Ga naar inhoud
GENEGEERD

Olielamp vs. Ledlamp


LudoSanders

Olielamp of LED lamp  

29 leden hebben gestemd

  1. 1. Olielamp of LED lamp

    • Ik heb/kies een Olielamp (+ brandstof)
      2
    • Ik heb/kies een LEDlamp (+ batterij/stroom)
      6
    • Ik heb/kies beide
      21
    • Ik heb/kies een andere methode
      0


Aanbevolen berichten

Lichtbron in SHTF

 

Lieve buren,

Ik zie op het forum regematig de term olielamp voorbij schieten. Dit heeft me aan het denken gezet om ook een olielamp aan te schaffen voor noodsituaties.

Echter is bij mij de vraag opgekomen wat de voordelen en nadelen zouden zijn van een Olielamp, t.o.v bijvoorbeeld een LEDlamp.

(Afgezien van het feit dat deze meer sfeer brengt dan een LED).

 

 

Ik noem een paar voorbeelden van afwegingen waar ik mee zit;

- Een olielamp heeft bijvoorbeeld geen batterijen nodig, maar wel weer brandstof dat ook ingeslagen moet worden en wellicht meer ruimte inneemt dan bovengenoemde.

- Daarnaast heb je ook nog het brandgevaar van een olielamp/brandstof die de LED dan weer niet heeft.

-Olielampen zullen wellicht op verschillende natuurlijke oliën kunnen branden (meerdere vormen van brandstof), terwijl een LED vaak afhankelijk is van een stroombron zoals batterijen en/of usb/stopcontact (beperkt in opties).

- Batterijen zullen in een SHTF waarschijnlijk even goed, als niet beter, beschikbaar zijn als olie. Afhankelijk van de soort SHTF en de beschikbaarheid van beide kan dus de prijs verschillen om aan beide te komen.

- Een olielamp is bijna overal van te maken, zolang je brandstof, een houder en een lont hebt. Een Ledlamp is dan weer moeilijker te maken.

 

Ik weet dus niet alle pro's en con's, maar hoop van jullie wat 'verlichtende' inzichten te krijgen.

Wellicht dat meer van jullie over deze vraag nagedacht hebben, of met mij mee willen denken :)

 

En voor de pollers : Waarom juist deze keuze, (eventueel aanraders van goede lampen? :p)

Wat zijn jullie gedachtes?

"Brand" los!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Een olielamp en oude petroleumkachel (zonder elektra) zijn E.M.P. proof.

Een moderne led lamp overleeft geen E.M.P. volgens diverse prepper sites.

 

en nog een voordeel een olielamp kun je gewoon 10 of 20 jaar opslaan, petroleum erin en hij doet het.

Heb al heel wat opwindlampen en led lampjes gehad die na een tijdje niets meer doen, wel steeds opgeladen.

 

En nog een bijkomend voordeel een grote olielamp geeft ook warmte af zoals de Dietz Jupiter 2500 en brandt 72 uur op 2,5 liter (1 tank).

Vermogen 12 kaars. Warmte productie 1400 BTU / uur (is ongeveer 400 WATT warmte)

 

 

Ik heb zelf deze besteld Dietz Millennium Cooker Lantern 2000 (pre-order ).

http://www.qvist.nl/dietz-millennium-cooker-lantern-2000.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 5 olielampen en een 10- tal led zaklampen .

Elk heeft zijn voor en nadeel;

S'avonds in de cave is het heel erg gezellig met de olielampen.

Ik brand er petrolium C in . Ruikt niet en verbrand goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@LudoSanders wat je schrijft vind ik appels met peren vergelijken ,want beide hebben een ander gebied ook al zijn ze beide

voor verlichting . Om te beginnen zou ik voor beide gaan alsook eventueel gasverlichting (carbid /campinggas) ,gewone gloeilamp zaklamp .

Wat betreft olielampen , zowel olijfolie als lampolie maar er zijn inderdaad ook andere natuurlijke olie soorten ,zonnebloemolie ,maanzaadolie raapolie ,koolzaadolie

etc een groot voordeel van LED verlichting is de hoeveelheid licht wat makkelijk te bundelen en te richten is , vroeger had je enkel LED's met monochroom licht

nu heb je ook samengesteld LED licht wat veel prettiger is en beter werkt . Een LEd lamp samen met een Joule Thief circuit geeft veel en erg lang licht uit een paar \batterijen

maar een groot nadeel is dat en blijft dat het elektronisch is dus gevoelig voor vocht , EMP , achteruitgang van je batterijen ed en je hebt geen zicht

met blote oog hoe de gesteldheid van je batterijen is .Ook al kun je als je een Joule Thief circuit gebruikt gebruik kunnen maken van zelf gemaakte batterijen ed

maar dan wordt het voordeel van klein en handzaam wel minder worden .

En zo kun je nog wel een poosje doorgaan :cool: maar in principe ga ik voor alle verlichting soorten,

want je kan er niet genoeg hebben want verlichting vind ik heel belangrijk .

Ook de ouderwetse zaklamp met heb ik in mijn assortiment zitten , die kun je voor een paar dubbeltjes in de kringloopwinkel vinden .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een olielamp en oude petroleumkachel (zonder elektra) zijn E.M.P. proof.

Een moderne led lamp overleeft geen E.M.P. volgens diverse prepper sites.

 

en nog een voordeel een olielamp kun je gewoon 10 of 20 jaar opslaan, petroleum erin en hij doet het.

Heb al heel wat opwindlampen en led lampjes gehad die na een tijdje niets meer doen, wel steeds opgeladen.

 

En nog een bijkomend voordeel een grote olielamp geeft ook warmte af zoals de Dietz Jupiter 2500 en brandt 72 uur op 2,5 liter (1 tank).

Vermogen 12 kaars. Warmte productie 1400 BTU / uur (is ongeveer 400 WATT warmte)

 

 

Ik heb zelf deze besteld Dietz Millennium Cooker Lantern 2000 (pre-order ).

http://www.qvist.nl/dietz-millennium-cooker-lantern-2000.html

 

Helemaal eens met deze post.

 

De warmte ontwikkeling moet je niet onderschatten. Een enkele simpele olielamp kan een kleine ruimte graden in temperatuur doen stijgen. Ook de circulatie (door smalle opstijgende hete kolom lucht) zorgt er voor dat de warmte die er is, niet tegen het plafond blijft hangen. Dat is een reden om nu al regelmatig zo'n lamp te laten branden. :)

 

Ook zijn olielampen te repareren, te improviseren, etc. Dat wordt wat lastiger met ledlampen.

 

Alleen zeer goede ledlampen (dure) hebben een prettige mix van diverse golflengten licht. Met verreweg de meeste goedkope ledlampen is het bizar moeilijk om contrasten te zien. Je zwarte broek met naald en draad herstellen gaat een hele klus worden met goedkope ledjes, je ziet het gewoon niet goed. (Probeer maar eens voor de grap). Dit is naast degelijkheid en ingebouwde efficiënte joule thief schakeling de belangrijkste reden om een relatief duur zaklampje aan te schaffen van een gerenommeerd merk.

 

Olielampen zijn wel relatief duur. Aanschaf (zelfs tweedehands), reserve lont en vooral reserve glazen zijn prijzig. De brandstof prep ik ook al voor de kacheltjes.

Bij tweedehands olielampen is het goed uitkijken. Zit het juiste glas voor het type brander erbij, is de hele branderkop zonder vervormingen en beschadigingen. Als je miskleunt, ben je aan nieuwe onderdelen (volop te krijgen) meer kwijt als voor een simpele nieuwe lamp! Ze lijkten o zo simpel, maar vergis je niet, bij kosmos en met name matador lampen luistert het allemaal vrij nauw. Vlakbranders (zoals stormlantarens) zijn eenvoudiger, maar leveren minder efficiënte verbranding wat je merkt aan de kleurtint van het licht (erg warm) en de geur.

 

Uiteraard heb ik beide opties, olielampen en ledverlichting met oplaadbare batterijen en klein daglicht paneeltje, naast nog wat kaarsen en mogelijkheid tot gasverlichting. Juist omdat het appels en peren zijn @Wafels, handig om beide opties te hebben.

 

@Ludo Sanders: Als je voor olielampen gaat, vind ik persoonlijk kosmosbranders het meest geschikt. Minder gefreubel dan met het matador type, maar qua helderheid en geur doen ze er nauwelijks voor onder. Zie http://hytta.de/petroleumlampe/index.htm voor de drie typen (Brandscheibenbrenner is Duits voor matador type)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf maken we (bijna) geen gebruik meer van het reguliere stroomnetwerk en hebben we alleen elektra via de zonnenpanelen.

Hierdoor hebben we een ledlamp in huis staan die op 12V werkt zodat deze op de deep cycle accu aangesloten kan worden waar onze stroom van de zonnepanelen in worden opgeslagen.

Een ledlamp geeft echter wat minder omgevingslicht dan een olielamp waardoor in de winter het lastiger is om nog wat klusjes langer uit te voeren omdat het dan gewoon te donker is om wat te kunnen doen.

De olielamp geeft ook niet alleen licht af maar ook warmte, daardoor hoeft de kachel bij ons ook wat minder lang te branden om het op een klein woon-oppervlak warm te krijgen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@LudoSanders Ik heb naast olielampen en ledverlichting ook nog gaslampen (op prikblikjes en schroefblikjes) kaarsen en "ouderwetse" gloeilampzaklampen (incl reserve lampjes). Oja, ook nog enkele benzine lampen.Voor alle olielampen en benzinelmapen heb ik alle spare parts die nodig zijn om een lamp compleet te reviseren.

Ledlampen hier werken op AA's, D's en direct op 12V. Tevens converters van AA naar D cell batterijen. Alles is op te laden via diverse mobiele en minder mobiele zonne/PV panelen. En nee, ik ben niet bang in het donker.......:cool: Ik heb alleen het licht nog niet gezien..... :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Olielamp: voordelen:brandstof universeel. Petroleum voor licht, warmte en koken. Één soort brandstof preppen.

Dan kan je kiezen voor een stormlantaarn, binnenlamp of overdruklamp. Met en zonder kousjes.

 

Led: wel makkelijker maar uiteindelijk zijn je accu's op/leeg.

Je kan en niet op/mee koken en warmte komt er niet van af (koudlicht).

Extra zekerheid ? mwah, neem je meerdere petroleumlampen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...