Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wonen in Duitsland [meedenk topic]


Communicator

Aanbevolen berichten

puur ter oriëntatie ben ik informatie aan het inwinnen over het wonen op Duits grondgebied.

 

Inmiddels ben ik al een stuk wijzer, en heb ontdekt dat het voor EU-burgers makkelijk is om in Duitsland te gaan wonen. enkel een registratie bij de gemeente is voldoende.

Maar natuurlijk is er meer...

Verzekeringen, zorg, leerplicht en dat soort informatie is vrij makkelijk te vinden op internet. Toch zijn er nog zaken die ik graag wil voorleggen aan jullie.

 

Een huis kopen in Duitsland, via een Nederlandse makelaar... hoe verstandig is dat?

een B&B / minicamping maken van de locatie. hoe werkt dat met vergunningen.

 

Een bestemmingsplan opvragen/wijzigen om er een kleine horeca onderneming van te maken, hoe gaat dat in zijn werk.

De kennis der Duitse taal is mij te summier om goed te kunnen zoeken op Duitse informatie pagina's, en de Vertaalde versies van zulke pagina's wekken bij mij enkel ongecontroleerde lachsalvo's op :)

 

En omdat het voor ons allemaal nieuw is, zal ik een hoop over het hoofd zien.

 

steek maar van wal, en als er vragen zijn hoor ik deze graag natuurlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik spreek wel eens met mensen die in Duitsland zijn gaan wonen.

 

Wat ook een aandachtspunt is, de rechten op AOW. Gedeeltelijk heb je die in NL opgebouwd en als je verder gaat in Duitsland komt daar uiteindelijk het andere deel vandaan.

Dit schijn je wel even goed te moeten regelen van te voren.

 

Hier in de regio zijn er gratis adviesbureautjes over werken en wonen in Duitsland waar dit soort vragen beantwoord kunnen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gratis advies bureautjes? klinkt te mooi om waar te zijn. kan je mij eens voorzien van een aantal adressen, of mij de goed kant op wijzen? evt via pm indien je dat nodig acht ;)

 

Bv. hier: http://www.go-euregio.eu/nl/burgeradvisering/spreekuren

 

Hier nog wat algemene info: http://www.grensinfo.nl/gip/nl/index.jsp

Ik vind verder ook nog veel links over voorlichtingsbijeenkomsten uit het verleden, maar ja, daar heb je niets aan, je zoekt toekomstige bijeenkomsten.

 

Meer: http://www.verhuis.de/start/emigratie.html

http://www.vertreknaarduitsland.nl/ (maar die algemene sites had je vast al wel gevonden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

klopt. Tot dusverre wegen de nadelen nog steeds niet op tegen de voordelen.

 

Wat nu nog het moeilijkst uitvogelen is: kijken of een B&B/minicamping / binnen de mogelijkheden valt.

Een fietsroute langs de locatie kan eventueel ook zorgen voor leuke klandizie en een lekkere tosti of bakkie thee / glas jus d'orange zou een een lekkere versnapering zijn. Maar dan heb je 'denk ik' wel een horeca bestemmingsplan nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

klopt. Tot dusverre wegen de nadelen nog steeds niet op tegen de voordelen.

 

Wat nu nog het moeilijkst uitvogelen is: kijken of een B&B/minicamping / binnen de mogelijkheden valt.

Een fietsroute langs de locatie kan eventueel ook zorgen voor leuke klandizie en een lekkere tosti of bakkie thee / glas jus d'orange zou een een lekkere versnapering zijn. Maar dan heb je 'denk ik' wel een horeca bestemmingsplan nodig.

 

Duitsland is een redelijk duur land, maar in het oosten zijn wel goedkope stekjes te vinden met dergelijke mogelijkheden.

Er was ooit een aflevering van "Ik vertrek" over mensen die in het oosten van Duitsland een voormalig vakantiepark opkochten en opknapten tot vakantie park voor mensen met honden, zou je ook nog kunnen opzoeken. Daarvan heb ik geleerd dat die Duitsers rete streng zijn met de regeltjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duur in welk opzicht? ik zie tegenstrijdige berichten. De zorg schijnt stukken goedkoper en beter te zijn. Hypotheken lijken gunstiger, Autorijden goedkoper.

Afstand tot de grens maakt het mogelijk om toch in NL boodschappen te blijven doen indien nodig.

Mijn stiefvader is tijdje geleden behandeld in ziekenhuis in Duitsland, als je dure verzekering hebt, krijg je beter zorg en lig je dus op een amdere afdeling. Omdat het via Nederland ging, lag hij ergens in het midden. Maar de zorg om de hele operatie heen was flut. Desondanks is hij Nederland erg goed verzekerd.

 

Ik bedoel dus; duurdere zorgverzekering: extra privileges.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er was ooit een aflevering van "Ik vertrek" over mensen die in het oosten van Duitsland een voormalig vakantiepark opkochten en opknapten tot vakantie park voor mensen met honden, zou je ook nog kunnen opzoeken. Daarvan heb ik geleerd dat die Duitsers rete streng zijn met de regeltjes.

 

is dat deze> http://www.npo.nl/ik-vertrek/14-07-2012/TROS_1321991

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hypotheken lijken gunstiger

 

let op: in Nedeland stopt je hypotheek als je je huis verkoopt. In Duitsland werkt dat anders. Je moet dan een fikse boete betalen. voorbeeld: je koopt een huis in Duitsland en zet de hypotheek vast voor 10 jaar. Na 5 jaar wil je weer naar Nederland en verkoop je je Duitse woning. Dan moet je boete betalen over die 5 jaar hypotheekrente die je nu niet meer gaat betalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tussenoplossing is om in de mooie maanden je optrekje in Duitsland te bemannen en in de winter terug naar Nederland.

 

Ik begrijp dat je net over de grens iets zoekt, maar het echte toerisme zit in het Moezeldal daar is wel wat te verdienen, De plaats Cochem is erg toeristisch en zelfs in het na seizoen stikt het er van de Duitse dagjesmensen, bussenvol worden er uitgeladen en de meestal oudere toerist heeft een goed gevulde portemonnee. Op de Moezelbrug met brede voetpaden moet je oppassen dat je geen toeristen aanrijdt vanwege de drukte.

 

Als je kiest om een oud wegrestaurant te kopen aan de moezel route kun je wel goed draaien. Het Moezeldal met de Eifel wordt erg veel gebruikt door motorrijders uit NL en Duitsland voor weekendjes uit en als je dan een bordje plaats met BIKERS WELCOME dan pak je aardig klandizie. Immers niet iedereen wil deze klanten hebben.

 

 

Is ongeveer 3 uur rijden, maar wel al het buitenland gevoel met heuvels en rotsen e.d.

 

Mocht je een oud park willen runnen dan iets verder 550 km, al eerder vermeld. Maar de eerlijk gebied te vermelden dat de toeristen daar niet komen. Misschien meer voor preppers. http://www.vakantieparkgehlberg.nl/

 

Een tussenoplossing is om in de mooie maanden je optrekje in Duitsland te bemannen en in de winter terug naar Nederland.

 

Als het effe kan zou ik de eerste jaren gewoon Nederlander blijven met een adres in Nederland.

Het is in de winter altijd rustiger met toerisme, dus de verdienste moet uit de mooie maanden komen.

 

Als je een redelijk huis kunt kopen en daar 1 of meer appartementen bijbouwt of verbouwd kun je via een grotere organisatie verhuren zoals deze http://www.micazu.nl/vakantiehuis/duitsland/moezel/

 

Voordeel niet hoeven te werken en zelf ook een vakantieadres en je blijft gewoon Nederlander. Er is altijd wel iemand in de buurt die wat wil bijverdienen als beheerder.

 

 

Als je er eens wilt rondkijken kun je op het Ferienresort Cochem Ediger-Eller, Rijnland-Palts, Duitsland een last minuut boeken voor een prikkie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt @Tom voor je uitgebreide post. Gelukkig zullen de hoofdinkomsten niet van deze toerisme afhankelijk zijn. Maar meer een andere manier van leven inluiden voor ons. Bezig zijn met mensen en de natuur. Dat we daaruit dan een bron van extra inkomsten kunnen genereren is een hele grote pré, maar in principe kunnen we de last van de locatie met de huidige bronnen van inkomsten met gemak dragen.

 

Mochten de nieuwe plannen ZO goed uitpakken dat we daarmee een groot deel van de lasten kunnen dragen, kunnen we wellicht overwegen om het één en ander te heroverwegen :)

 

ik heb jou (veel voorkomende) link van het vakantiepark bekeken. Leuk... maar niet voor ons ;) Naar mijn bescheiden mening mag je deze zelfs iets minder etaleren op deze site ;)

 

vooralsnog lijkt ons de B&B, mini fiets/bike camping de meest voor de hand liggende opties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dit voornemen om naar D. te gaan dan prep/BOL-gerelateerd, of puur om eens "iets anders" in je leven te gaan doen?

 

Ik verwacht namelijk weinig voordeel aan uitwijken naar een buurland , aangezien een SHTF in NL ook wel tot daar zal reiken.

Vooral als je spreekt over "net over de grens".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Absoluut prep/BOL gerelateerd. een SHTF komt minder hard aan als je meer zelfvoorzienend bent. En de betreffende locatie biedt hiervoor vele betere mogelijkheden als mijn huidige locatie.

 

Ik ga niet alle details prijsgeven uiteraard, maar op bijna alle vlakken die ik van belang vindt bij het zoeken naar een BOL. zijn er hier pluspunten te vinden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kennis der Duitse taal is mij te summier om goed te kunnen zoeken op Duitse informatie pagina's,

 

Dan zou ik daar eerst flink aan werken voor je vertrekt.

Je kunt weinig bereiken als de lokale taal niet spreekt, commercieel niet, bij het ambtelijk apparaat niet & sociaal niet.

Beetje hetzelfde als wij van buitenlanders ook verlangen dat ze het Nederlands machtig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staat een ongunstige wijziging in de belastingwetgeving in Duitsland op stapel of is al ingegaan. Speciaal van belang als je inkomen in Duitsland zou willen verwerven, artikel beschreef situatie van iemand die AOW uit Nederland ontvangt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vaak het idee dat er niet zoveel campings zijn in Duitsland. Als we met de camper zijn lukt het tot nu toe wel altijd om een mooie camper plaats te vinden. Maar als we fietsen is dat niet altijd even makkelijk om een camping te vinden.

 

We hebben een keer bij de Martine-hoeve (svr camping) gestaan in de Eiffel. Dit zijn Nederlanders die hier naar toe zijn geëmigreerd. De vrouw des huizes vertelde erg open over hun emigratie. Ik kan je aanraden om eens contact te leggen met deze mensen. Zij vonden dit stuk van Duitsland het rustigste wat ze konden vinden.

 

Wat me verder opviel is dat er in de Eiffel in de dalen veel fietsroutes zijn. Die worden veel gebruikt. Maar we hebben veel hotelletjes gezien maar weinig campings.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel Duitsers niet graag Engels praten kunnen een groot aantal van hen dit wel begrijpen/spreken. Dit probleem heb je ook in Frankrijk waar die -Fransen- dan alleen nog net gaan doen alsof ze geen zak verstaan..

Buiten dit feit is het altijd wel handig iemand nabij je te hebben waar je vragen bij kan stellen of zelfs misschien de taal van zou kunnen leren. Nu denk ik vrij hard zeker te weten dat er iemand in je directe omgeving dit zou kunnen doen ;).

Een wat ouder school/leerboek zou zelfs een leuke opfrisser kunnen zijn. Mijn vrouw heeft meerdere taalcursusjes ter beschikking maar doet hier jammer genoeg nog niets mee.

 

Iets meer info over het AOW:

https://www.svb.nl/Images/0914NX.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Waterval het zou fijn zijn als je daar het bijbehorende linkje bij plaatst :)

Wil niet al te veel in detail treden, maar taaltechnisch komt t goed ;)

Ik heb het artikel meer dan een jaar geleden gelezen, weet ook niet meer op welke site of forum ik dit heb gezien, vandaar helaas geen link.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel Duitsers niet graag Engels praten kunnen een groot aantal van hen dit wel begrijpen/spreken. Dit probleem heb je ook in Frankrijk waar die kikkervreters dan alleen nog net gaan doen alsof ze geen zak verstaan..

Buiten dit feit is het altijd wel handig iemand nabij je te hebben waar je vragen bij kan stellen of zelfs misschien de taal van zou kunnen leren. Nu denk ik vrij hard zeker te weten dat er iemand in je directe omgeving dit zou kunnen doen ;).

Een wat ouder school/leerboek zou zelfs een leuke opfrisser kunnen zijn. Mijn vrouw heeft meerdere taalcursusjes ter beschikking maar doet hier jammer genoeg nog niets mee.

 

Iets meer info over het AOW:

https://www.svb.nl/Images/0914NX.pdf

 

Andere volken afzeiken omdat zij geen andere talen beheersen en je eigen vrouw heeft taalcursussen waar zij zelf niets mee doet?

Een beter milieu begint bij jezelf.

("Kikkervreters" krijgen pas de laatste paar jaar Engels op school, neem het ze eens kwalijk dat ze het niet kunnen...)

 

Welkom trouwens.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

in NL boodschappen te blijven doen indien nodig

 

Mijn bescheiden advies: niet doen. Erg belangrijke redenen om makkelijk geaccepteerd te worden zijn naast de taal goed beheersen, ook bv je boodschappen bij de locale bakker of kruidenier te halen. Zo bouw je contacten op.

Daarnaast is het in DL erg belangrijk om een actief lid te worden van de "nachbarschaft". Een soort van buurtcontact, maar dan anders. Ze organiseren bv gezamelijke BBQ's, beurtelings, om een goed sociaal netwerk op te bouwen.

Mocht er dan iets voorvallen dan helpt men elkaar binnen zo'n groep dan ook.

Dit heb je overal in DL.

Oh ja, hou er rekening mee dat in veel gebieden op het Duitse platteland, de Zondagsrust bijzonder gerespecteerd word. Afhankelijk van waar je bent worden bv kettingzagen op Zondag niet zo gewaardeerd, en op sommige plaatsen zelfs buiten hangend wasgoed al niet.

Spreek je de taal niet, en ga je in NL boodschappen doen, en ben je extreem op jezelf dan heb je best veel kans dat men je met de nek aankijkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even oftopic.

Recente vondsten in de buurt van Stonehenge leren dat kikkerbillen al 10.000 jaar voor Chistus op de menu stonden . Ze waren snel klaar te maken en zaten vol ewitten.

Dus de eerste kikker vreters woonden in UK .

Ketting zagen gras maaiers was uithangen al die dingen mogen in vlaanderen ook niet op zondag . En dat heeft niets met geloof te maken . Maar met GAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...