Ga naar inhoud
GENEGEERD

Apparaat om mais te breken .


Flos

Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van een vraag van @jacobus een revue van een zelf gemaakte machine om mais te breken .

De machine is eigenlijk al klaar van voor vorige winter maar zet het nu pas op het forum . Een paar bevriende preppers hebben ze al zien werken .

Denk hier bij dat het om een prototype gaat om het ingeval van een totale instorting van de maatschappij ze te kunnen na maken werkend dan op wind of water energie .

20151021_134027.jpg.a7c08502b4e9ba780e1fcac0fce6e684.jpg

Om het prototype te maken heb ik er voor gekozen houten platen te gebruiken. Dat werkt gemakkelijk en heb er veel van in voorraad.

Het apparaat bestaat uit twee delen wat gemakkelijk uit elkaar kan worden genomen om te reinigen.

Het bovenste deel is eigenlijk gewoon een trechter met een bak waar ongeveer 20kg mais in kan .

Het onderste deel is de machine zelf.

20151021_134128.jpg.6c44c01035ff4b6e694438597be34a7e.jpg

Het breek systeem is een stalen as van 60mm waar 3 ribben zijn opgelast . Deze draaien 1mm van de hoek van een stalen hoeklijst .

De ribben heb is in spiraal vorm er op gelast dit om de ergste schokken op te vangen .

Er is ook nog een houten kapje om de opspattende mais tegen te houden .

20151021_134142.jpg.d93910c0cdc47950de0663a9b9dae7be.jpg

Onder de as en de kap zit een zeef die op en neer beweegt doormiddel van een nokkenas.

De fijnste stukken mais vallen door de zeef in een lade . De grootste komen aan de voorkant er uit in vallen in de speciaal aangepaste blauwe emmer .

Wat in de lade valt is klaar . Wat in de emmer terecht komt gaat nogmaals door de machine .

Eens de machine draaid met mais er in mag ik ze niet stil leggen want opstarten lukt niet meer .

Daarom heb ik twee laden om tijdens het draaien ze snel te kunnen verwisselen als er een vol is .

Ook heb ik 2 identieke emmers .

20151021_134042.jpg.89287f4a1a2dfd535ad3caa6c8367d57.jpg

Dit is de kant waar de lade zichtbaar is .

Nu zit er een 1pk motor in mono . 2800 t/m . Een trager draaiende motor gaat ook maar did had ik niet op voorraad.

Ik heb er een overbrenging op ģemaakt naar ongeveer 1/3 . Dwz dat de as ongeveer 900 t/min maakt .

 

 

Ps. Ik ben aan wat bezig om de mais tot meel te kunnen malen .

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

hallo geert.

 

bedankt voor het plaatsen van het topic en wat een slim en simpel ontwerp! de variante die ik op internet hadden gevonden hadden 2 tegen elkaar indraaiende gekartelde assen en veel moeilijker om zelf op budget te maken. ik ga misschien wel proberen je ontwerp na te maken, indien je dit goed vindt. en je motor is gewoon 220?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo geert.

 

bedankt voor het plaatsen van het topic en wat een slim en simpel ontwerp! de variante die ik op internet hadden gevonden hadden 2 tegen elkaar indraaiende gekartelde assen en veel moeilijker om zelf op budget te maken. ik ga misschien wel proberen je ontwerp na te maken, indien je dit goed vindt. en je motor is gewoon 220?

De motor is 2fasen 220v

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...