Ga naar inhoud
GENEGEERD

Infrood-stralers / -lampen?


Aanbevolen berichten

Ola preppers,

 

Ik ben nieuw hier, tot nog toe altijd alleen maar meegelezen met allerhande topics, en nu maar eens besloten een berichtje te gaan plaatsen.

 

Heeft iemand van jullie ervaring met een goede IR-straler voor bijverlichting van een nachtkijker? Er is niet zoveel keus in Nederland heb ik het idee. Zit zelf te denken aan ofwel deze:

 

http://www.jvs-outdoor.nl/night-vision-equipment/ATN-Infrared-amplifier-IR850

 

Of deze:

 

https://www.outdoorandmore.nl/product/uniquefire-om38-ir-straler/

 

Beide websites ogen betrouwbaar, iemand ervaring? Het tweede bedrijfje heeft trouwens ook leuke pakketten om zelf een nachtkijker te bouwen zag ik. Heeft iemand van jullie dat al eens geprobeerd?

 

Ben benieuwd!

 

Groet, Barend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik zou gewoon gaan schoppen bij een dumpzaak.

 

IR kijkers en schijnwerpers zijn denk ik lastig zelf (goed) te bouwen.

Maar ik weet niet wat je achtergrond is qua bouwvaardigheid ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag @Barend Schavuit heb je zelf al een restlichtversterker / nachtkijker?

En ik heb ooit gewoon een restlichtversterker gekocht en niet geprobeerd zelf te bouwen; bovendien heeft mijn videocamera infrarood, die kan ik ook nog gebruiken...

Optiek is lastig (goed) zelf te bouwen hoewel ik natuurlijk niet weet wat je vaardigheden zijn... Laat maar eens horen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties. Ik ben wel redelijk thuis in de optiek, en technisch aangelegd. Met de juiste materialen en wat geduld moet dat goed komen. Wat die gozer bouwt ziet er trouwens wel erg goed, degelijk en netjes uit, qua prestaties valt een nieuwe Yukon Ranger daarbij in het niet als ik de foto's zo zie die bij nacht zijn genomen.

 

https://www.outdoorandmore.nl/product/zelfbouw-nachtkijker-p8079hp/

 

Dit is een 3-traps restlichtversterker, behoeft dus GEEN infrarood bijverlichting. Dat is ideaal wanneer je onzichtbaar wilt zijn. Recensies op internet zijn ook erg goed, over de P8079HP buis.

 

Ik zal hem eens mailen.

 

Groet, Barend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom niet een reguliere zaklamp nemen en hier een voorzet IR filter op zetten? Dubbel inzetbaar en goedkoper maar net zo effectief. Ik gebruik een oude Magcharger met 2 verschillende IR filters voor 2 verschillende doelen en zijn zeer effectief icm een restlichtversterker.

 

Ola preppers,

 

Ik ben nieuw hier, tot nog toe altijd alleen maar meegelezen met allerhande topics, en nu maar eens besloten een berichtje te gaan plaatsen.

 

Heeft iemand van jullie ervaring met een goede IR-straler voor bijverlichting van een nachtkijker? Er is niet zoveel keus in Nederland heb ik het idee. Zit zelf te denken aan ofwel deze:

 

http://www.jvs-outdoor.nl/night-vision-equipment/ATN-Infrared-amplifier-IR850

 

Of deze:

 

https://www.outdoorandmore.nl/product/uniquefire-om38-ir-straler/

 

Beide websites ogen betrouwbaar, iemand ervaring? Het tweede bedrijfje heeft trouwens ook leuke pakketten om zelf een nachtkijker te bouwen zag ik. Heeft iemand van jullie dat al eens geprobeerd?

 

Ben benieuwd!

 

Groet, Barend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo @Barend Schavuit,

Welkom.jpg.5a1291d7a12591b7e49c2bd5a773b49f.jpg

Je kan hier een schat aan informatie vinden met meer dan 12.500 onderwerpen en meer dan 380.000 berichten kan je hier

uren ( eigenlijk dagen zo niet weken ) doorbrengen en als je iets niet weet, is er altijd wel iemand die je op weg kan helpen.

Ikzelf ben een stuk wijzer geworden en voel me helemaal thuis op deze site met nog +/- 650 actieve leden.

Er is zoveel informatie te vinden hier, dat je tijd te kort komt.

Ben ook al aardig verslaafd aan deze site, pas maar op, voor je het weet ben je het ook:o

 

 

Kijk ook eens op :Forum - Preppers.nl FAQ

Hier kan je antwoorden vinden op vragen over hoe het forum werkt. Gebruik de links of de zoek box hieronder om je weg door het forum te vinden.

Zie ook: Wegwijs op het forum van Loreen.

 

Met vriendelijke groet, Popeye.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier wel wat ervaring mee. En een hele goede (en redelijk goedkope) tip voor je!

 

Ik heb een restlichtversterker en gebruik daarbij een grote (6D) Maglite.

Bij deze lamp heb ik het glas vervangen door een IR filter. Werkt perfect!

 

Als je de lamp aan doet zie je 'm met het blote oog niet eens branden.

En die 6D Maglites zijn echt enorm fel ...

 

Mocht je dit gaan proberen, koop dan een hoge kwaliteit filter (van glas, geen plastic).

Want er is een hoop troep te koop.

 

* edit : ahhh.. ik zie nu pas dat Prepass me voor was

 

2493L__47616.1438095631.500.500.jpg.257ec284087c6f60659d3dc61689f434.jpg -BZ-c86g-Wk-KGrHgoH-D-EjlLl0oH-BKmYOGH-iQ-_35.JPG.d0a0783ebc60073f04e07f32fcc0759b.jpg tumblr_l88mhaLzkY1qda1xyo1_1280.jpg.4947ed0effdc549fb38d1d9b6b60060a.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een 3-traps restlichtversterker, behoeft dus GEEN infrarood bijverlichting. Dat is ideaal wanneer je onzichtbaar wilt zijn.

 

Dit is een generatie 1 buis. Blijf daar alsjeblieft van af ...

Neem maar van mij aan dat je daar absoluut geen steek mee ziet in het donker.

(en waarschijnlijk vervormde optiek alsof je door een kerstbal kijkt).

 

Daarnaast echt belachelijk duur voor een Gen 1, zeker als zelfbouw.

Een fabrieks Gen 1 (Nightowl bijv.) koop je al voor pak-m-beet €250

Maar het blijft waardeloze troep.

 

Alles onder Gen 3 kun je beter laten liggen.

 

Restlichtversterkers werken altijd beter met IR bijverlichting (zelfs een Gen 3+).

Anders heb je enkel het sterrenlicht, wat bijzonder zwak is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een generatie 1 buis. Blijf daar alsjeblieft van af ...

Neem maar van mij aan dat je daar absoluut geen steek mee ziet in het donker.

(en waarschijnlijk vervormde optiek alsof je door een kerstbal kijkt).

 

Daarnaast echt belachelijk duur voor een Gen 1, zeker als zelfbouw.

Een fabrieks Gen 1 (Nightowl bijv.) koop je al voor pak-m-beet €250

Maar het blijft waardeloze troep.

 

Alles onder Gen 3 kun je beter laten liggen.

 

Restlichtversterkers werken altijd beter met IR bijverlichting (zelfs een Gen 3+).

Anders heb je enkel het sterrenlicht, wat bijzonder zwak is.

 

Dat is niet helemaal waar. Ik heb met een gen2+ gelopen. In het pikkedonker op zowel urban als woodland(bos)terreinen. En kon daar perfect mee lopen. Alles was goed te zien. En ook op een wat grotere afstand (ongeveer 200 meter, misschien wat meer) waren ook paxen te onderkennen die tussen de struiken zaten.

 

Natuurlijk is gen3 beter. Maar ook afhankelijk van het merk. Een goede gen2 kan beter zijn dan een slechte gen3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

??

6D Maglite is toch echt de felste..

250 + lumens en een lichtbeeld waar geen 1000 lumen LED aan kan tippen.

(daarnaast bevat ledlicht geen Infrarood).

 

Volgens de ANSI / NEMA FL 1-2009 standaard kun je die felheid waar je het over hebt vertalen in Lumen.

 

Ik heb een zaklampje aan mijn sleutelbos die nog feller is dan een Maglite 6D.

 

Dat jij het lichtbeeld mooi vindt dat is dan weer smaakgevoelig.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de ANSI / NEMA FL 1-2009 standaard kun je die felheid waar je het over hebt vertalen in Lumen.

 

Ik heb een zaklampje aan mijn sleutelbos die nog feller is dan een Maglite 6D.

 

Dat jij het lichtbeeld mooi vindt dat is dan weer smaakgevoelig.

 

Greener

 

Ja, dat schreef ik zelf : 250 lumen.

De lamp aan uw sleutelbos is waarschijnlijk een led.

En zoals ik ook al schreef bevat led-licht géén infrarood spectrum.

(zet daar een IR filter voor en er komt dus niks door).

 

Daarnaast straalt een led enkel gericht licht.

In tegenstelling tot een gloei-/halogeen-lamp, die rondom straalt.

Dit licht kun je dus spiegelen, focussen en diffuseren.

 

Lichtbeeld is een aspect dat niet velen begrijpen. Tot je ze naast elkaar houdt en vergelijkt ...

Dan heb je met de led een mooie felle cirkel in de verte en de gloeilamp verlicht de complete omgeving.

En dan heb je nog het led-probleem, betreffende de kleurtemperatuur.

Wat de omgeving dan wel verlicht, maar nou niet bepaald 'zichtbaar' maakt.

 

Er bestaan overigens wel infrarood led's. Echter komt daar vrij weinig rendement vrij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat schreef ik zelf : 250 lumen.

De lamp aan uw sleutelbos is waarschijnlijk een led.

En zoals ik ook al schreef bevat led-licht géén infrarood spectrum.

(zet daar een IR filter voor en er komt dus niks door).

 

Daarnaast straalt een led enkel gericht licht.

In tegenstelling tot een gloei-/halogeen-lamp, die rondom straalt.

Dit licht kun je dus spiegelen, focussen en diffuseren.

 

Lichtbeeld is een aspect dat niet velen begrijpen. Tot je ze naast elkaar houdt en vergelijkt ...

Dan heb je met de led een mooie felle cirkel in de verte en de gloeilamp verlicht de complete omgeving.

En dan heb je nog het led-probleem, betreffende de kleurtemperatuur.

Wat de omgeving dan wel verlicht, maar nou niet bepaald 'zichtbaar' maakt.

 

Er bestaan overigens wel infrarood led's. Echter komt daar vrij weinig rendement vrij.

 

Laat het u maar achterwege :)

 

Leds stralen echt niet alleen vooruit.

Er zijn meer dan genoeg opties die alleen maar een Flood geven ipv throwen.

Lichtbeeld begrijp ik dus zeer goed en ben het dus niet met je eens.

 

Betreffende de kleurtemp kan ik ook kort zijn.

Je hebt tegenwoordig gewoon warm white, die een gloeilamp kan imiteren.

Veel mensen kiezen hier voor maar ik ga altijd tegen de stroom in met cool white.

Dit harde licht geeft een fellere kleur van objecten wat ik persoonlijk fijn vind.

 

Resumé: een gloeilamp is jaren geleden alweer achterhaald door de huidige techniek, ook in de zaklampen scène.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaan overigens wel infrarood led's. Echter komt daar vrij weinig rendement vrij.

Klopt, ik heb laatst zo'n 850nm IR zaklampje gekocht om te kunnen spelen met bijverlichten van

een camera zonder IR-filter in het donker, maar echt efficiënt lijkt hij niet te zijn. :(

 

De IR-LED's (type "Afstandsbediening"-LEDs) die om de camera zelf zitten leveren ongeveer net

zoveel "Licht" op... :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel mooi allemaal, maar nogmaals : dit topic gaat dus over Infrarood stralers.

Daar kan een LED helaas van geen enkele betekenis zijn.

 

Daar kan je gelijk in hebben. (Die kennis bezit ik niet)

Maar over wat voor een oppervlakte praten we dan over wat je zichtbaar maakt met een Maglite en IR filter?

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar over wat voor een oppervlakte praten we dan over wat je zichtbaar maakt met een Maglite en IR filter?

 

De "verlichte" oppervlakte is gelijk aan dat van de Maglite zonder filter.

Het lengte-bereik natuurlijk iets minder vanwege verlies door de filter en de golflengte van IR.

Maar op 100-150 meter een compleet flatgebouw (pak-m-beet 7 etages) aanstralen is mogelijk.

 

Deze ligt hier op de plank, een Surefire M1 met infrarood LED: http://www.surefire.com/m1.html

Infrarood licht uit een ledje is dus wel degelijk mogelijk.

 

Dat schreef ik ook.

 

Maar de lichtopbrengst van een IR-Led is te verwaarlozen, vergeleken met een echte gloeilamp.

( zie ook bericht hierboven van @QuickFix ).

 

Begrijp tevens --> Infrarood-spectrum = Warmte

 

Infrarood is ook geen "licht", maar Electro Magnetische straling.

Dit krijg je enkel en alleen uit een lamp waarin zich een gloeidraad bevindt.

 

Een IR-Led werkt door dit effect geheel kunstmatig na te bootsen :

Door meerdere licht-golflengtes te combineren en deze elkaar te laten opheffen.

(waardoor er een heel klein beetje "IR" overblijft).

Link naar reactie
Delen op andere sites

In onderstaand YouTube clipje komt de lichtopbrengst van de Surefire M1 als derde aan bod.

Toegegeven, het is niet de sterkste infraroodlamp uit deze vergelijking (de M1 moet het hebben van zijn kleine formaat, de uitstekende bouwkwaliteit, alsook de mechanische & electronische betrouwbaarheid), maar ik zou e.e.a toch niet willen betitelen als "te verwaarlozen" vergeleken met een gloeilamp.

Niet voor niets geldt dit kleine infraroodlampje nog steeds als de standaard waar anderen aan afgemeten worden, en de maker van het filmpje zegt dat op een bepaald moment ook.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...