Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vraag over de hazelaar


Aanbevolen berichten

Beste Preppers,

 

Op de plek waar ik woon staan er in de gehele straat hazelaars gepland die behoorlijk wat hazelnoten laten vallen in september/oktober. De hazelnoten zijn echter wat verschillend van de hazelnoten in de supermarkt. Ze zijn iets lichter van kleur en blijven dat ook als je ze bijvoorbeeld een paar weken bewaard. Mijn vraag is: zijn deze noten eetbaar of moeten ze nog op een of andere manier bewerkt worden. Hieronder een foto:

 

hazelnoten.jpg.a71da03c8dd2a5dc61029d1f97ce52cd.jpg

 

Las verder dat de noten handig kunnen zijn bij het maken van alternatieven voor bijvoorbeeld bak-/olijf- en zonnebloemolie. Heeft iemand hier ervaring mee?

 

Groet,

GEB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Je kan ze gewoon eten...

als je er eerst de schaal afhaalt leg ze dan op een bakblik plaats dit in de oven op 75 graden laat ze daar een half uur tot een uurtje liggen laat ze afkoelen, nu vallen er ook de bruine velletjes er gemakkelijk af en kun je ze droog voor lange tijd bewaren.....

Hoe je er vervolgens olie van kan maken heb ik geen ervaring mee maar zal wel te vinden zijn op het web...

 

Verstuurd vanaf mijn GT-N7000 met Tapatalk

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Preppers,

 

Op de plek waar ik woon staan er in de gehele straat hazelaars gepland die behoorlijk wat hazelnoten laten vallen in september/oktober. De hazelnoten zijn echter wat verschillend van de hazelnoten in de supermarkt. Ze zijn iets lichter van kleur en blijven dat ook als je ze bijvoorbeeld een paar weken bewaard. Mijn vraag is: zijn deze noten eetbaar of moeten ze nog op een of andere manier bewerkt worden. Hieronder een foto:

 

hazelnoten.jpg.a71da03c8dd2a5dc61029d1f97ce52cd.jpg

 

Las verder dat de noten handig kunnen zijn bij het maken van alternatieven voor bijvoorbeeld bak-/olijf- en zonnebloemolie. Heeft iemand hier ervaring mee?

 

Groet,

GEB

Ik heb nog een mogelijke verklaring voor het verschil in de noten....zojuist op het web gevonden..

Er zijn twee verschillende soorten hazelnoten, hazelnoten van hazelaars en hazelnoten van de hazelnotenboom. De hazelnoot boom is een echte (hoge) boom die veelal in bossen te vinden is en de hazelaar is een (grote) struik, welke te herkennen is aan het feit dat hij meerstammig is. Over het algemeen zijn de hazelnoten van de hazelaar iets groter dan de hazelnoten van de hazelnotenboom. De ‘vrucht’ van de hazelnootboom waarin de hazelnoten groeien bevat meer noten dan de vrucht van de hazelaar, ook hebben de hazelnoten van de hazelnotenboom een hardere schaal.Zowel de hazelnootboom als de hazelaar is veelvuldig te vinden in de bossen, in parken zul je echter sneller een hazelaar tegenkomen. Hazelaars doen het eveneens uitstekend in eigen tuin.

 

Verstuurd vanaf mijn GT-N7000 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb meerdere(15-20) hazelaars staan, sommige zo groot als een flinke struik, sommige zo groot als een boom. De laatste 5 jaar probeer ik door snoeien erachter te komen wat goed werkt, en ik weet dat regelmatig snoeien grotere hazelnoten geeft. Op basis van het blad kan ik verschillen zien, en dan kom ik op 4-5 soorten die ik heb staan. Alle hazelnoten zijn prima eetbaar, en als je de "velletjes" kwijt wilt is even roosteren idd een prima optie.

 

Er bestaat een handmatige zadenpers die ook geschikt is voor hazelnoten( Bing is your friend) https://www.piteba.com/nld/index_nld.asp

@Tanfana was me net voor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...