Pagina 2 van de 12 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 112

Onderwerp: Konijnen fokken

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Aug 2012
    Iemand nog een lekker recept?
    Disclaimer: Prepping is addictive so don't trust my "objective" opinion

"You never know how strong you are untill being strong is the only choice you have"

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dreutel Bekijk Berichten
    Er staat me iets van bij dat het te vaak eten van konijn gezondheidsproblemen veroorzaakt, maar ik kan er helaas niets over vinden omdat google op de combinatie van konijn en eten alleen resultaten geeft over konijnen voer, en ik juist het eten van konijnen vlees bedoel. Wat is jouw ervaring met het vaak eten van konijn?
    Konijnenvlees is gezond maar zoals met alle voeding is eenzijdig eten ongezond. Je kunt bv geen jaren overleven op alleen appels. Toch zijn appels gezond.
    Ik weet uiteraard niet naar welk artikel jij verwijst maar ik ken een verhaal van een groep stropers/jagers die de hele winter overvloedig konijn aten. Alleen maar konijn. Die mannen zijn verhongerd. Te eenzijdig. Persoonlijk zal ik ten alle tijden mijn maaltijd aanvullen met bv riijst en bonen. Stukje fruit. Brandnetel thee. Of vitamine C uit dennenaalden thee. Etc.
    Konijn is lekker. Maar na 10 jaar 3x daags gaat het toch wel een beetje vervelen :-)
    Prep or die.

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CityPrepper Bekijk Berichten
    Konijnenvlees is gezond maar zoals met alle voeding is eenzijdig eten ongezond. Je kunt bv geen jaren overleven op alleen appels. Toch zijn appels gezond.
    Ik weet uiteraard niet naar welk artikel jij verwijst maar ik ken een verhaal van een groep stropers/jagers die de hele winter overvloedig konijn aten. Alleen maar konijn. Die mannen zijn verhongerd. Te eenzijdig. Persoonlijk zal ik ten alle tijden mijn maaltijd aanvullen met bv riijst en bonen. Stukje fruit. Brandnetel thee. Of vitamine C uit dennenaalden thee. Etc.
    Konijn is lekker. Maar na 10 jaar 3x daags gaat het toch wel een beetje vervelen :-)
    Uit de link van [MENTION=1303]AWOL[/MENTION]:

Konijnenuithongering
    Konijnenuithongering is een vorm van acute ondervoeding die veroorzaakt wordt door de consumptie van grote hoeveelheden mager vlees (zoals konijnenvlees) tezamen met een gebrek aan andere voedingsstoffen (vooral vet), meestal in combinatie met andere stressoren, zoals een ernstig koude of droge omgeving. Symptomen zijn onder andere diarree, hoofdpijn, vermoeidheid, een vaag gevoel van ongemak, honger die alleen gestild kan worden door consumptie van grote hoeveelheden vet of koolhydraten, en een lage bloeddruk en hartslag. Langdurige konijenuithongering leidt binnen enkele maanden tot de dood.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Konijnenuithongering

Dit was wat ik bedoelde, ook [MENTION=4406]dubbel0[/MENTION]
    Al mijn berichten zijn samengesteld uit 100 % gerecyclede elektronen.

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AWOL Bekijk Berichten
    Wat mij overigens doet afvragen [MENTION=838]CityPrepper[/MENTION] waarom je zou kiezen voor konijnen terwijl je met deze resources ook kippen zou kunnen houden en kweken en niet het probleem hebt van te mager vlees als je er volledig op terug moet vallen. Daarnaast zijn de eieren een extra product dat goed te gebruiken / ruilen valt.
    Beste AWOL, konijnen is maar een voorbeeld. Kippen, ganzen, vissen, geiten, etc etc. Allemaal prima ideeen.
    Zie mij postje als een idee om te varieeren. Ipv dagelijks kipproducten afentoe konijn. Konijnen kun je overigens ook ruilen. De hoeveelheid vlees is ook een voordeel.
    Misschien is konijnenvoer in bepaalde omgevingen beter te vinden dan kippenvoer?
    Prep or die.

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AWOL Bekijk Berichten
    Wat mij overigens doet afvragen [MENTION=838]CityPrepper[/MENTION] waarom je zou kiezen voor konijnen terwijl je met deze resources ook kippen zou kunnen houden en kweken en niet het probleem hebt van te mager vlees als je er volledig op terug moet vallen. Daarnaast zijn de eieren een extra product dat goed te gebruiken / ruilen valt.
    Eieren zijn hoofdzaak van kippen houden, vlees is bijzaak. Kip geeft via de eieren veel meer kg's compleet eiwit/vet bron dan als stukje vlees. Nu is kip zeer veel gegeten, voor de bioindustrie was kip een zeer luxe product, want dat kost je zo 3-5 jaar aan eieren (150/jaar a 60 gram = 36000gram ei of je 2kg vlees in een keer) de jonge malse kip/haan van nu werd toen niet gegeten, wat je at was overschot aan hanen en kip die te oud was om te leggen, taaie kip dus die in de stoof ging, niet een stukje filet op je bord.

Voordeel ook van kippen houden voor de eieren is dat je onder deze omstandigheden geen haan nodig hebt, eieren leggen doen ze zonder net zo goed.
    Haan is pas noodzakelijk als je kuikens wil en enige 2 voorwaardes aan die haan is vergelijkbare maat met je hennen en vruchtbaar. Mixen is simpel en kippen worden niet gecastreerd, iets wat met veel konijnen (ivm gezondheid en huisdier doel) wel gebeurt.

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door drent Bekijk Berichten
    Eieren zijn hoofdzaak van kippen houden, vlees is bijzaak. Kip geeft via de eieren veel meer kg's compleet eiwit/vet bron dan als stukje vlees. Nu is kip zeer veel gegeten, voor de bioindustrie was kip een zeer luxe product, want dat kost je zo 3-5 jaar aan eieren (150/jaar a 60 gram = 36000gram ei of je 2kg vlees in een keer) de jonge malse kip/haan van nu werd toen niet gegeten, wat je at was overschot aan hanen en kip die te oud was om te leggen, taaie kip dus die in de stoof ging, niet een stukje filet op je bord.

Voordeel ook van kippen houden voor de eieren is dat je onder deze omstandigheden geen haan nodig hebt, eieren leggen doen ze zonder net zo goed.
    Haan is pas noodzakelijk als je kuikens wil en enige 2 voorwaardes aan die haan is vergelijkbare maat met je hennen en vruchtbaar. Mixen is simpel en kippen worden niet gecastreerd, iets wat met veel konijnen (ivm gezondheid en huisdier doel) wel gebeurt.
    Voordeel van konijnen is natuurlijk wel dat ze heel snel fokken. Bij de konijnen af! Als het kan, zou ik zeggen: neem zowel kippen als konijnen, en een geit, etc
    Al mijn berichten zijn samengesteld uit 100 % gerecyclede elektronen.

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Grrr. verkeerde knopje gedrukt. poging 2
    Je hebt ook nog de bot vlees verhouding die kan varieren per ras. Ze hebben inderdaad grotere kooien nodig maar je hebt dan ook meer vlees. Dat ze per kg vlees meer eten was mij onbekent. Ik zou daar graag meer over weten. Een soort tabel per ras.
    Tabellen zullen er best zijn, maar ik hoor liever van ervaringsdeskundigen die zelf van hun keuzes afhankelijk zijn voor eten op tafel. En daarnaast ook wat de industrie kiest, want hoewel ze een ras makkelijk kapot fokken, is de basis qua maat, etc. hetzelfde aangezien je hetzelfde doel hebt nl zoveel mogelijk vlees voor zo min mogelijk voer. Je fixeren op meer vlees is ronduit riskant, variatie is naast genoeg calorieŽn wat je in leven houdt, vlees is belangrijk als onderdeel van een dieet, maar hoort qua hoeveelheid bijzaak en smaakmaker te zijn.

Over inteelt verschillen de meningen. Als je ver doorfokt heeft dat inderdaad invloed. Maar dat gebeurt eigenlijk niet met vleeskonijnen. Zoals je al schreef is het konijn snel uitgeput. Dat komt dan neer op slachten en vervangen.
    Als je voor je eigen gezin fokt heb je waarschijnlijk 1 actief vrouwtje en de nakomelingen gaan direct de vriezer in.
    Dat is dus al (ruim) een jaar geen inteelt. Daarna 1x inteelt is geen probleem. Dan zijn we al 2-3 jaar verder. Als je in die tijd een nieuw mannetje of vrouwtje kunt vinden is er helemaal geen probleem.
    Persoonlijk zou ik inteelt echt wel proberen te vermijden maar tijdens een shft heb je die luxe niet altijd. Je kunt natuurlijk met bv 3 mannetjes beginnen en die rouleren. Dat soort dingen. Maar dan wordt het aantal konijnen misschien weer te groot. Twee van de 3 mannetjes eten alleen maar en produceren niets.
    http://preppers.nl/forum/threads/901...1-vaderdier%29
    Link naar topic en artikel met fokschema om genetische basis verbredend te fokken. Is opgezet voor schapen, maar met konijnen net zo goed te gebruiken (en sneller). De 4 voedsters uit dit schema geven je ook zat jongen om elke maand een nest slachtrijp te hebben (8-12 weken) op 3 nesten per jaar en ze kunnen zo lang bij mama blijven, mits je oplet met de mannetjes en die dus eerst slacht (=minder kooien nodig). Als je volgende generatie bewezen heeft vruchtbaar te zijn, kan de vorige de stoofpan in in dit schema of verkocht/geruild worden als fokkoppel.

Rampen met inteelt kom je nog wel eens tegen als je de geschiedenis van sommige konijnenrassen gaat lezen (rex bv), en ook bij andere diersoorten komen problemen met vruchtbaarheid door inteelt veel voor. Het is iets wat je wil vermijden zo lang dat mogelijk is ook omdat als je een ras kiest je mogelijk/waarschijnlijk al met inteelt zit. Rasloos kan je goed voor verrassingen zetten qua nakomelingen en dat wil je ook niet als je met een doel fokt. Geen probleem als huisdier, wel als je er een (vlees)foklijn mee wil opzetten.
    Zeker zo. Ik heb dat ook even aangestipt in mijn post. Mijn opzet is een vriezer met zonnepaneel en accu.
    Maar je hebt helemaal gelijk.... een vriezer kan kapot gaan. Het vlees conserveren kan ook een optie zijn.
    Het grote nadeel van "on the hoof' is dat die konijnen blijven eten.
    Kleiner ras eet minder, pre dus in die kolom.

In stresssituaties val je terug op gewoontes, kan dus heel goed dat je na shtf en stukke vriezer toch uit routine alles in een keer slacht met berg rottend vlees tot gevolg. Denk dus goed hoe je dan wil werken en maak die gewoontes je nu eigen.
    Voor een kleiner ras heb je meer kooien nodig. Ik betwijfel of meerdere kleine kooien minder ruimte innemen dan minder grote kooien.

Een kleiner ras is op zich geen slecht idee maar ik zie ook een nadeel. Je moet dus meer konijnen hebben. Dus ook meer nesten. Dus vaker fokken. Dus meer kans op inteelt. Ik zeg zeer zeker niet dat het onmogelijk is; ik zeg slechts dat het snel moeilijker gaat worden. Je moet dan hele fokschema's en planningen op gaan zetten.
    Zelfs als je niet iedere dag konijn op je bord hebt is het geen probleem. Veel mensen zijn tijden een shft al heel blij met 1x per week vlees...
    1e dag stoofpot, 2e dag restjes stoofpot en 3e dag trek je soep van het karkas en kraak je de botten voor de merg, met genoeg groentes, etc. erbij kom je dan zelfs aan de 4 dagen "vlees" voor een klein gezin. Lang laten sudderen (4-6 uur of meer afhankelijk van diersoort) trekt ook mineralen en sporenelementen uit de botten en kraakbeen smelt (zit ook veel goeds in). Maat konijn is maar deel van hoeveelheid mensen die je er mee kan voeden, hoe je er mee kookt bepaald de rest.

Plan trouwens niet voor een tijdelijk iets zoals je reacties hier aangeven, plan voor permanent. Aangezien we aan het einde komen van de grondstoffen waar alles op draait en een zo grote ramp op 1 of meerdere werelddelen wel eens zoveel kennisvernietiging kan opleveren dat wederopbouw naar niveau van voor de ramp niet mogelijk is. Om dezelfde reden kan het wel eens zijn dat we in moeten gaan leveren omdat de middelen om wat er nu is te vervangen gewoon niet beschikbaar zijn.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Mooi topic .
    Ik kweek ook konijnen maar ook ander klein vee.
    Ik heb 2 moeren geen rammelaar voor de bevruchting van mijn dames ga ik naar een vriend 500m. Van mij vandaan . Als mijn jongen 7 a 8 weken zijn gaat de moeder naar de rammelaar zo levert een konijn 4 nesten op . Mijn jongste moederdier heeft mij al 2x op rij 14 jongen geleverd. Het nadeel van grote nesten is dat ze de eerste maand traag groeien.
    Het voer dat ik geef is . Aangekocht konijnen voer ( korrels ) in de zomer het groen van paardebloem. Hooi stukken voeder biet mais mergkool groen van wortelen en eigenlijk alles wat ze mogen eten uit de moestuin . Ertenstruiken bonen struiken bladeren van kool ook stengels van bv. Spruitjes .enzovoort.
    Op 6 weken worden mijn konijnen gevaccineerd tegen konijnen ziektes.
    Een deel van mijn konijnen verkoop ik een deel wordt gecomsummeerd
    Laatst gewijzigd door Geert; 18-10-15 om 13:42.
    Shelter Camping Vlaanderen
    De afwezigen hadden ongelijk .

Toef
    Guest
    Veel jonge konijntjes had je [MENTION=1469]Geert[/MENTION] jammer dat ze niet opgepakt mochten worden, ze zagen er wel erg lief uit Maar hey....das de grote kerel in mij

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Dec 2012
    [MENTION=4833]Toef[/MENTION] nu kan je hier ook lezen waarom je er niet mocht aan komen .
    Shelter Camping Vlaanderen
    De afwezigen hadden ongelijk .

Vergelijkbare onderwerpen

1. [Gratis] Konijnen
    Door Keyser Suze in forum Dieren en vee
    Reacties: 55
    Laatste Bericht: 16-05-15, 20:01
  2. Konijnen leed
    Door Toef in forum Dieren en vee
    Reacties: 30
    Laatste Bericht: 18-04-15, 12:13
  3. Konijnen- en Kippenhok
    Door Keyser Suze in forum Dieren en vee
    Reacties: 40
    Laatste Bericht: 31-01-15, 02:15
  4. Fokken met kleine populatie (1 vaderdier)
    Door drent in forum Dieren en vee
    Reacties: 9
    Laatste Bericht: 07-03-14, 05:17

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten