Ga naar inhoud
GENEGEERD

Reef oftewel Gereedschap


Roel

Aanbevolen berichten

Wanneer we onverhoopt opeens off grid zijn en het duurt wat langer dan een paar maandjes en de brandstof voor het aggregaat is inmiddels ook op, dan is de tijd aangebroken om de werkplaats op te ruimen en al het elektrieke reef naar de vergetelheid te mikken.

Wie heeft er inmiddels een rijk uitgeruste timmerkist? Beitels, schaven, hamers, boren, zagen, bijlen, kruishout, winkelhaak, raspen, noem maar op. Want dan is het weer terug naar vroeger en komt het aan op goed handgereedschap en vakmanschap.

En niet te vergeten een mooi voorraadje spijker(tjes) en schroeven. En dan, wanneer die ook op zijn, een smidse om dezen te maken. Dus ook een flinke voorraad (smeed)ijzer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Wanneer we onverhoopt opeens off grid zijn en het duurt wat langer dan een paar maandjes en de brandstof voor het aggregaat is inmiddels ook op, dan is de tijd aangebroken om de werkplaats op te ruimen en al het elektrieke reef naar de vergetelheid te mikken.

Wie heeft er inmiddels een rijk uitgeruste timmerkist? Beitels, schaven, hamers, boren, zagen, bijlen, kruishout, winkelhaak, raspen, noem maar op. Want dan is het weer terug naar vroeger en komt het aan op goed handgereedschap en vakmanschap.

En niet te vergeten een mooi voorraadje spijker(tjes) en schroeven. En dan, wanneer die ook op zijn, een smidse om dezen te maken. Dus ook een flinke voorraad (smeed)ijzer.

 

Het heeft mijn aandacht, Roel.

 

Handgereedschap heb ik, hoewel nooit genoeg. En een smidse is mijn wens. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier helaas niet de ruimte om mijn eigen smidse te maken, wel heb ik een schuur vol met allerhande hand- en elektrisch gereedschap (zonnepanelen in een set-up die gemakkelijk off-grid te maken is) spijkers, schroeven, staal, hout, allerhande onderdelen en ga zo maar door.

En de handigheid om het kunnen te gebruiken. ;)

 

Alleen denk ik dat als ik het nog verder ga uitbreiden mijn meisje in opstand komt omdat de fietsen er niet meer in passen! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed punt @Roel. Door al onze verwennerij met elektrisch gereedschap en steeds meer semi professioneel gebruik, komt dit op de achtergrond. Natuurlijk heb ik wat handgereedschap en bijv wat zagen, maar feitelijk allemaal oud spul zo bot als Haarlem. Eigenlijk zou je een paar dagen per jaar wat dingen met de hand moeten maken.

 

PS ik heb ook veel gereedschap op accu. Dat is dan weer handig als je off-grid zit. Vooral wanneer je alles van het zelfde merk probeert te verzamelen en de accu's uitwisselbaar zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van het bot zijn van gereedschap is vaak het grootste probleem. Daarnaast het gebruik. Als je altijd met electrische apparaten werkt kom je werkelijk in de problemen als je eens iets met de hand wilt/moet doen.

De meeste mensen kunnen echt niet zo goed meer met een blokschaaf werken. Ik heb het van huis uit gelukkig mee gekregen om dat wel te doen en nu heb ik mee er aan gewend dat ik de wat kleinere klussen altijd met de hand doe.

 

Mijn timmerkist zit alles in om een (houten) huis te bouwen..

 

DSCF0109.jpg.7383770e1926fc9c27309ae18ef43c2f.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi ja en vooral goed gereedschap. Ik ben er dan ook erg blij mee. Ik ben bijna 59 en er zit nog gereedschap bij dat ik gebruikte bij m'n opa in de werkplaats toen ik een jaar of vijftien was.

Die draagriem is een must, De kist is echt zwaar met al dat ijzerwerk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...