Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ravage na gasfles explosie woning: woordvoerster Defensie komt om, echtgenoot kritiek


Tom

Aanbevolen berichten

Zelf heb ik 5 gasflessen de 5KG uitvoering, inmiddels buiten onder zeil geplaatst. Maar voorheen in de schuur dus niet zo verstandig.

 

Dit bericht doet me toch wel weer schrikken van de gasflessen als ze gaan lekken en ze staan binnen is een vonkje voldoende om een huis op te blazen.

 

Dit echtpaar had volgens het artikel gasflessen in de kruipruimte opgeslagen welke zijn gaan lekken.

 

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2476709/2015/10/03/Enorme-ravage-na-explosie-woning-woordvoerster-Defensie-komt-om-echtgenoot-kritiek.dhtml

 

[ATTACH=CONFIG]21134[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]21135[/ATTACH]

 

Bij de instorting verloor de moeder van het gezin, voormalig woordvoerster van Defensie Ingrid Baeck, het leven. De vader die kolonel is in het leger die in kritieke toestand overgebracht werd naar het brandwondencentrum van Neder-Over-Heembeek, is volgens de Zemstse burgemeester Bart Coopman inmiddels buiten levensgevaar. Het enige nog inwonende kind - een dochter van 16 - liep lichtere verwondingen op.

 

Zie nu dat het om 1 gasfles zou gaan. Heb dus wel een beetje de schrik te pakken. Denkend dat ik 5 gasflessen en 2X 20 liter petroleum in 1 schuur had staan evenals 5 liter thinner en 20 flessen met lampolie. liters verf en accu 's en diverse brommers met gevulde tanks.

 

Uit Hollandse zuinigheid heb ik de gasflessen gevuld met LPG met een LPG vulnippel zodat je bij elk lpg tankstation je gasflessen kunt vullen.

 

Maar is dit wel toegestaan i.v.m de wetgeving?

Weet iemand hier meer van? Onder andere verzekeringstechnisch.

 

Maar heb wel 1 grote brandblusser op elke verdieping en in elke schuur!

 

Maar zoals vermeld heb ik de gasflessen en de petroleum naar buiten verplaatst!

 

Zit nu toch te twijfelen of ik met gasflessen verder ga, ben ook een fan van petroleum niet zo gevaarlijk. en niet zo brandbaar, mijn neef heeft een test gedaan door brandende lucifers in en bak petroleum te gooien en er gebeurde niets de lucifers gingen gewoon uit.

 

 

links;

 

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151002_01899961

 

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2476709/2015/10/03/Enorme-ravage-na-explosie-woning-woordvoerster-Defensie-komt-om-echtgenoot-kritiek.dhtml

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
.....................Uit Hollandse zuinigheid heb ik de gasflessen gevuld met LPG met een LPG vulnippel zodat je bij elk lpg tankstation je gasflessen kunt vullen.

 

Maar is dit wel toegestaan i.v.m de wetgeving?

Weet iemand hier meer van? Onder andere verzekeringstechnisch.

 

Helaas is het vullen van gasflessen aan de pomp met LPG zwaar verboden. 'k Geloof dat er een boete van 1500 euro op staat, de pomphouder krijgt nog meer op z'n brood.

Vroeger deden we het voor op de camping, tot de politie er lucht van kreeg en alle pomphouders in Emmen een brief stuurde met de sancties en er actief op begon te posten.

 

Toen kwam ik erachter dat 100% propaan echt wel lekkerder stookt in de CV en als het koud is blijft van de LPG (ongeveer 50/50 propaan/butaan) de butaan in de fles achter, ook niet echt handig.

Bovendien heeft pure propaan t.o.v. LPG zo'n 25% meer energie waarde. Het verschil in prijs wordt hierdoor kleiner, al is LPG nog steeds goedkoper per Kw.

 

Verzekeringstechnisch weet ik er het fijne niet van, maar je mag er van uit gaan dat als je brandstof op een niet legale manier opslaat, ze snel hun handjes van een claim aftrekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je verzekeringstechnisch gewoon de lul bent. Je hebt meer in huis dan direct nodig voor eigen gebruik of zo.

 

Overigens is dat met die petroleum in bak niet zo'n goede test. Als je een lek hebt dan loopt de brandstof over je vloer, zeg maar, daarbij verdunt de boel zich en wordt het weer makkelijk brandbaar.

Metalen gasflessen buiten neerzetten is vragen om roest.

En aangezien je de flessen met lpg gevuld hebt ben je hier ook weer de sjaak. (verzekeringstechnisch dan).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tom naast rookmelders zijn er ook gasmelders voor propaan ed (ELRO RM400 Gasmelder 230 V + 9 V backup-batterij Detectie van Butaan, Methaan, Propaan (bij Conrad mar elders ook te krijgen neem ik aan ) dus detectie en melding is altijd mogelijk . Het probleem bij een gasexplosie is dat het explosie is waarbij de lucht/gas in een gebouw uitzet

waardoor muren ed ontzet worden of gewoon weggeblazen en bij zoiets krijg je als je direct aanwezig bent hete gassen in je longen waardoor de overlevingskansen ook drastich lager wordt .Het is zonder meer verstandig om je gasflessen in een goed geventileerde ruimten op te slaan of in de buitenlucht (maar niet in de zon !!!)

of je flessen legaal mag vullen met LPG weet ik niet maar je ziet het wel meer . Al deze gassen zijn zwaarder als lucht en zullen zich in een ruimte dus langzaam opstapelen .

Een regeltje is dat als je gas ruikt ( ook benzinedamp ed) dat er al een explosief mengsel aanwezig is .

gr will

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staat het één en ander duidelijk uitgelegd..

 

Sinds januari 2010 is het toegestaan om LPG voor andere doeleinden dan enkel tractie doeleinden te gebruiken, maar het is wettelijk niet toegestaan om zelf propaan gasflessen te vullen met LPG.

 

De meeste propaan gastanks zijn niet voorzien van een overdruk ventiel en de hebben al helemaal geen vul begrenzer van 80 %. U moet er rekening mee houden dat LPG is bestaat uit 60 tot 90 % vloeibaar propaan en 40 tot 10 % vloeibaar butaan.

Butaan verdampt niet meer bij temperaturen onder de 8 graden Celsius en zal vloeibaar in de gasfles achter blijven. Als u deze gasfles vervolgens op basis van aantal liters weer gaat vullen dan bent u zeker over de 80 % vulling heen. De hoeveelheid butagas zal telkens toenemen met het risico dat de gasfles overvuld wordt

 

http://www.gaswinkel.com/lpggasfles/zelfpropaangasflesvullen.htm

 

http://www.gaswinkel.com/info/wets_besluit_afname_lpg_tankstation_jan_2010.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt wel speciale LPG gasflessen (duur), maar in een butaan\propaan gasfles is het verboden af te vullen. Voor die paar euro wat het je bespaard zou ik het in ieder geval niet doen. Verzekerd ben je niet als ze erachter komen.

 

Een kennis van me had eens een gasfles los liggen in zijn achterbak die niet goed vast stond en dus ging rollen\stuiteren. Hij heeft geluk gehad dat de ontploffing door zijn achterruit ging en niet met de nippel naar voren gericht. Anders had hij geen hoofd meer gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas is het vullen van gasflessen aan de pomp met LPG zwaar verboden.

 

Helaas? Gelukkig!

 

LPG in een normale gasfles douwen is gruwelijk debiel en vragen om explosies. DOE HET NIET. Het is niet voor niets streng verboden!

 

Als prepper hoor je na te denken over wat je doet; extreem brandgevaarlijke stoffen opslaan in containers die daar niet expliciet voor bedoeld zijn is niet prepper-waardig.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

wat is het verschil tussen LPG en op PROPAAN/BUTAAN koken?

kun je LPG gewoon op je kooktoestel / BBQ aansluiten?

 

vanwege mijn werk kan ik makkelijk aan LPG-tanks komen, maar ik heb onder een afdak op een vlonder ook 2 flessen propaan staan, in de wind, uit de regen.

dat lijkt me veiliger dan in een afgesloten ruimte

 

Zowel campinggas (met name de winter variant) en LPG bestaat uit een deel propaan en een deel butaan, het verschil is vrij klein. Het werkt dus zonder aanpassingen op de meeste gasapparaten.

Oude toestellen uitsluitend geschikt voor butaan geldt dat niet. Daar pure propaan op aansluiten kan leuke steekvlammen geven weet ik uit de praktijk, helemaal met de verkeerde drukregelaar. Het aansluiten van propaanfles van een teer stoker (met bijbehorende drukregelaar) op een oud kooksetje was dus geen succes in het verleden.

 

Zelf prefereer ik propaan, geen gezeik in de winter en meer energiewaarde per liter/kg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zowel campinggas (met name de winter variant) en LPG bestaat uit een deel propaan en een deel butaan, het verschil is vrij klein. Het werkt dus zonder aanpassingen op de meeste gasapparaten.

Oude toestellen uitsluitend geschikt voor butaan geldt dat niet. Daar pure propaan op aansluiten kan leuke steekvlammen geven weet ik uit de praktijk, helemaal met de verkeerde drukregelaar. Het aansluiten van propaanfles van een teer stoker (met bijbehorende drukregelaar) op een oud kooksetje was dus geen succes in het verleden.

 

Zelf prefereer ik propaan, geen gezeik in de winter en meer energiewaarde per liter/kg.

 

 

dank voor je antwoord, ik kan dus wel LPG gebruiken maar vooral als het weer goed is. aan LPG kan ik gratis komen, dus ik ga 2 tanks opslaan en alvast uitproberen met mijn kooktoestel / BBQ / gaskachel. in het voorjaar ga ik een "plofhok" maken waar ik de gasflessen en stookolie (petroleum) in ga stallen, dit lijkt me toch een stuk veilligger bij groteren voorraden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dank voor je antwoord, ik kan dus wel LPG gebruiken maar vooral als het weer goed is. aan LPG kan ik gratis komen, dus ik ga 2 tanks opslaan en alvast uitproberen met mijn kooktoestel / BBQ / gaskachel. in het voorjaar ga ik een "plofhok" maken waar ik de gasflessen en stookolie (petroleum) in ga stallen, dit lijkt me toch een stuk veilligger bij groteren voorraden.

 

Geen idee waar je woont maar als het in een woonwijk is zou ik toch effe een paar keer nadenken. En dan goed nadenken.

ook als je niet in een woonwijk woont overigens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dank voor je antwoord, ik kan dus wel LPG gebruiken maar vooral als het weer goed is. aan LPG kan ik gratis komen, dus ik ga 2 tanks opslaan en alvast uitproberen met mijn kooktoestel / BBQ / gaskachel. in het voorjaar ga ik een "plofhok" maken waar ik de gasflessen en stookolie (petroleum) in ga stallen, dit lijkt me toch een stuk veilligger bij groteren voorraden.

Vergeet je niet om een vergunning aan te vragen voor het opslaan van die stoffen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...