Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welke mental skills kan je inzetten tijdens een SHTF?


Ronin Kogaratsu

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Wat een inspirerend verhaal van Joseph. Ik ben gelijk op zoek gegaan naar het boek.

 

In het filmpje worden een aantal oneliner gebruikt waar ik het helemaal mee eens ben. Ik heb er nog een aantal bij gezet die ik regelmatig gebruik.

 

- Neem je eigen leven in handen, en stel doelen.

- Er zijn 1000 redenen om iets niet te doen, maar er hoeft maar een reden te zijn om iets wel te doen.

- Je hebt altijd een keuze.

- Het kan wel!

- Gedachten worden krachten als ze uitgesproken worden.

- Geniet van de kleine dingen in het leven.

- Geluksgevoelens duren een moment, koester die momenten, dan blijft de herinnering.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer altijd een optimist te zijn.

Als het niet lukt probeer het dan op een andere manier. Opgeven bestaat niet. Ik kan soms ook mijn kop laten hangen maar dan trek ik mij even terug in mezelf om antwoorden te vinden en dan komen die meestal wel.

Begin in het dagelijkse leven en focus niet op een SHTF. Er is altijd een oplossing voor een probleem, zelfs al is de oplossing aanleiding tot een ander probleem die je dan ook weer opgelost krijgt.

Als je iets niet graag doet en het blijft zich herhalen , stop er dan mee , ook al betekend dit dat het even moeilijk zal gaan maar zet die stap. Zoals aangegeven wordt...Het is JOUW leven dus maak dat je er geen spijt van hebt later want dan is het te laat.

Met werk hetzelfde. Doe je het niet graag , stop er dan mee en zoek iets anders maar blijf niet in die mallemolen draaien. Als je in het dagelijkse leven de zaken op een rijtje kan zetten heb je veel meer kans dit ook te doen in een situatie die niet zo rooskleurig is of zelfs levensbedreigend is. Als je de kalmte leert houden om problemen op te lossen kom je al een heel eind verder. Maar vooral probeer te doen waar jij je goed bij voelt en wat op die moment aanvaardbaar is voor jouw gezin ( als je dit hebt ...).

Link naar reactie
Delen op andere sites

:) Mooi. Weer een kans om 1 van mijn beste topics omhoog te halen:

7 Stress factoren bij het overleven.

 

Overigens, ik weet dat er ergens al een topic over mentale vaardigheden tijdens noodsituaties hier op het forum bestaat.

Ik kan het alleen niet vinden.

 

Wat ik zelf twee hele belangrijke vind:

-"Bij het overleven kun je niet zonder humor ".

-Mijn Moeder: "Heb je je verstand bij je?"

 

Maw. relativeer en denk na.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

mentale hardheid

doorzettertsmentaliteit

iets in je leven hebben om voor te vechten

voor sommige mensen een geloof om kracht uit te halen

gewend zijn om met de dag te leven dag voor dag voor dag,

 

als je denkt dat het niet slechter kan , dan kan morgen alleen maar beter zijn....

 

de wil om te overleven no matter what .....

 

mooi verhaal ......ga het boek lezen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 jaren later...
Op 18-10-2015 om 10:07, Ronin Kogaratsu zei:

Deze jongen verteld een inspirerend verhaal over hoe hij zich door een mega shtf sloeg.

Hoe gaan jullie mentaal sterk blijven/ worden tijdens een persoonlijke of globale shtf?

Inspireer elkaar! Alle tips zijn welkom.

Wauw.

 

aangepast door Paraatpaal
duplicaat filmpje verwijderd uit quote
  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw.
 

Heerlijk, na 5 jaar eindelijk weer een post in dit topic! Waar bestaat het uit? 1 woord: Wauw.

Ik moest hier toch wel even om lachen :)

On topic:
Hoe je je mentaal door een SHTF slaat? Afleiding. Spelletjes, muziek maken/luisteren, discussiëren, lezen, kennis op doen/nieuwe skills leren en relativeren zodat je niet gek wordt.

Ik denk dat je verder weinig kan doen.
  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn verhaal bij als het gaat over omgaan met tegenslagen:

 

20 jaar geleden werd ik plotseling erg ziek: ik kon ineens niet lopen,  mijn armen niet gebruiken en nog meer enge rare dingen. Neurologische klachten. De artsen wisten niet wat er aan de hand was,  konden mij niet helpen.  Het heeft mij toen ook enorm geholpen om niet bij de pakken neer te gaan zitten maar in actie te komen.  Doelen stellen.  Een plan maken.  Én mijn eigen pad volgen. Geloven in mijzelf. Net zoals de moeder van Josef in hem geloofde.

 

aangepast door Flanker
Voor de volledigheid.
  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
1 uur terug, wandering neone zei:

Dit is een principe om zoveel als mogelijk in te blenden in de omgeving, zonder de aandacht naar je toe te trekken

 

Handige tips!

Geen oogcontact maken pasten mijn -destijds- tieners ook toe in het openbaar vervoer.

Ik vond het fijn om te merken dat ze in hun vriendenkring elkaar daar tips over gaven!

Zeker in stressvolle situaties zijn deze skills heel waardevol.

 

Bedankt dus  voor het plaatsen!

groet,mevr.Grijpstra

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, mevr.Grijpstra zei:

 

Handige tips!

Geen oogcontact maken pasten mijn -destijds- tieners ook toe in het openbaar vervoer.

Ik vond het fijn om te merken dat ze in hun vriendenkring elkaar daar tips over gaven!

Zeker in stressvolle situaties zijn deze skills heel waardevol.

 

Bedankt dus  voor het plaatsen!

groet,mevr.Grijpstra

 

 

graag gedaan hoor,

zoals je zei, kinderen leren dit al vlug (eigenlijk standaard anti bully methodes, of om ze te ontwijken)

en kan van pas komen bij meer onrustige situaties, waar je het hoofd koel moet houden, itt de rest van de omgeving.

 

En ik verwacht wel wat van deze situaties in de nabije toekomst,

want,

met wat er nu allemaal gaande is in de US alleen, zal het ook hier (in de EU) op zijn minst beginnen druppelen ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb dit hele draadje nog eens doorgelezen en dat heeft me aan het denken gezet:

Welke mentale vaardigheden bezit ik zelf eigenlijk om in te zetten in probleemsituaties  en hoe handel ik daar dan meestal in ?

 

Ik denk dat mijn beste mentale vaardigheid is dat ik nadenk over wat zou kunnen gebeuren en dat er altijd iets kan gebeuren en

dat ik me daar dan op voorhand op probeer voor te bereiden ( ja, eigenlijk gewoon mentaal preppen dus ! )

 

Hoe handel ik meestal in probleemsituaties : ik ga meestal uit van mijn gevoel.Eerste indruk van hoe te handelen is meestal de beste manier.Voelt iets/iemand/

situatie niet goed dan is het meestal ook niet goed. Dus niet verder gaan maar wegwezen.

Ga ik door dan probeer ik een zo praktisch mogelijke oplossing te bedenken.

Als het gaat om tegenslag , zorgen of verdriet  dan probeer ik er toch altijd iets positiefs in te ontdekken en daar trek ik me dan aan op.

En vooral : eigen koers varen.

 

Maar dit alles slaat natuurlijk alleen op persoonlijke rampen/situaties , heb gelukkig in m'n leven nog nooit zoiets meegemaakt als  bv.oorlog,

rellen en natuurramp.

Eerlijk gezegd denk ik dat je daarvoor je gedrag /vaardigheden niet in kunt schatten en zul je handelen zoals het op dat moment het beste lijkt.

Kijk naar verhalen over mensen in het verzet in de Tweede Wereldoorlog : velen hadden van zichzelf ook nooit gedacht dat ze bepaalde dingen

ooit zouden doen.

Maar ze handelden vaak naar geweten en gevoel. En naar wat in de situatie nodig was.

 

Afsluitend: Hope for the best , prepare for the worst

groet,mevr.Grijpstra

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-3-2020 om 01:28, Zoompro zei:


Heerlijk, na 5 jaar eindelijk weer een post in dit topic! Waar bestaat het uit? 1 woord: Wauw.

Ik moest hier toch wel even om lachen :)

On topic:
Hoe je je mentaal door een SHTF slaat? ***Afleiding. Spelletjes, muziek maken/luisteren, discussiëren, lezen, kennis op doen/nieuwe skills leren en relativeren*** zodat je niet gek wordt.

Ik denk dat je verder weinig kan doen.

Je vergeet beste @Zoompro de romantiek, de echte, de mooie.

Als er echte liefde is, ***in die combinatie*** is het geweldig, dat geeft je beiden een enorme kracht.

 

 

Ik kon het filmpje niet goed zien zag alleen maar bewegende groene strepen.

Wat het beeld bij jullie wel goed???

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Over hoe fit te blijven tijdens een SHTF en hoe om te gaan met stress. Ik denk dat de stress enorm kan zijn tijdens crisis, onzekerheid, onduidelijk, honger of oorlog. Zelf heb ik mij daarom ook verdiept in sport, yoga, chi gong, mindfulness  e.d.

Ik heb een hele lijst met dingen om mentaal en lichamelijk fit te blijven.

Hardlopen werkt ook enorm ontladend bijvoorbeeld. En stel dat je niet de deur uit kunt kun je ook een kickboks zak gebruiken of een touwtje spring koort die ook gebruikt wordt voor (kick)boksen. 15 min rammen op zo'n zak of 15 min intensief springen helpt enorm. Je wordt rustig in je hoofd en ontstrest enorm. Daardoor kun je beter nadenken en betere keuzes maken. Je immuunsysteem en gezondheid gaat omhoog. 

Daarnaast kun je ook fitnessen zonder voorwerpen dit heet body weight fitness. Je doet lichamelijke oefeningen en gebruikt je eigen lichaamsgewicht en de zwaartekracht daar voor. Je hebt squads, burpies, en jumping jacks. Dit zijn een paar basis oefeningen. Al deze dingen en sporten kun je leren op YouTube en/of je smart tv of laptop.

 

Daarnaast doe ik ook aan mindfulnes. Dit is niet zweverig of new age maar wordt gewoon op universiteiten ook in Nederland geleerd aan toekomstige succesvolle en zakenmensen.

Met mindfulnes maak je connectie met jezelf in plaats van angst en stress weg te drukken. Dit gaat altijd weer problemen geven. Denk aan ziekte die de kop opsteekt of onverwerkte dingen.

Ook kun je de focus met meditatie en mindfulnes verleggen van de SHTF naar rust in jezelf.

 

Verder zijn er nog zat andere dingen om fit en relaxed te blijven. Yoga, tai chi, chi gong, hardlopen, opdrukken op en neer springen enz. haha 😉😄

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is haast ondoenlijk om te zeggen wat je in dit soort situaties doet of gaat doen om in vorm te blijven.

 

dat is vooral afhankelijk van het “probleem”

 

Ben je alleen? Of met een gezin? Beide geeft een andere manier om hoe je ermee om moet gaan.

ik zou in het eerste geval veel meer stress hebben en in het tweede geval veel minder.

 

uitgaande van het eerste.

 

ik zou mij gaan bezig houden met het opleiden van mijn gezin.

die bezitten nl niet de vaardigheden die ik wel heb.

door mijn gezin te gaan opleiden zal me dat rust geven, rust die je nodig hebt om de juiste beslissingen te nemen die op welk moment dan ook nodig zijn.

 

mijn kracht, een beslissing is altijd juist.

pakt hij klote uit dan ga ik verder.

 

niks doen is geen optie.

 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...