[ Advertentie ]
Nog geen waterfilter in huis? Je kan voordelig het populaire Sawyer Mini Waterfilter [SP128] kopen in de Prepshop.nl.
Als je via deze link koopt, ondersteun je tevens ons forum. Dank voor je support!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16
    Elementary prepper
    Ingeschreven
    Jan 2014

Water filteren in Afrika

hallo,

over een maand vertrek ik naar Kenia om mij daar voor 3 maanden op ontwikkelingswerk in combinatie met het afronden van mijn studie. ik zal daar onder primitieve omstandigheden verblijven (lees: geen gas,elektriciteit of stromend water). nu wil ik voor deze periode gebruik gaan maken van een waterfilter, ik zal wel petflessen met water inkopen maar heb nu nog geen beeld van de beschikbaarheid daarvan en wil dus het zekere voor het onzekere nemen en mij goed voorbereiden met de aanschaf van een waterfilter, ook om infectieziekten (schijnt veel voor te komen) daar te voorkomen. nu is mijn vraag: welk model of welke modellen raden jullie mij aan?

m.v.g. John

Moderator
    Ingeschreven
    Feb 2013
    @johnsmit wat een mooie ervaring om naar Kenia te gaan voor ontwikkelingshulp.
    Er zijn vele waterfilters te vinden met diverse prijskaartjes eraan vast.

De meest voordelige is de lifestraw (€30) maar die heeft wel het nadeel dat je deze maar een periode kan gebruiken en daarna een andere moet aanschaffen en kun je ongeveer 1000 liter water filteren dus zou voor dit soort projecten van 3 maanden een prima oplossing zijn.

Maar ik zou dan toch liever ook graag een waterfilter voor 5 euro meer willen adviseren. de Sawyer mini is zeer klein in pakvolume, past gemakkelijk in je broekzak en is zeer gemakkelijk te reinigen waardoor deze keer op keer te gebruiken is.
    Tevens kun je het drinkwater filteren voor heel het dorp in Kenia dus ook voor de mensen die daar wonen aangezien de sawyer 350.000 liter water kan filteren
    Er zijn een aantal mensen van dit forum die de sawyer mini uitgevoerd getest hebben en is in onderstaande link te vinden:
    http://preppers.nl/forum/threads/473...ht=mini+sawyer

Deze is te koop in de prepshop voor nog geen €35 https://prepshop.nl/sawyer-mini-waterfilter
    "Life isn't about waiting for the storm to pass... It's about learning to dance in the rain." Vivian Greene

Teamwork divides the task and multiplies the succes

Elementary prepper
    Ingeschreven
    Jan 2014
    te gek, bedankt!!! precies het advies wat ik zocht!

Survivor
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Ik ga zelf voor langere tijd naar Mali. Er werd mij verteld dat vrijwel alle expats daar werken met de Katadyn drip filter. Daar zitten drie elementen in die filteren en je kunt er vanuit een voorraadtonnetje van 10 liter tappen. Die heb je in 2 versies, de Gravidyn en de Ceradyn. De Gravidyn is sneller, maar na 1 jaar zou je officieel de filters moeten vervangen. Ik weet niet meer precies hoe dat zat, maar ik heb dat destijds uitgezocht. Ik begreep niet waarom iemand eigenlijk de gravidyn zou nemen, want de capaciteit is welliswaar evenhoog als bij de Ceradyn, maar doordat je bij een jaar de filters zou moeten vervangen kun je nooit die max capaciteit realiseren. Ik heb daarover gemaild naar Katadyn, maar nooit reactie gekregen.
    Ik heb dus de Ceradyn gehaald, hij staat momenteel bij de spullen voor de verscheping, dus ik kan uit praktijkervaring er weinig over zeggen. Maar het is wel het gangbare waterfilter bij veel expats.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2012
    https://sawyer.com/filters-work/

In dit filmpje wat voorbeelden hoe de Sawyer werkt,en welke varianten er zijn...je kan dit filter ook aansluiten op een emmer/waterton, maar ook in je broekzak meenemen.
    So Long, and Thanks for All the Fish

Survivor
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vempain Bekijk Berichten
    @johnsmit wat een mooie ervaring om naar Kenia te gaan voor ontwikkelingshulp.
    Er zijn vele waterfilters te vinden met diverse prijskaartjes eraan vast.

De meest voordelige is de lifestraw (€30) maar die heeft wel het nadeel dat je deze maar een periode kan gebruiken en daarna een andere moet aanschaffen en kun je ongeveer 1000 liter water filteren dus zou voor dit soort projecten van 3 maanden een prima oplossing zijn.

Maar ik zou dan toch liever ook graag een waterfilter voor 5 euro meer willen adviseren. de Sawyer mini is zeer klein in pakvolume, past gemakkelijk in je broekzak en is zeer gemakkelijk te reinigen waardoor deze keer op keer te gebruiken is.
    Tevens kun je het drinkwater filteren voor heel het dorp in Kenia dus ook voor de mensen die daar wonen aangezien de sawyer 350.000 liter water kan filteren
    Er zijn een aantal mensen van dit forum die de sawyer mini uitgevoerd getest hebben en is in onderstaande link te vinden:
    http://preppers.nl/forum/threads/473...ht=mini+sawyer

Deze is te koop in de prepshop voor nog geen €35 https://prepshop.nl/sawyer-mini-waterfilter
    Let goed op met je advies. Dit filter kan prima zijn voor Nederland, maar is in Afrika riskant om te gebruiken. In Afrika is de kans aanwezig dat er virussen in het water zitten en die worden met de Sawyer niet gefilterd, zoals ook in het filmpje wordt aangegeven. Dan moet de Sawyer Point ZeroTWO gekocht worden, die is 180 euro (op Amazon tenminste). In Afrika zou ik zelf niet zo snel in onbekende gebieden water gaan drinken wat niet voor virussen is gefilterd.
    Je kan dan wel overwegen om water te koken, maar dat is wel wat tijdrovend. Voor drie maanden zou ik misschien er voor kiezen om dan alleen water in de winkel te kopen. Zelfs in de kleinste dorpjes is dit wel te koop. Of natuurlijk de investering doen in een waterfilter wat wel de virussen meepakt, zoals dan de Sawyer Point ZeroTWO of de Katadyn Ceradyn, daar zul je vast iemand aan het eind van je verblijf vast ook wel iemand blij mee kunnen maken.

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door noodv Bekijk Berichten
    Let goed op met je advies. Dit filter kan prima zijn voor Nederland, maar is in Afrika riskant om te gebruiken. In Afrika is de kans aanwezig dat er virussen in het water zitten en die worden met de Sawyer niet gefilterd, zoals ook in het filmpje wordt aangegeven. Dan moet de Sawyer Point ZeroTWO gekocht worden, die is 180 euro (op Amazon tenminste). In Afrika zou ik zelf niet zo snel in onbekende gebieden water gaan drinken wat niet voor virussen is gefilterd.
    Je kan dan wel overwegen om water te koken, maar dat is wel wat tijdrovend. Voor drie maanden zou ik misschien er voor kiezen om dan alleen water in de winkel te kopen. Zelfs in de kleinste dorpjes is dit wel te koop. Of natuurlijk de investering doen in een waterfilter wat wel de virussen meepakt, zoals dan de Sawyer Point ZeroTWO of de Katadyn Ceradyn, daar zul je vast iemand aan het eind van je verblijf vast ook wel iemand blij mee kunnen maken.
    Ik ga zelf voor langere tijd naar Mali. Er werd mij verteld dat vrijwel alle expats daar werken met de Katadyn drip filter. Daar zitten drie elementen in die filteren en je kunt er vanuit een voorraadtonnetje van 10 liter tappen. Die heb je in 2 versies, de Gravidyn en de Ceradyn. De Gravidyn is sneller, maar na 1 jaar zou je officieel de filters moeten vervangen. Ik weet niet meer precies hoe dat zat, maar ik heb dat destijds uitgezocht. Ik begreep niet waarom iemand eigenlijk de gravidyn zou nemen, want de capaciteit is welliswaar evenhoog als bij de Ceradyn, maar doordat je bij een jaar de filters zou moeten vervangen kun je nooit die max capaciteit realiseren. Ik heb daarover gemaild naar Katadyn, maar nooit reactie gekregen.
    Ik heb dus de Ceradyn gehaald, hij staat momenteel bij de spullen voor de verscheping, dus ik kan uit praktijkervaring er weinig over zeggen. Maar het is wel het gangbare waterfilter bij veel expats.
    Het klopt idd dat vele filters geen virussen filteren. De Katadyn Ceradyn en Gravidyn filteren deze er ook niet uit. (0.2 micron ceramic depth filter). Ik begrijp dus niet waarom deze wordt gezien als het gangbare waterfilter bij expats. De Sawyer filters hebben zelfs kleinere poriŽn dan de Katadyns (0,1 micron)

Wellicht is de beste/veiligste oplossing om een filter te combineren met een steripen. Die laatste doodt bacteriŽn en virussen met UV licht.
    Nieuw forum: preppers-shelter.nl (Bij aanmelden kijk voor de activatie mail in je spamfolder)

Survivor
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Bedankt voor de correctie Raycoupe, lijkt me een uitstekend advies zo.

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Kijk ook uit met ijsblokjes! Hier in het westen zijn we gewend aan ijsblokjes in de cola (of iets anders), maar in Afrika of AziŽ weet je niet van welk water die ijsblokjes gemaakt zijn!
    Al mijn berichten zijn samengesteld uit 100 % gerecyclede elektronen.

Moderator
    Ingeschreven
    Feb 2013
    Zoals @Raycoupe al vermelde filteren de Sawyer point zeroTwo en de Katadyn beide geen virussen en als ik dan mag kiezen voor een 35 euro filter die hetzelfde doet als een filter die minimaal 150 euro kost hoef ik er persoonlijk niet lang over na te denken.
    Zeker in combinatie met de steripen die je op ebay kunt kopen voor €50 (de waterbedrijven gebruiken in Nederland ook UV om het drinkwater drinkbaar te maken) ben je maar een fractie daarvan kwijt.
    "Life isn't about waiting for the storm to pass... It's about learning to dance in the rain." Vivian Greene

Teamwork divides the task and multiplies the succes

Vergelijkbare onderwerpen

1. Afrika
    Door Dreutel in forum Internationaal
    Reacties: 27
    Laatste Bericht: 24-11-15, 17:14
  2. Reacties: 1
    Laatste Bericht: 06-07-15, 20:02
  3. [DIY] Goedkoop water filteren?
    Door Fearce in forum Water
    Reacties: 6
    Laatste Bericht: 26-03-13, 20:59
  4. Eigen urine filteren.. en drinken (In geval van nood zonder water)
    Door Revolutionair-Anarchist.. in forum Water
    Reacties: 4
    Laatste Bericht: 04-02-13, 10:41
  5. Reacties: 12
    Laatste Bericht: 12-09-12, 22:10

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten