Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nieuwe flashlight voor EDC en dergelijke


SantinoD

Aanbevolen berichten

Beste preppers,

 

Al een tijd zit ik te twijfelen of en wat voor zaklamp ik nou eigenlijk wil hebben.

Ik maak nu een lange tijd gebruik van deze zaklamp maar ben er achter gekomen dat 120 lumen niet altijd voldoet aan wat er nodig is.

 

Dus mijn eisen zijn als volgt: - Minimale maximale lichtsterkte: 1000 lumens

- Maximale lengte: 15/16 cm

- Hij moet waterdicht zijn

- Voorkeur van 18650 batterijen (Omdat dit een veel voorkomende batterij is en makkelijk is op te laten)

- Een aan/uit schakelaar aan de achterkant

- Voorkeur van stroboscoopstand (Voor als het nodig is om iemand te verblinden om jezelf te verdedigen)

 

Het maximale wat ik hier voor uit wil geven is 100 euro, zelf zat ik te denken aan de http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-fenix-pd35-tac-led-zaklamp.htm en de http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-fenix-tk16-led-zaklamp-met-instant-strobe.htm.

Nou is het wel jammer dat er bij beide van deze flashlights geen lader bij zitten met een 18650 batterij maar ze 2 losse CR123A batterijen er bij leveren.

 

Dus ik wil hier bij vragen wat jullie de beste keus vinden en/of jullie zelf misschien een betere in gedachten hebben.

 

Met vriendelijke groet,

 

Santino

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Met AA of AAA batterijen zou je ze bijvoorbeeld ook nog kunnen opladen met een goalzero:)

 

Voor mijn zaklamp ben ik niet afhankelijk van batterijen van "buitenaf"

 

Met de laders die ze bij Knives and tools hebben kun je dat ook met de 18650 accu's. Heb zelf een lader voor 2 st. van hun, die laadt ook via usb of 12v (en alles qua kabels zater erbij)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste preppers,

 

Al een tijd zit ik te twijfelen of en wat voor zaklamp ik nou eigenlijk wil hebben.

Ik maak nu een lange tijd gebruik van deze zaklamp maar ben er achter gekomen dat 120 lumen niet altijd voldoet aan wat er nodig is.

 

Dus mijn eisen zijn als volgt: - Minimale maximale lichtsterkte: 1000 lumens

- Maximale lengte: 15/16 cm

- Hij moet waterdicht zijn

- Voorkeur van 18650 batterijen (Omdat dit een veel voorkomende batterij is en makkelijk is op te laten)

- Een aan/uit schakelaar aan de achterkant

- Voorkeur van stroboscoopstand (Voor als het nodig is om iemand te verblinden om jezelf te verdedigen)

 

Het maximale wat ik hier voor uit wil geven is 100 euro, zelf zat ik te denken aan de http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-fenix-pd35-tac-led-zaklamp.htm en de http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-fenix-tk16-led-zaklamp-met-instant-strobe.htm.

Nou is het wel jammer dat er bij beide van deze flashlights geen lader bij zitten met een 18650 batterij maar ze 2 losse CR123A batterijen er bij leveren.

 

Dus ik wil hier bij vragen wat jullie de beste keus vinden en/of jullie zelf misschien een betere in gedachten hebben.

 

Met vriendelijke groet,

 

Santino

 

Ik zelf heb een oogje op de Olight S30R (R voor Rechargeable). Voldoet aan alles wat je zoekt, hij heeft alleen geen schakelaar op de achterkant, maar persoonlijk heb ik dan ook liever een schakelaar op de zijkant.

https://prepshop.nl/zaklampen/olight-s30r-zaklamp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zelf heb een oogje op de Olight S30R (R voor Rechargeable). Voldoet aan alles wat je zoekt, hij heeft alleen geen schakelaar op de achterkant, maar persoonlijk heb ik dan ook liever een schakelaar op de zijkant.

https://prepshop.nl/zaklampen/olight-s30r-zaklamp

 

Ik had de Olight baton s30 al eens eerder gezien en leek me ook wel wat, nu ik hoor dat er een rechargeable versie is zou het misschien wel een mogelijkheid zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dan zoeken naar een LED-lamp die werkt op 14500 batterijen: deze hebben dezelfde afmetingen als

een AA (alleen een andere spanning) en de meeste LEDs werken ook gewoon op "Normale" AA's (alleen

branden ze dan minder fel).

 

Ik heb een aantal van die hele goedkope Cree Q5 lampjes overal en nergens liggen en met ~450 Lumen doen

ze het prima voor het geld (~€2).

 

China_High_quality_Brightness_zoom_CREE_Q5_Led_aluminium_alloy_rechargeable_flashlight_Portable_.jpg.b5e1cc90b278bfa34f6d7d9e3989cdfa.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dan zoeken naar een LED-lamp die werkt op 14500 batterijen: deze hebben dezelfde afmetingen als

een AA (alleen een andere spanning) en de meeste LEDs werken ook gewoon op "Normale" AA's (alleen

branden ze dan minder fel).

 

Ik heb een aantal van die hele goedkope Cree Q5 lampjes overal en nergens liggen en met ~450 Lumen doen

ze het prima voor het geld (~€2).

 

China_High_quality_Brightness_zoom_CREE_Q5_Led_aluminium_alloy_rechargeable_flashlight_Portable_.jpg.b5e1cc90b278bfa34f6d7d9e3989cdfa.jpg

 

Volgens mij heb ik eerder zo'n flashlight gezien ik denk dat dit er een is http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-fenix-e25-ultimate-edition-cree-xp-l-zaklamp.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ze net even opgezocht, lijken mooie lampjes voor 't geld. Ben nu in bezit van een tank007 - e09 die maximaal 120 lumens heeft, in t geval dat ik op zoek was naar een kleine zaklamp was dit een hele goede keuze geweest maar dat is niet 't geval. Ik ben eerder opzoek naar een meer tactische zaklamp met een minimale lichtsterkte van 1000 lumens. Geeft toch wel meer vertrouwen dan een klein lichtje met 400 lumens en kan ook gebruikt worden voor zelfverdediging.

 

Santino

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ze net even opgezocht, lijken mooie lampjes voor 't geld. Ben nu in bezit van een tank007 - e09 die maximaal 120 lumens heeft, in t geval dat ik op zoek was naar een kleine zaklamp was dit een hele goede keuze geweest maar dat is niet 't geval. Ik ben eerder opzoek naar een meer tactische zaklamp met een minimale lichtsterkte van 1000 lumens. Geeft toch wel meer vertrouwen dan een klein lichtje met 400 lumens en kan ook gebruikt worden voor zelfverdediging.

 

Santino

Misschien eens kijken in 400 echte lumen (dus geen Chinees). Dan zie je tegelijk niets en het licht. ;)

 

1000 lumen is mooi, maar voor het verblinden zeker niet nodig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heb ik eerder zo'n flashlight gezien ik denk dat dit er een is

Je mag die Chinese meuk natuurlijk nooit vergelijken met een Fenix. :rolleyes:

 

Ik heb een goede/duurdere (Nitecore) lamp in mijn EDC, maar die goedkope China dingen heb ik gewoon overal en nergens liggen voor "Het geval dat"-situaties. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag die Chinese meuk natuurlijk nooit vergelijken met een Fenix. :rolleyes:

 

Ik heb een goede/duurdere (Nitecore) lamp in mijn EDC, maar die goedkope China dingen heb ik gewoon overal en nergens liggen voor "Het geval dat"-situaties. ;)

 

Fenix is dan geen meuk, maar wel chinees :p

 

Ik ben het overigens helemaal met je eens hoor. Ik heb zelf ook enkele duurdere goede zaklampen waar ik echt op durf te vertrouwen (Nitecore, Fenix, Black Diamond, Maglite) en overal in huis en in de auto's goedkope zaklampen zoals van de Action. Mijn huidige EDC is een Nitecore EC21 waar ik zeer tevreden mee ben. Max 460 lumen is echt meer dan zat voor mij.

 

Zoals @Simurgh al aangeeft, 400 lumen is echt ruim voldoende om iemand te verblinden. Als je opzoek bent naar een echte tactische zaklamp moet je deze post op de candlepowerforums eens lezen. Van een Nederlandse politie trainer, over hoe ze een zaklamp voor de politie ontworpen hebben. Eis was minimaal 250 lumen. Bedenk wel dat hoe hoger de lumen, hoe korter de batterij mee gaat.

 

Als je een stroboscoop mode wilt om iemand mee te kunnen verblinden/ desoriënteren dan moet je ook rekening houden met hoe makkelijk die mode vanuit de 'uit' stand te bereiken is. Sommige zaklampen moet je eerst aanzetten voordat je naar de stroboscoop kunt overschakelen. Dan ben je het verrassingselement wel kwijt. Als bij andere lampen moet je 3x snel klikken o.i.d. Kun je dat ook wanneer je in een situatie zit dat je die stroboscoop nodig hebt (paniek, adrenaline, snel snel snel)? Een ander punt is de frequentie van de strobe. Het beste voor tactisch gebruik is 18-20Hz, maar i.i.g. niet lager dan 5Hz en niet hoger dan 24Hz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...