Ga naar inhoud
GENEGEERD

Eetgerei reinigen


neoclyps

Aanbevolen berichten

Na een aantal buitentripjes moest ik een aantal van mijn rvs mestinns en rvs mokken reinigen.

Met schuurspons icm Jiff ging het niet, ook niet met reinigingstabletten voor kunstgebitten.

Uiteindelijk moest ik normaal schuurpapier korrel 200 gebruiken waarna ze blinkend schoon werden.

 

Hoewel het materiaal rvs is en geen aluminium vraag ik me af of hier nog gezondheidsrisico's aan vast kunnen zitten?

 

Neoclyps

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Na een aantal buitentripjes moest ik een aantal van mijn rvs mestinns en rvs mokken reinigen.

Met schuurspons icm Jiff ging het niet, ook niet met reinigingstabletten voor kunstgebitten.

Uiteindelijk moest ik normaal schuurpapier korrel 200 gebruiken waarna ze blinkend schoon werden.

 

Hoewel het materiaal rvs is en geen aluminium vraag ik me af of hier nog gezondheidsrisico's aan vast kunnen zitten?

 

Neoclyps

 

Direct schoonmaken na gebruikt met gras en zand. Met zand schuur je de resten eraf en met gras poets je alles op (droog). Dan heb je er thuis geen kind aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of laten weken in heet water met vaatwasmiddel... en dan een metalen schuursponsje. Maar zoals FincaInSpanje al zegt, direct schoonmaken na gebruik (laten weken) of schoonbranden (de buitenkant) op kooltjes (geen vuur) kan enkel als het RVS, Titanium of een andere roestvaste legering is die tegen hitte kan. Vertinde, gegalvaniseerde en gelaagd kookgerief kan daar NIET tegen!. *

 

 

* Aangepast en vervolledigd nav de post van @neoclyps van hieronder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of laten weken in heet water met vaatwasmiddel... en dan een metalen schuursponsje. Maar zoals FincaInSpanje al zegt, direct schoonmaken na gebruik (laten weken) of schoonbranden (de buitenkant) op kooltjes (geen vuur) kan ook.

 

De dingen die hierboven staan heb ik geprobeerd , maar dat mocht niet baten, ik was zo slim om de spullen boven een redelijk krachtige en hete gasvlam te zetten , de mestinns trokken meteen krom en er vormden zich zwarte cirkels / bubbels

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dingen die hierboven staan heb ik geprobeerd , maar dat mocht niet baten, ik was zo slim om de spullen boven een redelijk krachtige en hete gasvlam te zetten , de mestinns trokken meteen krom en er vormden zich zwarte cirkels / bubbels

 

Mijn fout, ik ging er verkeerdelijk van uit dat iedereen net als ik RVS kookgerief heeft... Ik pas mijn post direct aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Direct schoonmaken na gebruikt met gras en zand. Met zand schuur je de resten eraf en met gras poets je alles op (droog). Dan heb je er thuis geen kind aan.

 

Van wie heb jij dat geleerd?

Als je het direct na elk gebruik doet heb je bij thuiskomst er bijna geen werk aan .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vochtig mos werkt ook heel goed. Schijnt zelfs te desinfecteren.

 

Veenmos (Sphagnum familie) bevat idd een ontsmettend goedje waardoor het zelfs geschikt is als verband middel. Werd in WOI nog veel toegepast (vanwege schaarste aan reguliere middelen).

Dit grappige kindernatuurboekje over mos vermeld het zelfs: http://www.limburgs-landschap.nl/images/kinderhoek/kinderbijlage_0499.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veenmos (Sphagnum familie) bevat idd een ontsmettend goedje waardoor het zelfs geschikt is als verband middel. Werd in WOI nog veel toegepast (vanwege schaarste aan reguliere middelen).

Dit grappige kindernatuurboekje over mos vermeld het zelfs: http://www.limburgs-landschap.nl/images/kinderhoek/kinderbijlage_0499.pdf

 

Heermoes of algemeen bekend als paardenstaart, kattenstaart groeit bijna overal de tuinders hebben er vaak een pest aan, het is uitstekend te gebruiken als schuurmiddel voor potten en pannen.

Een geneeskrachtig kruidje ook btw tegen zweren en eczeem, het bevat ontzettend veel kiezelzuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep! En een goede pluk kleefkruid in elkaar proppen leverd zo ook een uitstekende wegwerp-vergiet om je prakkie af te gieten!... ;-)

 

Zijn er nog mensen hier die ooit geleerd hebben dat de buitenkant insmeren van je kookgerei met groene zeep of afwasmiddel, voorkomt dat het zwart aanblakert op een houtvuurtje? Niet dat ik daar problemen mee heb, maar soms is het handig... En een laag alu-folie doet dezelfde dienst...

 

Hardnekkig vuil kan je vaak ook loskoken en als je dat terplekke in het bos doet, kan dat prima met regen- of slootwater... Heb je gelijk warm afwaswater voor de rest van je spullen of heet water voor een lekker warme kruik in je slaapzak (als je een alu of rvs waterfles hebt)...

 

En onthoud dat je in een werkelijk ruige omgeving met groot wild, niet alleen je eten een eind buiten je kamp bewaard, maar ook he vuile eetgerei, aangezien dat ook naar voedsel stinkt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...