Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nogmaals: check je gear / epic failure


prepass

Aanbevolen berichten

Om maar weer eens een "preps" gerelateerde post te maken: Check je materiaal met enige regelmaat. Ik kwam er afgelopen weekend achter dat m'n extra aangeschafte Curver 20ltr jerrycans hopeloos defect zijn geraakt op de schroefdop.

 

Het gaat om deze jerrycan van Curver (20ltr met schenktuit)

[ATTACH=CONFIG]21251[/ATTACH]

Deze cans zijn zo'n 4-5 jaar geleden aangeschaft als kleine extra buffer. Van de 4 cans is er eentje defect en 2 andere vertrouw ik niet meer 100% omdat hier volgens mij scheurtjes in zijn ontstaan. De andere 17,5ltr cans met kraantje lijken allemaal nog goed te sluiten en vertonen geen scheurtjes etc.

17,5ltr versie die nog OK lijkt te zijn (plaatje is van de 10ltr maar verder hetzelfde als de 17.5ltr):

[ATTACH=CONFIG]21252[/ATTACH]

 

Alle cans staan op een plek die droog is maar wel enigzins onderhevig is aan temperatuur schommelingen.Ze staan niet in de volle zon/daglicht. Tevens zijn de cans niet overvol gevuld, zodat ze nog enigzins kunnen uitzetten met warmte/koude.

 

Zoals op de foto te zien is is de buitenste ring van de dop gewoon op het schroefdraad blijven zitten. De dop is dus van het schroefdraad losgeraakt. Ik kwam er achter toen ik ze inspecteerde of ze niet lekten en of de doppen goed zaten.

[ATTACH=CONFIG]21253[/ATTACH]

 

De zwarte vlekken komen van de rubberen afdichtingsring. (en ja er ligt ook wat stof op de can :D)

[ATTACH=CONFIG]21254[/ATTACH]

 

Controleer je materiaal met enige regelmaat. Ook controle hoort bij "preppen". Aanschaffen en dan vergeten te controleren.......:rolleyes:

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Te hard aandraaien is juist wat ik niet/nooit doe om dit soort problemen te voorkomen "vast is vast". Waar baseer je jou aanname op dat dit met HDPE niet was gebeurd? Zo uit het hoofd is deze can van HDPE...

 

Ik heb ook nog een paar Scepter cans en die zijn een stuk duurzamer. Nogmaals, er is geen man over boord doordat deze cans gefaald hebben...

 

Ofwel te hard aangedraaid, ofwel slechte kunststof... ik gok op ABS. In HDPE had je dit niet voorgehad.
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ all,

 

Voor het behoud van rubber insmeren met b.v. Siliconenvet.

 

Siliconenvet is ook geschikt voor o.a. het onderhoud van mechanische waterfilters (rubbers en geleiding, scharnierpunten).

En natuurlijk voor diverse doeleinden in en rond het huis, smeren, roestwerend, beschermen etc.

 

gtz Will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te hard aandraaien is juist wat ik niet/nooit doe om dit soort problemen te voorkomen "vast is vast". Waar baseer je jou aanname op dat dit met HDPE niet was gebeurd? Zo uit het hoofd is deze can van HDPE...

 

Ik heb ook nog een paar Scepter cans en die zijn een stuk duurzamer. Nogmaals, er is geen man over boord doordat deze cans gefaald hebben...

 

Ik heb HDPE nog nooit zulks weten doen. Je dop is veel te WIT om HDPE te zijn mijns inziens, maar ik kan mis zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@will,

 

Ik vraag me af wanneer ik het zwarte rubber met siliconen had ingesmeerd, het plastic alsnog niet was gaan scheuren.....Siliconen doet niets voor plastics volgens mij?\

@Greener valt me ook erg tegen van Curver. Had inderdaad betere kwaliteit verwacht.

@wodan het kan goed zijn dat die dop alsnog van ABS is. Ik zal vanavond eens kijken of ik eea kan achterhalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@will,

 

Ik vraag me af wanneer ik het zwarte rubber met siliconen had ingesmeerd, het plastic alsnog niet was gaan scheuren.....Siliconen doet niets voor plastics volgens mij?\

@Greener valt me ook erg tegen van Curver. Had inderdaad betere kwaliteit verwacht.

@wodan het kan goed zijn dat die dop alsnog van ABS is. Ik zal vanavond eens kijken of ik eea kan achterhalen.

 

Ja, klopt, ik bedoel hier ook het gebruik van siliconenvet bij de rubber ring (levensduur).

 

Je kunt een mailtje naar Curver sturen, zijn ze misschien wel gevoelig voor.

 

Volgens mijn is de jerrycan gemaakt van Polyethyleen. (maar welke kwaliteit? staat er misschien ergens op?

 

Veel van de Curver producten worden niet meer in Nederland gemaakt/geproduceerd, en misschien niet meer de zelfde materiaalsamenstelling of kwaliteit (bijvoorbeeld dikte van het materiaal)

 

gtz.

 

Will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast lonely wolf

@prepass

 

Goed dat je dit topic doet, een echte prepper!

Ikzelf heb vorige week m'n bob"s nagekeken en geëvalueerd en tot de slotconclusie gekomen dat voor m'n vrouw nog enkele dingen ontbreken (die ik inmiddels al heb aangevuld)

Het is iedereen aan te raden z'n bob ecd ngh bov of wat dan ook regelmatig na te zien of deze nog optimaal zijn..... je weet nooit wanneer het nodig is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een stuk of acht van deze 10L cans, Curver, in wit en rood. Ik heb echter nergens een aanduiding kunnen vinden betreffende het gebruikte materiaal.

De naam, een stempeltje dat het voor drinkwater is bestemd en een cirkeltje op de bodem van 1 t/m 12 en een letter D in het midden.

Geen scheurtjes o.i.d. enkel wat kraantjes vervangen die vast gingen zitten. Ze worden verder een paar keer per jaar gebruikt. Ze zijn inmiddels een jaar of twaalf naar ik meen.

 

DSCF0245.jpg.d6d6a3d43ec4c0fb0a1d84842cce5de5.jpg

 

DSCF0246.jpg.b45610cc65ec24e1c8636c897edaae56.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...