Ga naar inhoud
GENEGEERD

DIY viskit (voor beginners)


homerun

Aanbevolen berichten

Omdat ik zelf 2 linker handen heb wil ik wat kennis/ervaring opdoen in het hele DIY gebeuren.

 

Ik kwam gisteren op het idee om dit te doen.

 

 

 

En omdat mijn vis kit erg slecht was (en misschien nog is) wou ik deze proberen te verbeteren.

 

 

 

Ik had eerst een standaard BCB viskit (als je dit een viskit kan noemen dan...).

 

Maar omdat het handvat/hengel erg slecht is wou ik zelf deze verbeteren.

 

Dit heb ik gedaan met:

 

 

 

Een:

 

- 1 klein stuk PVC buis

 

- 1 stuk keukenpapier (groot wc papier)

 

- duc tape

 

- en de vis spullen

 

 

 

Stap 1:

 

- Maak 4 inkepingen in de pvc buis. (2 onder elkaar en dan 2 aan de andere kant op de pvc buis)

 

 

 

Stap 2:

 

- scheur het keukenpapier door midden. En prop deze niet al te ver in een van de openingen van de pvc buis. En plak deze zelfde kant dicht met een stukje duc tape.

 

 

 

Stap 3:

 

- leg de vis spullen erin in de pvc buis.

 

- TIP: ik zelf had de loodjes boven en onderop gelegd omdat de rubberen delen soms wat vast blijven zitten. Hiermee kan je ze los halen door de pvc buis te schudden.

 

 

 

Stap 4:

 

- Prop nu aan de andere kant het andere stuk keukenpapier erin. En plak deze ook dicht met duc tape.

 

 

 

Stap 5:

 

- Wikkel wat vislijn om de inkepingen heen.

 

- Maak aan het eind een lus en haal de lus over de pvc buis zodat het goed vast zit.

 

 

 

Dan ben je klaar!!!

 

En heb je als het goed is dit resultaat:

 

 

 

Zoals ik al had gezegd is het echt heel erg simpel. En waarschijnlijk vinden de ervaren/handige DIY mensen er geen zak aan.

 

Maar ik wou/wil met het DIY ervaring en kennis op doen. En ik moet ergens beginnen.

 

Misschien krijg ik later ook wel een rechter hand ;D (grapje)

 

 

 

Ik moet wel eerlijk toegeven dat het hele idee van @JamHard zijn oude topic afkwam.

 

Hier een link naar het topic: http://preppers.nl/forum/threads/5773-DIY-Viskit?highlight=viskit

 

 

 

Ik hoop dat iemand hier iets mee kan!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Duidelijk te zien dat je 2 linkerhanden hebt . ( ik lach maar eens je kent me he )

Ik vind het goed dat je dat allemaal doet . Vervang nu eens het keukenpapier door een lapje stof . Dat kan je misschien ook nog gebruiken om de vis vast te houden moest je er ooit een vangen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de doe het zelver heb je ook van die plastic stoppen voor aan de uiteinden, die kan je alsnog beetje zekeren met duckttape of een stukje fietsband. dat stukje fietsband kan je ook naar de binnenkant afrollen en met een ander soort stop werken. die fietsband geeft ook extra grip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk te zien dat je 2 linkerhanden hebt . ( ik lach maar eens je kent me he )

Ik vind het goed dat je dat allemaal doet . Vervang nu eens het keukenpapier door een lapje stof . Dat kan je misschien ook nog gebruiken om de vis vast te houden moest je er ooit een vangen .

 

Aah dank je wel @Geert voor de tip. Ik had dit zelf niet bedacht. Maar ik ga hem zeker gebruiken! Dank je wel!

@carismo Ik zal eens gaan kijken. Dank je wel voor de tip!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er leuk uit @homerun!

 

Hou er wel rekening mee dat 5/8 PVC pijp, ondanks dat het taai is, redelijk snel scheurt (zeker als het inkepingen heeft)

Wellicht wil je voor versie 2.0 van je viskit een ander soort materiaal gebruiken.

 

 

 

Hmm dat wist ik niet... Ik zal nog even kijken welk materiaal ik volgende keer zal gebruiken. En natuurlijk zal ik het hier dan posten.

 

Nog bedankt voor de tip en het compliment

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf vis ik het liefst met een hengel, maar zo'n DIY kit wil ik wel een keer proberen. Is toch wel handig voor de BOB, ivm de beschikbare ruimte.

Van de week kwam ik toevallig een filmpje tegen van de "Hobo fishing reel". Wellicht dat je hiermee wat inspiratie kunt opdoen?

 

https://www.youtube.com/watch?v=sI1nC6yAmZ8

 

 

Een erg interessant filmpje.

Ik zal die ooit wel eens proberen te gaan maken. Als ik wat beter ben geworden in het zelf dingen maken en meer ervaring heb.

Maar het is wel een erg gave Vis kit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik ben erg benieuwd wat er in je viskit zit! Ik heb daar mijn eigen ideeën over, en zal eens kijken of ik vanavond of morgen een lijstje kan maken met mijn viskit.

Overigens heb ik een carbon telescoophengel van 40 cm transportlengte die uitschuift tot 4 meter. Deze bestaat uit meerdere delen. Iets meer gewicht, maar heeft ook voordelen.

Ik kan het ook gebruiken om een watersysteem van te maken, of een rietje, een val, noem maar op. Mogelijkheden genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf enorm veel van die kant en klare onderlijntjes met haakje gekocht.

De haakjes in alle verschillende maten.

 

Als ik zou gaan vissen voor survival doeleinden dan pak ik een stuk paracord en bind daar een hoop van die onderlijntjes aan.

Deze laat ik dan een paar uur in het water hangen en hoop er dan een hoop vis uit te halen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een viskitje gemaakt in een oude EHBO doos van de Action. Een tijdje geleden waren bij de Action ook diverse visartikelen te koop en deze heb ik in dit doosje gedaan. Een hengel maak ik ter plekke wel van beschikbaar hout (of wat ik dan ook maar kan vinden). In het EHBO doosje zitten 2 rollen à 500meter vislijn, 2 doosjes met verschillende maten loodjes, 1 doosje met diverse haakjes, diverse dobbers en een plastic tasje (om zowel de inhoud 'vast' te zetten als ook evt. gevangen vis in te vervoeren).

 

IMAG0790.jpg.d905c4640175f9073e376e95fd9fa88a.jpg

 

Overigens is de Yoyo fishing reel ook gewoon in de Prepshop te koop, staat ook nog op mijn lijstje :)

 

https://prepshop.nl/yoyo-automatic-fishing-reel-automatische-vislijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

hey preppers

 

vond dat ik ff moest reageren , waarom al die ellende meesjouwen terwijl je alleen je mes nodig hebt en het binnenste van een paracord,(heb je geen paracord wordt t tijd dat je leert om van planten touw te maken) gebruik je kennis en maak ruimte voor dingen die je niet zelf kunt maken.

heb je niet de kennis in huis om zelf een vishaakje te maken download dan dit bestand

 

voor extra gewicht (loodje) zie afbeelding dat zegt al genoeg,

 

BesCano274b-h280-.jpg.b978705e8132fd0675b7d416c9106e51.jpg

 

maak je zelf niet afhankelijk van spullen leer om ze zelf te maken mensen als SHTF gebeurt loop je niet meer naar een viswinkel bijvoorbeeld.

 

greetzz

 

Hamster

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk is het altijd goed om te weten hoe je dingen zelf kunt maken. Toch ben ik voor kant en klaar als het kan. De reden daarvoor is dat als het nodig is, je genoeg aan je hoofd hebt waarschijnlijk. Als je binnen 5 minuten een lijn met meerdere haakjes in het water kan gooien kun je je daarna op andere zaken richten. Onderlijntjes met haakjes wegen weinig en kunnen een hoop gemak meebrengen. Zeker als je honger hebt.

 

idd als je een hoop aan je hoofd hebt helpt t zeker om er 1 zelf te maken dit zal je een stuk relaxter maken zodat je helder kunt nadenken over andere zaken , komt erbij alles wat je maakt , maakt je een stuk zelfbewuster/zelfstandiger dan afhankelijk te zijn van gear,

ik geef de voorkeur aan kennis en niet aan gear want dat gaat een keer kapot en dan @FKAGB ? hoe vlug heb jij een haakje gemaakt? weet jij hoe je touw kunt maken van plant en of boom?

 

btw ik zou eerst een onderkomen zoeken, vuur maken alvorens ik over voedsel nadenk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...