Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waarom is de BOB voor 72 uur?


Mikali

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik vond hier niet direct een antwoord op ...

 

Van waar komt de redenering "72 uur" ?

 

Ik denk bij mezelf, als ik alles (mijn huis, spullen, etc.) moet achterlaten omdat er zich een SHTF scenario voordoet, is dan 72 uur wel genoeg?

 

Een BOB is bedoeld, om bijvoorbeeld in geval van een SHTF naar een veiligere locatie (BOL) te vertrekken, of om voorbereid te zijn op een korte evacuatie.

Voor een scenario waarbij het huis verlaten wordt, zonder de intentie weer terug te komen, is de INCH: de I'm Never Coming Home-tas.

 

Een handig systeem hiervoor is om een BOB samen te stellen, die in een handomdraai aan te passen is tot INCH en/of andersom. Er is hier op het forum al meer gesproken over dit soort modulaire systemen :)

 

-edit: http://preppers.nl/forum/threads/13653-Een-prepplan-De-volgende-stap-(Voorbeeld)?p=387181&viewfull=1#post387181

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een BOB is bedoeld, om bijvoorbeeld in geval van een SHTF naar een veiligere locatie (BOL) te vertrekken, of om voorbereid te zijn op een korte evacuatie.

Voor een scenario waarbij het huis verlaten wordt, zonder de intentie weer terug te komen, is de INCH: de I'm Never Coming Home-tas.

 

Een handig systeem hiervoor is om een BOB samen te stellen, die in een handomdraai aan te passen is tot INCH en/of andersom. Er is hier op het forum al meer gesproken over dit soort modulaire systemen :)

 

-edit: http://preppers.nl/forum/threads/13653-Een-prepplan-De-volgende-stap-(Voorbeeld)?p=387181&viewfull=1#post387181

 

Gewelding, kan ik mij daar nog in gaan verdiepen.

Ik heb afgelopen weekend al een boel spullen gekocht/besteld om een BOB samen te stellen maar het begon tot mij door te dringen dat ik niet direct een "betere" BOL heb dan thuis te blijven. Dus jouw post komt zeer goed van pas, thanks !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu eigenlijk uit nieuwsgierigheid ben ik nog wel benieuwd van waar die 72 uur nu eigenlijk komt?

Is dit berekend op basis van evenementen uit de geschiedenis? Hoe snel hulpdiensten paraat zijn etc ?

 

Voor zover ik weet is er geen wetenschappelijke onderbouwing ofzo voor 3 dagen (3 x 24u = 72 uur) en draait het erom dat je je - in de eerste x dagen na een ernstige calamiteit - geen of zorgen hoeft te maken of je voldoende eten en basis hulpmiddelen beschikbaar hebt. Als het voor langer dan 3 dagen is, wordt het al snel te zwaar. En korter ... is misschien te kort. Een mooie middenweg dus, tussen draagbaar en nuttig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De herkomst van de 72 uur voor een BOB is het advies van de Amerikaanse hulp organisatie FEMA om een nood kit voor 72 uur te hebben voor noodgevallen. FEMA geeft aan dat zij in noodsituaties altijd enige tijd nodig heeft voordat effectief hulp geboden kan worden in ramp gebieden. Daarom adviseert zij mensen om dus in staat te zijn zelf de eerste 72 uur te kunnen overbruggen waarna in de meeste situaties de hulpverlening goed op gang is gekomen. Dit advies hebben preppers overgenomen voor de BOB.

 

Persoonlijk adviseer ik iedereen om te kijken naar je eigen situatie. Als je plan is om in geval van problemen op de fiets naar het huis van je ouders die 40km verderop wonen te gaan dan heb je waarschijnlijk geen 72 uur nodig. Wil je echter naar je BOL in Zweden fietsen moet je misschien op iets meer dan 72 uur rekenen. Ben je van plan om thuis te blijven (bugging in) kijk dan hoe lang je verwacht het thuis uit te moeten houden voordat er hulp komt (komt er überhaupt hulp?) en pas je plannen daar op aan. Staar je dus niet blind op die 72 uur maar kijk zelf naar wat je realistisch nodig hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mikali In mijn ogen is die 72uur een gemiddelde. 3 dagen zonder eten is het begin van grote ellende. Zoals Lord Cameron meldt: Nine meals from anarchy. (http://www.dailymail.co.uk/news/article-1024833/Nine-meals-anarchy--Britain-facing-real-food-crisis.html)

Ik kan (helaas) genoeg senarios bedenken waar 3 dagen voedsel meenemen nog te weinig is. In de winter zou ik voor een dagtrip van 2 dagen zeker voor 3-4 dagen voedsel meenemen. Het is geheel afhankelijk van wat je KAN meenemen en wat je verwacht dat je tegen gaat komen.

 

3 dagen is een mooie start en het is nog goed mee te nemen. Van daaruit verder testen en fine tunen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt mij in de praktijk haast onmogelijk om veel langer dan 3 dagen het op eigen houtje te redden. Je moet uiteindelijk op zoek gaan naar lotgenoten etc.

Voor 2 weken eten in je tas proppen lukt ook eigenlijk niet, dus je zal iets anders moeten verzinnen.

Vaak is een BoB dan ook om naar je BoL te geraken.

Volgens mij heeft de doorsnee BoB soms geen kooktoestel, en slechts een aantal extra kledingstukken en bijv een tarp en zeker geen tent (voor 3 dagen zou dat niet nodig moeten zijn)

Ik heb mijn BoB dan ook wel wat doorgebouwd naar langer verblijf samen met m'n vriendin; waterfilter kookstel tent ipv alleen flesjes water en kant en klaar voer / repen.

En een dikke EHBO set en hygiëne/toilet spullen om het toch wat langer en met iets meer comfort het vol te houden.

Zelf denk ik ook dat er weinig situaties zijn waar ik 3 dagen voor van huis zou moeten; het is voor mijn gevoel Bug-in tot het niet meer kan en dan voor altijd wegwezen.

 

Greetz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben van het idee verschillende soorten BOBs te hebben . Maar zo denkt niet iedereen er over . Ik heb bv. een BOB op mijn zolder voor ingeval van overstroming. Ik heb een BOB in mijn busje . Ik heb er ook een in mijn BOT voor ingeval ik hem moet achterlaten . Er staan zo een beetje over heel mijn huis tassen met 24u ransoens of 48 of 72u zowel in de kelder op het gelijksvloers op de verdieping en op de zolder . Maar ook in het tuinhuis loods bij keuken enz.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

72 uren is een GHB (Get Home Bag) ervan uit gaande dat je binnen de afstand en op 72 uren met de benenwagen erover doet om thuis of je BOL te bereiken.

 

Volgens mij haal je wat dingen door elkaar nu?

Een GHB is een tas om zo snel mogelijk thuis te kunnen komen als je ergens onderweg strandt (en vind je meestal dus in een auto).

De BOB is, om maar even wiki te quoten: "een draagbare uitrusting die alle zaken bevat die nodig zijn om 72 uur te overleven. De focus ligt op evacuatie en niet op overleven op lange termijn."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt mij in de praktijk haast onmogelijk om veel langer dan 3 dagen het op eigen houtje te redden. Je moet uiteindelijk op zoek gaan naar lotgenoten etc.

Voor 2 weken eten in je tas proppen lukt ook eigenlijk niet, dus je zal iets anders moeten verzinnen.

Vaak is een BoB dan ook om naar je BoL te geraken.

Volgens mij heeft de doorsnee BoB soms geen kooktoestel, en slechts een aantal extra kledingstukken en bijv een tarp en zeker geen tent (voor 3 dagen zou dat niet nodig moeten zijn)

Ik heb mijn BoB dan ook wel wat doorgebouwd naar langer verblijf samen met m'n vriendin; waterfilter kookstel tent ipv alleen flesjes water en kant en klaar voer / repen.

En een dikke EHBO set en hygiëne/toilet spullen om het toch wat langer en met iets meer comfort het vol te houden.

Zelf denk ik ook dat er weinig situaties zijn waar ik 3 dagen voor van huis zou moeten; het is voor mijn gevoel Bug-in tot het niet meer kan en dan voor altijd wegwezen.

 

Greetz

 

5 dagen is makkelijk haalbaar, met een voertuig al helemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voordeel van een drie-daagse tas is ook dat je na dag twee al redelijk kunt inschatten hoe jouw situatie is en of je

aan drie dagen ondersteuning genoeg hebt of dat je wellicht die "Derde dag" in je tas moet gaan ratsoeneren zodat je

er vier of wellicht vijf dagen mee uit de voeten kunt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Excuses, maar dat hele "72 uur" verhaal heeft volgens mij geen bal met je rugzak/bob te maken.

 

Het is enkel een catchphrase die in Amerika ontstaan is.

Een overblijfsel van orkaan Katrina, waar het destijds 3 dagen duurde voor de hulpverlening op gang kwam.

 

Ze adviseren sindsdien dus om gewoon voor 3 dagen voedsel/water in huis te hebben.

Niks over "rugzakken om mee te vluchten" of überhaupt preppers-gerelateerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha laten we geen ruzie maken om naampjes.

als je dan toch gaat preppen prep ook kennis, dat weegt niet zoveel en kun je niet perongeluk laten staan.

 

Ik heb na een weekend in het bos mijn kit behoorlijk herzien kan ik je vertellen.

 

leuk 4 messen maar wat gebruik je er van? Een lepel is dat echt nodig? Een aluminium fles van 1.5 liter, terwijl je er achter komt dat je die van 06. Liter RVS veel makkelijker meeneemt.

 

Zo heb ik liever een platbektang dan een multitool.

een klapzaag is onmisbaar, bomen omhakken (zelfs kleintjes) is niet leuk als je al moe bent

firesteels zijn gaaf (backup), waterdicht verpakte aanstekers zijn handiger.

veel verband in de EHBO lijkt nodig, pleisters plus een ontstekingsremmer blijken veel waardevoller.

Gas toestellen zijn leuk, als er hout in de buurt is ga ik er niet mee slepen.

 

De grootste uitdaging bleek spullen mee te nemen (draagbaar) om warm te slapen. Ik had een hangmat,tarp, selfinflatable en slaapzak bij me en (grondvorst) het was toch te koud. Gelukkig in de auto nog een paar legerdekens, daarna was t dikke prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heb je grotendeels gelijk @Advido, alleen is het 72 uurs advies niet ontstaan na Katrina. De FEMA adviseerde al lang voor Katrina om voor 72 uur aan water voedsel etc te hebben. FEMA bestaat al heel lang (sinds 1978) en uit hun ervaring hebben ze geleerd dat het vaak tot wel 3 dagen duurt voordat ze echt kunnen helpen bij een grote ramp, zeker voor mensen midden in het gebied omdat het lastig is om bij ze te komen.

 

Ik ben het helemaal met @anonimous eens. Probeer je kit uit en je zult zelf zien wat er overbodig is en wat je mist of waar je te weinig van hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heb je grotendeels gelijk @Advido, alleen is het 72 uurs advies niet ontstaan na Katrina. De FEMA adviseerde al lang voor Katrina om voor 72 uur aan water voedsel etc te hebben. FEMA bestaat al heel lang (sinds 1978) en uit hun ervaring hebben ze geleerd dat het vaak tot wel 3 dagen duurt voordat ze echt kunnen helpen bij een grote ramp, zeker voor mensen midden in het gebied omdat het lastig is om bij ze te komen.

 

Ik ben het helemaal met @anonimous eens. Probeer je kit uit en je zult zelf zien wat er overbodig is en wat je mist of waar je te weinig van hebt.

 

Inderdaad! Testen aanpassen en nog eens testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnen Nederland kun je er rekening mee houden dat bij grootschalige rampen de hulpdiensten binnen 24 uur de eerste levensbehoeftes kunnen leveren.

Dat is het plan.

Bij de grote instroom van vluchtelingen gaf het Rode Kruis al vrij snel aan dat ze door de hulpgoederen heen waren.

Bij de ingesneeuwde dorpen in Groningen (eind jaren zeventig) duurde het soms tot een week voor er hulp kwam.

Reken dus niet te hard op hulp van de overheid en hulpinstanties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...