Ga naar inhoud
GENEGEERD

(Multi) brander


Mikali

Aanbevolen berichten

Ik ben aan het uitkijken om een (multi)brander aan te schaffen.

In eerste instantie dacht ik aan een camping gas kooksetje, maar toen dacht ik, wat als ik zonder gas kom te zitten?

Ok een DIY hout stoofje is snel geknutselt en er zijn veel how-to's.

 

Toen kwam ik uit een een multi brander zoals deze: Optimus Polaris Optifuel.

Deze brander zou werken met zowat elke vorm van brandstof, zowel gas als vloeibaar.

Hij is op de koop toe nog héél compact, en kan je volgens mij redelijk makkelijk meenemen in de BOB.

 

Is er iemand die ervaring heeft hiermee? Of zou het overkill zijn?

 

Hier een linkje naar een youtube filmpje van de brander:

https://www.youtube.com/watch?v=57ZeiDRQB14

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
Ik ben aan het uitkijken om een (multi)brander aan te schaffen.

In eerste instantie dacht ik aan een camping gas kooksetje, maar toen dacht ik, wat als ik zonder gas kom te zitten?

Ok een DIY hout stoofje is snel geknutselt en er zijn veel how-to's.

 

Toen kwam ik uit een een multi brander zoals deze: Optimus Polaris Optifuel.

Deze brander zou werken met zowat elke vorm van brandstof, zowel gas als vloeibaar.

Hij is op de koop toe nog héél compact, en kan je volgens mij redelijk makkelijk meenemen in de BOB.

 

Is er iemand die ervaring heeft hiermee? Of zou het overkill zijn?

 

Hier een linkje naar een youtube filmpje van de brander:

https://www.youtube.com/26105ef2-87cb-414b-b14e-cc120cd18462

 

Mooie brander hoor. Overkill doen we niet zo gauw aan. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mikali, dat is een hele mooie multi-fuel ook omdat deze zo compact in de tas kan.

Zo een 12 jaar geleden heb ik een coleman multifuel gekregen voor m'n verjaardag en die gebruiken we op zeer regelmatige basis in combinatie met wasbenzine.

Het nadeel van de Coleman die we hebben is wel dat deze behoorlijk wat ruimte in je backpack vereist wat je met de optimus een heel stuk minder zal hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:D ik was juist weer plaatjes aan het zoeken om de brander te kunnen zien :D

 

Dat is een persoonlijke voorkeur, de een heeft meer met plaatjes, de ander weer met filmpjes, en tegenwoordig heb je natuurlijk ook de gifs :o

 

@Mikali overkill is hier bij velen een woord dat per definitie niet in een zin uitgesproken kan worden met het woord brander. Zelfde geldt voor messen ;)

Wel goed dat je er nu al bij stil staat dat je straks zonder gas kan komen te zitten.

Om die reden heb ik zelf gekozen voor de Kelly Kettle trekker in mijn BOB. Voordeel van een allesbrander is dan weer dat je wat makkelijker en sneller je eten bereidt als bijvoorbeeld alles nat is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een persoonlijke voorkeur, de een heeft meer met plaatjes, de ander weer met filmpjes, en tegenwoordig heb je natuurlijk ook de gifs :o

@Mikali overkill is hier bij velen een woord dat per definitie niet in een zin uitgesproken kan worden met het woord brander. Zelfde geldt voor messen ;)

Wel goed dat je er nu al bij stil staat dat je straks zonder gas kan komen te zitten.

Om die reden heb ik zelf gekozen voor de Kelly Kettle trekker in mijn BOB. Voordeel van een allesbrander is dan weer dat je wat makkelijker en sneller je eten bereidt als bijvoorbeeld alles nat is.

Mijn inziens is, als de allesbrander niet gebruikt kan worden, een vuurtje gemaakt kan worden.

Bij een Bug In kan ik de rasters van de oven/microgolfoven gebruiken icm stenen oid om het te verhogen en ik heb een kookvuur.

In de natuur zal dit misschien ietsje moeilijker zijn, maar zeker niet onmogelijk ...

Die Kelly Kettle is zeker ook een goed alternatief, ik heb een héél bos dat ik kan opstoken :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een voordeel van de Kelly Kettle Trekker, de prijs ... in vergelijking met de Optimus Polaris Optifuel scheelt dat 1/3, het nadeel is dat je afhankelijk bent van 1 bron, hout, en je moet wat meer gewicht mee zeulen. Aan de andere kant is hout redelijk makkelijk te vinden buitenshuis, gas of benzine of dergelijk zal wat moeilijker zijn, en dat moet je in de BOB dan ook weer meezeulen.

 

Hmmm dilemma's :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een voordeel van de Kelly Kettle Trekker, de prijs ... in vergelijking met de Optimus Polaris Optifuel scheelt dat 1/3, het nadeel is dat je afhankelijk bent van 1 bron, hout, en je moet wat meer gewicht mee zeulen. Aan de andere kant is hout redelijk makkelijk te vinden buitenshuis, gas of benzine of dergelijk zal wat moeilijker zijn, en dat moet je in de BOB dan ook weer meezeulen.

 

Hmmm dilemma's :confused:

 

Ben het grotendeels met je eens, maar je bent niet afhankelijk van 1 bron: alles dat fikt kan je er in gooien. Hout, maar ook dennenappels, papier, nou ja ik hoef hier natuurlijk niet alles op te noemen dat brandbaar is :)

Ik heb ergens een topic staan van de BOB-tocht die ik met mijn kinderen gemaakt heb (mijn 3003e bericht), toen zijn we 8 dagen op pad geweest met alleen de Kelly Kettle als brander. Dat ging heel goed, nou waren we wel in de bossen in Zweden dus sowieso hout genoeg, maar het heeft ook dagen geregend en ook toen ging het goed :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

in Zweden dus sowieso hout genoeg, maar het heeft ook dagen geregend en ook toen ging het goed :)

 

Ik heb de zelfde ervaring met de Kelly Scout..gewelding stukje metaal :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb nog wat nagedacht en uitgerekend en kom op volgende conclusie:

 

De Optimus Polaris Optifuel weegt 475 gram + 1ltr fuel fles (159gram+fuel) komt op totaal: 1634 gram.

Dit is dan zonder kookbenodigdheden (pan, grill, mokken, ...)

 

De Kelly Kettle Scout Ultimate kit weegt 1kg (de kettle) en 820 gram voor al de accessoires dus komt op totaal: 1820 gram.

Dit is dan wel met alle kookbenodigdheden.

Als je hier nog een zelfgemaakte "penny can stove" bij rekent (zoals deze:

)

Ben je volgens mij héél compleet uitgerust qua extra waterfilter en kookset en kan je hem ook nog gebruiken zonder hout oid te sprokkelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Kelly Kettle vind ik echt een topper, mocht je een "Kookeiland" (een pit) zoeken zoeken, dan is een Wood Gas Stove ook

een mooi ding; je kunt hem eventueel zelfs helemaal zelf maken (als je handig bent).

 

 

Het nadeel van een Penny Can Stove vind ik dat je daarvoor een brandstof nodig hebt (alcohol), die wellicht na een tijd niet

makkelijk meer te krijgen is, terwijl hout en bladeren er altijd zullen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
@Loreen. Ik ben toch overstag aan het aan voor een kelly kettle. Ik twijfel alleen nog sterk tussen de trekker en de.scout. Wil hem graag kunnen meenemen in de trekzak ... Zou het te doen zijn met een trekker voor 2 volwassenen en 1kind? Groeten Mikali

 

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk

 

Ik denk dat het er heel erg aan ligt wat je er mee moet doen.

Tijdens de tocht die ik met mijn kinderen maakte, had ik gevriesdroogde maaltijden mee en hoefde ik dus alleen water te koken voor de bereiding van voedsel. Daarnaast gebruikte ik de KK om gefilterd water te koken voordat we het gebruikten als drinkwater. Dit was goed te doen, al was het wel best veel werk om liters water te koken met dat ding.

Als je echter ook echt voedsel wil bereiden mbv de KK voor een gezin, zou ik denk ik wel een maatje groter aanraden. Het pannetje dat bij de trekker zit is echt net een poppenpannetje zo klein ;)

Ik heb echter alleen de trekker, dus dit weet ik niet met zekerheid, ik heb ze niet kunnen vergelijken.

Wellicht dat er iemand is die ervaring heeft met beiden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het er heel erg aan ligt wat je er mee moet doen.

Tijdens de tocht die ik met mijn kinderen maakte, had ik gevriesdroogde maaltijden mee en hoefde ik dus alleen water te koken voor de bereiding van voedsel. Daarnaast gebruikte ik de KK om gefilterd water te koken voordat we het gebruikten als drinkwater. Dit was goed te doen, al was het wel best veel werk om liters water te koken met dat ding.

Als je echter ook echt voedsel wil bereiden mbv de KK voor een gezin, zou ik denk ik wel een maatje groter aanraden. Het pannetje dat bij de trekker zit is echt net een poppenpannetje zo klein ;)

Ik heb echter alleen de trekker, dus dit weet ik niet met zekerheid, ik heb ze niet kunnen vergelijken.

Wellicht dat er iemand is die ervaring heeft met beiden?

 

Hey thanks voor het snelle antwoord. Ja op zich lijkt qua grootte de scout mij praktischer maar vrees dat ik hem niet in mijn zak ga krijgen. Wat je zegt over dat pannetje klopt wel,.de.trekker heeft 0,45 ltr inhoud vs 0,85 bij de scout.

 

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...