Ga naar inhoud
GENEGEERD

Brillen en dat soort zaken...


Roel

Aanbevolen berichten

Iedereen die een (lees)bril draagt zal het onmiddelijk beamen...je kunt geen moment zonder...

Dus preppers, leesbrillen in voorraad...?

Brillen voor ver weg in voorraad..?

Want zonder dat, geen brillenzaken meer...geen opticiens ..niks.

Dus geen bril als de ouwe stuk is...

Dus niets of weinig kunnen doen om het algemeen belang te dienen.

Koop een voorraadje brillen en leef nog lang en gelukkig.....

Pincetten, lieden met splinters etc.. loepjes, etc...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Een vergrootglas heeft zeker nut om op voorraad te hebben.

 

Echter een bril preppen is onhandig. Je zicht verandert over tijd waardoor een bril snel(ler) dan je denkt niet meer gewenst op je neus zit.

 

Er gaat een theorie op dat juist een bril dragen ons lichaam niet stimuleert om het zicht bij te stellen (en te oefenen) dat het acceptabel wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vergrootglas heeft zeker nut om op voorraad te hebben.

 

Echter een bril preppen is onhandig. Je zicht verandert over tijd waardoor een bril snel(ler) dan je denkt niet meer gewenst op je neus zit.

 

Er gaat een theorie op dat juist een bril dragen ons lichaam niet stimuleert om het zicht bij te stellen (en te oefenen) dat het acceptabel wordt.

 

Op basis van 'een theorie' zou ik toch niet meteen afstappen van de bril. Zonder twijfel is het mogelijk je ogen te trainen en kleine dingen aan te leren als je een boek leest, of lang achter een scherm zit.

 

Zelfs met een bril met de sterkte van jaren terug zie ik alsnog beter dan zonder.

 

Dichtbij zien (leesbril) tja, dat komt gewoon met het ouder worden en is al duizenden jaren een bekend gegeven en dus geen gevolg van het moderne tijdperk. Gelukkig kun je met een gewone leesbril, niet speciaal op sterkte, heel aardig uit de voeten en daar liggen er honderden miljoenen van in Europa. Erg lang houdbaar ook.

 

Eigenlijk heb ik zelf te weinig brillen. Een goede bril kost dan al snel 200 euro, met titanium montuur. Dat laatste is wel handig als je in aspergevelden duikt en zo. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Theorie..inderdaad.

 

Voor de praktijk zijn er de verstelbare brillen. http://preppers.nl/forum/threads/12017-Reviewers-gezocht-voor-verstelbare-coole-brillen-%29

 

... het gaat hierbij om de theorie dat brillen (ook verstelbare) het lichaam niet de kans geven om zelf correcties uit te voeren (te trainen).

 

Op basis van 'een theorie' zou ik toch niet meteen afstappen van de bril. Zonder twijfel is het mogelijk je ogen te trainen en kleine dingen aan te leren als je een boek leest, of lang achter een scherm zit.

 

Zelfs met een bril met de sterkte van jaren terug zie ik alsnog beter dan zonder.

 

Dichtbij zien (leesbril) tja, dat komt gewoon met het ouder worden en is al duizenden jaren een bekend gegeven en dus geen gevolg van het moderne tijdperk. Gelukkig kun je met een gewone leesbril, niet speciaal op sterkte, heel aardig uit de voeten en daar liggen er honderden miljoenen van in Europa. Erg lang houdbaar ook.

 

Eigenlijk heb ik zelf te weinig brillen. Een goede bril kost dan al snel 200 euro, met titanium montuur. Dat laatste is wel handig als je in aspergevelden duikt en zo. ;)

 

Ik stap ook niet meteen af van een bril. Ik vind het echter wel een interessante theorie. Bovendien wat je zegt, zicht gaat achteruit en omdat een bril zo persoonlijk is over het algemeen vind ik het voor een prep vrij zoals @Roel het stelt iets te complex. Althans als het om een 'bril' gaat. Als leesbril zijn er zat inderdaad.

 

200 euro? Ik zat afgelopen maand nog op 300 euro...

Link naar reactie
Delen op andere sites

... het gaat hierbij om de theorie dat brillen (ook verstelbare) het lichaam niet de kans geven om zelf correcties uit te voeren (te trainen).

 

 

 

Ik stap ook niet meteen af van een bril. Ik vind het echter wel een interessante theorie. Bovendien wat je zegt, zicht gaat achteruit en omdat een bril zo persoonlijk is over het algemeen vind ik het voor een prep vrij zoals @Roel het stelt iets te complex. Althans als het om een 'bril' gaat. Als leesbril zijn er zat inderdaad.

 

200 euro? Ik zat afgelopen maand nog op 300 euro...

 

Toekomstige brillen voor veraf preppen wordt wat lastig, maar met al die twee voor één deal kun je wel wat brilletjes op voorraad houden. Niet iedere bril hoeft ook zo duur te zijn. Goedkoopste montuur, glazen op maat maar zonder teveel dure opties (ontspiegeling wel), ach dat kost misschien minder dan 50 euro. Mijn zonnebril op sterkte had ik voor 27 euro, maar dat is alweer vijf jaar geleden.

 

Een paar leesbrilletjes heb ik echter al wel. Gebruik ze nog niet, maar merk al wel dat het mij meer moeite kost de kleinste lettertjes te lezen. Enkele keer gebruik is ze wel als vergrootglas bij een pietluttig klusje.

 

Verstelbare brillen blijken nog weinig succesvol in de praktijk. Tunnelvisie en kwetsbaarheid, het zijn echte noodmiddelen en voor dat geld kun je net zo goed gewone brillen kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mag mijzelf gelukkig prijzen dat ik alleen maar een bril nodig heb om te lezen +2.

Mijn brillen haal ik bij de Wibra voor €1.49. ik heb verschillende op div. plaatsen liggen.

Kortgeleden heeft mijn vrouw een staaroperatie ondergaan.

Bij de controle zei de oogarts dat ze alleen nog maar een bril nodig heeft voor lezen +2.

Op zijn aanraden kan deze gekocht worden bij de Hema, Kruidvat, of de Wibra;)

Nu hebben wij een flinke voorraad, zodat we een aardig ruilmiddel hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er gaat een theorie op dat juist een bril dragen ons lichaam niet stimuleert om het zicht bij te stellen (en te oefenen) dat het acceptabel wordt.

 

Mijn ogen hebben als kind voldoende tijd gehad om zich bij te stellen. Ik kan je vertellen, dat is niet gelukt. Het enige is dat als ik net opgestaan ben, het zicht zonder bril iets beter is, dan 's-avonds.

Daarom heb ik nu al bijna 40 jaar zo'n ding op m'n gok. :) En nu zelfs multifocaal, omdat m'n armen gekrompen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ogen hebben als kind voldoende tijd gehad om zich bij te stellen. Ik kan je vertellen, dat is niet gelukt. Het enige is dat als ik net opgestaan ben, het zicht zonder bril iets beter is, dan 's-avonds.

Daarom heb ik nu al bijna 40 jaar zo'n ding op m'n gok. :) En nu zelfs multifocaal, omdat m'n armen gekrompen zijn.

 

Ik snap dat het niet altijd kan.

 

Hoewel oogcorrectie middelen (zoals brillen) niet zo heel lang bestaan vergeleken met het bestaan van de mensheid. Ik weet dat het in de Romeinse tijd voorkwam. Alleen zijn er zoveel met een bril dat ik mij afvraag hoe we ons staande hebben kunnen houden zonder al die middelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kon men zich redden zonder bril? Kan men zich in de huidige derdewereldlanden redden zonder bril...

Deels wel, maar men mist een hoop en is erg afhankelijk van anderen. Daarom zijn er nu ook brillenacties voor arme landen en oogkampen waar opticiens uit "rijke" landen een tijd werken, in stage of in hun vakantie,hun manier van ontwikkelingswerk.

 

In de Romeinse tijd was er al een soort bril. Keizer Nero keek door een smaragd naar de gladiatorengevechten. Men vermoedt dat hij dat deed omdat hij bijziend was. Dit is een van de oudste vermelding van wat een bril kan worden genoemd. Smaragd is een variëteit van beril.

 

In Nederland en België heeft ongeveer de helft van de bevolking een bril nodig. In de Verenigde Staten bedraagt dit percentage zelfs 75%. Het percentage mensen dat baat heeft bij een bril neemt elk jaar toe, als gevolg van vergrijzing.

Ook in ontwikkelingslanden hebben velen een bril nodig, maar in grote delen van die landen zijn weinig vakkundige opticiens, soms slechts één op de miljoen inwoners

 

Joshua Silver, hoogleraar natuurkunde en directeur van het Centre for Vision in the Developing World aan de Universiteit van Oxford, heeft een bril met verstelbare sterkte ontwikkeld, voor een prijs van nog geen € 15,00. Tussen twee vellen heldere kunststof zit siliconenolie, waarvan de druk naar behoefte kan worden veranderd om de juiste bollingen en daarmee de juiste brilsterkte te realiseren. Joshua Silver voorziet tot 2020 een behoefte aan een miljard van dergelijke brillen.Momenteel worden er in Afrika en Oosteuropa 30.000 gebruikt, waarvan twee derde beschikbaar is gesteld in het kader van humanitaire programma’s.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel oogcorrectie middelen (zoals brillen) niet zo heel lang bestaan vergeleken met het bestaan van de mensheid. Ik weet dat het in de Romeinse tijd voorkwam. Alleen zijn er zoveel met een bril dat ik mij afvraag hoe we ons staande hebben kunnen houden zonder al die middelen.

 

Ik denk dat het vroeger minder belangrijk was om alles heel scherp te zien. Voorbeeld: ik kan wel wandelen zonder bril. Ik zie niets scherp, maar dat is dan niet zo'n probleem. Ik zal dat met de auto maar niet proberen.

Een ander puntje is de levensverwachting. Vroeger waren de meesten dood voordat ze een leesbril nodig hadden. Wat tegenwoordig natuurlijk ook mee speelt, is dat we steeds vaker voor beeldschermen zitten en kleine lettertjes moeten lezen.

Dat is, denk ik, ook een reden dat we nu veel eerder doorhebben dat we minder scherp zien.

 

Persoonlijk denk ik dat als we een SHTF situatie krijgen van een formaat dat er oa. geen brillen meer te krijgen zijn dat ik, na verloop van tijd, een serieus probleem ga krijgen.

Mede om die reden bewaar ik ook mijn oude brillen, is ook een vorm van preppen ;) Beter iets dan niets.

 

Dus ik hoop dat er tegen die tijd een leuke prepster is, die mijn geleide prepster wil zijn :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het vroeger minder belangrijk was om alles heel scherp te zien. Voorbeeld: ik kan wel wandelen zonder bril. Ik zie niets scherp, maar dat is dan niet zo'n probleem. Ik zal dat met de auto maar niet proberen.

Een ander puntje is de levensverwachting. Vroeger waren de meesten dood voordat ze een leesbril nodig hadden. Wat tegenwoordig natuurlijk ook mee speelt, is dat we steeds vaker voor beeldschermen zitten en kleine lettertjes moeten lezen.

Dat is, denk ik, ook een reden dat we nu veel eerder doorhebben dat we minder scherp zien.

 

Persoonlijk denk ik dat als we een SHTF situatie krijgen van een formaat dat er oa. geen brillen meer te krijgen zijn dat ik, na verloop van tijd, een serieus probleem ga krijgen.

Mede om die reden bewaar ik ook mijn oude brillen, is ook een vorm van preppen ;) Beter iets dan niets.

 

Dus ik hoop dat er tegen die tijd een leuke prepster is, die mijn geleide prepster wil zijn :D

 

Dank voor je reactie @Marcov :)!

 

Edit: ik hoop ook voor je dat je een leuke prepster tegenkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zelf heb de pech dat ik ongeveer -6 heb. Ik draag dus harde contactlenzen waar ik ongeveer 5 jaar mee doe. Daarnaast heb ik een bril. Het nadeel daarvan is dat je continue door een kader zit te kijken. Ik kan hier heel slecht tegen omdat ik ook door mijn beroep als fotograaf erg visueel ingesteld ben. Ik heb wel eens zitten nadenken om mijn ogen te laten laseren maar dan moet ik eerst een maand met een bril lopen omdat mijn hoornvlies een geultje heeft door de harde lenzen. Die moet eerst weg zijn voordat ze kunnen laseren. Zachte lenzen is voor mij geen optie. Heb ik een paar keer geprobeerd maar ik krijg mijn zicht niet scherp. Ik werd helemaal leip van die dingen.

Nu heb ik sinds een jaar ook een leesbril (+1) nodig. Deze zet ik echter niet te snel op want ik merk toch dat je ogen er na gaan staan. Dus maw. ik merk dat je ogen daardoor luier worden. Dus het verhaal van de 'theorie' klopt wel enigzins.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals zovelen heb ik me jaar na jaar verzet tegen het idee van een leesbril, tot de armpjes echt te kort en de lettertjes te klein werden. Ik zou niet weten hoe ik het anders had moeten doen dan uiteindelijk maar een bril te kopen.

Je kunt het nog zo graag willen, maar de oogjes werden niet beter.

Nu, meer dan tien jaar na dato zit ik op +2,5 en dat is al zes jaar niet veranderd.

Het blijft behelpen, maar ik weet nog als de dag van gisteren dat ik mijn eerste bril opzette en er een wereld (opnieuw) voor me open ging. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over brillen, ik zelf heb -6 en -7 met cylinder. Zonder bril of lenzen ben ik redelijk hulpeloos. Inmiddels heb ik ook nog een leesbril nodig om dat de letters steeds kleiner worden :cool:

 

Ik kwam ooit eens op deze site terecht http://www.natuurlijkzien.com/gaatjesbrillen.html

de brillen vond ik echter wat duur voor een experiment http://rasterbril.nl/

Het gaat om dit soort brillen sportieve-gaatjesbril.png.638260d6349613267550122ca7f9bf58.png

 

Op aliexpress kwam ik ze een stuk goedkoper tegen http://nl.aliexpress.com/w/wholesale-pinhole-glasses.html?site=nld&SearchText=pinhole+glasses&g=y&SortType=price_asc&groupsort=1&initiative_id=AS_20151110122950&shipCountry=nl

 

Voor €1,07 sturen ze er eentje op.

 

Het schijnt dat je tot ongeveer -4 er goed scherp mee kunt zien. Ik zelf zie er nog wat wazig en wat dubbel mee. Maar absoluut meer dan zonder bril.

De brillen werken voor alle sterktes, ook voor dichtbij.

Het is natuurlijk geen volwaardige bril, maar voor die prijs kun je ze mooi op voorraad hebben voor noodgevallen of om te ruilen, uit te delen.

 

Ze werken ook als zonnebril en ze zijn onbreekbaar. Ideaal voor de prepvoorraad.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Over brillen, ik zelf heb -6 en -7 met cylinder. Zonder bril of lenzen ben ik redelijk hulpeloos. Inmiddels heb ik ook nog een leesbril nodig om dat de letters steeds kleiner worden :cool:

 

Ik kwam ooit eens op deze site terecht http://www.natuurlijkzien.com/gaatjesbrillen.html

de brillen vond ik echter wat duur voor een experiment http://rasterbril.nl/

Het gaat om dit soort brillen sportieve-gaatjesbril.png.638260d6349613267550122ca7f9bf58.png

 

Op aliexpress kwam ik ze een stuk goedkoper tegen http://nl.aliexpress.com/w/wholesale-pinhole-glasses.html?site=nld&SearchText=pinhole+glasses&g=y&SortType=price_asc&groupsort=1&initiative_id=AS_20151110122950&shipCountry=nl

 

Voor €1,07 sturen ze er eentje op.

 

Het schijnt dat je tot ongeveer -4 er goed scherp mee kunt zien. Ik zelf zie er nog wat wazig en wat dubbel mee. Maar absoluut meer dan zonder bril.

De brillen werken voor alle sterktes, ook voor dichtbij.

Het is natuurlijk geen volwaardige bril, maar voor die prijs kun je ze mooi op voorraad hebben voor noodgevallen of om te ruilen, uit te delen.

 

Ze werken ook als zonnebril en ze zijn onbreekbaar. Ideaal voor de prepvoorraad.

 

Zeer leuke vondst!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha! Dit topic is mij weer op het lijf geschreven! Komt ie:

 

Als je een bril nodig hebt doe je er goed aan om brillen te preppen. Afhankelijk van je sterkte is dit voor de één relevanter dan voor de ander.

Verstandig preppen is volgens mij brillen met hetzelfde montuur. Met een twee voor één actie goed te doen. Het voordeel is dat de je de glazen over kan zetten in een ander montuur en bij schade aan het montuur onderdelen over kan zetten van een ander montuur.

 

Bij materiaal keuze heb je voldoende keus: (spuit)kunststof, acetaat, metaal, hout, titanium noem maar op. Als je verstandig bent kiest je duurzame materialen die je kan repareren. Titanium is bijzonder sterk, maar als het breekt kan je het niet lassen/solderen. (spuit)kunststof is vaak niet te lijmen/smelten. Acetaat daarentegen wel. Hout is natuurlijk bijzonder modieus, maar ja, kwetsbaar.

 

Sterkte zal niet veel veranderen, tenzij daar reden toe is. Ouderdom (presbyopie) geldt voor ons allemaal. Dus leesbrillen inslaan (+1,00 tot +3,00) is ook voor de jongere preppers onder ons geen gek idee. Vergeet niet dat goedkope leesbrillen vaak niet echt duurzaam zijn, dus koop een aantal van elk.

 

Naast brillen is het handig om een aantal vergrotende hulpmiddelen in te slaan. Loupen en dergelijke komen altijd van pas. Is het niet om te lezen dan is het wel om vuur te maken.

 

En wat betreft de 'alternatieve methodes' betreft, tja. Ik kan niet ontkennen dat er een grond van waarheid in zit. Spieren die je niet gebruikt worden immers dunner en functioneren minder. Het oog is voor een heel groot deel afhankelijk van spieren. Het continu werken op korte afstand kan inderdaad spierwerking beïnvloeden. Maar dat is verwaarloosbaar. Wat relevanter is dat de ooglens minder flexibel wordt met het ouder worden en als die vaak in 'nabij' staat zal die ook hierop blijven 'plakken'. Niet helemaal correct, maar het dekt de lading.

Dr. Bates heeft veel onderzoek gedaan naar alternatieve manieren van zien. Voor geïnteresseerden is het boek 'Beter zien zonder bril' erg leuk. Ik heb hem zelf ook, (één oude uitgave en een nieuwe) maar voor de lol. Neem deze 'wonderen' echter met een korreltje zout en schaf niet meteen een raster/gaastjesbril aan.

Het voobeeld op de site, van de mevrouw met S-18,00 die beter gaat zien met een gaatjesbril klinkt als een wonder. Maar dat is het niet. De gaatjes werken als een diafragma in een camera en vernauwen de stralenbundel die in het oog valt. Daardoor wordt ook de verstrooingscirkel (het wazige gebied) kleiner waardoor men beter ziet.

Door de gaatjes bril is er echter sprake van een kleiner gezichtsveld, verminderde helderheid. Hierdoor is het ook niet mogelijk om met een gaatjesbril auto te rijden. Een activiteit als tennis wordt door een dergelijke bril onmogelijk gemaakt omdat het volgen van de bal niet te doen is. Stel je voor dat je je moet heroriënteren in een SHTF situatie. Het spreekt voor zich denk ik.

Dus, er zit een kern van waarheid in maar kijk hier wel mee uit.

 

Het zich is in zekere mate trainbaar. Als je veel nabij werkt is het goed om af en toe in de verte te kijken. De ooglens kan weer even van vorm veranderen, de oogspieren hebben wat rust. Deze vuistregel is goed om te onthouden 20/20/20 oftewel: elke 20 minuten minimaal 20 seconden 20 meter of verder kijken. Kijk uit het raam, maar het einde van de kantoor tuin of wat dan ook.

Maar uiteindelijk worden we allemaal ouder en moeten we aan de leesbril geloven. (Tuurlijk, het kan zijn dat je door je verte sterkte geen leesbril nodig hebt. Mazzel noemen we dat ^_~).

 

Hoe het kan dat we nu niet meer zonder bril kunnen en dat we zo ver zijn gekomen zonder brillen is vrij eenvoudig te verklaren. Het was technisch simpelweg niet mogelijk om brillen of lenzen te maken. De eerste lenzen waren tafelloepen, door monniken gebruikt om bijbels te schrijven. De vroege lenzen waren in ieder geval positief (plus glazen). Min konden ze niet maken.

Ook al konden ze het later wel maken, dan kon je het nog niet betalen als simpele ziel. Trouwens ook niet zo belangrijk, lezen kon je niet en voor werk op het veld of in de stal hoefde je ook niet ver te kijken. Problemen met staar waren er niet zo veel. Je was dood voordat je staar kreeg.

 

Dus, moraal van het verhaal: vergeet geen brillen te preppen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje die werden hier een poosje geleden ook in een "reviewers gezocht" weggegeven,

 

ik was ze op internet al aan het zoeken, kijk ik heb niet echt meer het idee dat mijn ogen nog heel veel gaan veranderen, en mijn montuur is van plastic net als mijn glazen ( veel moderne glazen worden van plastic gemaakt omdat dat sterker is en duurzamer ) en dat is nog maar mijn oude bril. ik kon net voordat ik 18 werd nog een nieuwe bril kopen omdat de verzekering het nog net vergoedde. Dus daarom heb ik tevens een reservebril.

 

en anders gaat iedereen met een bril gebruik maken van zo'n actie van een bekendere brillenzaak dat je 2 brillen voor de prijs van één krijgt.

 

met meerdere brillen hoef je tevens geen hipster te zijn om brillen bij je kleding te laten passen ( bah hipsters ) ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@konijn, kunststof glazen zijn niet per definitie duurzamer.

Er kunnen redenen zijn om voor het een of ander te kiezen, beide hebben voor en nadelen.

 

Glas is helderder, krasvaster en dunner dan kunststof. Daarentegen is het wel zwaarder en breukgevoeliger.

Kunstof is natuurlijk veel beter bestand tegen breuk en veel lichter, maar het krast gemakkelijk.

 

Zo zie je maar dat beide voor en nadelen hebben. Glas zou ik niet kiezen bij iemand die met een slijptol (oid) werkt ivm vonken. Maar ik zou het wel kiezen bij bifocale glazen, omdat het randje dan veel minder zichtbaar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

iets waar ik nog mee geexperimenteerd heb.. een simpele pinhole lens.

 

je neemt een stuk papier, stuk ondoorzichtig plastic, of wat dan ook, en prikt er een klein gaatje in.

kijk nu door dat kleine gaatje, en je ziet zelfs zonder bril weer wat scherper.

 

Zonder bril zie ik verder dan 30cm gewoon nagenoeg niets.

met zo'n pinhole lens kan ik het horloge vanop afstand netjes lezen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...