Ga naar inhoud
GENEGEERD

Afgewerkte olie bewaren


Roel

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Bewaar jullie afgewerkte motorolie in jerrycans, je zult er nog eens verlet om kunnen hebben.

Verwarmen, verlichting, smeerolie, paaltjes mee impregneren, etc.

 

Omdat wij (familie) zelf de olie verversen van de auto's heb ik een liter of 50 staan, Maar komt meer omdat ik geen tijd heb om het in te leveren bij inzamelpunt. (10 km heen rijden), melden en vertellen wat je komt brengen. Meestal combineer ik het met ander afval en zet de dozen met oude olie dan bij de juiste container.

 

Hoe kan ik het als verlichtingsbrandstof gebruiken. en verwarmen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, milieuwetgeving...Na een shtf situatie zullen er niet veel regeltjes of wetten meer van kracht zijn. Of op z'n minst niet gehandhaafd worden.

Wanneer je de olie in een lont laat trekken van een petroleumstel zal deze prima branden, ik zou het wel buiten doen...:rolleyes:

Hetzelfde geldt voor lampen, deel olie, deel petroleum, 50/50 brand prima in een stormlantaarn. Die branden effectiever dan petrostellen en kun je ook nog binnen gebruiken.

Beetje luchtje, maar in de gegeven situatie beter dan geen licht.

Nou ja, het hekje moet een paaltje hebben. En als je olie in een vat hebt staan, pl/min. 60 cm dan zet je daar je paaltjes een tijdje in. Die rotten voorlopig niet in de grond...

En als smeerolie doet afgewerkte olie het ook nog prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, milieuwetgeving...Na een shtf situatie zullen er niet veel regeltjes of wetten meer van kracht zijn. Of op z'n minst niet gehandhaafd worden.

Wanneer je de olie in een lont laat trekken van een petroleumstel zal deze prima branden, ik zou het wel buiten doen...:rolleyes:

Hetzelfde geldt voor lampen, deel olie, deel petroleum, 50/50 brand prima in een stormlantaarn. Die branden effectiever dan petrostellen en kun je ook nog binnen gebruiken.

Beetje luchtje, maar in de gegeven situatie beter dan geen licht.

Nou ja, het hekje moet een paaltje hebben. En als je olie in een vat hebt staan, pl/min. 60 cm dan zet je daar je paaltjes een tijdje in. Die rotten voorlopig niet in de grond...

En als smeerolie doet afgewerkte olie het ook nog prima.

 

Toch ben ik wel blij afgewerkte olie hier nauwelijks meer voor wordt gebruikt. 30 jaar geleden was het heel normaal om zo je paaltjes te impregneren... met puur vergif.

Als er geen andere keus is, zullen dergelijke gebruiken snel weer terugkomen, puur uit noodzaak, alleen is het nooit slim je eigen omgeving (brrrghh, binnenshuis in een lamp?!) te vervuilen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het ook liever zonder doen, maar ik zorg voor een voorraadje voor als er niet iets anders is.

Zoals de meesten wel zullen weten zijn er kachels die gewoon "draaien"op dit spul...

Maar goed, alle nadelen ten spijt, ieder mag/moet doen wat hem/haar goed lijkt, niet dan...? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het ook liever zonder doen, maar ik zorg voor een voorraadje voor als er niet iets anders is.

Zoals de meesten wel zullen weten zijn er kachels die gewoon "draaien"op dit spul...

Maar goed, alle nadelen ten spijt, ieder mag/moet doen wat hem/haar goed lijkt, niet dan...? :)

heb je die Valor al thuis staan? ben benieuwd hoe die bevalt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het ook liever zonder doen, maar ik zorg voor een voorraadje voor als er niet iets anders is.

Zoals de meesten wel zullen weten zijn er kachels die gewoon "draaien"op dit spul...

Maar goed, alle nadelen ten spijt, ieder mag/moet doen wat hem/haar goed lijkt, niet dan...? :)

 

Helemaal met je laatste zin eens maar als je kijkt naar het milieu en je dan na het instorten van het huidige systeem als eerste begint met het veredelen van houten paaltjes dmv oude olie.

Tsja,....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het ook liever zonder doen, maar ik zorg voor een voorraadje voor als er niet iets anders is.

Zoals de meesten wel zullen weten zijn er kachels die gewoon "draaien"op dit spul...

Maar goed, alle nadelen ten spijt, ieder mag/moet doen wat hem/haar goed lijkt, niet dan...? :)

 

Zolang je het maar niet om zeep helpt voor anderen... Sla jij zo een geolied paaltje in de grond vlak bij mijn groenten tuin,

dan gaat dat niet direct goed komen denk ik... en zal dat paaltje misschien ergens anders in glijden :D :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgedraaide olie heb ik wel eens een vuur met gemaakt. De druppelkachel. 2druppels water + 1 druppel olie. Brandt harder als de hel en brandt ook totaal; Kan enkel als atelier verwarmer want binneshuis te gevaarlijk.

Nu is dit niet meer toegelaten door milieu-wetgeving.

Rond paaltjes en in de tuin...neen bedenkt. Dit heb ik bij de palen van mijn cave met verse frituurolie gedaan; Die van het merk Delhaize 365 kost niks en zeer efficiënt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Highway... super kacheltje....

@wodan... ergens ander in glijdt...? Weet jij wel hoe groot ik ben...?

Dat gaat niet zonder "slag of stoot" vriend....:D

Maar zonder gekheid, de oplossingen die ik aandraag zijn uiteraard voor het geval je door de vriendelijker middelen heen bent.

Je zult er toch aan moeten wennen dat de gangbare zaken op een dag op zijn.

Dan komt de ouwe olie om de hoek... wedden dat je die dan gaat gebruiken?:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Highway... super kacheltje....

@wodan... ergens ander in glijdt...? Weet jij wel hoe groot ik ben...?

Dat gaat niet zonder "slag of stoot" vriend....:D

Maar zonder gekheid, de oplossingen die ik aandraag zijn uiteraard voor het geval je door de vriendelijker middelen heen bent.

Je zult er toch aan moeten wennen dat de gangbare zaken op een dag op zijn.

Dan komt de ouwe olie om de hoek... wedden dat je die dan gaat gebruiken?:D

 

Ik ben ook formaat kleine reus maar met @wodan ga ik nie sollen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Water And Oil Fire (good for burning rubbish)

 

 

SAS Survival guide Water Oil

SAS Survival Guide

Water Oil Fire

 

 

One of the hottest, most intense fires you can make is to burn water and oil together.

 

About the easiest method is to place a steel or iron plate on a couple of stones 1' [30 cm] above ground level. Light a fire beneath this plate to make it really hot and while it is heating up arrange a pipe or narrow trough about 2' or 3' [60 or 90 cm] long. One end of this pipe or trough is over the centre of the plate, and the other end is 1' [30 cm] or so higher than the plate. Into this top end of the pipe arrange, by means of a funnel and trough, water and sump oil to be fed down the pipe to the hot plate. The proportion of flow is two or three drops of water to one drop of oil. When the water and oil fall onto the hot plate it burns with a hot white name of very great heat. The rate of flow can be governed by cutting a channel in corks which plug the bottles holding the water and oil, or if tins are used, piece holes in the bottoms of the tins and use a plug to control the flow.

 

This type of fire is excellent for an incinerator when great heat is required to burn out rubbish. It also makes an excellent 'Campfire' where strong flame and light are required and wood is in short supply.saswateroil.jpg.281d31cdd6361b458686946799a37696.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Highway... super kacheltje....

@wodan... ergens ander in glijdt...? Weet jij wel hoe groot ik ben...?

Dat gaat niet zonder "slag of stoot" vriend....:D

Maar zonder gekheid, de oplossingen die ik aandraag zijn uiteraard voor het geval je door de vriendelijker middelen heen bent.

Je zult er toch aan moeten wennen dat de gangbare zaken op een dag op zijn.

Dan komt de ouwe olie om de hoek... wedden dat je die dan gaat gebruiken?:D

 

Je moet altijd een afweging maken... Ik heb ook al gebruikte motorolie van een dieselwagen (oa. minder benzeen) gebruikt om houten balken

te behandelen... maar deze balken wel warm gestookt met een roofing brander zodat alles mooi intrekt, de vluchtige delen direct uitdampen,

dit in open lucht en dan nog twee maand in de open lucht laten uit dampen... en dan deze gebruikt, maar niet in de grond :)

 

Weet je dat je met één liter aardolie (of een derivaat ervan dat niet uitdampt) tot een miljoen liter water eigenlijk "ondrinkbaar" maakt?

Dat is 1ppm, maw niet eens gemakkelijk meer meetbaar... Maar vissen, planten en zelfs mensen, vinden dat niet prettig.

 

PS: Als je groot bent, is het inbrengen van een groot object gemakkelijker omdat alle in- en uitgangen verhoudingsgewijs ook groot zijn.

Het feit dat alles al voor geolied is, maakt het nog gemakkelijker :D :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe maar die paaltjes die zo behandeld zijn staan nu nog wel in de grond ;) , ik ben wel eens met je dat je het beter niet kunt doen

Die Russen hebben een interessant '' kacheltje '' voor afgewerkte olie ..Het principe is erg simpel (geen moeilijk te maken onderdelen ,geen pompen etc

en ik denk dat nadat het kacheltje eenmaal opgewarmd is (met name de schoorsteen) het een relatief schone verbranding geeft Je zou hier ook oude

bio olie mee kunnen verbranden ed .

Of het milieu technisch verantwoord is dat laat ik in de midden . Ik denk dat dit afhankelijk is van de situatie waarin je verkeerd

maar kijk hier maar eens naar (is best interessant :)

gr will

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...