7ba2.jpg

 

Dit werkte prima, tot mijn grote opluchting!

 

Het water wat uit de filter komt kun je dus niet zien, maar ik heb wel het water opgezogen en uitgespuugd in een glas, dit zag er uit als helder kraanwater, maar ik ben helaas de foto kwijt. Meer kan ik er niet over kwijt, maar ik leef nog en ben niet ziek geweest...

 

De LifeStraw is 1 ding, je kunt niets uit elkaar halen (koortje kan er wel af). Maar hoe weet je dan dat je er nog veilig uit kunt drinken? Dit kan ik nog niet testen, maar volgens de fabrikant, komt dat moment vanzelf omdat je er dan niets meer uit kunt zuigen en dan dus wel echt blokkeert.

 

 

 

Schoonmaken en onderhoud:

 

Als je klaar bent met drinken is het enige wat je moet doen hem uitblazen door hard te blazen en hem droog te maken, doppen er op en klaar.

 

De conclusie:

 

De LifeStraw is een product wat degelijk in elkaar zit, maar een keer zelf proberen is ook hier weer echt een must. De kracht met het zuigen, niet uit een glas drinken maar uit de bron, zijn dingen waar ik blij mee ben dit nu te weten dan dat ik zorg had over het functioneren van de LifeStraw als er al genoeg stress is.

Ik vind de LifeStraw een ideale backup filter door zijn gewicht, volume en (als je weet hoe) het gebruiksgemak. In je rugtas, in de auto, etc het neemt geen ruimte in.

 

 

Plus en Min:

 

+Compact

+Lichtgewicht

+Simpel ontwerp

+Onderhoudsarm/vrij

+Stevig(duurzaam?)

 

-Veel zuigkracht nodig (minder geschikt voor kleine kinderen)

-Niet praktisch voor één glas

-Geringe filter capaciteit (ten opzichte van duurdere filters)

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie review! Vooral met de pics erbij! Reden voor het niet mogen zwemmen zal wellicht blauwalg zijn geweest?

 

Dacht ik ook aan, maar weet vennetjes e.d. waar je gewoon nooit mag zwemmen als mens, de vraag is natuurlijk of de hond daar wel mag zwemmen..

Denk dat het bij sommige plassen / meertjes meer is om de natuur niet te verstoren. Want blauwalg is er niet het hele jaar door. Toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 1 maand later...
  • 1 maand later...

Beste @Simurgh,

 

Hartelijk dank voor je eerlijke en uitgebreide review en alles wat je zegt klopt wel. Ik wil je graag de nieuwste LifStraw toesturen voor een nieuwe review.

De nieuwste heeft betere eigenschappen, is maar 49 gram ipv 57 gram, is 3,5 cm korter en zuigt veel gemakkelijker door een nieuwe techniek die nog veiliger is.

Hierbij een plaatje van de dwarsdoorsnede zoals de nieuwe eruit ziet.

doorsnede.jpg.60820248114c7132cc797d82b2f9f87d.jpg

 

Bericht mij maar als je de nieuwste wil uitproberen.

 

Met veilige groet,

LifeStraw Nederland

 

Ton Pas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om dit topic maar weer even op te halen ivm de nieuwsbrief..

 

Ik vraag mij af, ik heb een katadyn, weet even niet welke, een kleine voor op reis.. en een berkenfield-filter voor in huis.. heeft zo'n LifeStraw dan nog toegevoegde waarde?

 

 

 

 

 

overigens was onze eerste filter een Katadyn Camp, ook een fijn ding, klein op te bergen en 10liter water in 2 uur tijd....helaas stuk gegaan omdat iemand het keramische filter kapot liet vallen..wel vervangbaar maar best prijzig en toen toch maar voor een Berkenfield gekozen, deze functioneert al 2 jaar zonder problemen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat zo'n lifestraw geen toegevoegde waarde heeft uit het oogpunt van veiligheid/drinkbaarheid.

Het gebruikersmak.......tja dat is een persoonlijke inschatting die iedereen zelf moet maken.

 

Is dit een reactie op de vraag van Piroska? Of jouw mening over de lifestraw?

In het eerste geval, snap ik je beredenering wel, hoewel ik in de praktijk mijn lifestraw's op plekken stop waar niet veel ruimte zit. In de auto, bij het reservewiel bijvoorbeeld, in mijn rugzak die ik dagelijks draag. Hij is heel compact en niet zo duur als de grote jongens in filter land.

In het tweede geval, het lijkt mij heel wat verstandiger om uit de lifestraw te drinken dan direct uit de sloot. (maar denk niet dat je dit bedoelt)

En het gebruiksgemak...tja dat is en blijft smaak. Voor een snelle slok is het super, voor een jerrycan schoon water niet(nagenoeg onmogelijk zelfs, of je moet iets van een pompsysteem bouwen, of speeksel... neeh voor een directe slok dus.).

@LifeStraw Nederland je hebt een pm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik liep vandaag met de hond door het bos heen en die was lekker aan het rennen en toen nam ze een grote slok uit een van de vele plassen die er lagen. Vanaf morgen neem ik de LifeStraw ook gewoon mee en ga ik met haar meedrinken zonder een centje pijn :)

 

Misschien kunnen we t.z.t. een leuke ludieke actie verzinnen wat je allemaal met de LifeStraw kan doen. Zou het bier of water ook in helder water kunnen toveren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik liep vandaag met de hond door het bos heen en die was lekker aan het rennen en toen nam ze een grote slok uit een van de vele plassen die er lagen. Vanaf morgen neem ik de LifeStraw ook gewoon mee en ga ik met haar meedrinken zonder een centje pijn :)

 

Misschien kunnen we t.z.t. een leuke ludieke actie verzinnen wat je allemaal met de LifeStraw kan doen. Zou het bier of water ook in helder water kunnen toveren?

@Mr. Gold ,

 

Bier door een Lifstraw drinken???? dat is pas alkoholmisbruik:p

 

Je brengt me wel op ideeen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag wil ik even meer duidelijkheid geven over de houdbaarheidsdatum van de LifeStraw. Deze vraag is ook gesteld hier bij Preppers.nl. Daarom voeg ik deze ook graag even toe bij deze Review.

 

Onze eerste LifeStraw versie had actieve componenten, maar de nieuwste LifeStraw heeft dat niet.

 

Bij testen is gebleken dat de doorvoer langzaam afneemt bij 1000 liter zeer vuil water, waardoor dit wijst op een passief filtersysteem.

 

Op dit moment heeft de patenthouder Vestergaard Frandsen een houdbaarheidsdatum van 3 jaar opgegeven, omdat de nieuwe LifeStraw pas 3 jaar op de markt is. Deze datum zal steeds bekeken worden naarmate hij langer op de markt is.

 

In de LifeStraw zitten draadjes die een beetje vochtig zijn en bij langdurige warmte zullen uitdrogen. Daarom zou je ook 1 x per 2 jaar de LifeStraw even kunnen gebruiken, voor een betere houdbaarheid.

Gelukkig zijn de nieuwe LifeStraws nu vacuüm verpakt en hierdoor zal de levensduur veel langer zijn dan die 3 jaar, mits goed opgeborgen op een donkere plek en beneden kamertemperatuur.

 

Hopelijk heeft mijn reactie voldoende vragen opgelost over de LifeStraw.

 

Ton Pas, LifeStraw Nederland

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...