Ga naar inhoud
GENEGEERD

Fruit bomen in de tuin


Gast ancestral-viking

Aanbevolen berichten

Gast ancestral-viking

sinds ik het forum had verlaten heb ik niet stil gezeten

 

ik heb inmiddels wilde kers en appel in de tuin geplant

 

bij de buren groeit een heerlijke druif die ik mijn tuin in mag leiden,

 

ook heb ik een wilg in de tuin gezet voor de medicinale werking als asprine

 

ik zit nog te twijfelen over een noot maar welke ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Voor walnoten heb je heel veel plaats nodig, uitgegroeide bomen hebben een kroon van wel 10 meter doorsnee en meer. Walnoten zijn echte bomen, terwijl hazelnoten struiken zijn. Wanneer je plek genoeg hebt kan ik je wel een walnoot zaailing meebrengen, kom vaker naar Maastricht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor walnoten heb je heel veel plaats nodig, uitgegroeide bomen hebben een kroon van wel 10 meter doorsnee en meer.

 

Daarnaast kunnen ze met gemak 30 meter hoog worden, dat vindt ook niet iedere buur even leuk :)

Ook moet er rekening mee gehouden worden dat in het blad en de bolsters een soort natuurlijke pesticide zit, waardoor erg weinig planten kunnen leven op plekken waar bladeren en bolsters liggen (naast het feit dat er door het brede worteloppervlak en de brede kruin sowieso in een ruime straal om de boom weinig groeit).

 

Een walnotenboom heeft zeker zijn waarde, maar het formaat van de tuin is hiervoor inderdaad erg belangrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo viking.

 

toevallig ook aan bessen soorten gedacht?

rode bessen zijn heerlijke besjes waar je makkelijk jam en sap van kan koken maar die ook zo van de struik heerlijk zijn. ook geeft een plant veel bessen op vrij weinig ruimte.

kruisbessen, heel aparte bessen die lekker zijn (of je vindt ze lekker of je haat ze) geen idee of je er makkelijk iets van maakt maar wel sterke planten. wel als nadeel weinig bessen op de ruimte (maar wel grote bessen) en doorntjes op de plant.

daarnaast natuurlijk de standaard bramen en frambozen, ver wortelen wel snel.

 

ook zou ik gewoon voor een walnoot gaan, buren van mij hebben een boom in de tuin staan. hun tuin is 25m² maar gaat wel gewoon goed, wat er in onze tuin valt rapen hun ook en drogen ze gewoon in oude aardappel manden. wel staat deze boom al langer dan het huis en is minimaal van voor de 2de wereld oorlog dus misschien helpt dat wel voor de boom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

okee walnoot valt dus al af :) heb grote tuin maar ook niet zo groot :p

 

Ja, voor walnoot heb je echt veel plek nodig, ik heb 1 ha en er staan 3 grote walnoten op. En inderdaad bessen, ander klein fruit, vijg, vlierbes en hazelnoot gaat ook, die kan je wel klein houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarnaast kunnen ze met gemak 30 meter hoog worden, dat vindt ook niet iedere buur even leuk :)

Ook moet er rekening mee gehouden worden dat in het blad en de bolsters een soort natuurlijke pesticide zit, waardoor erg weinig planten kunnen leven op plekken waar bladeren en bolsters liggen (naast het feit dat er door het brede worteloppervlak en de brede kruin sowieso in een ruime straal om de boom weinig groeit).

 

Een walnotenboom heeft zeker zijn waarde, maar het formaat van de tuin is hiervoor inderdaad erg belangrijk.

Ik neem aan als die walnoten boom in vlaanderen zou staan dat hij okkernoot zou heten .

Wel er zit daar inderdaad een pesicide in . Ik gebruik de bladeren in de zomer om muggen weg te houden .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien ook handig eerst te bedenken wat je wil met je fruitbomen en struiken, wat je ermee gaat doen...1500 potten bessenjam lijkt me wat veel.

Daarnaast, wat heb je nodig om te maken wat je wilt maken...kostenplaatje dus.

Welke grond heb je en welke grond is nodig. Is het snoeien, verzorgen, stekken op een manier dat je het zelf kan(leren).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

voornamelijk gewoon lekker fruit eten ook voor de kids die extra vitaminen kunnen gebruiken

en fruit is gewoon niet grappig prijs technisch dan.....

allemaal bespoten etc

 

en inderdaad ook jam etc van maken ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

@jacobus thanks dat is een idee :)

 

Bij deze een oproepje .....wie heeft er nog fruit stekjes over die ik in de tuin kan planten ?

bijvoorbeeld aalbessen , kruisbessen,zwarte bessen , Bosbessen zou helemaal geweldig wezen :)

 

alvast bedankt :)

 

A-V

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...