Ga naar inhoud
GENEGEERD

Water filteren in Afrika


johnsmit

Aanbevolen berichten

hallo,

 

over een maand vertrek ik naar Kenia om mij daar voor 3 maanden op ontwikkelingswerk in combinatie met het afronden van mijn studie. ik zal daar onder primitieve omstandigheden verblijven (lees: geen gas,elektriciteit of stromend water). nu wil ik voor deze periode gebruik gaan maken van een waterfilter, ik zal wel petflessen met water inkopen maar heb nu nog geen beeld van de beschikbaarheid daarvan en wil dus het zekere voor het onzekere nemen en mij goed voorbereiden met de aanschaf van een waterfilter, ook om infectieziekten (schijnt veel voor te komen) daar te voorkomen. nu is mijn vraag: welk model of welke modellen raden jullie mij aan?

 

 

m.v.g. John

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@johnsmit wat een mooie ervaring om naar Kenia te gaan voor ontwikkelingshulp.

Er zijn vele waterfilters te vinden met diverse prijskaartjes eraan vast.

 

De meest voordelige is de lifestraw (€30) maar die heeft wel het nadeel dat je deze maar een periode kan gebruiken en daarna een andere moet aanschaffen en kun je ongeveer 1000 liter water filteren dus zou voor dit soort projecten van 3 maanden een prima oplossing zijn.

 

Maar ik zou dan toch liever ook graag een waterfilter voor 5 euro meer willen adviseren. de Sawyer mini is zeer klein in pakvolume, past gemakkelijk in je broekzak en is zeer gemakkelijk te reinigen waardoor deze keer op keer te gebruiken is.

Tevens kun je het drinkwater filteren voor heel het dorp in Kenia dus ook voor de mensen die daar wonen aangezien de sawyer 350.000 liter water kan filteren

Er zijn een aantal mensen van dit forum die de sawyer mini uitgevoerd getest hebben en is in onderstaande link te vinden:

http://preppers.nl/forum/threads/4737-Sawyer-waterfilters-(ervaringen-en-info)/page7?highlight=mini+sawyer

 

Deze is te koop in de prepshop voor nog geen €35 https://prepshop.nl/sawyer-mini-waterfilter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga zelf voor langere tijd naar Mali. Er werd mij verteld dat vrijwel alle expats daar werken met de Katadyn drip filter. Daar zitten drie elementen in die filteren en je kunt er vanuit een voorraadtonnetje van 10 liter tappen. Die heb je in 2 versies, de Gravidyn en de Ceradyn. De Gravidyn is sneller, maar na 1 jaar zou je officieel de filters moeten vervangen. Ik weet niet meer precies hoe dat zat, maar ik heb dat destijds uitgezocht. Ik begreep niet waarom iemand eigenlijk de gravidyn zou nemen, want de capaciteit is welliswaar evenhoog als bij de Ceradyn, maar doordat je bij een jaar de filters zou moeten vervangen kun je nooit die max capaciteit realiseren. Ik heb daarover gemaild naar Katadyn, maar nooit reactie gekregen.

Ik heb dus de Ceradyn gehaald, hij staat momenteel bij de spullen voor de verscheping, dus ik kan uit praktijkervaring er weinig over zeggen. Maar het is wel het gangbare waterfilter bij veel expats.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@johnsmit wat een mooie ervaring om naar Kenia te gaan voor ontwikkelingshulp.

Er zijn vele waterfilters te vinden met diverse prijskaartjes eraan vast.

 

De meest voordelige is de lifestraw (€30) maar die heeft wel het nadeel dat je deze maar een periode kan gebruiken en daarna een andere moet aanschaffen en kun je ongeveer 1000 liter water filteren dus zou voor dit soort projecten van 3 maanden een prima oplossing zijn.

 

Maar ik zou dan toch liever ook graag een waterfilter voor 5 euro meer willen adviseren. de Sawyer mini is zeer klein in pakvolume, past gemakkelijk in je broekzak en is zeer gemakkelijk te reinigen waardoor deze keer op keer te gebruiken is.

Tevens kun je het drinkwater filteren voor heel het dorp in Kenia dus ook voor de mensen die daar wonen aangezien de sawyer 350.000 liter water kan filteren

Er zijn een aantal mensen van dit forum die de sawyer mini uitgevoerd getest hebben en is in onderstaande link te vinden:

http://preppers.nl/forum/threads/4737-Sawyer-waterfilters-(ervaringen-en-info)/page7?highlight=mini+sawyer

 

Deze is te koop in de prepshop voor nog geen €35 https://prepshop.nl/sawyer-mini-waterfilter

 

Let goed op met je advies. Dit filter kan prima zijn voor Nederland, maar is in Afrika riskant om te gebruiken. In Afrika is de kans aanwezig dat er virussen in het water zitten en die worden met de Sawyer niet gefilterd, zoals ook in het filmpje wordt aangegeven. Dan moet de Sawyer Point ZeroTWO gekocht worden, die is 180 euro (op Amazon tenminste). In Afrika zou ik zelf niet zo snel in onbekende gebieden water gaan drinken wat niet voor virussen is gefilterd.

Je kan dan wel overwegen om water te koken, maar dat is wel wat tijdrovend. Voor drie maanden zou ik misschien er voor kiezen om dan alleen water in de winkel te kopen. Zelfs in de kleinste dorpjes is dit wel te koop. Of natuurlijk de investering doen in een waterfilter wat wel de virussen meepakt, zoals dan de Sawyer Point ZeroTWO of de Katadyn Ceradyn, daar zul je vast iemand aan het eind van je verblijf vast ook wel iemand blij mee kunnen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let goed op met je advies. Dit filter kan prima zijn voor Nederland, maar is in Afrika riskant om te gebruiken. In Afrika is de kans aanwezig dat er virussen in het water zitten en die worden met de Sawyer niet gefilterd, zoals ook in het filmpje wordt aangegeven. Dan moet de Sawyer Point ZeroTWO gekocht worden, die is 180 euro (op Amazon tenminste). In Afrika zou ik zelf niet zo snel in onbekende gebieden water gaan drinken wat niet voor virussen is gefilterd.

Je kan dan wel overwegen om water te koken, maar dat is wel wat tijdrovend. Voor drie maanden zou ik misschien er voor kiezen om dan alleen water in de winkel te kopen. Zelfs in de kleinste dorpjes is dit wel te koop. Of natuurlijk de investering doen in een waterfilter wat wel de virussen meepakt, zoals dan de Sawyer Point ZeroTWO of de Katadyn Ceradyn, daar zul je vast iemand aan het eind van je verblijf vast ook wel iemand blij mee kunnen maken.

 

Ik ga zelf voor langere tijd naar Mali. Er werd mij verteld dat vrijwel alle expats daar werken met de Katadyn drip filter. Daar zitten drie elementen in die filteren en je kunt er vanuit een voorraadtonnetje van 10 liter tappen. Die heb je in 2 versies, de Gravidyn en de Ceradyn. De Gravidyn is sneller, maar na 1 jaar zou je officieel de filters moeten vervangen. Ik weet niet meer precies hoe dat zat, maar ik heb dat destijds uitgezocht. Ik begreep niet waarom iemand eigenlijk de gravidyn zou nemen, want de capaciteit is welliswaar evenhoog als bij de Ceradyn, maar doordat je bij een jaar de filters zou moeten vervangen kun je nooit die max capaciteit realiseren. Ik heb daarover gemaild naar Katadyn, maar nooit reactie gekregen.

Ik heb dus de Ceradyn gehaald, hij staat momenteel bij de spullen voor de verscheping, dus ik kan uit praktijkervaring er weinig over zeggen. Maar het is wel het gangbare waterfilter bij veel expats.

 

Het klopt idd dat vele filters geen virussen filteren. De Katadyn Ceradyn en Gravidyn filteren deze er ook niet uit. (0.2 micron ceramic depth filter). Ik begrijp dus niet waarom deze wordt gezien als het gangbare waterfilter bij expats. De Sawyer filters hebben zelfs kleinere poriën dan de Katadyns (0,1 micron)

 

Wellicht is de beste/veiligste oplossing om een filter te combineren met een steripen. Die laatste doodt bacteriën en virussen met UV licht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let goed op met je advies. Dit filter kan prima zijn voor Nederland, maar is in Afrika riskant om te gebruiken. In Afrika is de kans aanwezig dat er virussen in het water zitten en die worden met de Sawyer niet gefilterd, zoals ook in het filmpje wordt aangegeven. Dan moet de Sawyer Point ZeroTWO gekocht worden, die is 180 euro (op Amazon tenminste). In Afrika zou ik zelf niet zo snel in onbekende gebieden water gaan drinken wat niet voor virussen is gefilterd.

Je kan dan wel overwegen om water te koken, maar dat is wel wat tijdrovend. Voor drie maanden zou ik misschien er voor kiezen om dan alleen water in de winkel te kopen. Zelfs in de kleinste dorpjes is dit wel te koop. Of natuurlijk de investering doen in een waterfilter wat wel de virussen meepakt, zoals dan de Sawyer Point ZeroTWO of de Katadyn Ceradyn, daar zul je vast iemand aan het eind van je verblijf vast ook wel iemand blij mee kunnen maken.

Zoals @Raycoupe al vermelde filteren de Sawyer point zeroTwo en de Katadyn beide geen virussen en als ik dan mag kiezen voor een 35 euro filter die hetzelfde doet als een filter die minimaal 150 euro kost hoef ik er persoonlijk niet lang over na te denken.

Zeker in combinatie met de steripen die je op ebay kunt kopen voor €50 (de waterbedrijven gebruiken in Nederland ook UV om het drinkwater drinkbaar te maken) ben je maar een fractie daarvan kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk ook uit met ijsblokjes! Hier in het westen zijn we gewend aan ijsblokjes in de cola (of iets anders), maar in Afrika of Azië weet je niet van welk water die ijsblokjes gemaakt zijn!

 

Als je een glaasje water bij een restaurant oid besteld weet je ook niet waar het vandaan komt, dan kan zo'n steripen verrekte handig zijn.

Salades/rauwe groenten en fruit kunnen ook gewassen zijn met 'verkeerd' water.

 

Ook in minder verre buitenlanden is het uitkijken. Hoewel er wellicht geen echte ziekmakers in het water zit, kunnen andere bacteriën zorgen voor een flinke verstoring van je darmen. Zelf heb ik weinig zin in een weekje diarree tijdens een trip van tien dagen en filter liever iets te vaak dan te weinig, bv in Hongarije.

 

Ik zou nog steeds de mening willen weten van een viruloog oid, hoe het precies zit met virussen in water. Ik weet dat vele virussen niet 'los' in het water voorkomen, maar in bacteriën zitten. Precies welke virussen gevaarlijk kunnen zijn die ook 'los' in water voorkomen in tropische gebieden, is mij nog onduidelijk.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een glaasje water bij een restaurant oid besteld weet je ook niet waar het vandaan komt, dan kan zo'n steripen verrekte handig zijn.

Salades/rauwe groenten en fruit kunnen ook gewassen zijn met 'verkeerd' water.

 

Ook in minder verre buitenlanden is het uitkijken. Hoewel er wellicht geen echte ziekmakers in het water zit, kunnen andere bacteriën zorgen voor een flinke verstoring van je darmen. Zelf heb ik weinig zin in een weekje diarree tijdens een trip van tien dagen en filter liever iets te vaak dan te weinig, bv in Hongarije.

 

Ik zou nog steeds de mening willen weten van een viruloog oid, hoe het precies zit met virussen in water. Ik weet dat vele virussen niet 'los' in het water voorkomen, maar in bacteriën zitten. Precies welke virussen gevaarlijk kunnen zijn die ook 'los' in water voorkomen in tropische gebieden, is mij nog onduidelijk.

 

De ijsblokjes van @Dreutel zou ik inderdaad ook overslaan. Glazen water in een restaurant worden meestal geserveerd dmv een aan tafel te openen petfles (dezelfde dus die je in de winkel koopt). Sowiezo stuur ik hier elke ober terug die met geopende flessen naar tafel komt (ik woon al een jaar of 7 in afrika), en dit zou ik in Kenya nog eerder doen.

Vwb de andere bacterien van Raycoupe: tja, hier geldt altijd de afweging tussen een beetje weerstand/tolerantie opbouwen, en geen onnodig domme dingen doen.

Het grootste risico is wat mij betreft altijd nog de hygiene handhaving in de keukens van de restaurants (al eet ik wel ongeveer overal salades en rauwe groenten). Ook zullen wij vrijwel nooit voorverpakt bevroren eten kopen: het gebeurd te vaak dat dit een aantal keer ontdooit en weer bevroren geweest is, en heb daar meerdere mensen ziek van zien worden.

 

Waar gaat TS trouwens heen in Kenya voor zijn stage? Veel mooie plekken in Kenya, ik kom er zo ongeveer een keer per jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een glaasje water bij een restaurant oid besteld weet je ook niet waar het vandaan komt, dan kan zo'n steripen verrekte handig zijn.

Salades/rauwe groenten en fruit kunnen ook gewassen zijn met 'verkeerd' water.

 

Ook in minder verre buitenlanden is het uitkijken. Hoewel er wellicht geen echte ziekmakers in het water zit, kunnen andere bacteriën zorgen voor een flinke verstoring van je darmen. Zelf heb ik weinig zin in een weekje diarree tijdens een trip van tien dagen en filter liever iets te vaak dan te weinig, bv in Hongarije.

 

Ik zou nog steeds de mening willen weten van een viruloog oid, hoe het precies zit met virussen in water. Ik weet dat vele virussen niet 'los' in het water voorkomen, maar in bacteriën zitten. Precies welke virussen gevaarlijk kunnen zijn die ook 'los' in water voorkomen in tropische gebieden, is mij nog onduidelijk.

 

Wat ze bij Sawyer melden is:

In North America we do not have concerns about viruses in our water. They simply cannot survive.

The only viruses with the potential to survive in water are hepatitis (which is rare) and Polio (which is extremely rare).

Sawyer PointZEROTWO™ Purifier zou ook virussen eruit filteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ze bij Sawyer melden is:

In North America we do not have concerns about viruses in our water. They simply cannot survive.

The only viruses with the potential to survive in water are hepatitis (which is rare) and Polio (which is extremely rare).

Sawyer PointZEROTWO™ Purifier zou ook virussen eruit filteren.

 

Meeste virussen komen niet los in het water voor, maar zitten in bacteriën. Voor Europa en kennelijk ook in Noord Amerika is de kans dat je er mee te maken krijgt uitermate klein.

Over de tropische gebieden zou ik geen uitspraak durven doen, geen idee wat voor virusjes daar rondzwerven.

 

0,02 micron zal de grotere virussen (griep) eruit filteren, maar er zijn ook kleinere virussen zoals polio (info van @Vempain).

Voor 100% zekerheid zou ik in tropische gebieden aanvullende maatregelen nemen (bv zo'n steripen).

 

@ET phone home:

Vwb de andere bacterien van Raycoupe: tja, hier geldt altijd de afweging tussen een beetje weerstand/tolerantie opbouwen, en geen onnodig domme dingen doen.

 

Klopt idd, een vriend van mij heeft zeven maanden in India gezeten en na twee weken diarree was z'n lijf aangepast en kon hij met de lokale bevolking mee eten. Mijn trips zijn meestal niet zolang en daarom filter ik in Hongarije ook het put-, en leidingwater.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meeste virussen komen niet los in het water voor, maar zitten in bacteriën. Voor Europa en kennelijk ook in Noord Amerika is de kans dat je er mee te maken krijgt uitermate klein.

Over de tropische gebieden zou ik geen uitspraak durven doen, geen idee wat voor virusjes daar rondzwerven.

 

0,02 micron zal de grotere virussen (griep) eruit filteren, maar er zijn ook kleinere virussen zoals polio (info van @Vempain).

Voor 100% zekerheid zou ik in tropische gebieden aanvullende maatregelen nemen (bv zo'n steripen).

 

@ET phone home:

 

Klopt idd, een vriend van mij heeft zeven maanden in India gezeten en na twee weken diarree was z'n lijf aangepast en kon hij met de lokale bevolking mee eten. Mijn trips zijn meestal niet zolang en daarom filter ik in Hongarije ook het put-, en leidingwater.

 

Polio is een klein virus vanaf 0,02 micron. de point two zero zou dus alles filteren inclusief polio. De virussen die een drager nodig hebben zijn daardoor altijd groter.

Steripen is een serieuze overweging in die gebieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Polio is een klein virus vanaf 0,02 micron. de point two zero zou dus alles filteren inclusief polio. De virussen die een drager nodig hebben zijn daardoor altijd groter.

Steripen is een serieuze overweging in die gebieden.

 

Als ik het zo eens een beetje na zoek, heb je gelijk. :)

 

Kleinste virus wat we kennen is 17 nano meter, 0,017 micron:

The smallest virus known to humanity, however, is the single-stranded DNA virus Porcine circovirus type 1. It has a genome of only 1759 nucleotides[2] and a capsid diameter of only 17 nm.
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Smallest_organisms (virus waar alleen varkens ziek van worden)

 

Het lijkt er dus op dat, op deze uitzondering na, de point zero two filters van Sawyer verder alle virussen filteren. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...